Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[Løst] NRK - lisens: er dette nok til å unngå lisensen?


Anbefalte innlegg

Og hvis man leier en dekoder så er den også lisensplikitg, og NRK har allerede avtale med en/flere av tilbyderne om å få abonnementsinformasjonen fra dem slik at de kan krysssjekke dette.

 

Meningen ved å leie, dekoder, var slik, om man velger å si opp avtalen etter bindingstid.

Går også NRK avgiften etter det, fordi man står som leier av boksen.

 

Nei jeg er ikke 9 år.

Jeg har bare dårlige erfaringer med staten, de lever godt til sin maktposisjon.

Men skal sjekke dette litt mere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Meningen ved å leie, dekoder, var slik, om man velger å si opp avtalen etter bindingstid.

Går også NRK avgiften etter det, fordi man står som leier av boksen.

Nei, du må ikke betale til NRK etter det fordi at du da ikke lenger har noen dekoder hjemme hos deg. Hvis du leier den må du levere den tilbake da...

 

Nei jeg er ikke 9 år.

Jeg har bare dårlige erfaringer med staten, de lever godt til sin maktposisjon.

Men skal sjekke dette litt mere.

De lever godt **på** sin maktposisjon fordi at staten har fått makten av oss, folket, for at de skal gjennomføre en del ting samlet fordi at det ville være ulogisk at hver enkelt av oss skulle gjøre dette selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

bare et råd når du sender brev til staten.

 

Send det som Rekomandert brev fordi jeg har opplevet flere ganger når jeg sender klager, enten til NSB eller andre komunale foretak, at de sier de aldri har mottatt noe brev fra meg. Selv etter det har gått 3-4 uker, så er det slik staten mener å ikke ha mottatt noe.

 

Vet at adressen var riktig, fordi jeg ringte å sjekket det før jeg sendte.

 

Så hvis det samme ikke skal skje deg, med mindre du kan levere det personlig, elle sende epost.

Men du får velge selv.

 

Nå vet jeg ikke om NRK er så ille, men vi får håpe det ikke er tilfelle.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

NSB er ikke staten. Kommunale foretak er ikke staten.

 

Og store organisasjoner og foretak har mer svinn på posten enn andre. Dessverre. Rett og slett fordi det må kategoriseres og havne riktig for at det skal komme frem. Samme som om du sender brev til f.eks Hafslund...

 

Men ja, rekommandert anbefales alltid hvis du vil kunne bevise at det kommer frem. Men det er sjelden nødvendig.

Lenke til kommentar

kommer det en Lisenskontrollør på døra di så kan du faktisk tuppe han i ballene (NEI, han er ikke offentlig tjenstemann) og be ham dra te hælvete, de har overhodet ingen rett til å være på din eiendom eller å komme inn til deg (eneste unntak der er med uniformert tjenestemann (politi) med rettslig husransakelses ordre, hvilket de ikke får, ihvertfall ALDRI hørt om at de har fått det)

Jeg tror ikke du finner noen hjemmel i norsk rett til å 'tuppe i ballene' enhver som ringer på eller banker på døra di. Dette løser heller ikke problemet med kvinnelige kontrollører, men du har kanskje en særbehandling reservert for dem?

 

 

Neida, ingen særbehandling for kvinnelige NRK kontrollører....

 

men du overså kanskje den lille valgfriheten jeg hadde i mitt innlegg "KAN Tuppe"...

 

 

synd at det er sånt flisespikkeri folk skal henge seg opp i.

 

T.

Lenke til kommentar

Jeg er overrasket over at ingen her har hatt besøk av lisensavdelingen til NRK på døra.

Det er en pensjonert politimann som vanligvis har hatt denne jobben, en enorm branne av en mann, han går først en runde rundt huset og hvis han ser en tv så er løpet kjørt. Hvis du da ikke kan bevise når du kjøpte tv'n så vil NRK tilbakefakturere lisens etter skjønn. En på jobben måtte betale nesten 9000kr i lisensavgift.

 

Vi hadde heldigvis akkurat kjøpt ny tv når han kom til oss så vi slapp med ny lisens fordi vi hadde kvittering.

 

Bare et lite varsku, de kan komme på døra di når som helst.

Lenke til kommentar
§ 9. Mottaker ikke i bruk

 

Når mottaker ikke lenger er i bruk, må skriftlig melding sendes NRK straks og før ny termin begynner. I motsatt fall må avgift betales på forskriftsmessig måte.

 

Det gis ikke refusjon for innbetalt kringkastingsavgift.

 

Ønsker en fortsatt å beholde fjernsynsmottakeren, må det i meldingen gis erklæring om at den er satt bort og ikke vil bli tatt i bruk igjen før NRK er underrettet om dette, se § 6.

 

Dersom NRK ønsker det, skal det også være adgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak. 0 Endret ved forskrift 4 juli 2007 nr. 844 (i kraft straks med virkning fra og med innkreving av andre termin av kringkastingsavgiften for 2007).

¨
Lenke til kommentar

Etter flere runder med NRK valgte jeg å plombere TVen min.

 

Dvs at det kom en autorisert reparatør hjem til meg og ødela antenneinngangen, gav meg skriftlig bekreftelse på at TVen nå ikke inneholdt funksjonelt mottakerutstyr, og tok imot kr. 700.

 

TVen er nå utelukkende en pc-monitor. Skulle jeg ønske TV-signaler kunne jeg kjøpt en digital mottaker og koblet den inn via HDMI - og betalt lisens igjen.

Lenke til kommentar

Jeg er overrasket over at ingen her har hatt besøk av lisensavdelingen til NRK på døra.

Det er en pensjonert politimann som vanligvis har hatt denne jobben, en enorm branne av en mann, han går først en runde rundt huset og hvis han ser en tv så er løpet kjørt. Hvis du da ikke kan bevise når du kjøpte tv'n så vil NRK tilbakefakturere lisens etter skjønn. En på jobben måtte betale nesten 9000kr i lisensavgift.

 

Vi hadde heldigvis akkurat kjøpt ny tv når han kom til oss så vi slapp med ny lisens fordi vi hadde kvittering.

 

Bare et lite varsku, de kan komme på døra di når som helst.

Det er den ansatte der du bor...

Lenke til kommentar

(ang. opprinnelige spørsmålet)

 

Jeg prøvde denne i 2006 eller 2007. Hadde en TV som ikke var koblet til annet enn en PC (jeg gjorde den feilen og kjøpte den under mitt navn i stedet for faren min sitt). NRK var ikke enige med logikken, de sa "det er en TV-mottaker selv om den ikke brukes til å motta TV" eller noe1. Det er mulig at man har en bedre sjanse nå, når analogt er absolutt skrudd av. Reglene er ganske merkelige, jeg har hatt et TV-kort som kan motta DVB og analogt siden 2005, og har aldri fått noen spørsmål om det. På den annen side ville det vært idiotisk hvis man måtte betale lisens på en laptop som kommer med TV-tuner (da dette forblir ubrukt i 90 % av tilfellene, etter min erfaring).

 

Konklusjonen er at det blir vanskelig å definere en god lisens-lov når det finnes så mange måer å motta video på. Hvordan skal man håndtere live TV vs. on demand, DVD, mobile og andre billige enheter som kan motta video, tjenester hvor man ikke kan få NRK, etc. Mitt forslag er at man må betale hvis man bruker NRK på en eller annen måte. Krev login og passord for NRK nett-TV. Det har fordelen at man kan se NRK fra utlandet når man er på ferie, e.l. Det kan være et problem hvis folk deler på login, men man kan feks kreve at bare enheter fra et bestemt IP-subnett kan streame samtidig.

 

 

1) Jeg har e-postene, hvis noen er interesserte, men det er sikkert utdatert.

Endret av fa2001
Lenke til kommentar

Flytter jeg for meg selv, og har kabeltv inngang i min leilighet, riskikerer man å at noen ringer på døren, å spør å om få sjekke om man fysisk har tv.

Eller om bevis på at jeg ikke har TV, det er umulig å bevises, fordi jeg kunne lånet TV fra foreldrene mine, kan da være snakk om en 20" biledørskjerm, men vet unge mange gjør dette.

Du kan fint nekte NRK kontrollørene tilgang til din private bolig. Si at du ikke har TV. Om de spør om de kan komme inn å sjekke om det er sant, bli forbanna og lat som at du tar det som fornærmelse at de ikke tar ditt ord for det og smell døren i trynet på de.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med:

 

501311-7-1282566985918.jpg

 

Bilde utenfor døren, burde det holde?

Eller skrive "Tiggere/selgere" ikke ring på, så slipper du problemer?

 

Får man NRK regning uten å ha TV dropper man å betale, men overrasker meg ikke at noen er så frekke å lage en regning fordi man ikke vil bevise man ikke har TV.

 

Kanskje personen lever regning på døren, hadde dere da dyttet regningen i munnen på den personen?

Lenke til kommentar

Bilde utenfor døren, burde det holde?

Hvorfor skulle det det?

 

Eller skrive "Tiggere/selgere" ikke ring på, så slipper du problemer?

De er verken eller...

 

Får man NRK regning uten å ha TV dropper man å betale, men overrasker meg ikke at noen er så frekke å lage en regning fordi man ikke vil bevise man ikke har TV.

Tror ikke jeg bare ville droppet å betale den regningen... Staten er ikke en kreditor du vil ha, uansett hvor feilaktig du mener regningen er. Her er det snakk om å skriftlig bestride fakturaen...

 

Kanskje personen lever regning på døren, hadde dere da dyttet regningen i munnen på den personen?

Hvorfor skal du gå til angrep på noen bare fordi de gjør jobben sin? I tillegg, regninger kommer vanligvis med posten...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...