Gå til innhold

Den store Nintendokaféen


Anbefalte innlegg

Jeg spilte også Doom, men ikke før i 1995. Da kom The Ultimate Doom: Thy Flesh Consumed ut og jeg kjøpte det mest pga. det skremmende coveret. Det påvirket imidlertid ikke mitt forhold til 2D-spill, som jeg synes er like morsomt i dag.

 

Jeg har ikke prøvd Xenoblade Chronicles X ennå, rett og slett fordi det er på Wii U (hadde vært kult med en Switch-versjon). Jeg har derimot spilt XC1 og 2. Eneren synes jeg var helt fantastisk på alle områder, men toeren imponerte meg ikke så mye utover det flotte designet på verdenen.

 

XC2 har jo dette fantastiske combatsystemet da, herregud hvor tilfredstillende det er - når man har de rette arts, skills, våpen (og augments) osv - men det satt jo ikke skikkelig før man hadde låst opp mesteparten av de beste bladesene og hadde lagt ned kanskje rundt 150 timer.

 

Jeg har bursdag i dag og har hørt rykter om at XC2 dlcen er på inngang, måtte ryktene være sanne!!! Gleder meg veldig. Blir veldig moro å fyre opp Switchen igjen.

 

Historien og verdenen som er laget i XCX er nok noe av det mest imponerende jeg har opplevd i et spill. At de får til slikt på Wii U er veldig imponerende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kampsystemet var et av de aspektene som ikke fenget meg ved XC2. Det har en del dybde i seg men til jeg synes allikevel det kokte ned til at jeg stort sett bare satt passivt og ventet mens karakterene gjorde mesteparten selv. Det du sier om at det ikke helt løsner før etter 150 timer er jo i seg selv ikke bra.

 

Jeg er enig i at verdenen er imponerende - spesielt Uraya - men historien synes jeg utviklet seg altfor sakte. Selv etter 50 timer spilt hadde det skjedd veldig lite, som er da man vanligvis er ferdig med et JRPG eller nærmer seg slutten. Lengden har mye å gjøre med at man bruker så mye tid på sidequests, men dessverre er det lagt lite innsats ned i å gjøre disse interessante. Jeg ble heller ikke like glad i karakterene som i det første Xenoblade.

Lenke til kommentar

Er du helt sikker på at du spilte DOOM julen 1993? Kapasiteten på de BBS-ene det lå på i desember var sprengt og det stort sett ikke ble tilgjengelig i Europa før begynnelsen av 1994. I tillegg tregheten i jungeltelegrafen/blader før nyheter ble kjent og før det kom på andre medium enn BBS. Bladene som kom i desember 93/ januar 94 med bundle var planlagt en måned før så med mindre du var ekstremt dedikert så har du tilgst hatt det i januar/februar/mars 94.

Doom (0.99) Shareware (12-10-1993) 12-10-1993 English x86 Archive 2.19MB
Release date Thu Dec 09 1993

Doom (1.1) (3.5) 1.1 English x86 5¼ Floppy 5.35MB
Release date Wed Dec 15 1993

Doom 1 1.2 Registered (3.5) 1.2 English x86 Archive 5.09MB
Release date Wed Feb 16 1994

Doom 1.25 SW Sybex (3.5) 1.25 Shareware, Sybex special edition EN x86-32 3½ Floppy 2.91MB
Release date Thu Mar 31 1994

Ditt ordvalg er vel beleilig da det er nokså likt hva som står skrevet i diverse release-databaser. "This is the first full release, that changed the world forever."

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Ok, da sier vi julen -94 om du blir lykkeligere av det :) Jeg handlet ikke selv - en kollega kom innom jobben en gang vinteren 93 eller 94 med noen disketter og en pc som var sønnen hans - han fikk ikke til å installere spillet, han spurte om jeg kunne hjelpe. Noe jeg gjorde og måtte selvsagt teste spillet samtidig.

 

 

Kampsystemet var et av de aspektene som ikke fenget meg ved XC2. Det har en del dybde i seg men til jeg synes allikevel det kokte ned til at jeg stort sett bare satt passivt og ventet mens karakterene gjorde mesteparten selv. Det du sier om at det ikke helt løsner før etter 150 timer er jo i seg selv ikke bra.

 

Jeg er enig i at verdenen er imponerende - spesielt Uraya - men historien synes jeg utviklet seg altfor sakte. Selv etter 50 timer spilt hadde det skjedd veldig lite, som er da man vanligvis er ferdig med et JRPG eller nærmer seg slutten. Lengden har mye å gjøre med at man bruker så mye tid på sidequests, men dessverre er det lagt lite innsats ned i å gjøre disse interessante. Jeg ble heller ikke like glad i karakterene som i det første Xenoblade.

 

Det jeg mente med at det løsner ved 150 timer er at du da begynner å nærme deg å ha det ultimate teamet, egenskapene og utstyret. Hvor du i andre spill er på samme nivå etter kanskje 50 timer.

 

Det er utvikling hele veien. Det er veldig givende å plukke bosser en haug med levels over deg selv etter mye tilpassning og trening.

 

Men jeg skjønner at alle ikke er like fan som meg selv. Jeg bryr meg som regel aldri om historien i slike spill, mest om stemning og gameplay & combat. Fortrekker som regel å røre rundt på egenhånd og tar bare historieoppdrag når man må.

Lenke til kommentar

Ok, da sier vi julen -94 om du blir lykkeligere av det :) Jeg handlet ikke selv - en kollega kom innom jobben en gang vinteren 93 eller 94 med noen disketter og en pc som var sønnen hans - han fikk ikke til å installere spillet, han spurte om jeg kunne hjelpe. Noe jeg gjorde og måtte selvsagt teste spillet samtidig.

 

 

 

Det jeg mente med at det løsner ved 150 timer er at du da begynner å nærme deg å ha det ultimate teamet, egenskapene og utstyret. Hvor du i andre spill er på samme nivå etter kanskje 50 timer.

 

Det er utvikling hele veien. Det er veldig givende å plukke bosser en haug med levels over deg selv etter mye tilpassning og trening.

 

Men jeg skjønner at alle ikke er like fan som meg selv. Jeg bryr meg som regel aldri om historien i slike spill, mest om stemning og gameplay & combat. Fortrekker som regel å røre rundt på egenhånd og tar bare historieoppdrag når man må.

 

Det er en kombinasjon av flere ting for meg i det spillet. Jeg kunne nok holdt ut det noe passive kampsystemet om bare historien og karakterene appellerte mer til meg, men jeg klarer ikke å flyte på de flotte landskapene alene. Jeg har også blitt litt bortskjemt med oppfinne sidequests av The Witcher 3 og orker ikke lenger open world-spill med fantasiløse sidequests av typen "gå til A, hent B og kom tilbake". Et annet problem er at mye av det du skal finne i sidequestene er RNG-basert, så man kan fort ende opp med å drepe den samme fienden om og om igjen før man får det man trenger.

Lenke til kommentar

Når du slåss så sitter du stort sett og venter på at barometre skal fylle seg opp mens nesten alt skjer automatisk. Det eneste som er interaktivt er at du kan trykke på en knapp i det angrepene treffer for å lade opp spesialangrepene raskere (stort sett ikke nødvendig), og så er det å utløse selve spesialangrepene når de er ladet opp, men bortsett fra det er man en passiv tilskuer. Nå har jeg hatt det moro med lignende systemer i Xenoblade Chronicles 1 og Final Fantasy 12, men der gikk kampene mye fortere unna slik at det ikke ble så mye venting mellom hver gang du faktisk gjør noe.

 

Men igjen, det er ikke verre enn at jeg fint kunne holdt ut med systemet om jeg ble revet med av historien.

Lenke til kommentar

Når du slåss så sitter du stort sett og venter på at barometre skal fylle seg opp mens nesten alt skjer automatisk. Det eneste som er interaktivt er at du kan trykke på en knapp i det angrepene treffer for å lade opp spesialangrepene raskere (stort sett ikke nødvendig), og så er det å utløse selve spesialangrepene når de er ladet opp, men bortsett fra det er man en passiv tilskuer. Nå har jeg hatt det moro med lignende systemer i Xenoblade Chronicles 1 og Final Fantasy 12, men der gikk kampene mye fortere unna slik at det ikke ble så mye venting mellom hver gang du faktisk gjør noe.

 

Men igjen, det er ikke verre enn at jeg fint kunne holdt ut med systemet om jeg ble revet med av historien.

 

Skjønner hva du mener, selv om jeg aldri opplevde det på den måten.

 

Men de fleste spill fungerer på denne måten, at man må vente på at noe må fylles opp for å bruke visse funksjoner.

 

XCX er nok mer rammet av dette da combat er mindre avansert enn både XC og XC2 (imo). Men i XCX kan man klatre inn i sitt Skell og slåss der også - noe jeg ikke har fått særlig dreis på enda.

 

I XC2 hadde jeg veldig sans for Break, Topple, Launch og til slutt det veldig tilfredsstillende: Smash! Ofte vist flott grafisk.

Lenke til kommentar

I XC2 hadde jeg veldig sans for Break, Topple, Launch og til slutt det veldig tilfredsstillende: Smash! Ofte vist flott grafisk.

 

Ja, det er gøy når man faktisk kan kjøre disse komboene men etter at Vandham forsvant så har jeg ikke lenger noen som kan Launch. Jeg har forsøkt å lage noen nye Blades, men det virker som fullstendig lotteri hva slags egenskaper disse får pluss at selve prosessen er veldig forvirrende. Selv etter å google har jeg ikke blitt noe klokere på hva disse "boosters" egentlig gjør.

Lenke til kommentar

Ja, det er gøy når man faktisk kan kjøre disse komboene men etter at Vandham forsvant så har jeg ikke lenger noen som kan Launch. Jeg har forsøkt å lage noen nye Blades, men det virker som fullstendig lotteri hva slags egenskaper disse får pluss at selve prosessen er veldig forvirrende. Selv etter å google har jeg ikke blitt noe klokere på hva disse "boosters" egentlig gjør.

 

Du har ikke utforsket alle de "Rare Blades" man kan finne kun ved hjelp av krystallene? Det er jo halve spillet. For meg var det veldig moro å skaffe de (gjelder å få tak i en del Legendary Crystals) - og å utføre de spesielle questene som følger disse - oppgradere de (til max!!) - og teste de ut i kamp. 

 

Kan ikke huske jeg fikk problemer med tilgang til Launch noen gang.

 

Dette er litt likt i XCX hvor man har tilgang til en haug med Blades - og en del quests (avhengig av affinity) som er spennende å gjøre med disse.

 

Edit: Ja, det boosters opplegget var det vel lite eller ingen funksjon av.

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du har ikke utforsket alle de "Rare Blades" man kan finne kun ved hjelp av krystallene? Det er jo halve spillet. For meg var det veldig moro å skaffe de (gjelder å få tak i en del Legendary Crystals) - og å utføre de spesielle questene som følger disse - oppgradere de (til max!!) - og teste de ut i kamp. 

 

Kan ikke huske jeg fikk problemer med tilgang til Launch noen gang.

 

Dette er litt likt i XCX hvor man har tilgang til en haug med Blades - og en del quests (avhengig av affinity) som er spennende å gjøre med disse.

 

Edit: Ja, det boosters opplegget var det vel lite eller ingen funksjon av.

 

Jeg tror da jeg har åpnet en Rare Blade eller to. Jeg har en del forskjellige blades, uten at noen av dem er noe mer nyttige enn de jeg har fått via storyen. Spesielle quests knyttet til Rare Blades tror jeg ikke jeg har vært borti, med mindre jeg fikk dem via en quest i utgangspunktet. Det virker også ganske random hvilke egenskaper blades jeg åpner får.

 

Jeg synes egentlig Blades og de fleste andre systemene i spillet er utrolig rotete og uoversiktlige. Det er så mye som er unødvendig og tungvint. Hvorfor må man f.eks. gå til en butikk for å aktivere disse "cores", hvorfor må Poppi ha sine helt egne deler for å oppgraderes og trengte vi egentlig matrettene som gir tidsbegrensede bonuser, mercenary-questene som bare handler om å vente eller to forskjellige oppgraderingsskjemaer å holde styr på for hver eneste karakter og blade? De meningsløse boosterne har jeg allerede nevnt.

 

Det føles som om de har hatt mange ideer til spillet og ikke klart å gi slipp på noen. Til slutt blir det et sånt spill der jeg sitter halvparten av tiden i menyen mens jeg googler hva de forskjellige funksjonene er til.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Skal kjøpe meg nintendo switch imorgen. Er super gira! Er det noen måte å kjøpe billigere spill? På Xbox feks har man muligheten til å kjøpe cd keys på nett (litt shady) eller kjøpe med dollar i storen. Er noe slikt mulig på switch?

 

Er det evt andre ting som er greit å vite for en ny Switch eier?

Lenke til kommentar

Skal kjøpe meg nintendo switch imorgen. Er super gira! Er det noen måte å kjøpe billigere spill? På Xbox feks har man muligheten til å kjøpe cd keys på nett (litt shady) eller kjøpe med dollar i storen. Er noe slikt mulig på switch?

 

Er det evt andre ting som er greit å vite for en ny Switch eier?

Om du kjøper Nintendo Switch Online abonnement kan du kjøpe to Vouchers for 850 kr. Da sparer du en del på spill som Zelda og Mario Maker 2 feks. Mario Kart er på salg nå faktisk om jeg ikke tar feil.

 

Ellers så holder spillene seg generelt høyt i pris, men du kan alltids gjøre ålreite deals på Finn.

 

Mange anbefaler pro-kontrolleren, men jeg ville bare prøvd med de som følger med først.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal kjøpe meg nintendo switch imorgen. Er super gira! Er det noen måte å kjøpe billigere spill? På Xbox feks har man muligheten til å kjøpe cd keys på nett (litt shady) eller kjøpe med dollar i storen. Er noe slikt mulig på switch?

 

Er det evt andre ting som er greit å vite for en ny Switch eier?

Velkommen i klubben!

 

Det skal gå an å kjøpe fra andre land i eshopen, men jeg tror det er ganske kronglete. Dessuten er de norske prisene overraskende ofte blant de rimeligere.

 

Som sagt over, så er finn ofte det rimeligste alternativet. Spillene holder seg såpass i pris at hvis du selger videre kan du i praksis spille mange spill gratis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Switchen har for min del vært et flott tilskudd til gamingen. Den har en del eksklusiver som det er verdt å kjøpe konsollen for alene, og Nintendo har vært mye flinkere denne gangen til å få tredjeparts spill på konsollen enn med Wii U. Nå får den også The Witcher 3, noe jeg aldri hadde trodd.

Lenke til kommentar

Witcher 3 i glorious 360p. Den mest ambisiøse porten så langt, og når det ikke er Panic Burton som gjør jobben er jeg spent på å se resultatet på YouTube.

 

Det er en flott konsoll som stagnerte litt i år mtp nye spill. Men har fullført mange indies på maskinen som jeg aldri hadde fullført om ikke det er en såpass bra håndholdt maskin.

 

Og ja, kjøper man og selger på Finn får man spillene gratis. Konsollen også, den kan man tilogmed tjene en del penger på da noen selger den latterlig billig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...