Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[Løst] NRK - lisens: er dette nok til å unngå lisensen?


Anbefalte innlegg

LMH1: Poenget er ikke å lure NRK lisensavdelingen. Det er å klare å melde seg ut på rettmessig vis. Det finnes mengder av gode alternativer som ikke er lisenspliktig. F.eks Nett-TV. Ellers så har man en rekke andre underholdningsformer som dekker det meste man har av behov.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I følge loven skal du betale lisens for den boksen der, men du er selv pliktig til å rapportere den inn.

 

Det gjelder bare for kina varer under 200 kr?

 

Nå foretekker jeg heller webtv, siden bakkenettverket antakelig gir dårligere bildekvalitet selv om den påstår HD oppløsning.

 

Å betale rundt 5000 kr i året syns jeg er idiotisk.

 

Handler NRK lisens om prinsipper eller et ønske å gjøre NRK bedre?

Flere vil mene dette er lovpålagt avgift, men er det forskjeller å se på NRK på webtv sammenlignet med å se på NRK på TV?

Lenke til kommentar

Det gjelder bare for kina varer under 200 kr?

Nei, det gjelder alle tunere som butikken du kjøper av ikke melder inn til den norske stat...

 

Nå foretekker jeg heller webtv, siden bakkenettverket antakelig gir dårligere bildekvalitet selv om den påstår HD oppløsning.

Yeah right...

 

Å betale rundt 5000 kr i året syns jeg er idiotisk.

2500,-....

 

Handler NRK lisens om prinsipper eller et ønske å gjøre NRK bedre?

Verken eller og begge deler. Det er betalingen for å drive NRK...

 

Flere vil mene dette er lovpålagt avgift, men er det forskjeller å se på NRK på webtv sammenlignet med å se på NRK på TV?

Selvfølgelig er det en lovpålagt avgift, og poenget ditt er?

Foreløpig er webtv kostnadsfritt og lisensfritt, det er forskjellen.

Lenke til kommentar

LMH1: Poenget er ikke å lure NRK lisensavdelingen. Det er å klare å melde seg ut på rettmessig vis. Det finnes mengder av gode alternativer som ikke er lisenspliktig. F.eks Nett-TV. Ellers så har man en rekke andre underholdningsformer som dekker det meste man har av behov.

 

Nett-tv er et eksempel ja.

Men det burde jo være mulig å betale etter kvalitet.

Syns dere det er riktig at en gammel svart/hvit tv må betale samme NRK avgift på som en topp morderne HD tv?

Lenke til kommentar

LMH1: Les forskriften. Det er riktig det som iChristian skriver. Du er pliktig å rapportere den inn og betale lisens.

 

For 2011 har Stortinget fastsatt avgiften til kroner 2477,52, inkludert åtte prosent merverdiavgift. Det er ikke "rundt 5000 kr".

 

Det heter ikke NRK-lisens og er ikke lisens til å se eller ha NRK. Det er lisens til å ha TV (eid, leid, lånt).

 

Forskriften er ikke lovpålagt, men pålagt via forskriften om fjernsynsmottakere.

 

Lisensmessig er det forskjell på å se NRK på nett-TV og via fjernsynsmottaker. Forskjellen er at førstnevnte ikke er lisenspliktig.

 

Lisensen er ment å finansiere NRK som reklamefri statskanal.

Lenke til kommentar

LMH1: Poenget er ikke å lure NRK lisensavdelingen. Det er å klare å melde seg ut på rettmessig vis. Det finnes mengder av gode alternativer som ikke er lisenspliktig. F.eks Nett-TV. Ellers så har man en rekke andre underholdningsformer som dekker det meste man har av behov.

 

Nett-tv er et eksempel ja.

Men det burde jo være mulig å betale etter kvalitet.

Syns dere det er riktig at en gammel svart/hvit tv må betale samme NRK avgift på som en topp morderne HD tv?

 

Fram til 1998, når det faktisk var en slags vag mulighet for at folk hadde en svart/hvit -TV, så var det mindre lisens på de.

 

AtW

Lenke til kommentar

Min erfaring er at NRK antar at alle som bor for seg selv og ikke betaler lisens sniker seg unna, mao får man lisenskontrolløren på døra innen et halvår hver gang man som voksen bytter folkeregistrert adresse, og ikke allerede betaler lisens. De sender ikke regning uten videre, men lisensmennene har en tendens til å være relativt fantasirike, fikk feks regning på lisens da en lisensmann skrev at jeg hadde bekreftet at vi hadde en TV, noe vi ikke hadde, og han snakket ikke med meg engang, kun min kone.

 

AtW

Jeg har bare fått besøk av dem 2 ganger i mitt liv og jeg bytter som regel folkeregistrert adresse 1 gang i året, det siste året har jeg byttet 4 ganger...

 

Så enkelt og greit eier du en TV, eller annet utstyr som kan motta TV-signaler MÅ du betale.

 

Dette inkluderer om du har en analog TV som ikke kan brukes lengre.

 

det er INGEN vei utenom, tro meg jeg har prøvd, så jeg betaler avgift for min 48-tommers PC-skjerm :(

 

-frank

Hvis ikke du har kabel-tv, parabol eller har digitalmottaker på/til tven din så slipper du... http://www.dagbladet.no/2009/03/05/kultur/tv_og_medier/nrk/lisensavgift/5150249/

I did not know that :O, men nå har jeg atter en gang sendt brev til NRK :p

 

-frank

Lenke til kommentar

Hva kjennertegner: fjernsynsmottakere?

Er det Coaks kabeltv plugg? Eller noe som ligner?

 

galvanisk%20skille.jpg

 

Altså hvis mottakeren ikke har en slik plugg. F.eks iptv så slipper man unna?

Selv om bildet på skjermen blir det samme?

 

§ 5. Fritak for kringkastingsavgift (frilisens)

d)og som ikke har økonomisk evne til å betale kringkastingsavgiften selv. Dersom søkeren tilhører en husstand, er det et vilkår at heller ikke andre av husstanden har økonomisk evne til å betale avgiften,

 

Betyr det at alle studenter slipper unna og folk med dårlig råd?

Altså fordi man bruker pengene på noe annet?

 

Merkelig lovverk.

Lenke til kommentar
§ 5. Fritak for kringkastingsavgift (frilisens)

d)og som ikke har økonomisk evne til å betale kringkastingsavgiften selv. Dersom søkeren tilhører en husstand, er det et vilkår at heller ikke andre av husstanden har økonomisk evne til å betale avgiften,

 

Betyr det at alle studenter slipper unna og folk med dårlig råd?

Altså fordi man bruker pengene på noe annet?

 

Merkelig lovverk.

 

Her vil det være aktuellt med ei subjektiv vurdering. Men studenter har gnenerellt sett råd til å betale kringkastningslisens. § 5 kommer nok berre inn i bilde når du er i ein økonomisk situasjon der du må velge mellom å betale for bolig eller kringkastningsavgift. Ikkje i situasjoner der du som student har brukt opp alle pengene dine på øl.

Men dersom du er genuint fattig så skal du sleppe kringkastningsavgifta.

Dersom eg ikkje husker feil så er vel faktisk farge TV eit av minimumskrava som du har rett på når du lever på sosial trygd, der er derfor lite hensiktsmessig at staten skal betale ut ekstra penger for at ein privatperson skal sjølv betale kringkastningsavgifta. Det blir å ta og gi frå samme lomme.

Lenke til kommentar

En fjernsynsmottaker er en del av et kretskort inne i TVen, tuneren, etc. Denne delen oversetter elektromagnetiske signaler fra antenna til bildeinformasjon som sendes videre til selve skjermdelen av TVen. Det er kun denne oversetteren som heter fjernsynsmottaker og er lisenspliktig. Dvs. at coax-pluggen, antenneuttaket, antenne, kabler, skjermdelen av TVen, høyttalerne, fjernkontrollen, DVD-spilleren og en rekke andere TV-relaterte komponenter ikke er lisenspliktige.

Lenke til kommentar

Eg kjøpte tv til bror min i mitt navn.

Kom så nrk lisens til meg i posten.

Tok kontakt med NRK og sa at tv'n var til bror min.

Fylte ut eit skjema og alt var i orden.

Bror min betalte alt NRK lisens.

 

Med andre ord, "selg" tv'n til noken som betaler NRK lisens alt, så slepp du problemet.

Lenke til kommentar

Eg kjøpte tv til bror min i mitt navn.

Kom så nrk lisens til meg i posten.

Tok kontakt med NRK og sa at tv'n var til bror min.

Fylte ut eit skjema og alt var i orden.

Bror min betalte alt NRK lisens.

 

Med andre ord, "selg" tv'n til noken som betaler NRK lisens alt, så slepp du problemet.

Jeg må bare gjenta denne:

LMH1: Poenget er ikke å lure NRK lisensavdelingen. Det er å klare å melde seg ut på rettmessig vis. Det finnes mengder av gode alternativer som ikke er lisenspliktig. F.eks Nett-TV. Ellers så har man en rekke andre underholdningsformer som dekker det meste man har av behov.

Lenke til kommentar

Da var svaret fra NRK ankommet:

 

"Vi har i henhold til melding ført lisensnummer xxx xxx xxx ut av vårt register.

 

NRK Lisensavdeling må få beskjed hvis avgiftspliktig mottakerutstyr tas i bruk igjen.Med avgiftspliktig mottakerutstyr menes blant annet TV, DVD m/video m/tuner, satelittmottaker, dekoder, PCm med TV-kort/tuner og lignende.

 

Vi gjør oppmerksom på at også den som leier eller låner mottakerutstyr må betale kringkastingsavgift. Selvforsørgende husstandsmedlemmer må betale kringkastingsavgift dersom vedkommende har fjernsynsmottakere i bruk. Den som har trygd/studielån regnes som selvforsørgende, jfr. §4 i Forskrifter om fjernsynsmottakere.

 

Saken er behandlet i henhold til Forskrifter om fjernsynsmottakere, som finnes på baksiden av våre brev og www.nrk.no/lisens. Ved henvendelse ber vi om å få oppgitt vår referanse.

 

Med hilsen Norsk Rikskringkasting AS"

 

Da var den saken løst! Jeg ser fram til en lisensfri fremtid! Takk for alle gode (og mindre gode) tilbakemeldinger!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg pirker litt i denne tråden da jeg i en tilsvarende situasjon.

 

Grunnet elendig kobber-nett har jeg bestilt meg Internet gjennom kabel-tv. Jeg har bestilt kun modem, og spesifisert at jeg ikke ønsker analog dekoder for tv-signal. Dersom de likevel sender meg en dekoder, vil jeg sende denne i retur til dem. Jeg har ikke tv per i dag, men kan en gang i fremtiden tenke meg å skaffe meg en for å se film.

 

Leverandøren sa at de ikke melder inn nye kunder til NRK, noe som jeg syntes hørtes merkelig ut. Saken er, bør jeg skrive til lisenskontoret umiddelbart og forklare at jeg ikke kan ta imot tv, eller bør jeg vente til/hvis jeg får krav om lisensen?

 

Bemerk at om man bestiller digital-mottager har den innebygd modem, og man slipper da ikke unna lisensen [Edit: Uten plombering], om jeg har forstått det rett. [Edit: Hvilket jeg ikke har, les videre i tråden]

Endret av Nudel
Lenke til kommentar

Jeg pirker litt i denne tråden da jeg i en tilsvarende situasjon.

 

Grunnet elendig kobber-nett har jeg bestilt meg Internet gjennom kabel-tv. Jeg har bestilt kun modem, og spesifisert at jeg ikke ønsker analog dekoder for tv-signal. Dersom de likevel sender meg en dekoder, vil jeg sende denne i retur til dem. Jeg har ikke tv per i dag, men kan en gang i fremtiden tenke meg å skaffe meg en for å se film.

 

Leverandøren sa at de ikke melder inn nye kunder til NRK, noe som jeg syntes hørtes merkelig ut. Saken er, bør jeg skrive til lisenskontoret umiddelbart og forklare at jeg ikke kan ta imot tv, eller bør jeg vente til/hvis jeg får krav om lisensen?

 

Bemerk at om man bestiller digital-mottager har den innebygd modem, og man slipper da ikke unna lisensen, om jeg har forstått det rett.

 

Hvilken leverandør er dette?

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...