Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kan en moped/scooter gå fortere enn 45km/t?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sier loven at en moped/scooter ikke kan gå fortere enn 45 km/t, eller er det en slingringsmonn? F.eks 45-55 km/t.

 

Nei.

 

45 km/t er grensa. Ikke over, ikke under.

Uansett om det hadde vært det, så hadde du vært nødt til å trimme (en nyprodusert) scooter/moped. Det er heller ikke lov, du får 4200 i bot og 6 prikker etter de nye reglene om jeg ikke tar feil.

Endret av Diskutant
Lenke til kommentar

Sier loven at en moped/scooter ikke kan gå fortere enn 45 km/t, eller er det en slingringsmonn? F.eks 45-55 km/t.

 

Nei.

 

45 km/t er grensa. Ikke over, ikke under.

Uansett om det hadde vært det, så hadde du vært nødt til å trimme (en nyprodusert) scooter/moped. Det er heller ikke lov, du får 4200 i bot og 6 prikker etter de nye reglene om jeg ikke tar feil.

 

hva er det som gjør 45 km/t så spesielt i denne sammenhengen .

45 km/t er jo egentlig for lav hastighet på de fleste veiene

samtidig har de vel ikke lov å ferdes i et sykkelfelt ?

Lenke til kommentar

Kjøring i høye hastigheter er krevende, mer enn mopedopplæringen gir grunnlag for å mestre. Mopeder bør derfor ikke gå fortere.

 

Da burde det heller ikke være lov for slik kjøretøy der fartsgrensen er mye høyre.

 

siden fartsgrensen i testbygdstrøk er opptil 50 km/t så burde også mopeden ha denne samme grensen.

Det er nok der den blir mest bruk

Lenke til kommentar

Sier loven at en moped/scooter ikke kan gå fortere enn 45 km/t, eller er det en slingringsmonn? F.eks 45-55 km/t.

 

Nei.

 

45 km/t er grensa. Ikke over, ikke under.

Uansett om det hadde vært det, så hadde du vært nødt til å trimme (en nyprodusert) scooter/moped. Det er heller ikke lov, du får 4200 i bot og 6 prikker etter de nye reglene om jeg ikke tar feil.

 

hva er det som gjør 45 km/t så spesielt i denne sammenhengen .

45 km/t er jo egentlig for lav hastighet på de fleste veiene

samtidig har de vel ikke lov å ferdes i et sykkelfelt ?

 

Kan hjelpe litt på veien her

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=510069

 

EU avgjør norsk fartsgrense for moped

 

Det er et EU-direktiv og EØS-avtalen hindrer endring av fartsgrensen. Dette går fram av svarbrev adressert til to personer som nylig har tatt opp denne saken med departementet.

 

Samferdselsdepartementet viser til definisjonen av moped i «Rådsdirektiv 2002/24/EF om standardtypegodkjenning av to- og trehjulede motorvogner», som ikke tillater at enkeltland kan ha høyere tillatt fart enn 45 km/t for moped.

 

«Siden Norge er medlem av EØS, er vi forpliktet til å bruke denne definisjonen», skriver departementet - og tilføyer at vi dermed ikke kan vedta nasjonale regler som avviker fra dette.

 

Hvorfor EU har satt 45 som grensen aner jeg ikke.

Endret av Kirikovski
Lenke til kommentar

Sier loven at en moped/scooter ikke kan gå fortere enn 45 km/t, eller er det en slingringsmonn? F.eks 45-55 km/t.

 

Nei.

 

45 km/t er grensa. Ikke over, ikke under.

Uansett om det hadde vært det, så hadde du vært nødt til å trimme (en nyprodusert) scooter/moped. Det er heller ikke lov, du får 4200 i bot og 6 prikker etter de nye reglene om jeg ikke tar feil.

 

hva er det som gjør 45 km/t så spesielt i denne sammenhengen .

45 km/t er jo egentlig for lav hastighet på de fleste veiene

samtidig har de vel ikke lov å ferdes i et sykkelfelt ?

 

 

Kan hjelpe litt på veien her

http://www.vg.no/nyh...hp?artid=510069

 

EU avgjør norsk fartsgrense for moped

 

Det er et EU-direktiv og EØS-avtalen hindrer endring av fartsgrensen. Dette går fram av svarbrev adressert til to personer som nylig har tatt opp denne saken med departementet.

 

Samferdselsdepartementet viser til definisjonen av moped i «Rådsdirektiv 2002/24/EF om standardtypegodkjenning av to- og trehjulede motorvogner», som ikke tillater at enkeltland kan ha høyere tillatt fart enn 45 km/t for moped.

 

«Siden Norge er medlem av EØS, er vi forpliktet til å bruke denne definisjonen», skriver departementet - og tilføyer at vi dermed ikke kan vedta nasjonale regler som avviker fra dette.

 

Hvorfor EU har satt 45 som grensen aner jeg ikke.

 

Det blir lit merkelig da Norge slett ikke må følge alle Eu direktivene.

post direktivet er vist det eneste det er tatt veto mot.

 

Reglene sammen har ikke nonen annen konsekvens en at de skaper frustrasjoner og mulige farlige situasjoner.

 

hvis man har lov å kjøre et kjøretøy som kan gå i mere en 30 km/t så burde man også ha opplæring til å beherske kjøretøy som går opp til lovlig maksimalt fartsgrense her i Norge.

 

Det hjelper ikke å argumentere med at det er farlig å kjøre fortere en 45 km/t p.g.a koalisjoner ell.l når et annet kjøretøy gjerne går mere en dobbelt så fort.

Lenke til kommentar

Reglene har den konsekvens at de ikke setter førere i situasjoner de ikke er i stand til å mestre. Det finnes andre kjøretøyer som går dobbelt så fort, riktig, men de som sitter bak rattet eller styret på disse har gjennomgått en helt annen opplæring enn mopedister. Hvis du har tatt noe som helst teori på bil eller sykkel vet du at bevegelsesenergien øker med kvadratet av fartsøkningen. Dobbelt så fort er altså ikke bare dobbelt så fort, det smeller fire ganger så hardt. Og da har vi ikke engang begynt på det mentale. 45 km/t er sånn noenlunde trygt for den totale nybegynneren en 16-årig mopedist må sies å være. 90 er noe helt annet.

 

At den lave hastigheten "skaper farlige situasjoner" er en tøvete formulering. Hvis noen ikke finner seg i å ligge bak en moped lenge nok til å kunne foreta en forsvarlig forbikjøring, er det han som skaper situasjonen. Er det noe vi trenger på det punktet, er det mer bevisstgjøring i trafikkopplæringen på at mopeder, syklister og andre sinker faktisk har like mye rett til å ferdes på vanlige veier som det biler har - man må tåle å bli "forsinket" av dem. Unntakene kalles motorveier.

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Reglene har den konsekvens at de ikke setter førere i situasjoner de ikke er i stand til å mestre. Det finnes andre kjøretøyer som går dobbelt så fort, riktig, men de som sitter bak rattet eller styret på disse har gjennomgått en helt annen opplæring enn mopedister. Hvis du har tatt noe som helst teori på bil eller sykkel vet du at bevegelsesenergien øker med kvadratet av fartsøkningen. Dobbelt så fort er altså ikke bare dobbelt så fort, det smeller fire ganger så hardt. Og da har vi ikke engang begynt på det mentale. 45 km/t er sånn noenlunde trygt for den totale nybegynneren en 16-årig mopedist må sies å være. 90 er noe helt annet.

 

At den lave hastigheten "skaper farlige situasjoner" er en tøvete formulering. Hvis noen ikke finner seg i å ligge bak en moped lenge nok til å kunne foreta en forsvarlig forbikjøring, er det han som skaper situasjonen. Er det noe vi trenger på det punktet, er det mer bevisstgjøring i trafikkopplæringen på at mopeder, syklister og andre sinker faktisk har like mye rett til å ferdes på vanlige veier som det biler har - man må tåle å bli "forsinket" av dem. Unntakene kalles motorveier.

 

Det er 2 hoved problemer her ( som generelt gjelde alle saktegående kjøretøy)

- de som kjører slike kjøretøy er alt for dårlige til å slippe frem andre

- ofte så er ikke veien konstruert for slippe frem raskere kjøretøy

 

det første vil skape frustrasjoner og vil derfor generere farlige situasjoner

 

 

når det gjelder en som kolliderer eller velter med en moped i 45 km/t så er konsekvensen ganske alvorlige.

kolliderer man med en bil i f.eks 70 km/t så er man ganske bra beskyttet.

jeg vil på stå at en mopedist som kolliderer i 45 Km/t ville kunne risikere å dø , mens en bilist mest sannsynlig vil få mindre skader.

 

 

Om en har rett til ferdes på en hver vei ( med unntak av motter veier) så har man ikke rett til å blokkere veien for andre.

 

så slike kjøretøy faller i realiteten mellom to stoler

 

jeg vet om en som hadde en 4 hjuling ( fordi han hadde ikke økonomi til motorsykkel eller bil) .

han fikk kjøreforbud etter en stund fordi kjøretøyet ikke kunne gå fortere en ca 30 km/t

Lenke til kommentar

Det man ikke skal er å være til unødig hinder. Hvis en moped kjører på en vei er det et nødig hinder at den ikke går fortere enn 45. Blir man innhentet skal man slippe trafikken forbi, men ikke før det er anledning til det. Kjører man forbi er det uansett en selv som har ansvaret, moped i veien eller ikke. Problemet er at mange bilførere begir seg ut i trafikken med krav og forventning om at de skal kunne opprettholde optimal fremdrift helt til de er fremme. Legger man fra seg det tankegodset, blir alt mye koseligere og tryggere.

 

kolliderer man med en bil i f.eks 70 km/t så er man ganske bra beskyttet.

Nå var det vel heller ikke snakk om biler vs mopeder på denne måten, men mopeder som går i 45 vs mopeder som går en del fortere. Da vinner nok den trege med god margin.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Reglene har den konsekvens at de ikke setter førere i situasjoner de ikke er i stand til å mestre. Det finnes andre kjøretøyer som går dobbelt så fort, riktig, men de som sitter bak rattet eller styret på disse har gjennomgått en helt annen opplæring enn mopedister. Hvis du har tatt noe som helst teori på bil eller sykkel vet du at bevegelsesenergien øker med kvadratet av fartsøkningen. Dobbelt så fort er altså ikke bare dobbelt så fort, det smeller fire ganger så hardt. Og da har vi ikke engang begynt på det mentale. 45 km/t er sånn noenlunde trygt for den totale nybegynneren en 16-årig mopedist må sies å være. 90 er noe helt annet.

 

At den lave hastigheten "skaper farlige situasjoner" er en tøvete formulering. Hvis noen ikke finner seg i å ligge bak en moped lenge nok til å kunne foreta en forsvarlig forbikjøring, er det han som skaper situasjonen. Er det noe vi trenger på det punktet, er det mer bevisstgjøring i trafikkopplæringen på at mopeder, syklister og andre sinker faktisk har like mye rett til å ferdes på vanlige veier som det biler har - man må tåle å bli "forsinket" av dem. Unntakene kalles motorveier.

 

I mindre grad setter seg i situasjoner de ikke kan mestre vil jeg si, endel mopedister mestrer veldig lite :) Ellers er jo det med 45 km/t interessant, forskning peker vel mot at det er tryggere enn at det går fortere, også i 50-soner. Når det er sagt så hadde jeg selv en uplombert sak når jeg hadde scooter (nå kan jeg dog unnsylde meg med at jeg var 20 med billappn, og hadde litt bedre trafikkforståelse enn en 16-åring)

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

jeg forstår i hvertfall ikke helt argumentene hvorfor em moped ikke skal ha lov til å gå fortete en 45 km/t

 

Å si at det er på grunn av man ikke blir opplært til kjøre fortere er bare tøvete.

man kan heller ikke bruke det som et sirkel argument, der man ikke skal læres å kjøre fortere fordi det ikke er lov samtidig som den ikke skal kjøre fortere fordi men ikke er lært opp til det

  • Liker 1
Lenke til kommentar

jeg forstår i hvertfall ikke helt argumentene hvorfor em moped ikke skal ha lov til å gå fortete en 45 km/t

 

Å si at det er på grunn av man ikke blir opplært til kjøre fortere er bare tøvete.

man kan heller ikke bruke det som et sirkel argument, der man ikke skal læres å kjøre fortere fordi det ikke er lov samtidig som den ikke skal kjøre fortere fordi men ikke er lært opp til det

 

Det er ikke et sirkulært argument, enn så lenge man fint har muligheten til å ta en opplæring som lar deg kjøre fortere.

 

Og hva er det å ikke forstå? Argumentet er åpenbart, i utgangspunktet er det tryggere og lettere å kjøre sakte enn fort.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg synes for min del det er ganske fornuftig å si at folk ikke bør få gjøre farlige ting de ikke kan.

Moped er et godt lavterskeltilbud, med de begrensninger det nødvendigvis medfører. Høyere hastighet stiller høyere krav til ferdigheter, og hvis dette skulle vært lov på moped måtte også terskelen for å få lov til å kjøre moped heves. Det er det vel liten vits i så lenge vi har lettmotorsykkelklassen.

Lenke til kommentar

jeg forstår i hvertfall ikke helt argumentene hvorfor em moped ikke skal ha lov til å gå fortete en 45 km/t

I tillegg til det Isbilen skrev lenger opp, svarer du fint på det selv:

når det gjelder en som kolliderer eller velter med en moped i 45 km/t så er konsekvensen ganske alvorlige.

kolliderer man med en bil i f.eks 70 km/t så er man ganske bra beskyttet.

jeg vil på stå at en mopedist som kolliderer i 45 Km/t ville kunne risikere å dø , mens en bilist mest sannsynlig vil få mindre skader.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

jeg forstår i hvertfall ikke helt argumentene hvorfor em moped ikke skal ha lov til å gå fortete en 45 km/t

 

Å si at det er på grunn av man ikke blir opplært til kjøre fortere er bare tøvete.

man kan heller ikke bruke det som et sirkel argument, der man ikke skal læres å kjøre fortere fordi det ikke er lov samtidig som den ikke skal kjøre fortere fordi men ikke er lært opp til det

 

Det er ikke et sirkulært argument, enn så lenge man fint har muligheten til å ta en opplæring som lar deg kjøre fortere.

 

Og hva er det å ikke forstå? Argumentet er åpenbart, i utgangspunktet er det tryggere og lettere å kjøre sakte enn fort.

 

AtW

Hvis argumentet var at det er tryggerer og lettere å kjøre sakte så hvorfor ikke en maks grense på 40 eller 30 km/t? Hvorfor den kunstige grensen ved 45 km/t? Siden grensen er 50 km/t i tettbygde strøk, hvorfor ikke la mopeder få kjøre i den hastigheten? Kø og stressede førere er en risiko man ikke blir kvitt med lavere hastighet på moped, men muligens kan det minskes med lik hastighet for alle som kjører i tettbebygde strøk. Så hvis man ikke har statistikk, eller et spessielt godt argument jeg ikke vet om som viser at 45 km/t er "the sweet spot" for mopeder ser jeg ikke noen grunn til at akkurat det burde være grensen for mopeder.

Endret av SirDrinkAlot
Lenke til kommentar

jeg forstår i hvertfall ikke helt argumentene hvorfor em moped ikke skal ha lov til å gå fortete en 45 km/t

 

Å si at det er på grunn av man ikke blir opplært til kjøre fortere er bare tøvete.

man kan heller ikke bruke det som et sirkel argument, der man ikke skal læres å kjøre fortere fordi det ikke er lov samtidig som den ikke skal kjøre fortere fordi men ikke er lært opp til det

 

Det er ikke et sirkulært argument, enn så lenge man fint har muligheten til å ta en opplæring som lar deg kjøre fortere.

 

Og hva er det å ikke forstå? Argumentet er åpenbart, i utgangspunktet er det tryggere og lettere å kjøre sakte enn fort.

 

AtW

Hvis argumentet var at det er tryggerer og lettere å kjøre sakte så hvorfor ikke en maks grense på 40 eller 30 km/t? Hvorfor den kunstige grensen ved 45 km/t? Siden grensen er 50 km/t i tettbygde strøk, hvorfor ikke la mopeder få kjøre i den hastigheten? Kø og stressede førere er en risiko man ikke blir kvitt med lavere hastighet på moped, men muligens kan det minskes med lik hastighet for alle som kjører i tettbebygde strøk. Så hvis man ikke har statistikk, eller et spessielt godt argument jeg ikke vet om som viser at 45 km/t er "the sweet spot" for mopeder ser jeg ikke noen grunn til at akkurat det burde være grensen for mopeder.

 

Slike grenser er jo alltid enn oppveining mellom trafikkavvikling, tidsbruk, forurensing og trygghet. Det hadde vært tryggere for sjåfører å plombere alle biler på 20 km/t også. Men jeg forsåvidt enig i at 45/kmt er en litt underlig grense, det kunne godt ha vært 50. (på en annen side, skal man følge trafikken burde man egentlig ha 60, og da begynner det å bli ett lite hopp)

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er kanskje like greit at mopedene bare kan kjøre litt under den laveste generelle fartsgrensen. Det slo meg at hvis de akkurat hadde klart å følge trafikken, ville det føre til at de ble liggende mye i blindsonene til andre trafikanter - noe av det farligste man kan gjøre på tohjuling. Går de litt under, skjer en av to: de blir forbikjørt eller havner forrest i køen. Da er de langt mer synlige enn om de kunne gli inn i mengden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...