Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kan en moped/scooter gå fortere enn 45km/t?


Anbefalte innlegg

Hvor letter det å holde balansen på en motorsykkel eller moped ved 45 km/t i forhold til 60 ?

Det må da ha noe med sikkerhet å gjøre ?

 

hvorfor er det satt maks 45 km/t for en moped egentlig ?

er det noen som kan gi en skikkelig forklaring her ?

og ikke bare argumenter om at det er det fordi det er sikkert eller at EU har bestemt det

 

Du er mer retningsstabil i 60 enn i 45, men har du noe som helst problem med balanse ved 45 km/t har du ingenting en tohjuling å gjøre, man er helt fint balansert i 45.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Du er mer retningsstabil i 60 enn i 45, men har du noe som helst problem med balanse ved 45 km/t har du ingenting en tohjuling å gjøre, man er helt fint balansert i 45.

 

AtW

 

Helt riktig. Man bør kunne holde balansen rundt 5 km/t også. Så 45 er ikke noe problem, da bør du ikke ha lappen.

 


 

Mopeder er ikke stort annet å holde balansen på enn sykkel. Bremsene er og laget til 90km/t.

 

Dette antar jeg du har sikre kilder på?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3t93k9

Gi og med norges derbiforhandler hadde sagt det til forhandleren vi kjøpte den av, så vil jeg si han som en sikker kilde. Mopeder går også rundt 80 km/t orginalt, før de er modifisert til å gå i lavere fart, og man burde ha bremser som tåler raskere hastighet enn hva sykkelen går i. Litt logisk tenking + bruk av kildene jeg har fått gjør meg til ganske så sikker på min sak.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3t93k9

Jeg hørte dette av en forhandler, ikke av en nettside. Jeg skal ha minimum to nettsider som påstår det samme for at jeg skal ta det som pålitelig, og nei, jeg tenker ikke google for å finne det, når jeg ikke vet om det står noe sted. Du kan lese om trykket på bremsene og prøve å regne ut selv, noe jeg ikke klarer.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kanskje du skal lære deg å lese?

Føler det er noe jeg mestrer ganske godt, men du kan jo opplyse meg om hva jeg misset?

 

Vet jo at det er 50-60 km/t i tettbygde strøk, men det var ikke poenget mitt, jeg sa at jeg personlig TROR jeg hadde klart å kjøre mange ganger i 90km/t uten å krasje, fordi jeg ville prøve å ta et (dårlig) eksempel på mine kjøreferdigheter som 17åring/mopedist.

 

Prøvde bare å si, at jeg som en gjennomsnittlig mopedkjører hadde behersket 65km/t like godt som 45km/t og at fartsgrensa er latterlig i henhold til opplæringa...

Lenke til kommentar

Vet jo at det er 50-60 km/t i tettbygde strøk, men det var ikke poenget mitt, jeg sa at jeg personlig TROR jeg hadde klart å kjøre mange ganger i 90km/t uten å krasje, fordi jeg ville prøve å ta et (dårlig) eksempel på mine kjøreferdigheter som 17åring/mopedist.

 

Prøvde bare å si, at jeg som en gjennomsnittlig mopedkjører hadde behersket 65km/t like godt som 45km/t og at fartsgrensa er latterlig i henhold til opplæringa...

Nøkkelordet er tror, og du tar feil. Det som skiller deg da fra rullestol og.. ja, jeg ser ikke hva man tjener på å kjøre langt over fartsgrensen annet enn å komme 5 minutter raskere frem til hvor enn du skal, er tilfeldigheter du ikke kan kontrollere. Det er de tilfeldighetene som er grunnen til en god del fartsgrenser, pga. mye masse som beveger seg fort har en tendens til å ville fortsette fremover selvom du ønsker at det skal stoppe.

 

Jeg ville ikke sagt det når jeg var på din alder selv men det er veldig, veldig mye som taler mot at en "gjennomsnittlig mopedkjører" behersker 65km/t like god som 45km/t. Når jeg tenker etter er det nok av de bak rattet på en bil også som burde hatt samme fartsgrense..

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Grunnen til at nyere mopeder har bremser som er beregnet for å bremse ned fra 80+km/t er følgende: La meg ta et eksempel, Motorhispania Furia 50cc lages i Spania, en eller annen gang fra den er ferdig i Spania til den blir solgt i norge blir det skrudd fast en plombering i svanehalsen (fremre del av eksosanlegget), denne plomberingen har som hensikt å få mopeden til å gå tregere, ved å blokkere for litt av eksosen. Med denne går mopeden i 45 km/t.

 

I Spania, forøvrig, har de ikke denne plomberingen, og der går mopedene i 80+km/t, slik de er produsert for å gjøre.

Den eneste forskjellen er denne plomberingen, og hoveddysa i forgasseren (mopeden trenger mindre dyse=mindre bensin når den blir nedplombert), bremser er likt, dempere, ramme, sylinder, forgasser osv.

 

Disse plomberingene og sperrene kan variere i type fra forskjellige merker og sykler. Litt eldre Motorhispania har eksosplombering, Nyere Derbi har eksosplombering, større drev bak og elektrisk turtallsperre, de nyeste mopedene har som regel elektrisk turtallsperre kombinert med eksosplombering.

 

Og en ting til, er usikker på om noen har nevnt dette:

 

Mopeder kan måles til 51,9 km/t før du kan straffes med forenklet forelegg og avskiltning for trim.

Endret av Christian_K
Lenke til kommentar

Grunnen til at nyere mopeder har bremser som er beregnet for å bremse ned fra 80+km/t er følgende: La meg ta et eksempel, Motorhispania Furia 50cc lages i Spania, en eller annen gang fra den er ferdig i Spania til den blir solgt i norge blir det skrudd fast en plombering i svanehalsen (fremre del av eksosanlegget), denne plomberingen har som hensikt å få mopeden til å gå tregere, ved å blokkere for litt av eksosen. Med denne går mopeden i 45 km/t.

 

I Spania, forøvrig, har de ikke denne plomberingen, og der går mopedene i 80+km/t, slik de er produsert for å gjøre.

Den eneste forskjellen er denne plomberingen, og hoveddysa i forgasseren (mopeden trenger mindre dyse=mindre bensin når den blir nedplombert), bremser er likt, dempere, ramme, sylinder, forgasser osv.

 

Disse plomberingene og sperrene kan variere i type fra forskjellige merker og sykler. Litt eldre Motorhispania har eksosplombering, Nyere Derbi har eksosplombering, større drev bak og elektrisk turtallsperre, de nyeste mopedene har som regel elektrisk turtallsperre kombinert med eksosplombering.

 

Og en ting til, er usikker på om noen har nevnt dette:

 

Mopeder kan måles til 51,9 km/t før du kan straffes med forenklet forelegg og avskiltning for trim.

 

Den plomberingen du nevner får det til å høres som mopend vil bruke mere bensin en nødvendig for å komme seg fra A til B.

lit merkelig i disse miljøtider

Lenke til kommentar

Den plomberingen du nevner får det til å høres som mopend vil bruke mere bensin en nødvendig for å komme seg fra A til B.

lit merkelig i disse miljøtider

hehe, husker når jeg kjørte moped i 2000 - 2002 så hadd0 ejeg en RMX, den hadde laveste forbruk på 0.5 på mila når den var plomba og det gikk ned til (ca) 0.3 på mila med plomba fjernet.

 

miljøhensyn er ikke hovedfokuset når det kommer til struping av effekt kan man vel trygt si.

Endret av stich_it
Lenke til kommentar

Den plomberingen du nevner får det til å høres som mopend vil bruke mere bensin en nødvendig for å komme seg fra A til B.

lit merkelig i disse miljøtider

hehe, husker når jeg kjørte moped i 2000 - 2002 så hadd0 ejeg en RMX, den hadde laveste forbruk på 0.5 på mila når den var plomba og det gikk ned til (ca) 0.3 på mila med plomba fjernet.

 

miljøhensyn er ikke hovedfokuset når det kommer til struping av effekt kan man vel trygt si.

 

Lit merkelig blir det når man ofte oppnår bedre forbruk kraft balanse ved chip trimme de moderne motorene.

noen hevder at det går ut over holdbarheten , men vil det ikke gå ut over holdbarheten når en motor er strupet.

man skulle jo tro at de ville være bedre å la motoren yte mindre ved å la den bruke mindre drivstoff.

 

her går man jo stikk motsatt .

En motor som yter mere og bruker mindre drivstoff er ulovlig.

en motor som yter mindre og bruker mere drivstoff er lovlig

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...