Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[Løst] NRK - lisens: er dette nok til å unngå lisensen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Relativt enkelt dette..

 

har du en TV med innebygd Dekoder eller en ekstern dekoder / mottager for digital bakkenett så er regelene klare, du SKAL betale lisens enten du vil eller ei.

 

har en en vanlig analog TV, og ingen dekodere av noe slag, så skal du ikke betale lisens, med mindre du F.eks har canal digital som også sender analogt via kabel TV.

 

bor du i borettslag som F.eks har Get / canal digital så rapporterer de IKKE inne til NRK om hvem som er deres kunder, så der er bevisbyrden NRK sin om du har TV eller ei.

 

kommer det en Lisenskontrollør på døra di så kan du faktisk tuppe han i ballene (NEI, han er ikke offentlig tjenstemann) og be ham dra te hælvete, de har overhodet ingen rett til å være på din eiendom eller å komme inn til deg (eneste unntak der er med uniformert tjenestemann (politi) med rettslig husransakelses ordre, hvilket de ikke får, ihvertfall ALDRI hørt om at de har fått det)

 

du kan faktisk innrømme du har TV, men nekte å signere, lite de kan gjøre uansett (svoger sa han hadde TV til kontrolløren, og nektet å signere, men har aldri fått noen regning)

 

kjøp TV på foreldre sitt navn, kommer det kontrollør på døra, så bare avvis ham og si nei uansett hvor truende / sint han blir (han ble skikkelig agressiv og frekk til meg)

 

T.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Pengene NRK får inn via kringkastningsavgiften går nok til å dekke utgiftene de har med Web-TV ja, og siden datamaskinen ikke er en kringkastningsmottaker(enda i det minste) så er det pr definisjon gratis å bruke NRK Web-TV.

 

NRK på sin side har nok tenkt slik at de fleste som bruker Web-TV i dag er medlem av en husstand som allerede betaler kringkastningsavgift, og dermed blir datamaskinen nok en kringkastningsmottaker som de uansett ikke kunne krevd inn ekstra avgift for.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

kommer det en Lisenskontrollør på døra di så kan du faktisk tuppe han i ballene (NEI, han er ikke offentlig tjenstemann) og be ham dra te hælvete, de har overhodet ingen rett til å være på din eiendom eller å komme inn til deg (eneste unntak der er med uniformert tjenestemann (politi) med rettslig husransakelses ordre, hvilket de ikke får, ihvertfall ALDRI hørt om at de har fått det)

 

De de lisenskontrollørene gjør her størst sansynlig:

 

1. Forsøker å se gjennom vinduet, se etter noe som ligner en TV.

2. Ringer på spør pent om du eier en tv, eventuelt om han kan komme inn å sjekke.

3. Hvis du sier, nei men boligen har gode muligheter for å motta tv signaler, sier personen, hvis du ikke vil slippe meg inn, sender vi deg regning på NRK lisens, betaler du ikke, blir det inkasso varsel.

4. Sier man ikke eier, tv, spør personen om bevis på man ikke eier tv.

 

Hva gjør man da? Gå rettens vei?

Har jo hørt noen i familjen som har opplevd dette, når de bodde i en leilighet under studie.

Så jeg regner med minst 1 her inne har opplevet noe slik.

 

Så hvordan ungår man dette, på best mulig måte?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg ville sendt regningen i retur med påskrift "bestrides" innen forfallsdato (viktig). Gjerne med en liten utdypning om at jeg hadde kontrollør på døra, men at jeg ikke slapp ham inn, og at hvis han mener han dermed har rett til å konkludere med at jeg har TV får det stå for hans regning.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Isbilen: Hvis du hadde havnet i dette problemet, ville jeg ønske deg "Lykke til".

 

Men dette blir nok omtrent å krangle på seg, å si man syns det er urimlig å betale 42% skatt fordi man får nesten ingen inntekt fra sist år. Selv om man sparer så mye som mulig.

 

Staten er veldig vanskelig å komme utenom, selv har jeg de erfaringene.

 

Overrasker meg ikke det står i lovverket at alle boligeiere pliker å eie TV og plikter å følge med på nyhetene, altså man plikter å betale staten.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

 

Jeg tror hvis man bruker parabol/Antenne kan dette spores opp, hvor signalene går.

Altså tror jeg kabelTV er den vanskelige å komme utenom NRK lisens.

Det er et fett om du har kabeltv så lenge du ikke har noen tv som kan ta i mot signalene, hvor mange

Men du har nok rett i boligbyggelag/Leie av hus er den delen, hvor man kan stille spørsmålet, hvem som skal ta ansvaret for å betale både NRK lisens + Tv lisens.

Ville tippet Eien av boligen/byggelaget står ansvarlig både å betale og sjekke om folk bruker TV

Det er NRK sitt ansvar å sjekke at folk bruker TV. Det er borettslagets ansvar å sende ut regninger som inkluderer det de har avtalt med f.eks Canal Digital.

 

Men dette blir nok omtrent å krangle på seg, å si man syns det er urimlig å betale 42% skatt fordi man får nesten ingen inntekt fra sist år. Selv om man sparer så mye som mulig.

Hæ? Hvor er relevansen?

Overrasker meg ikke det står i lovverket at alle boligeiere pliker å eie TV og plikter å følge med på nyhetene, altså man plikter å betale staten.

Slutt å kom med tull.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

kommer det en Lisenskontrollør på døra di så kan du faktisk tuppe han i ballene (NEI, han er ikke offentlig tjenstemann) og be ham dra te hælvete, de har overhodet ingen rett til å være på din eiendom eller å komme inn til deg (eneste unntak der er med uniformert tjenestemann (politi) med rettslig husransakelses ordre, hvilket de ikke får, ihvertfall ALDRI hørt om at de har fått det)

Jeg tror ikke du finner noen hjemmel i norsk rett til å 'tuppe i ballene' enhver som ringer på eller banker på døra di. Dette løser heller ikke problemet med kvinnelige kontrollører, men du har kanskje en særbehandling reservert for dem?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Herregud, her var det komt mange innlegg (på godt og vondt) på kort tid. Takker for mange av de.

 

Er det kabeltv i veggen?

 

Nei. Det er ikke opplegg for kabeltv, og Canal Digital tilbyr heller ikke kabeltv til huset.

 

Om jeg ikke husker feil her så må man betale nrk tv-lisens om man har ett apparat som kan ta imot tv signaler. Det være seg en tuner, digital dekoder etc.

 

Om du har kabeltv, henter fra "luften" eller rett og slett ikke ser på tv i det hele tatt er ikke gyldig grunn.

 

Du må evt få TV'en "plombert" for all mulig/potensiell TV titting om man ønsker å ikke betale tv-lisensen.

 

Tven kan ta i mot analoge signaler (på "gamle"måten), men det er ikke analog antenne på huset, samt at jeg ikke har noe RiksTV antenne/abo.

 

Lisensen går jo også på å dekke NRK nett-tv!

 

Lisensen går nok med på å dekke NRK nett-tv ja, men det er ingenting som sier (pr. tidspunkt) at man kan kun se NRK nett-tv dersom man kan vise til en betalt TV-lisens. Enn så lenge er NRK nett-tv gratis å benytte, uavhengig av lisensen.

Lenke til kommentar

iChristian: Si meg et hus som ikke har Coaks innganger for TV/Radio i huset innenfor Oslo/bærum?

 

Altså det er ikke noen tilfelighet at stort sett alle hus/byggelag har slike innganger med.

Tror ikke det er fordi TV/parabol antenne ikke hadde fungert, for det gjør nok disse, men for å gjøre det enklere for NRK å kreve inn lisens.

 

nebrewfoz Er enig, å banke folk som irriterer/Proviserer, ender man selv opp i problemer. Man man jo bare be disse folkene gå, og lukke døren.

 

Ringer disse på en gang til, så sier man ringer til politiet.

Selv om politiet vil neppe hjelpe her.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

TS: Da tar du kontakt med lisensavdelingen og gir beskjed om at du ikke lenger har mulighet til å ta i mot TV-signaler der du bor siden du ikke har kabel-tv, digital mottager eller parabol og at du ønsker fritak på grunnlag av det. De vil helt sikker at du skal fylle ut noen skjemaer, men etter det er du fri.

 

iChristian: Si meg et hus som ikke har Coaks innganger for TV/Radio i huset innenfor Oslo/bærum?

 

Altså det er ikke noen tilfelighet at stort sett alle hus/byggelag har slike innganger med.

Tror ikke det er fordi TV/parabol antenne ikke hadde fungert, for det gjør nok disse, men for å gjøre det enklere for NRK å kreve inn lisens.

Men hva er poenget ditt? Så lenge du ikke har noen TV, eller annen tuner, så skal du ikke betale lisens. Uansett om du har coax i veggen.

 

I tillegg, for en konspirasjonsteori... Det er private kabelselskaper som har utstyrt disse husene med kabeltv, ikke NRK eller staten.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Kan noen si de har enten klart en av delene:

 

  • Selge Tven (Sluppet NRK avgift)
  • Ikke hatt TV i det hele tatt (Sluppet NRK avgift) hvis man bor for seg selv.
  • Hvis man kontakter NRK for å få TVen plombert, betaler man sikkert 1000-2000 kr for jobben, og TVen blir ubrukelig.

 

Har noen erfaringer her?

Etter hva jeg har hørt av venner/beskjente, så skal dette være vanskelig å få til uten å betale noe.

 

Jeg vi si beste måten her, bruk slegge, knus TVen, ta vare på serienumetet, send delene til NRK, og be de sjekke serienummet, så får de vurdere om Tven er ekte eller ikke.

 

Kjøp en LCD Pc skjerm med HDMI, trenger man TV senere kjøp digital dekoder man leier, slik man leverer den tilbake etter leietiden.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Kan noen si de har enten klart en av delene:

 

  • Selge Tven (Sluppet NRK avgift)
  • Ikke hatt TV i det hele tatt
  • Hvis man kontakter NRK for å få TVen plombert, betaler man sikkert 1000-2000 kr for jobben, og TVen blir ubrukelig.

 

Har noen erfaringer her?

Etter hva jeg har hørt av venner/beskjente, så skal dette være vanskelig å få til uten å betale noe.

Jeg har kvittet meg med tven og sluttet å få lisenskrav etter at jeg sa i fra.

Hvis du aldri har hatt tv så vil du heller aldri få spørsmål om dette.

Hvis du kontakter dem for det, så holder det å tilby dem det, hvis de faktisk krever det så må du, men det er ikke gitt at de krever det.

 

Så slutt med denne feilinformeringen din.

 

Og hvis man leier en dekoder så er den også lisensplikitg, og NRK har allerede avtale med en/flere av tilbyderne om å få abonnementsinformasjonen fra dem slik at de kan krysssjekke dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan noen si de har enten klart en av delene:

 

  • Selge Tven (Sluppet NRK avgift)
  • Ikke hatt TV i det hele tatt
  • Hvis man kontakter NRK for å få TVen plombert, betaler man sikkert 1000-2000 kr for jobben, og TVen blir ubrukelig.

 

Har noen erfaringer her?

Etter hva jeg har hørt av venner/beskjente, så skal dette være vanskelig å få til uten å betale noe.

 

Jeg vi si beste måten her, bruk slegge, knus TVen, ta vare på serienumetet, send delene til NRK, og be de sjekke serienummet, så får de vurdere om Tven er ekte eller ikke.

Er du 9år?

 

Det er jo bare å kontakte lisensavdelingen skriftlig og skrive at du ikke har TV-mottaker lengre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har da postet følgende brev:

 

 

"Jeg, mitt navn, har i dag sagt opp mitt Canal Digital abonnement med umiddelbar virkning og i henhold til forskrift om fjernsynsmottakere §9 har jeg beholdt og satt bort mottakeren. Kunderepresentant X hos Canal Digital Norge AS har kl. 13.09 i dag sendt en bekreftelse pr. epost på oppsigelsen hvor det står: ” Vi bekrefter å ha mottatt oppsigelse av ditt kort "kortnr" Canal Digital med kundenummer "kundenr"”.

 

Leiligheten har ikke inngang for kabel-tv, og det tilbys heller ikke kabel-tv på denne adressen. Det er heller ikke anledning for å ta i mot tv-signaler gjennom det analoge bakkenettet på denne adressen.

 

TV`en, en Samsung PS50Q97, har ikke innebygd mottaker for det norske digitale bakkenettet, og vil heretter kun bli benyttet som monitor, i samsvar med bestemmelsene i brev fra statsråd Trond Giske, datert 26.02.2009.

 

Jeg eier ingen datamaskin eller andre komponenter med noen form for TV-tuner.

 

Undertegnede ber med dette at husstanden blir fritatt fra lisensavgift fra og med 2. termin 2011.

 

 

Med hilsen"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...