Gå til innhold

Anbefalinger av hdd og SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke nødvendigvis et dårlig valg, men det er en 'gammel' modell og gir ikke mye plass pr krone. Jeg ser at for 150,- (30%) mer får du en Samsung P120 disk på 200 GB (250% mer) som trolig både har bedre spesifikasjoner (bla. høyere trasferrate pga høyere datatetthet) og har trolig flere av SATA2 gruppens nye egenskaper. Det vil nok ikke ha noen betydning i praksis, men min vurdering er at den ekstra lagringsplassen (og en trolig ytelsesøkning) er verd de ekstra kronene for P120 disken.

Begge disse diskene skal vistnok være veldig støysvake.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ser at 7k250 blir anbefalt av mange her....

...har to slike i et Lian Li PC73SLB kabbis, sammen med 2xraptor og en WD2500JB....

 

Tidligere var WDen verstingen på støy. Den laget en ekkel vinelyd på ca 10kHz. Fikk byttet denne disken da den ble ustabil, (må ha vært feil på den) og den jeg har i dag har gått i over ett år, og er ganske stille.

 

Etter noen enkle tester med kun en og en disk i gang har jeg kommet til at 7k250 har mer støy og vibrasjoner enn WD ved load, men mindre ved idle. Hastigheten til 7k250 er god, bedre enn WD2500JB. Har ikke målt støy, men subjektiv vurdering.

 

Raptorene merker man kun under oppstart!

 

Ellers er det grafikkort og chipsett kjølere som gjør livet surt...

 

Jeg nermer meg fult på systemet nå, så det er igjen tid for diskkjøp. Har en kompis som skaffet seg barracuda 7200.10 500GB som i følge ham er bra greier!

 

Må ta i bruk disk med min 500GB nå ettersom kabbis begynner å fylles!

 

Andre forslag? :hmm:

 

Har også vurdert en ny ekstern 400-500GB, men har ingen peiling på slike... forslag? :hmm:

Lenke til kommentar
Ikke forslag direkte til disk, men siden du har en del disker og hører diskaktivitet ved load vil jeg anbefale deg å ta en titt her. 10-20,- koster en slik O-ring og eliminerer mye av 'knatrelyden' som sprer seg gjennom kabinettet.

6291703[/snapback]

 

Joda, kjent med den teknikken der! Kan kjøpes ferdig hos microplex også til ti ganger prisen....

 

Eneste haken er at 5,25" brønnene ikke alltid er ledig. Har imidlertid brukt denne metoden på de fire diskene i filserveren min. Jeg mener det der må være tiårets beste modd! :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Dette gjelder harddisk til laptop, men regner med at denne tråden kan brukes til det også.

 

Har hjulpet ei venninne av meg til å kopiere ut det viktigste fra en Hitachi-disk som halter i hennes Acer Travelmate 2301LC laptop. Nå skal jeg bestille ny disk til henne, og tar gjerne imot råd og tips.

 

Disken hun har nå er en 40 Gb Hitachi 2,5" 4200 rpm. Når vi først skal oppgradere, tenker jeg å kjøpe en 5400 rpm disk, ca 60 Gb, tenker jeg. Edit: Har fått vite fra Acer kundeservice at laptop-modellen støtter disker inntil 80 Gb.

 

Har surfet litt på nettbutikkene og googlet litt. Hva med Samsung SpinPoint M-serien? Eller er Seagate Momentus å anbefale istedenfor? Evt. andre?

 

Tips mottas med takk. :)

Endret av lysbryter
Lenke til kommentar

Takk for tips. :) Er litt usikker på om jeg skal gå for 7200 rpm hastighet pga varmeutvikling.

 

Hitachi overtok for noen år siden IBMs harddiskproduksjon, som jeg og mange andre med god grunn har vært meget skeptisk til, derfor har jeg ikke vurdert Hitachi. Men det er kanskje en urasjonell beslutning fra min side, Hitachi 2,5" er kanskje ikke så verst?

Lenke til kommentar
Takk for tips. :) Er litt usikker på om jeg skal gå for 7200 rpm hastighet pga varmeutvikling.

 

Hitachi overtok for noen år siden IBMs harddiskproduksjon, som jeg og mange andre med god grunn har vært meget skeptisk til, derfor har jeg ikke vurdert Hitachi. Men det er kanskje en urasjonell beslutning fra min side, Hitachi 2,5" er kanskje ikke så verst?

6411626[/snapback]

 

ja varmen kan være litt problem, men kva skal pcen brukest til??

Endret av Kong_Miraz
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei, jeg trenger litt hjelp med kjøp av harddisk.

 

Jeg er på jakt etter en stillegående harddisk på størrelse 200GB-300GB som holder ut noen år. Pris og hastighet er selvfølgelig viktig, men ikke like viktig som støynivået. Hvis den har liten varmeutvikling er det selvfølgelig et pluss.

 

Noen her som har noen erfaringer og anbefalinger å komme med?

Lenke til kommentar
Du kan ta en titt på seagate 7200.10 serien! Seagaten ligger på samme niva som en raptor 74gb 8mb cache når det gjelder skrive og lese-ytelse. Seagate-diskene er også veldig stillegående og driftsikkre -De brukers mye i servere.

 

Hard Disk Charts

6508795[/snapback]

 

Seriøst? Trodde raptor var det raskeste man kunne få utenfor SCSI disker jeg.

 

Vil det si at en Seagate NL35.2 250GB SATA2 16MB 7200RPM vil yte på samme nivå som en 74 gb raptor?

 

er raptor oppskrytt med andre ord?

Lenke til kommentar
Hei, jeg trenger litt hjelp med kjøp av harddisk.

 

Jeg er på jakt etter en stillegående harddisk på størrelse 200GB-300GB som holder ut noen år. Pris og hastighet er selvfølgelig viktig, men ikke like viktig som støynivået. Hvis den har liten varmeutvikling er det selvfølgelig et pluss.

 

Noen her som har noen erfaringer og anbefalinger å komme med?

6537732[/snapback]

 

Seagate nl serien og WD re serien er designet for kontinuerlig bruk (pc som står på hele tiden). Jeg vil tro at de har en lengre leve tid en andre disker.

Lenke til kommentar
Seriøst? Trodde raptor var det raskeste man kunne få utenfor SCSI disker jeg.

Merk deg at han skriver "lese og skriveytelse". Det SCSI og raptor er raskere på er søketid.

 

EDIT : Det er den største forskjellen i praksis for oss, SCSI har mange flere fordeler over ATA, men det er OT.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...