Gå til innhold

Nå blir det virkelig skummelt å være pirat


Anbefalte innlegg

Jeg tror det er mange her som overvurderer folks tekniske ferdigheter dersom de tror de fleste vil sitte bak VPN og alternativ DNS server gitt at nok tiltak mot piratkopiering blir gjennomført.

 

Jeg tror særlig sperring av sider kan være svært effektivt mot piratkopiering da det gjør piratkopiering utilgjengelig for hvermansen, selv om det selvsagt er mulig for den teknisk kyndige.

 

Jeg er på en annen side veldig skeptisk til at man setter opp infrastrukturen for å sperre nettsider og lager lovverk som gjør at privateorganisasjoner tar over etterforskningen av piratsaker. Jeg mener at dersom man ønsker å gjøre noe med piratkopiering, så må det være politiet som skal gjøre dette (via f.eks. øremerkede penger, kontroller som tilsvarer farskontroller og forenklede forelegg).

 

Torrents er også relativt komplisert på teknisk nivå, programmene som benytter de er derimot råenkle å bruke, om det blir reelle problemer med dette, så vil det komme ting som går rundt det på en enkel måte for brukeren.

 

AtW

Det å reroute trafikk krever at man har maskiner å reroute igjennom, noe som normalt sett koster penger (særlig dersom det skal dyttes store mengder data for store mengder mennekser). Med mindre det kommer rike piratonkler som er villig til å ta denne kontinuerlige utgiften ser jeg ikke helt hvordan dette kan bli like brukevennelig som dagens opplegg.

 

Det krever mer båndbredde, det er rikitg, det er en ulempe med å kjøre trafikk overalt rundtomkring, men det har vel ikke så mye med brukervennligheten for sluttbrukeren direkte (utenom at man kanskje oppnår litt lavere hastigheter), poenget er at det ikke nødvendigvis krever noen særlig store tekniske ferdigheter hos sluttbrukeren.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror det er mange her som overvurderer folks tekniske ferdigheter dersom de tror de fleste vil sitte bak VPN og alternativ DNS server gitt at nok tiltak mot piratkopiering blir gjennomført.

 

Jeg tror særlig sperring av sider kan være svært effektivt mot piratkopiering da det gjør piratkopiering utilgjengelig for hvermansen, selv om det selvsagt er mulig for den teknisk kyndige.

 

Jeg er på en annen side veldig skeptisk til at man setter opp infrastrukturen for å sperre nettsider og lager lovverk som gjør at privateorganisasjoner tar over etterforskningen av piratsaker. Jeg mener at dersom man ønsker å gjøre noe med piratkopiering, så må det være politiet som skal gjøre dette (via f.eks. øremerkede penger, kontroller som tilsvarer farskontroller og forenklede forelegg).

 

Torrents er også relativt komplisert på teknisk nivå, programmene som benytter de er derimot råenkle å bruke, om det blir reelle problemer med dette, så vil det komme ting som går rundt det på en enkel måte for brukeren.

 

AtW

Det å reroute trafikk krever at man har maskiner å reroute igjennom, noe som normalt sett koster penger (særlig dersom det skal dyttes store mengder data for store mengder mennekser). Med mindre det kommer rike piratonkler som er villig til å ta denne kontinuerlige utgiften ser jeg ikke helt hvordan dette kan bli like brukevennelig som dagens opplegg.

 

Det krever mer båndbredde, det er rikitg, det er en ulempe med å kjøre trafikk overalt rundtomkring, men det har vel ikke så mye med brukervennligheten for sluttbrukeren direkte (utenom at man kanskje oppnår litt lavere hastigheter), poenget er at det ikke nødvendigvis krever noen særlig store tekniske ferdigheter hos sluttbrukeren.

 

AtW

Det jeg mener er at det ikke er bare bare for en programvareutvikler å bake dette sammen i et brukervennelig gratis p2p program siden reroutingsaspektet enten blir for trengt eller koster penger.

Lenke til kommentar

Det jeg mener er at det ikke er bare bare for en programvareutvikler å bake dette sammen i et brukervennelig gratis p2p program siden reroutingsaspektet enten blir for trengt eller koster penger.

 

Ok, greit nok, men ingen av disse tingene har noe med folks tekniske ferdigheter å gjøre. Om onion-routing o.l er for tregt blir vel litt etter hvor man legger lista, personlig tror jeg ikke det blir et kjempeproblem, enn sålenge verdens totalbåndbredde vokser hele tiden. Om den gjengse mann er villig til å etale for komersielle VPN-tjenester i utgangspunktet er jeg usikker på dog.

 

AtW

Lenke til kommentar

NRK Lisens: 2500,- pr år

CD/Viasat: ca 6000,- pr år

Spotify: ca 1200,- pr år

Spill: ca 4000,- pr år (ca 1 spill pr mnd x 12mnd â 300,- pr spill)

Serier: Streamingtjeneste ukjent pris ca 5000,- pr år ?

Filmer: 40 pr år x 250,- pr stk = 10.000,-

--------------------------------------------

totalt: Ca 28.000,- pr år eller omtrent 2.400,- pr mnd

 

...

 

G.L.E.M D.E.T !!!

 

Den dagen min familie kan se og høre hva de vil, hvor de vil, for en human pris, skal jeg vurdere å følge lovene til punkt og prikke. Kanskje 1000-1500 pr mnd totalt ?

Inntil dette skjer, så vil jeg gjerne se de som klarer å bygge en demning som demmer opp ALT vannet. IKKE noen form for regulerte utslipp. Men alt skal demmes opp. Klarer man det, så er det håp om å klare å stoppe piratvirksomhet også :) Sånn det ser ut per idag, så er det vel omtrent like håpløst å forsøke begge deler, så derfor sammenligningen :)

De mest avanserte beskyttelses systemene er jo knekket før produktene kommer ut i butikkene, så hvordan i alle verdens dager kan de innbille seg at det å lage noen enkle lover skal kunne endre på dette ?

 

Det som kommer til å skje om regjerning og mediabransjen går i felles front mot piratvirksomheten, er at piratvirksomheten kommer til å organisere seg. Siden de er på "feil side av gjerdet" blir det organisering med feil folk. Mafia og andre kriminelle. Hosting miljøer, VPN tjenester, krypterte lukkede nettverk kommer til å dukke opp i enorme mengder, til humane priser. Og folk, ja Ola Dunk og mannen i gata, kommer til å bli så provosert og forbannet, at de betaler og støtter kriminell virksomhet, i ren provokasjon bare for at Storebror ikke skal få viljen sin.

 

Helt utrolig at ikke verden snart kan skjønne det som sport og idrett har bedrevet i alle år. Forskjellen mellom det å være konkurrenter og motstandere og det å spille på lag. Hadde musikkbransjen spillt på lag, så hadde ikke piratvirksomhet vært en så enorm issue som det er idag. Hadde de samarbeidet med Napster hadde mye vært annerledes idag. Vi hadde hatt enorme betalingstjenester, som gikk i pluss, istedet for å lure kundene sine slik som Spotify har gjort ved å endre reglene sånn at de presser kundene til å velge betalingsabbonement.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

NRK Lisens: 2500,- pr år

CD/Viasat: ca 6000,- pr år

Spotify: ca 1200,- pr år

Spill: ca 4000,- pr år (ca 1 spill pr mnd x 12mnd â 300,- pr spill)

Serier: Streamingtjeneste ukjent pris ca 5000,- pr år ?

Filmer: 40 pr år x 250,- pr stk = 10.000,-

--------------------------------------------

totalt: Ca 28.000,- pr år eller omtrent 2.400,- pr mnd

 

Godt oppsummert. Jeg er enig i mye av det du skriver under.

 

Tenk om man kunne hatt én verdensomspennende "pool" for alle de forskjellige tjenestene, hvor alle tjenesteleverandører og publiserere var velkomne og brukere fikk muligheten til å abonnere på lik tilgang til likt innhold. F.eks. kunne man betale mer for FLAC/Full HD kvalitet enn for 128Kbit MP3/mobilkvalitet, men tenk deg en pris på mellom 100-300 kr i mnd for en full pakke med alle TV-serier, filmer, musikk.

 

I dag er det et gammelt geografisk lisensieringssystem og distribusjonsrettighetssystem som krasjer totalt med slik visjon og hindrer all fornuftig utvikling.

 

Andre utfordringer er innholdskontroll/sensur. En slik pool må ikke styres primært av ett land.

Endret av Nator
Lenke til kommentar

Husker før i tiden da det fantes demoer av alle spill, nå må man i 90% av tilfellene laste ned pirat-versjon for å få prøvd spillet. Kjøper aldri noe jeg ikke har prøvd, akkurat som med klær.

 

Hvorfor skal det koste like mye å kjøpe nedlastbar-versjon av et spill som å kjøpe dvd i butikken?

 

De store spill-selskapene burde egentlig være glad for at folk vil distribuere spillene dere gratis via diverse torrent-sites, dette kutter jo distribusjons-kostnadene enormt. Hadde de bare hatt vett til å dra nytte av det og lage en betalingsløsning som fungerer. Vi lever ikke lengre i 90-tallet, å gå på butikker for å kjøpe spill, musikk og film er avleggs.

 

Har selv mange dvd fra spill jeg har kjøpt, men det er så få av dem som virker pga av riper, kaffe, o.l. så må ty til å laste ned pirat-versjon og skrive inn serial. Takk gud for at pirat-versjonene finnes.

 

Når det gjelder film drømmer jeg om at det en dag skal bli mulig å laste ned 1080p filmer med DTS-lyd i en mkv-fil til rundt 50-lappen.

 

Skal prøve å la vær å kommentere hvor idiotisk NRK-lisensen er, har TV, men ser bare film på den, ALDRI NRK.

Endret av icc
Lenke til kommentar

Jeg tipper dette er en referrer link? Hvis ikke gi en skikkelig URL. Jeg tilhører ikke massen som synes kamuflerte aka. forkortede URLer er nødvendig når internett i 2011 dreier seg om pek og klikk.

Du kan lese om youtu.be her.

 

 

Det er en ting jeg ikke helt klarer å forstå når det er snakk om piratkopiering. Det er tydelig at det er et stort ønske om digitale tjenester og ønsket om å "se ting når jeg vil se ting". Hvorfor ikke prøve å følge dette? Og hvorfor blir ikke ting billigere av dette?

En skulle tro at om jeg gikk til Gamestop og kjøpte et spill for 300, at det skulle koste meg kanskje 200 på nettet fra en digital nettbutikk (som gjerne tilhører eller er i samarbeid med de store utgiverne), men neida, prisen på nettet er gjerne nærmere 400 istedet. Det fremstilles som at det er min oppgave å betale utviklere/-givere for deres arbeid og ikke deres jobb å overbevise meg om at deres produkt er verdt pengene jeg er villig til å gi.

Såklart, vi har dette med servere at det koster og det forstår jeg, men skal en ikke tape penger, for å tjene penger? Om disse firmaene som sitter med store summer på bok, investerer i en tjeneste og hører på kritikk, lar de selv tape penger en periode for å bygge opp et rykte og om tjenesten blir populær nok, så vil de over tid tjene på den.

 

Samme gjelder forøvrig film. Hvorfor skal det koste 80 (?) for en kino-billett eller 240 for filmen på Blu-ray når den gies ut et par uker/mnd etter kino-premiere? Hvor genialt ville det ikke vært å hatt et digitalt biblotek (noe lignende Steam for spill) hvor en kjøper filmer og kan laste de ned fra en eller annen server? Jeg kan jo leie en film fra Get for 50,- i 24 timer og merkelig nok, så er det akkurat samme ledning som internetten min leveres igjennom så hvor er hindringen?

 

Jeg skjønner det ikke, men nå er det ikke jeg som sitter på toppen heller :wee: . Gjør grådigheten og ønsket om å tyne ut mest mulig profitt en blind, eller er jeg bare veldig ignorant?

Lenke til kommentar

Dette er bra :)

 

Det tviler jeg på, det er jo greit nok å ønske seg mindre piratkopiering, det betyr dog ikke at alle tiltak er like gunstig. Tiltak som ikke hjelper og har vesentlig ulemper i tillegg feks er ikke så gunstig.

 

AtW

 

Skyld på de som piratkopierer. Deres feil at dette i det hele tatt er et tema.

Lenke til kommentar

Dette handler ikke om piratkopiering eller noen av de andre argumentene. Men politisk og religiøs sensur og kontroll av nettet.

Det legger i alle fall mer opp til det enn bekjempning av piratkopiering.

 

Akkurat på samme måte som 1 felt hver vei med 70km/t og fysisk midtdeler uten forbikjøringsfelt på motorveien gir fler liv tapt i året regnet i man-minutter enn 100km/t ville gjort på samme strekning pga 1/10 - 1/20 biler som vil ligge 60km/t på speedometeret. Og ikke minst øker det irritasjonen resten av bilsjafører føler over de 5-10% som vil ligge tydelig under fartsgrensen på speedometeret på motorveien.

meh.

Lenke til kommentar

Dette er bra :)

 

Det tviler jeg på, det er jo greit nok å ønske seg mindre piratkopiering, det betyr dog ikke at alle tiltak er like gunstig. Tiltak som ikke hjelper og har vesentlig ulemper i tillegg feks er ikke så gunstig.

 

AtW

 

Skyld på de som piratkopierer. Deres feil at dette i det hele tatt er et tema.

 

Hva har hvem som har skylda med om det er bra eller ikke? Videre må stater selv ta ansvar for reglene de innfører, man kan ikke skylde på folk som bryter loven for at man velger seg dårlige tiltak.

 

AtW

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...