Gå til innhold

Anbefalinger av hdd og SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner. Men hvordan vet jeg om jeg skal velge mellom en SATA eller IDE disk da..? Jeg har jo 3 IDE disker nå, så er det lurt av meg å skaffe en SATA disk, kanskje? Må vel også se om hovedkortet mitt kan kjøre slike type disker, sant? If so, hvordan vet jeg om HK'en min kan kjøre slike disker?

 

Takker så meget på forhånd...

 

Du med 9(?) Hitachi-disker... Er de "standard" IDE disker, eller?

Lenke til kommentar

I dag bør du ikke kjøpe IDE disker i det hele tatt!

En grunn er at de ikke støtter NCQ, staggered spin-up og alt det andre, men et viktigere poeng er at du om et år muligens vil få problemer med å koble til IDE disker. Dersom Intel fortsetter det samme løpet blir det veldig få IDE-kontakter på fremtidens hovedkort og du må sannsynligvis bruke eksterne kontrollere. Men enda lengre i fremtiden vil det bli mangel på PCI-kontakter og du må da kjøpe ekstern kontroller over PCIe grensesnitt, og alt dette for en disk på "bare" 250GB. Fremtidens PSUer vil nok også ha flere SATA strømkontakter enn vanlige 4pin molex, så du må muligens ha en overgang der også.

Rett og slett syntes jeg det er for mange endringer og for mye "legacy" på vei ut i IDE til at det er vits å kjøpe på dette tidspunktet. Som jeg har sagt tidligere er disker noe av det i en moderne PC med lengst levetid, så du bør også tenke på både en og to hovedkortgenerasjoner fremover før du bestemmer deg.

 

Når det kommer til mine disker er de fire nyeste hvertfall SATA. Men jeg tror jeg har 2x120+2x160+2x250 på IDE, så det totale tallet blir 10 disker. Alle IDE diskene har det siste året blitt "utfaset" til filserveren med PCI-IDE-kontroller og de to andre bruker SATA disker.

 

SATA er bakoverkompatibelt, så dersom hovedkortet ditt støtter en hvilken som helst type SATA vil du kunne bruke de nyeste diskene. For å finne ut om du kan bruke SATA er det letteste å gå til produsenten av hovedkortet sin hjemmeside og lese i produktbeskrivelsen/manualen til ditt hovedkort.

Du bør vite på forhånd at på noen hovedkort (nforce2, i845(?) og eldre. Med VIA kjenner jeg ikke til hvordan støtten er) er SATA støtten såkallt "non-native" og du vil da trenge en floppy+stasjon (en slik bøyelig svart ting med latterlig liten lagringskapasitet som var utdatert allerede forige årtusen) dersom du skal installere Windows på den. Det gjelder bare for de eldre systemene og bare dersom Windows skal ligge på den disken. Om dette gjelder for deg kan du ta opp i en annen tråd.

Lenke til kommentar

Jeg er i ferd med å øke lagringskapasiteten min og er derfor på utkikk etter ca 500 GB med lagringsplass. Etter å ha lest meg opp litt mhp. harddisker har jeg kommet frem til at jeg skal kjøpe meg 2 stk Hitachi Deskstar 7K250 250 GB S-ATA til 929,- stykket.

- Er det noen som har positive eller negative syn på disse diskene?

- Finnes det alternativer jeg heller burde gå for?

 

Maskinvaren min er som følger:

Viking Miditower Sort m/350W PSU

Gigabyte GA-K8NF-9

AMD Athlon 64 3200+ 2.0GHz "Winchester"

Arctic Cooling Silencer 64 Ultra

2 stk. DDR-DIMM 512MB PC3200 (400MHZ)

Western Digital 200GB S-ATA 7200RPM Caviar Special E. 8MB

POV 7800GT

NEC DVD-brenner ND-3520, 16x Double layer sort

Samsung DVD-spiller IDE DVD16x/ CD48x sort

 

- Vil PSUen på 350W holde?

Lenke til kommentar
At den PSU'en er på 350W betyr ikke mye; det er hvor mye den gir på 12V-linjen som betyr noe (egentlig hvordan dette er målt og, men det er vanskelig å finne ut). Mener din gir 15 A.... med ditt oppsett er det i minste laget allerede!

5658387[/snapback]

Takk for svar.

Det var det jeg fryktet. Da må jeg vel sette plan ”kjøp Lian Li 6070B Scand og kraftig PSU” ut i live.

Der røyk det med 2000,- til.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hovedkortet ditt støtter ikke SATA nei. Med mindre du har veldig mange IDE disker fra før og ikke tenker på å bytte hovedkort++ på en stund hadde jeg kjøpt en IDE-disk. Et lite antall (~2) vil du i lang tid kunne koble til systemet ditt uten store problemer.

 

Høy prislapp?

T7k250 :

Billigeste pris : 795,-

Gjennomsnitt av komplett/psdata/netshop : 858.33,-

 

P120 :

Billigeste pris : 725,-

Gjennomsnitt av KPN : 781.67,-

 

De par 5-10% mer disse koster enn WD/Seagate 7200.8 er absolutt verd det.

 

https://prisguiden.no/product.php?product_id=25555

https://prisguiden.no/product.php?product_id=28581

Lenke til kommentar
Hovedkortet ditt støtter ikke SATA nei. Med mindre du har veldig mange IDE disker fra før og ikke tenker på å bytte hovedkort++ på en stund hadde jeg kjøpt en IDE-disk. Et lite antall (~2) vil du i lang tid kunne koble til systemet ditt uten store problemer.

 

Høy prislapp?

T7k250 :

Billigeste pris : 795,-

Gjennomsnitt av komplett/psdata/netshop : 858.33,-

 

P120 :

Billigeste pris : 725,-

Gjennomsnitt av KPN : 781.67,-

 

De par 5-10% mer disse koster enn WD/Seagate 7200.8 er absolutt verd det.

 

https://prisguiden.no/product.php?product_id=25555

https://prisguiden.no/product.php?product_id=28581

5934243[/snapback]

 

Ok. Vel, man monterte hovedkortet for drøye 1 år siden, så det frister ikke å kjøpe nytt hovedkort enda. Så ja, jeg får nok leve med IDE en liten stund til.

 

De SATA-diskene... Det er vel disker jeg kan skaffe når jeg først skaffer meg hovedkort som støtter SATA da... Har du noen tips/anbefalinger til IDE-disker da..?

 

Og jeg har pr. dags dato kun 3 IDE-disker, hvor 1 (Maxtor) er defekt...

 

Takker for tipset. Skal sjekke ut de to du nevnte.

Endret av Shoo
Lenke til kommentar

Aha. Takker for tipset!

 

Hvilken av de to vil du helst anbefale? Ser jo at det er forskjell på lagringskapasiteten, men er det noe mer som er forskjell på de to da..? Jeg kommer uansett til å splitte disken i 2 partisjoner, men det har vel intet å si, regner jeg med...

Lenke til kommentar

Jeg har kun erfaring med 7k250 og T7k250 (10 stk i bruk her) og ingen med P120 så jeg har bare gode erfaringer med den ene serien og ingen med den andre, men tester heller mot at de to er ganske like både på ytelse og (viktigest) på støynivå.

 

Det er forresten ikke forskjell på lagringskapasisteten til de to diskene jeg har gitt prisguidelinker til. T7k250 og P120 er bare modellnavn og finnes i mange størrelser, men Hitachi/IBM gir navn etter hvor stor den største disken i serien er, og derfor 250 i navnet. (GXP60, GXP75, GXP120, GXP180, 7k250, 7k400, 7k500)

Så 250 eller 120 i navnet har ingenting med hvor stor disken er.

Lenke til kommentar

Det er en av de mer stille diskene du får kjøpt nå for tiden ja. P120 skal i følge et par tester ha lavere idle støy men mer støy når den søker.

 

Her er en test fra en god site:

http://www.silentpcreview.com/article244-page3.html

 

EDIT: Se bort fra det angående en lyd hvert 10'ende minutt. Det er flere år siden de kom med en firmware hvor denne lyden ikke blir laget lengre.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Hei.

 

 

 

Har for en stund siden (siden januar)

 

Bygd meg en kraftig maskin, har byttet ut alt uteom min trofaste Western 200g IDE disk og Maxtor 80gb disken også IDE... her om dagen røyk da MAXTOR disken... Dette er 5 MAXTOR disken som ryker som jeg har noe med å gjøre :hmm:

 

 

De 4 andre diskene var mye gamlere og fortjente kansje en pause...

 

Er IKT-Assistent på en Videregående skole så jobber en del med maskiner, men denne gangen er det personlig, jeg ser meg lei av Maxtor, de maxtor jeg har erfaring med er ikke av nyere modell men min erfaring blir desverre bråkete ustabil hardisker så jeg er på jakt etter noe nytt! :dribble:

 

Mitt system er som følgende: (939)

 

DFI Lanparty

 

AMD 3700

 

OCZ 2048MB Dual Channel Platinum Edition - PC-3200 2x1024MB (2-3-2-5) 400Mhz E.L.

 

 

Det er vel viktigste å ja Geforce 6600GT Pci-e

 

Så jeg er på jakt etter nye SATA disker siden IDE er på tur ut (gode gamle ide :cry: )

 

 

Etter å ha lest på denne tråden en god stund ser jeg at det er meget delte meniger om WEstern/maxtor(<- NEI) /seagate men har sån høvelig bestemt meg for Seagate'n på Netshops ukens tilbud pga prisen og min økonomi!

 

Har dere noen fy/skryt på denne da ?

Lenke til kommentar

jeg er usikker på de nyere modellene til seagate, men tidligere var hovedgrunnen til å kjøpe seagate lydnivået. Nå virker det som at Samsung har tatt over stilletronen, grunnen til at jeg bytta fra seagate til samsung ;)..

 

Så nå virker det som at det er andre disker som er raskere og andre som er stillere, alt etter hva du foretrekker... Seagate virker som de er i ingenmannsland akkurat nå.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Det spørs hvilken harddisk du kjøper.

Det du hvertfall trenger er en S-ATA datakabel, men når det kommer til strøm så er det noen disker som bare har mulighet for S-ATA strøm, men noen som har støtte for både S-ATA strøm og 4pin molex kontakt som P-ATA disker bruker.

 

En S-ATA kabel fikk du sikkert med hovedkortet (se i esken) og din strømforsyning kan godt ha S-ATA strømplugger. Dersom du ikke har en S-ATA kabel må du sørge for å kjøpe en slik og dersom strømforsyningen din ikke har S-ATA strømplugger må du enten kjøpe en slik overgang eller kjøpe en disk som også har den gamle 4pin molex strømkontakten.

 

NB! : Ikke plugg i mer enn en av strømkablene til en disk på en gang.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Skulle kjøpe den WD 320 GB disken for 880,- hos shg.no. Den var ventet inn på lager i dag, men nå sto det plutselig at det ikke var mulighet til å kjøpe den, så derfor må jeg ha noe annet.

Er denne WD disken like bra som 320 GBen? Vil SATA2 disken funke på hovedkortet mitt (MSI K8N Neo2 Platinum) ?? Eller er det noen andre disker jeg burde gå for på shg?

Endret av ErlendRU
Lenke til kommentar

Jeg må ha en ekstern harddisk, men ha'kke pæil!

Fikk med meg at Maxtor ikke er no tess, sist hos ITavisen.

 

Jeg fant to forskjellige merker på 250GB, begge til samme pris og tenker å satse på dem. Men hvilken?

Western Digital eller Seagate?

 

Jeg ser at bufferstørrelsen er dobbel så stor på Stargate, er det avgjørende? Jeg har ingen erfaring med disse to merkene.

 

Noen anbefalinger?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...