Gå til innhold

Den store Nintendokaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
7 minutes ago, PÃ¥inter said:

Nintendo kan vel gjøre akkurat det de vil med sin egen merkevare, eller? Tjuvradd vil alltid eksistere, men å kreve at seriøse selskaper skal rette seg etter krav fra tyver og ufornøyde mennesker blir for dumt.

Ønsker man å oppleve historie så spar og kjøp de fra de som selger lovlig, være seg finn eller eBay, eller finn på noe fornuftig, å gjøre seg til tyv av eget begjær blir for dumt.

Det finnes mange gamle biler i et begrenset antall jeg kunne tenkt meg, men jeg kan ikke stjele de fordi jeg har lyst til å kjøre dem!

Opphavsrettslige problemstillinger har gjerne en del andre hensyn som gjør seg gjeldende enn problemstillinger rundt håndfast eiendom ala bilene du snakker om.

At Nintendo kan gjøre som de vil er OK. Like så er det OK å mene at måten de holder på ikke er OK og at det stiller de i et dårlig lys.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
47 minutes ago, PÃ¥inter said:

Nintendo kan vel gjøre akkurat det de vil med sin egen merkevare, eller? Tjuvradd vil alltid eksistere, men å kreve at seriøse selskaper skal rette seg etter krav fra tyver og ufornøyde mennesker blir for dumt.

Hvis Nintendo gjør som de vil så bør kunden avstå fra å kjøpe produktet siden han da blir holdt som gissel av Nintendo for et produkt han allerede har kjøpt. PÅ en PC kan du installere en CD-rom tittel du kjøpte i 1992, men  du får ikke brukt en SNES-cartridge hvis maskina di har tatt kveld. Da vil Nintendo at du skal kjøpe spillet på nytt først på Wii virtual console og så skal du kjøpe det en gang til på Switch eller betale for online-medlemskap for tilgang og så skal du kjøpe spillet på nytt etter at Switch er discontinued.

Det er ikke ok å bli holdt som gissel for produkter man allerede har kjøpt. Det er derfor jeg foretrekker PC. "Buy once, play forever."

Retro-samfunn og speedruns vokser i omfang for hvert år. Det trengs reruns av originale konsoller (NES/SNES) og etterspurte cartridger som blant annet Super Metroid. Hvis Nintendo tar 1000-1200 kr for Super Metroid-cartridge er det en lang kø av folk som vil ha. Selv folk som allerede har spillet vil være interessert siden de som voksen har en mulighet til å ta bedre vare på det enn som barn. I tillegg er det alle de som har samlingen i PAL som kjører i sirup og vil ha NTSC utgivelser. Emulering er ikke optimalt, det er et nødvendig onde.

Koser du deg med et spill på Switch nå? Hva gjør du hvis du vil spille om 5-10 år og Nintendo sier, kjøp et nytt spill i stedet, drit i favorittspillet, vi vil ha penger for nye spill som du egentlig ikke liker. Vi gjør deg en tjeneste nå ved å stenge ned tjenesten slik at du kan oppdage nye spill i stedet.

Utgiverne av bordspill liker ikke Magnus Carlsen. De vil at han skal kjøpe nye spill, men ikke bare fortsetter han med sjakk, han får også andre til å fortsette med sjakk.

Nintendo er så kjipe at de ikke engang orker å lselge nye kontrollere eller reservedeler til tidligere konsoller. Nintendo er langt unna å være kundevennlige. Det er mulig å beskytte varemerke og IP-er uten å kappe hodet av kunden. 

Endret av BadCat
  • Liker 2
Lenke til kommentar
21 minutes ago, PÃ¥inter said:

Nintendo kan vel gjøre akkurat det de vil med sin egen merkevare, eller? Tjuvradd vil alltid eksistere, men å kreve at seriøse selskaper skal rette seg etter krav fra tyver og ufornøyde mennesker blir for dumt.

Ønsker man å oppleve historie så spar og kjøp de fra de som selger lovlig, være seg finn eller eBay, eller finn på noe fornuftig, å gjøre seg til tyv av eget begjær blir for dumt.

Det finnes mange gamle biler i et begrenset antall jeg kunne tenkt meg, men jeg kan ikke stjele de fordi jeg har lyst til å kjøre dem!

Virkelig? Er vi tilbake på "you wouldn't download a car?"-nivået.

Opphavsrett er midlertidige monopolet gitt til rettshaverne av staten, som representerer folket. Disse varer ikke uendelig, og er ikke uten krav til rettshaveren. Det er helt på sin plass å tidvis vurdere om vi ikke burde stramme inn på varigheten og vilkårene.

Dersom de som sitter på opphavsretten ønsker å fjerne et verk fullstendig fra offentligheten, mener du de burde ha retten til å gjøre dette?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
19 minutes ago, PÃ¥inter said:

Ja, det er nok derfor Nintendo sliter som de gjør....:rofl:

Hvor har jeg nevnt noe om at Nintendo sliter på noe som helst måte? Mange mennesker, institusjoner og lignende som lever i beste velgående men som likevel er gjenstand for kritikk. Er tanken at man ikke kan kritisere et selskap som har grønne tall?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For min del, foretrekker jeg den opprinnelige erfaringa, så jeg har kjøpt en SNES Mini for å spille de gamle spillene. Men jeg har modifisert min SNES-Mini for å laste opp de andre SNES-spilla som inkluderes ikke av Nintendo, for eksempel Donkey Kong Country 2 og de japanske Fire Emblem spillene.

Det er umulig for å kjøpe de spilla på ny lenger (Nintendo altså profitterer ikke fra disse spilla lenger), så jeg har ingen nølinga, de spilla er jo allerede 20+ år gamle!

Iallfall tror jeg mannen fra artikkelen fikk som fortjent for å forsøke å selge disse spilla. Det er to forskjellige problemer ikke sant? Å profittere fra disse spilla er visst feil. Nintendo har ikke jaga etter mennesker som bare laste ned spill ikke sant?  

Endret av sjokoladealven
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

SNES Classic Mini er kortvarig glede. Det går ikke lenge før man får lyst på maskinvare som kjører spillene som de skal og ikke emulert. SNES Classic Mini er en gimmick, ikke noe man kan bruke som fullverdig produkt.

Jeg har en selv som jeg bruker som pynt for spillene kjører ikke som de skal.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Det er akkurat ei kortvarig glede og visst er det noe spill som kjører ikke som de skal, men vennene mine liker det, og vi liker å bruke det for å spille sammen av og til. Nostalgien er veldig kraftig 😄

Jeg har også modifisert min 3DS for å laste opp gamle spill som finnes ikke på eshop men slik kan jeg ikke spille dem med venner.

Endret av sjokoladealven
Lenke til kommentar

Det er et artig produkt og verdt MSRP, men i Norge tok de dobbel pris mesteparten av tiden. Bergsala er en romantisert historie , men de har også ført til at Nintendo-produkter er mye dyrere enn de burde her i skandinavia.

Det hadde vært bedre hvis PAL-utgivelser ikke eksisterte, for det er helt ubrukelig.
 

Quote

Try running any NTSC (US NES or Japanese Famicom) game in an European PAL NES, and you will find the game not only running 16% slower than expected, but the music will also be slowed down, which is often more noticeable even when you haven't tried the game before.

Nintendo er ondskap satt i system. Blir du glad i produktene er du ferdig.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jøss! Bergsalas historie kjente jeg ikke! 😀 Hvorfor førte det til høyere priser? Jeg er født og oppvokst i Puerto Rico, så erfaringa mi er visst forskjellig. Helt siden vi var barn spilte jeg og fetterne mine Nintendo spill og de var aldri dyrere enn andre spill.

Endret av sjokoladealven
Lenke til kommentar
d'espresso skrev (3 timer siden):

Opphavsrettslige problemstillinger har gjerne en del andre hensyn som gjør seg gjeldende enn problemstillinger rundt håndfast eiendom ala bilene du snakker om.

At Nintendo kan gjøre som de vil er OK. Like så er det OK å mene at måten de holder på ikke er OK og at det stiller de i et dårlig lys.

 

PÃ¥inter skrev (3 timer siden):

Ja, det er nok derfor Nintendo sliter som de gjør....:rofl:

Beklager formuleringen.

Det er nok derfor Nintendo tjener så lite penger, fordi det ikke er greit slik de holder på og fordi blir stående i et dårlig lys.

Lenke til kommentar

Nintendo ER ganske kjipe i deler av virksomheten sin, og det handler ikke om hvor mye penger de tjener evt. ikke tjener.

Ta feks. kompetetiv spilling. Nintendo er tilnærmet ikke-eksisterende på området, og når de først "trår til", så er de nærmest destruktive. Den siste tids Smash/Splatoon/Arms-debatt har vist hvordan Nintendo tilsynelatende opptrer, og det er ikke spesielt hyggelig, uavhengig av om alle skildringer og detaljer er korrekt gjengitt. Tenk hvis Nintendo hadde kunnet lagt seg litt mer på linje med feks. Capcom, som tross alt også er japansk? For oss som elsker å følge spill som et kompetetivt medium - i tillegg til å være et fritidssyssel, en hobby, en lidenskap, etc. - så er det en temmelig trist sorti å følge Nintendo når man sammenlikner med hva andre utviklere bidrar med av støtte til sine serier.

Man kan selvfølgelig forstå den "tradisjonelle" linjen som Nintendo knapt har veket en tomme fra siden NES (?). De er helt åpenbart et selskap med en viss filosofi, og jeg vet ikke om de anser kompetetiv spilling som "degraderende" for deres image, i den forstand at man kan argumentere for at det kan fremstå som - og i noen tilfelle sikkert er - utnyttelse av mindreårige til egen vinning. Når det er sagt, så vet jeg ikke om den beste løsningen er å ikke forholde seg til det i det hele tatt? Nintendo sitter på en katalog uten sidestykke, med kanskje den mest lidenskapelige fanskaren av alle, og de har alle forutsetninger til å være med å forme kompetetiv spilling i kraft av sin tyngde og nedslagsfelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Raspeball skrev (12 timer siden):

Ta feks. kompetetiv spilling. Nintendo er tilnærmet ikke-eksisterende på området, og når de først "trår til", så er de nærmest destruktive. Den siste tids Smash/Splatoon/Arms-debatt har vist hvordan Nintendo tilsynelatende opptrer, og det er ikke spesielt hyggelig, uavhengig av om alle skildringer og detaljer er korrekt gjengitt. Tenk hvis Nintendo hadde kunnet lagt seg litt mer på linje med feks. Capcom, som tross alt også er japansk? For oss som elsker å følge spill som et kompetetivt medium - i tillegg til å være et fritidssyssel, en hobby, en lidenskap, etc. - så er det en temmelig trist sorti å følge Nintendo når man sammenlikner med hva andre utviklere bidrar med av støtte til sine serier.

Kanske disse grunnene kan være en årsak til at Nintendo vil at man skal samarbeide??

1.De fleste av oss er oppdratt til å tro at uten konkurranse vil vi alle bli fete, late og middelmådige. Jeg trodde tidligere at konkurranse kunne være sunt og morsomt dersom vi holdt riktig perspektiv. Men «sunn» konkurranse finnes ikke. I en konkurransepreget kultur blir barna fortalt at det ikke er nok å være god. Barnet må vinne over andre. Men jo mer barnet konkurrerer, desto oftere må det konkurrere for å ha det godt med seg selv. Men det å vinne bygger ikke karakter; det lar bare barnet gløde midlertidig. Alle kan jo ikke vinne i en konkurranse. Dersom ett barn vinner, kan ikke et annet barn samtidig vinne. Konkurranse fører til at barn misunner vinnerne og ser ned på taperne. Samarbeid, derimot, er et fantastisk virkemiddel for å hjelpe barn til å kommunisere effektivt, stole på andre og akseptere dem som er forskjellige fra seg selv. Barna har det bedre med seg selv når de samarbeider med andre istedenfor å arbeide mot dem, og når selvtilliten deres ikke avhenger av å vinne en stavekonkurranse eller en Little League-konkurranse.
Amerikaneren Alfie Kohn, forfatter av No Contest:The Case Against Competition

2. Idrettskonkurranser er uheldig for barna dersom det forventes av deltakerne at de oppnår mer enn det de har kapasitet til. Vi forstod dette og har derfor endret innfallsvinkelen i klubbfriidrett nasjonalt. Det er innført nye øvelser innen barnefriidretten som er spesialtilpasset barn mellom seks og elleve år. Man prioriterer lagkonkurranser der barna kan delta i en rekke ulike øvelser. Alle som ønsker å delta, får lov til det, og barna går stolte hjem etter en formell seremoni, med et skriftlig dokument som bevitner deres deltagelse. Friidrettskonkurranser har alltid vært populære blant barn. Barn har behov for å sammenligne sine sterke sider og ferdigheter med andre. Siden begynnelsen av året har vi styrket denne indre motivasjonen ved å tilby barn nye former for konkurranser og øvelser som er enda mer attraktive, mer utfordrende og mer spennende.
David Deister, prosjektleder i det tyske friidrettsforbundet

3. Konkurranse har vist seg å være nyttig opp til et visst punkt og ikke lenger, men samarbeid, som er det vi må søke i dag, starter der konkurransen slutter.
Tidligere president i USA, nå avdøde Franklin D. Roosevelt

4. Barn har nok av anledninger i livet til å oppleve skuffelser og lære å håndtere dette. Ved vår skole forbereder vi barna på alle livets etapper. Det er ikke nødvendig at de opplever å tape mens de går ved vår skole.
Elizabeth Morley, rektor ved Institute of Child Study Laboratory School, Toronto, Canada 

Endret av PÃ¥inter
Lenke til kommentar

Nintendo har hatt skyhøy kvalitet i spillene sine helt fra NES til i dag (jeg har vært så heldig å få være med på hele løpet). Det vil f.eks. aldri skje at vi får en stortittel fra Nintendo som er i samme tilstand som Cyberpunk 2077. Og de har helt siden starten skjønt en del ting som andre ikke gjør, som at solid gameplay vil trumfe maskinkraft og grafisk realisme. Derfor har de alltid gjort det bra til tross for at forbrukervennligheten har vært omtrent ikke-eksisterende. Ja, de leverer et godt produkt, men du får ikke så mye som et sukkertøy fra dem uten å betale dyrt for det, og ikke faen om noen skal kunne bruke deres produkter til å skape noe som de ikke har full kontroll over.

Så lenge Nintendo fortsetter å levere så god kvalitet som de gjør så kan de kjøre på denne måten, men så snart Nintendos spill begynner å vise tegn til middelmådighet og mangel på ideer vil det gå fort nedover.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
PÃ¥inter skrev (På 9.1.2021 den 1.13):

Kanske disse grunnene kan være en årsak til at Nintendo vil at man skal samarbeide??

 

snip

 

Jeg er enig i veldig mye av det som du poengterer gjennom sitatene du henter fram, spesielt når det kommer til skole og utdanning og breddeidrett.

Men, når det er sagt, så er spill først og fremst (ikke eksklusivt, men primært) underholdning. Ofte "lett" underholdning i innhold (men langt fra alltid), men tildels avansert i utførelse/gjennomføring.
(Ta Smash feks. Det er på ingen måte stor "litteratur", men det er svært dypt i tekniske finesser, strategier, etc.)

Uansett om Nintendo vil at man skal samarbeide (noe man forøvrig så til de grader gjør i nevnte Splatoon såvel som Smash (teams/doubles) kompetetivt), så er ikke Nintendo et spillpedagogisk selskap, og spillene har stort sett et element av konkurranse uansett (Mario Kart er vel enda det bestselgende spillet på Switch?) hvor "low key" det måtte være. Så, Nintendo må gjerne utforme sine spill ut i fra et ideal om samarbeid og nedtoning av konkurranseaspektet (og, alle ære til Nintendo for det), men det er jo ikke slik at litt støtte til det kompetetive miljøet medfører hykleri og at Nintendo bryter med alle sine idealer. Slik det er nå anerkjenner de vel knapt at det eksisterer et kompetetivt miljø, og sånn sett lever i "skyggen" av alle de gode effektene som følger i farvannet av et entusiastisk spillmiljø (selvfølgelig, mennesker, crappy som vi er, medfører også en rekke fæle ting, også blant "gamere").

Oppsummert: Jeg mener det vil være positivt for Nintendo om de i (mye) større grad omfanget også det kompetetive miljøet knyttet til spillene deres, om så bare for å bidra til "sunn" konkurranse (selv om det argumenteres for at "sunn" konkurranse ikke eksisterer). Jeg vet ikke om Nintendo mener det å spille feks. Smash kompetetivt er "mindreverdig", og en nedgradering av spillkunsten deres, men faktum er at mange av denne typen spillere er noen av deres største og mest ihuga fans, og Nintendo burde kjenne sin besøkelsestid og vise at de verdsetter dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Raspeball skrev (3 timer siden):

Jeg er enig i veldig mye av det som du poengterer gjennom sitatene du henter fram, spesielt når det kommer til skole og utdanning og breddeidrett.

Men, når det er sagt, så er spill først og fremst (ikke eksklusivt, men primært) underholdning. Ofte "lett" underholdning i innhold (men langt fra alltid), men tildels avansert i utførelse/gjennomføring.
(Ta Smash feks. Det er på ingen måte stor "litteratur", men det er svært dypt i tekniske finesser, strategier, etc.)

Uansett om Nintendo vil at man skal samarbeide (noe man forøvrig så til de grader gjør i nevnte Splatoon såvel som Smash (teams/doubles) kompetetivt), så er ikke Nintendo et spillpedagogisk selskap, og spillene har stort sett et element av konkurranse uansett (Mario Kart er vel enda det bestselgende spillet på Switch?) hvor "low key" det måtte være. Så, Nintendo må gjerne utforme sine spill ut i fra et ideal om samarbeid og nedtoning av konkurranseaspektet (og, alle ære til Nintendo for det), men det er jo ikke slik at litt støtte til det kompetetive miljøet medfører hykleri og at Nintendo bryter med alle sine idealer. Slik det er nå anerkjenner de vel knapt at det eksisterer et kompetetivt miljø, og sånn sett lever i "skyggen" av alle de gode effektene som følger i farvannet av et entusiastisk spillmiljø (selvfølgelig, mennesker, crappy som vi er, medfører også en rekke fæle ting, også blant "gamere").

Oppsummert: Jeg mener det vil være positivt for Nintendo om de i (mye) større grad omfanget også det kompetetive miljøet knyttet til spillene deres, om så bare for å bidra til "sunn" konkurranse (selv om det argumenteres for at "sunn" konkurranse ikke eksisterer). Jeg vet ikke om Nintendo mener det å spille feks. Smash kompetetivt er "mindreverdig", og en nedgradering av spillkunsten deres, men faktum er at mange av denne typen spillere er noen av deres største og mest ihuga fans, og Nintendo burde kjenne sin besøkelsestid og vise at de verdsetter dette.

Det er nok en sterk filosofi og balansegang bak det Nintendo foretar seg tenker jeg, her er et intervju med Kongen selv, hvis du ikke har lest det, det sier ganske mye om holdningene hans.

Jeg sier ikke konkurranse alltid er dårlig, å hva folk ønsker er deres egen sak, men utfallet av det er alltid en taper og en vinner, hele konseptet "En taper og vinner" i ordets forstand er negativt ladet, enten men ser humanistisk, religiøst eller filosofisk på det. Noen vil også sikkert si at man kan se positivt på konseptet "Vinner og taper".

Shigeru Miyamoto Wants to Create a Kinder World

The legendary designer on rejecting violence in games, trying to be a good boss,....

https://www.newyorker.com/culture/the-new-yorker-interview/shigeru-miyamoto-wants-to-create-a-kinder-world

Endret av PÃ¥inter
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...