Gå til innhold

Den store Nintendokaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Håper ny SoC er ute før Super Mario 3D World er ute. Selv om jeg driter penger blir jeg uvel av tanken på å kjøpe så svak maskinvare som den eksisterende.

Aller mest ønsker jeg at det kommer en versjon som kun er stasjonær. Som Switch Lite, bare omvendt. Hvis Switch Lite kan hete Switch uten å ha funksjonaliteten til å bytte, kan vel en stasjonær utgave også hete Switch, selv om den ikke bytter til håndholdt. Elendig navn og konsept på konsollen. Det blir det samme som at det ble slutt på stasjonære PCer og kun mulig å docke bærbare. Høyere pris og lavere ytelse for funksjonalitet man verken trenger eller vil ha.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
On 9/4/2020 at 11:58 PM, BadCat said:

Håper ny SoC er ute før Super Mario 3D World er ute. Selv om jeg driter penger blir jeg uvel av tanken på å kjøpe så svak maskinvare som den eksisterende.

Aller mest ønsker jeg at det kommer en versjon som kun er stasjonær. Som Switch Lite, bare omvendt. Hvis Switch Lite kan hete Switch uten å ha funksjonaliteten til å bytte, kan vel en stasjonær utgave også hete Switch, selv om den ikke bytter til håndholdt. Elendig navn og konsept på konsollen. Det blir det samme som at det ble slutt på stasjonære PCer og kun mulig å docke bærbare. Høyere pris og lavere ytelse for funksjonalitet man verken trenger eller vil ha.

De gikk virkelig glipp av en sjanse da de landet på det navnet der. Istedenfor Switch Lite kunne de kalt den Sub, og så kommet ut med en kraftigere stasjonær versjon kalt Dom.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
PÃ¥inter skrev (På 21.9.2020 den 9.05):

Har brukt min 3DS svært lite, men de stundene den ble brukt var det en fornøyelse. Kom sent inn i 3DS, så er en del spill jeg aldri spilte, og nå tror jeg det er for sent. Er for gammel for så små skjermer, og så lite ergonomiske håndkontrollere.
Virker jo som Nintendo visker ut skillet mellom bærbar og "stue" uansett, så antakelig er vel 3DS den siste av sitt slag (foruten diverse jubileums-utgaver, som fremtiden sikkert bringer).

Lenke til kommentar
Raspeball skrev (8 timer siden):

Har brukt min 3DS svært lite, men de stundene den ble brukt var det en fornøyelse. Kom sent inn i 3DS, så er en del spill jeg aldri spilte, og nå tror jeg det er for sent. Er for gammel for så små skjermer, og så lite ergonomiske håndkontrollere.
Virker jo som Nintendo visker ut skillet mellom bærbar og "stue" uansett, så antakelig er vel 3DS den siste av sitt slag (foruten diverse jubileums-utgaver, som fremtiden sikkert bringer).

Ikke selg den, kan bli mye verdt! ?

Lenke til kommentar

Flere som fortsatt spiller Animal Crossing her? :D

Tar begynt og spille det selv litt mere nå den siste uken, men savner og kunne besøke andre øyer og se åssen de andre har gjort ting ;)

Har ingen venner i spillet eller få venner generelt på switchen og det å skulle finne andre online spillere i spillet har ikke vært så lett foreløpig 😛

Sliter også me og få tak i nok Iron nuggets, så jeg kan oppgradere butikken og lage ting som trenger mere irons 😕 

 

Ellers koser jeg meg i spillet :)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Nintendo krever over 130 millioner kroner fra amerikaner

Rom Universe og lignende nettsider har tidligere argumentert for at nedlasting av ROM-filer og emulering er en måte å vedlikeholde spillhistorie og spillkultur på, samt formidle den for nye generasjoner som ikke kan oppleve spillene på andre måter. 

På den annen side er det liten tvil om at jussen er på Nintendos side når selskapet ønsker kontroll på sine egne merkevarer og skaperverk. Brudd på opphavsrett i stor skala, som i dette tilfelle, kan gi store bøter.

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/X8Rexm/nintendo-krever-over-130-millioner-kroner-fra-amerikaner?utm_source=vgfront&utm_content=row-10

Gode nyheter.

Bli kvitt tjuvpakk og de som ikke respekterer merkevarer!

Lenke til kommentar
21 hours ago, PÃ¥inter said:

Nintendo krever over 130 millioner kroner fra amerikaner

Rom Universe og lignende nettsider har tidligere argumentert for at nedlasting av ROM-filer og emulering er en måte å vedlikeholde spillhistorie og spillkultur på, samt formidle den for nye generasjoner som ikke kan oppleve spillene på andre måter. 

På den annen side er det liten tvil om at jussen er på Nintendos side når selskapet ønsker kontroll på sine egne merkevarer og skaperverk. Brudd på opphavsrett i stor skala, som i dette tilfelle, kan gi store bøter.

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/X8Rexm/nintendo-krever-over-130-millioner-kroner-fra-amerikaner?utm_source=vgfront&utm_content=row-10

Gode nyheter.

Bli kvitt tjuvpakk og de som ikke respekterer merkevarer!

Dette er litt mer todelt for min del.

På den ene siden er det klart at dersom det ikke hadde eksistert noenlunde sterke regler og institusjoner knyttet til copyright går mye av insentivet for å skape bort. Med andre ord er det klart at en opphavsrett av en viss styrke er nødvendig.

På den annen side må man balansere styrken av opphavsretten mot behovet massene har for tilgjengeliggjøring. Dette kan høres flåsete ut, all den tid noen faktisk eier den opphavsretten. Men gjennom tiden har det vært et hensyn som har vært vektlagt, og man noe man hele tiden ønsker å balansere.

 

Nintendo kan fort gjøre seg selv til Metallica i Napster-saken med oppførsel som denne. Dersom man ser at emuleringsproblematikk til slutt blir like alvorlig som musikkproblematikken var kan det hende man blir "tvunget" til løsninger ala Spotify, som et slags nødvendig onde for eierne av opphavsretten. Sitter du og kniper på dine 30 år gamle titler på en slik måte at den eneste lovlige måten å nyte titlene på er å punge ut 3000 kroner til en tilfeldig fyr på FINN.no, vel, da vil folk kopiere.

 

Tl;dr: Er du ikke god nok til å gjøre (dine) ettertraktede verker tilgjengelige på egenhånd vil folk gjøre det for deg.

Lenke til kommentar
d'espresso skrev (26 minutter siden):

Dette er litt mer todelt for min del.

På den ene siden er det klart at dersom det ikke hadde eksistert noenlunde sterke regler og institusjoner knyttet til copyright går mye av insentivet for å skape bort. Med andre ord er det klart at en opphavsrett av en viss styrke er nødvendig.

På den annen side må man balansere styrken av opphavsretten mot behovet massene har for tilgjengeliggjøring. Dette kan høres flåsete ut, all den tid noen faktisk eier den opphavsretten. Men gjennom tiden har det vært et hensyn som har vært vektlagt, og man noe man hele tiden ønsker å balansere.

 

Nintendo kan fort gjøre seg selv til Metallica i Napster-saken med oppførsel som denne. Dersom man ser at emuleringsproblematikk til slutt blir like alvorlig som musikkproblematikken var kan det hende man blir "tvunget" til løsninger ala Spotify, som et slags nødvendig onde for eierne av opphavsretten. Sitter du og kniper på dine 30 år gamle titler på en slik måte at den eneste lovlige måten å nyte titlene på er å punge ut 3000 kroner til en tilfeldig fyr på FINN.no, vel, da vil folk kopiere.

 

Tl;dr: Er du ikke god nok til å gjøre (dine) ettertraktede verker tilgjengelige på egenhånd vil folk gjøre det for deg.

Sitat:

"Det som gjør saken verre for mannen bak Rom Universe er at han ifølge tiltalen skal ha tjent penger på Nintendo åndsverk gjennom salg av såkalte «Premium»-kontoer som tillot en ubegrenset mengde nedlastinger."

 

Lenke til kommentar
36 minutes ago, PÃ¥inter said:

Sitat:

"Det som gjør saken verre for mannen bak Rom Universe er at han ifølge tiltalen skal ha tjent penger på Nintendo åndsverk gjennom salg av såkalte «Premium»-kontoer som tillot en ubegrenset mengde nedlastinger."

 

Klart, da begynner vi å snakke om at akkurat den virksomheten ikke er god. 

Likevel, Nintendo burde gå i seg selv. Å sende cease and desist-brev til folk som koser seg med å lage indiespill som baserer seg løst på f.eks Zelda er så lavmål at hjelp. De får heller ta det som et kompliment. 

Lenke til kommentar
d'espresso skrev (12 minutter siden):

Klart, da begynner vi å snakke om at akkurat den virksomheten ikke er god. 

Likevel, Nintendo burde gå i seg selv. 

Nintendo kan vel gjøre akkurat det de vil med sin egen merkevare, eller? Tjuvradd vil alltid eksistere, men å kreve at seriøse selskaper skal rette seg etter krav fra tyver og ufornøyde mennesker blir for dumt.

Ønsker man å oppleve historie så spar og kjøp de fra de som selger lovlig, være seg finn eller eBay, eller finn på noe fornuftig, å gjøre seg til tyv av eget begjær blir for dumt.

Det finnes mange gamle biler i et begrenset antall jeg kunne tenkt meg, men jeg kan ikke stjele de fordi jeg har lyst til å kjøre dem!

Endret av PÃ¥inter
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...