Gå til innhold

Arbeidsklassen - mulig å leve på?


Anbefalte innlegg

Hadde en veldig heftig diskusjon med en bekjent av meg hvor jeg mener at det er fult mulig å leve på en arbeiderklasselønn (spesielt om man er 2 i hustanden), men han mente det var nesten umulig å leve på dette hvis man bestemmer seg for å få barn.

 

La oss si at en gjennomsnittlig arbeiderklassejobb drar inn 280 000 kroner etter skatt. Hvis dette er helt utti natten feil, gjerne korriger meg.

 

Hvis man er 2 stykker i hustanden som har lønn på ca 280 000 kroner i året. Dette blir rundt 560 000 i året. Jeg mener dette burde være mer enn nok for en familie. La oss si to barn + voksne.

 

Hva mener folket her inne? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

No trur eg sjølv at ein må litt lågare enn dette for å finna ei gjennomsnittsløn om ein er to, lat me seia 250000 kr. Det tilseier altså ein halv million netto + barnetrygda. Med ei slik innkome skal ein ha temmeleg høge bukostnader (eller temmeleg dårleg styring på eigen økonomi) for ikkje å leva, med både to og tre og fire born. Ikkje leva heilt dårleg heller.

 

Eg veit om familiar med to-tre born som lever heilt fint på EI slik innkome, men dei har heller låge bukostnader. Har ein bukostnader (renter/avdrag/husleige/trygding/vedlikehald/straum) over 3500-4000 kr pr månad kan EI slik inntekt verta temmeleg snautt med eit par born. Men to? Ser ikkje problemet!

 

Men NOKRE har "ikkje meir enn dei må ha for å overleva" sjølv om dei har ei bruttolønn oppunder ein million og er single...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Selvfølgelig går det, bare se på oss studenter, vi lever av en brøkdel, får ca. 85 000 i studielån i året. Mange jobber ikke ved siden av. Nå er ikke det akkurat noen dans på roser, men med en årslønn på 280 000 hadde jeg følt meg rik, selv med barn.

Lenke til kommentar

Fordelene med utdanning er ikke bare litt høyere lønn, noe du lett kan få om du velger riktig, men mulighetene det gir. Du har mer jobber å velge i, mulighetene for å avansere i stillingen er mye større osv.

 

Men går fint ann å leve på slike lønninger i Norge, null problem. De som har problemer er som regel folk som burde ta kurs i privatøkonomi.

Lenke til kommentar

Jeg og damen har vel det som kan kalles arbeiderklassejobber; anleggsgartner og førskolelærer. Vi har nettopp kjøpt oss vår første bolig og hun er gravid. Jeg har vært litt redd for dette med penger, men etter å ha regnet på det skulle vi klare oss ganske bra.

 

I følge SIFO skal vi bruke ca 17 000 kr i måneden (2 biler + en unge før hun begynner i barnehage) + boligutgiftene våre på 12 500 kr blir det 29 500 i måneden. Dette dekker ikke inkjøp av mer spesielle ting, men så tjener vi jo, selv med våre arbeiderklasselønninger, betraktelig mer enn 30 000 i måneden.

 

Standardbudsjettet viser hva det koster å leve på et rimelig forbruksnivå for det aktuelle husholdet. Med et rimelig forbruksnivå menes et forbruk som kan godtas av folk flest. Det oppfyller kravene til vanlige helse- og ernæringsstandarder og gjør det mulig for husholdets personer å delta i de mest vanlige fritidsaktivitetene på en fullverdig måte.
Endret av SKT
Lenke til kommentar

Er eigentleg ikkje heilt sikker på kva det er trådstarter vil vite her, men faktum er at ein kan i dag leve godt sjølv om ein livnærer seg med ufaglært arbeid.

 

Ja sjølvsagt tjener du meir med utdanning, men det vil ta ei stund før du tjener inn det du har "tapt" på å studere i fleire år med lite eller ingen inntekt.

 

Det er også ein stor forskjell på når du velger å ha barn. Dersom det er unge foreldre så er det faktisk værre å leve på stipend og lån som student en det er å ha ein jobb med relativt lav timesbetaling.

Ein 18 åring som har jobba sidan han/ho var 16 vil f.eks ha langt meir penger mellom fingrane en ein 18 åring som skal på høgskule/universitet etter vidergåande. Dei som tar høgare utdanning får ofte ikkje sin fyrste lønningssjekk før dei er mellom 22 og 24 år gamle (dei fleste er også endå eldre).

 

Hadde det vært umogleg å leve på ei ufaglært lønn så hadde lønnsnivået vært høgare. Men eg skal være enig i at utan å ha rekna på det så er det nok vanskelig å forsørge ei stor familie på berre ei lav inntekt, men då er det i stor grad snakk om kva prioriteringar som familien gjer. Ein sparer mykje på å f.eks ikkje ha bil, og sjølv om det kan føles som eit heilt nødvendig hjelpemiddel for ei småbarnsfamile så, er det fortsatt mulig å ta bussen for å levere ungene i barnehagen.

Lenke til kommentar

Fordelene med utdanning er ikke bare litt høyere lønn, noe du lett kan få om du velger riktig, men mulighetene det gir. Du har mer jobber å velge i, mulighetene for å avansere i stillingen er mye større osv.

 

Men går fint ann å leve på slike lønninger i Norge, null problem. De som har problemer er som regel folk som burde ta kurs i privatøkonomi.

Hadde jeg hatt ambisjoner om å bli over gjennomsnittlig rik hadde jeg droppet all den tullete utdanningen og jobbet meg kvekk ihjel. Det finnes jo avisbud som tjener over 800.000kr i året bare for å ta et eksempel, men de som blir virkelig rike er jo som regel gründere som gjør det veldig bra.

 

Ontopic: Det er overhode ingen problemer med å leve på den lønnen du skisserer. Det er kanskje litt vanskelig å få noe særlig boliglån men...

Lenke til kommentar

Ein 18 åring som har jobba sidan han/ho var 16 vil f.eks ha langt meir penger mellom fingrane en ein 18 åring som skal på høgskule/universitet etter vidergåande. Dei som tar høgare utdanning får ofte ikkje sin fyrste lønningssjekk før dei er mellom 22 og 24 år gamle (dei fleste er også endå eldre).

 

Vet nå ikke om dette stemmer. Er 19 og kjenner mange som begynte å jobbe rett etter ungdomsskolen som fortsatt er stinn blakke, mens jeg som går ut av VG3 nå har samlet opp en svært betydelig sum på konto ved å jobbe ved siden av skolen og spare i stedet for å bruke alt med en gang jeg fikk det.

 

Det at folk påstår at høyere utdanning = penger tapt tar svært ofte feil. Først og fremst får vi lønn i form av at 40% av studielånet blir omgjort til stipend. Vi kan tjene 40k skattefritt hvert år (200k i løpet av 5 års studium), og vi får en del rabatter bare av å være studenter. Ja, de ufaglærte eller yrkesfagerne har gjerne mer penger å rutte med etter lønning, men på slutten av måneden er gjerne både studentene og de ufaglærte blakke.

 

Så hvor ligger forskjellen da? Jo, den ligger i at når man er ferdig med en kvalitetsutdanning tjener man vanligvis såpass mye at sparing ikke faktisk trenger å FØLES som sparing. Det er i alle fall slik jeg ser på det :)

 

Men for å holde seg til tråden, så skal det ikke være noe stort økonomisk problem å leve på arbeiderklasselønn :)

Lenke til kommentar

Fordelene med utdanning er ikke bare litt høyere lønn, noe du lett kan få om du velger riktig, men mulighetene det gir. Du har mer jobber å velge i, mulighetene for å avansere i stillingen er mye større osv.

 

Men går fint ann å leve på slike lønninger i Norge, null problem. De som har problemer er som regel folk som burde ta kurs i privatøkonomi.

Hadde jeg hatt ambisjoner om å bli over gjennomsnittlig rik hadde jeg droppet all den tullete utdanningen og jobbet meg kvekk ihjel. Det finnes jo avisbud som tjener over 800.000kr i året bare for å ta et eksempel, men de som blir virkelig rike er jo som regel gründere som gjør det veldig bra.

 

Ontopic: Det er overhode ingen problemer med å leve på den lønnen du skisserer. Det er kanskje litt vanskelig å få noe særlig boliglån men...

 

Hvor fett er det å jobbe som avisbud i 40 år? Jobbe seg kvekk ihjel. Nei, bruk nå heller 3-5 år på en skikkelig utdanning. Får du det latterlig mye bedre på jobb, i enkelte bransjer er det store muligheter som gir god lønn i fra dag 1. Spennende arbeidsoppgaver og stor variasjon, avisbud er jo noe ensformig..

 

Jeg f.eks, 3 år bachelor, fått jobb i oljebransjen, en del reising med mye fri, forventet lønn er 750K i året eller mer. Dritkul jobb i et stort firma med gode muligheter.

Endret av Hyd
Lenke til kommentar

Hvor fett er det å jobbe som avisbud i 40 år? Jobbe seg kvekk ihjel. Nei, bruk nå heller 3-5 år på en skikkelig utdanning. Får du det latterlig mye bedre på jobb, i enkelte bransjer er det store muligheter som gir god lønn i fra dag 1. Spennende arbeidsoppgaver og stor variasjon, avisbud er jo noe ensformig..

 

Jeg f.eks, 3 år bachelor, fått jobb i oljebransjen, en del reising med mye fri, forventet lønn er 750K i året eller mer. Dritkul jobb i et stort firma med gode muligheter.

 

Ett punkt å få med seg her er at i noen yrker skjer det en inflasjon som resulterer i større konkurranse og samtidig mange høyt utdannede arbeidsledige.

Lenke til kommentar

Ja, det er kanskje et framtidsscenario, men ville ikke blitt avisbud om jeg satset på å bli godt lønnet i hvert fall.

 

Eller hatt en fin karriere i 40 år med variert arbeid og nye utfordringer hver dag.

Endret av Hyd
Lenke til kommentar

Om jeg ikke husker helt feil, så ender jo de som jobber rett etter videregående (yrkesfag) med mer i pensjon (pensjonspoeng)? Gjelder ikke alle som tar høyrere utdanning, men i snitt eller noe. Ufaglært arbeid har faktisk en god fordel der.

 

Var en sak om at mange ville ha pensjonspoeng for studenter og.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vet nå ikke om dette stemmer. Er 19 og kjenner mange som begynte å jobbe rett etter ungdomsskolen som fortsatt er stinn blakke, mens jeg som går ut av VG3 nå har samlet opp en svært betydelig sum på konto ved å jobbe ved siden av skolen og spare i stedet for å bruke alt med en gang jeg fikk det.

 

Det at folk påstår at høyere utdanning = penger tapt tar svært ofte feil. Først og fremst får vi lønn i form av at 40% av studielånet blir omgjort til stipend. Vi kan tjene 40k skattefritt hvert år (200k i løpet av 5 års studium), og vi får en del rabatter bare av å være studenter. Ja, de ufaglærte eller yrkesfagerne har gjerne mer penger å rutte med etter lønning, men på slutten av måneden er gjerne både studentene og de ufaglærte blakke.

 

Så hvor ligger forskjellen da? Jo, den ligger i at når man er ferdig med en kvalitetsutdanning tjener man vanligvis såpass mye at sparing ikke faktisk trenger å FØLES som sparing. Det er i alle fall slik jeg ser på det :)

 

Men for å holde seg til tråden, så skal det ikke være noe stort økonomisk problem å leve på arbeiderklasselønn :)

 

Om personer som har jobba sidan ungdomskulen har mindre penger en ein 19åring som nettopp er ferdig med vidaregåande så har dette meir med forbruket å gjere en inntektene du har. Du sparer f.eks betydelige summer i året på å ikkje ha bil, noke som ein person som jobber gjerne tar seg råd til.

 

Og ja eg er heilt enig i at utdanning ikkje er lik penger tapt (med mindre du har brukt lang tid på ei heilt ubrukelig utdanning).

Det er berre det at det tar lengre tid før studieutgiftene er betalt og det du tjener er rein netto.

 

Det er dette som gjer at arbeiderklasselønn eigentleg er ein fordel dersom du skal ha barn i ung alder, medan dersom du skal ha barn i godt voksen alder så er det ein fordel med utdanning. (Baserer dette på at det kan være vanskelig å både fostre barn, studere og kanskje også jobbe deltid sammtidig).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...