Gå til innhold

(SPOILERTRÅD) Game of Thrones - For oss som har lest bøkene || IKKE bruk sitering av brukere utenfor tråden


Anbefalte innlegg

 

 

 

Fugleskremslene var jo med i episoden da. Kun en kortkort scene, men de var der.

Det fikk jeg ikke med meg gitt. Men forsåvidt greit om de ikke hadde hatt dem med også. Det jeg savnet først og fremst var at ingen av disse gode ideene ble presentert på forhånd slik at man fikk en ide om at forsvaret lyktes på grunn av dyktig planlegging (og fordi Jon fikk advart dem) og ikke bare på grunn av godt lederskap under selve slaget.

Men alt de gjorde i episoden var jo avhengig av planlegging på forhånd. De fant ikke plutselig ut at de skulle henge folk i 90 graders vinkel fra toppen av muren - det var et system som var satt opp på forhånd, og sikkert ble testet med jevne mellomrom. Bortsett fra den melee'en nedenfor muren på sørsiden, da, det var jo et scenario de ikke forventet før Jon kom tilbake.

Nei men alt de gjorde i episoden kunne ha vært et resultat av noen tusen års erfaring mot wildlings. I bøkene er det liten tvil om at mange av planene deres blir født der og da

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De jobber foreløpig med en sjuårsplan, så sannsynligvis puttes det aller meste av både bok fire og fem inn i neste sesong. Er en del andre ting som tyder på dette også. For eksempel har de alt gjort unna det meste av historien til Bran og Sansa, halve historien til Theon, og begynt på Daenerys (der det også er mye som nok kan trimmes bort), og sannsynligvis droppes mye av historien til Brienne, og jeg regner med hun møter Lady Stonheart allerede neste episode.

 

 

Brienne møter nok Stoneheart ganske snart ja, men jeg er litt i tvil om det er allerede i 4x10.

Tror heller det blir i en av de første episodene av sesong 5 ettersom Gwendoline, skuespilleren bak, har fått rolle i de(n) nye star wars filmene.

 

Sesong 4 ble jo ferdig spilt inn i fjor høst vel, og det kontrakten mellom Gwendoline og Disney / Lucasfilms var nok ikke skrevet enda da.

Lenke til kommentar

Ser ikke hvordan Disney-kontrakten spiller noen rolle. LS ville definitivt vært en perfekt sjokkavslutning på sesongen. Synes ikke hun burde "skyldes bort" på en tilfeldig episode. Ser ikke for meg at hun er med, bare at hun tar av seg hetten, og Brienne og seerne ser hvem det er. Regner heller ikke med vi får se noe av at hun vil henge Brienne og Pod, tror en litt oppløftende slutt med et håp om Stark-hevn ville vært det beste. Også har vil jo Lena Headey sin ditt steinhjertebilde, da.

 

(Men jeg har tatt feil av mye jeg har spekulert i angående denne sesongen tideligere)

Lenke til kommentar

Spoilere fra bok 5 under.

 

Jeg tror sesong 5 kommer til å ta igjen femte bok for ganske mange av parallellene. Blant annet hendelsene på the Wall i slutten av bok 5 også kommer til å være slutten av sesong 5. Antakelig hendelsene i King's landing også. Kanskje vi til og med får vite litt om hva som skjer videre, f.eks. Cersei sin trial by combat.

 

Selv om mange av hendelsene i sesong 4 er hentet fra bok 3, er jo mange hentet fra bok 5, blant annet det som skjer med Bran og Theon. Bran og Sansa sine paralleller har jo nesten nådd slutten av bok 5 allerede, så i sesong 5 av serien får vi kanskje Winds of Winter-materiale for disse to.

 

Tror det nesten ikke vil være noe bokmateriale igjen etter sesong 5, så sesong 6 vil være nesten kun basert på Winds of Winter. Men nå har jo ikke denne boka kommet ut ennå (og kommer sikkert ikke ut i tide heller), og serien vil neppe settes på vent til GRRM skriver ferdig bøkene, så serien kommer til å fortsette på egen hånd - noe som suger ganske hardt, egentlig.

Endret av barkebrød
Lenke til kommentar

Så episode 9 først nå i kveld.

Janos Slynt var vel ikke så feig og inkompetent i bøkene som han ble fremstilt som her?

Aner meg at han blir et hode kortere allerede neste episode pga feighet.

Måtte le litt av hvor mye han fornekta for gigantenes eksistens selv om de var like under nesa dems på muren.

 

Og Jon, nå husker jeg ikke så mye av kampen for muren fra boka, men var det ikke slik at han der og gikk over til Mance for andre gang for å prate med ham, så kommer han tilbake igjen til krigen for muren i samme øyeblikk som Stannis Baratheon ankommer?

 

Må friske opp minnet litt her.

Lenke til kommentar

Mente ikke gikk over som i at han bytta side, fikk med meg at han skulle forsøke drepe Mance som han selv sa.

 

Slynt stakk jo å gjemte seg i rommet sammen med Gilly og ungen.

I tillegg pissa han jo nærmest på seg når han fikk beskjed om å ta over kommandoen på muren etter Alliser.

Lenke til kommentar

Og jeg snakket om Slynt fra tv-serien :)

Det er ikke lov å engang trekke paralleler mellom boka og tv-serien selv ikke på det som har skjedd fram til nå tydeligvis i den andre tråden.

I og med at bok-Slynt var annerledes på dette tidspunktet så tror jeg vi kan si adjø til Slynt i 4x10 nå..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...