Gå til innhold

(SPOILERTRÅD) Game of Thrones - For oss som har lest bøkene || IKKE bruk sitering av brukere utenfor tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes det blir litt vanskelig å huske hva som skjedde i boka vs serien når det er så store avvik. Denne episoden var vel blant de største avvikene:

 

-Det meste som skjedde i Qarth har lite med boken å gjøre. Dragene ble aldri fanget i boka.

-Jon lot ikke Ygritte gå fri (forandrer handlingsforløpet betraktelig senere).

-Amory Lorch ble drept istedet for Weese (lurer på hvem som overtar Harrelhall nå).

-Rodrik døde ikke på dette tidspunktet i boka.

-Irri døde.

-Ingen Meera Reed (*sad face*) og ingen Jojen Reed (kanskje de dukker opp senere).

-Winterfell-guttene gjemte seg ikke i gravkammeret, de bare rømte med en gang.

Endret av Orwandel
Lenke til kommentar

Avvikene fra bøkene kan bli kompliserte når det er så mange tråder i historien som påvirker hverandre på sikt. Forandrer man først noe kan det fort føre til at man må endre noe annet på et senere tidspunkt, som igjen påvirker mye annet, og så risikerer man å sitte igjen med en historie som er ganske annerledes. Men man må bare stole på at de har tenkt gjennom hvordan forandringene de gjorde skal påvirke historien hele veien.

Lenke til kommentar

Det meste som skjedde i Qarth har lite med boken å gjøre.

 

True dat. Men jeg liker i grunn endringene. Jeg er ikke så ren fan av ren direkte fortelling av noe jeg har lest før, og synes i grunn av Game of Thrones gjør det bra.

 

- Dragene ble aldri fanget i boka.

Nei. Men jeg føler kanskje Qarth-handlingen blir mer spennende med dette enn den gjorde i boka i dette punktet. I grunn føler jeg at jeg heller ville hatt mer Dany i starten av sesongen, hvor vi ser denne øde byen.

 

-Jon lot ikke Ygritte gå fri (forandrer handlingsforløpet betraktelig senere).

Kan jo for all del skje i fremtidige episoder. Eller tror du noe annet?

 

-Amory Lorch ble drept istedet for Weese (lurer på hvem som overtar Harrelhall nå).

Godt spørsmål. Hadde litt håpet på vi fikk se bjørnen til Bolton som spiste han opp. Kanskje de gjør dette senere med en annen karakter istedenfor.

 

-Rodrik døde ikke på dette tidspunktet i boka.

Ja. Men i grunn så følte jeg hele Ironmen/Bolton-prosessen rundt Winterfell fikk litt mer fortgang i seg i bøkene. Likte i grunn av Theon gjorde det i serien.

 

-Irri døde.

Tror de i grunn kommer til å for det meste gi Doreah handlingen Irri hadde i bøkene hvis forfatterne kommer. Kan hende vi ser disse lesbiske scenene Dagbladet er så glad i.

 

-Ingen Meera Reed (*sad face*) og ingen Jojen Reed (kanskje de dukker opp senere).

I grunn tror jeg disse blir introdusert i sesong 3. Det er så mye vanskeligere å gjøre en tv-serie ut av mange karakterer enn hva bøker er. Virker som de ville begrense seg med dette med å vente Meera til sesong 3, som i grunn jeg mener GRRM har sagt i intervjuer at enkelte karakterer fra boka vil ikke dukke opp, noen vil bli omgjort til nye karakterer, og noen kommer opp på et senere tidspunkt enn bøkene.

 

-Winterfell-guttene gjemte seg ikke i gravkammeret, de bare rømte med en gang.

Ja. Virker som de i grunn de gjør dette for å drepe av Luwin tidligere enn i bøkene. At Luwin ofrer seg for å la dem unnslippe utifra traileren til neste uke.

Lenke til kommentar

-Amory Lorch ble drept istedet for Weese (lurer på hvem som overtar Harrelhall nå).

-Ingen Meera Reed (*sad face*) og ingen Jojen Reed (kanskje de dukker opp senere).

 

Angående hvem som overtar Harrenhall når det ikke finnes noen Amory Lorch til å gjøre det: min første tanke var at de hopper over noen ledd og gir Harrenhall til "The mountain" men i så fall lurer jeg på hvordan (eller i det hele tatt om?) han kommer unna Aryas lille kupp. :) Gjengen til Vargo Hoat er jo tilsynelatende skrevet helt ut av manus i hvert fall frem til nå. Ser at bl.a. Jaqen H-gar er kledd opp i Lannister-rustning, han skulle jo egentlig hengt med gruppa til VH.

 

Når det gjelder Meera Reed og Jojen reed så tipper jeg Osha overtar deres rolle mer eller mindre. Men hva som da skjer med Rickon blir jo spennende å se fremover.

Lenke til kommentar

Jeg henter inn et spørsmål som ble stilt i tråden uten spoilere som passer bedre her:

 

Ang boken og sist episode

Bare meg som ikke fikk med meg at dragene ble stjålet i boken? Er det derfor hun drar til tårnet med alle dørene? Synes boken ofte er skrevet kronglete og store ting blir nevnt en halv gang i forbifarten.

 

Dragene ble ikke stjålet i boka. I det hele tatt (som du kan se av de siste innleggene her) så er det ganske mye som skjedde i forrige episode som aldri skjedde i boka.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Dragene ble ikke stjålet i boka. I det hele tatt (som du kan se av de siste innleggene her) så er det ganske mye som skjedde i forrige episode som aldri skjedde i boka.

Takk for svar! Det er flere ting i denne sesongen jeg ikke kan huske å ha lest, det samme med scenen hvor John jager Ygritte. Har startet å lure på om jeg har fått med meg noe av det jeg har lest eller ikke :p Tørr ikke lese noenting i denne tråden fordi jeg bare har lest de to første bøkene, så jeg står over å lese flere poster enn din.

Lenke til kommentar

Jeg kan bare spekulere i at man lot dragene bli stjålet for å løse et eller annet plot-problem ift. Dany på et senere tidspunkt av filmatiseringen. Eventuelt for å ikke måtte ha dem med i så mange scener.

 

Et kjempeproblem ift. TV-serien er jo at vi i bok fem ennå ikke er noe nærmere å se Dany invadere Westeros med dragene, noe mange fans av TV-serien nok venter spent på. Jeg tror mange kommer til å bli skikkelig skuffet hvis serien slutter før det skjer, så man kan spekulere i om ikke produsentene vil presse på for å få opp farten på historiens gang. Bokfolket vil nok hyle, men personlig synes jeg Martin haler ut altfor mye i bok 4 og 5, så jeg ville ønsket en alternativ fortelling etter bok 3 velkommen.

Lenke til kommentar

Igjen, Benioff og Weiss vet hvordan det slutter fra GRRM. HBO hadde ikke godkjent serien om de ikke fikk vite hvordan serien skulle slutte. Det er ikke som en kanal spytter ut inn mange millioner i et svært prosjekt som dette uten å faktisk ha slike forsikringer. Er jo tross alt ikke nordmenn som lager serien.

 

GRRM sier igjen også at tv-serien ikke skal ta igjen hans bøker.

Endret av Maury
Lenke til kommentar

Å, RW er garantert fanrage deluxe. Gleder meg til å lese poster som forklarer hvorfor historien burde vært annerledes, men som samtidig hevder at det ikke er fordi det var trist at Robb døde men fordi det ville vært bedre rent kvalitetsmessig bla bla. :p

 

Men jeg tenkte egentlig mest på reaksjonen hvis serien slutter før Dany er i nærheten av å invadere Westeros med dragene.

Lenke til kommentar

Jeg regner ikke med at Dany blir å invadere Westeros, men at hun blir å komme til unsetning i en episk krig mellom The Others og resten av verden.

 

Jeg elsket den siste episoden hovedsakelig pga av avstanden den tok fra bøkene. For denne avstanden blir å øke, og innen vi er inne på det som er bok fire/fem kan D&D gjøre omtrent akkurat hva de vil, uansett som det har noe med bøkene å gjøre. Og da kan disse idiotene som klager over at den manglende framgangen i bøkene vil ødelegge serien holde kjeft. For D&D kan lage alle de nervepirrende, spennende, actionfylte scenene de bare vil.

 

Uansett, synes det var kjipt at Ygritte ikke sa catchphrasen sin, venta så heftig på at hu skulle si det, men den gang ei..

 

Helt enig, det var litt nedtur.

 

 

Avvikene fra bøkene kan bli kompliserte når det er så mange tråder i historien som påvirker hverandre på sikt. Forandrer man først noe kan det fort føre til at man må endre noe annet på et senere tidspunkt, som igjen påvirker mye annet, og så risikerer man å sitte igjen med en historie som er ganske annerledes.

 

Har tenkt litt på dette selv. Spesielt Arya blir vanskelig fremover. De kan ikke bare hoppe inn i bok-arcen hennes nå - de har jo fjernet motivene hennes fra bøkene, dermed blir alt skeivt fremover. Og hvorfor får hun ikke Tywin drept? Altså, jeg elsker Tywin + Arya, men for guds skyld, han ønsker å utslette slekta hennes.

Lenke til kommentar
True dat. Men jeg liker i grunn endringene. Jeg er ikke så ren fan av ren direkte fortelling av noe jeg har lest før, og synes i grunn av Game of Thrones gjør det bra.

Jeg liker for det meste forandringene, spesielt når vi får se ting vi ikke kunne se i bøkene grunnet POV. Men er bare litt bekymret for følgene enkelte forandringer får, spesielt fare for plot hull, pluss at jeg blir forvirret (Vent litt! Skjedde det? Er det noe feil med hukommelsen min? WHAAAT?).

 

- Dragene ble aldri fanget i boka.

Nei. Men jeg føler kanskje Qarth-handlingen blir mer spennende med dette enn den gjorde i boka i dette punktet. I grunn føler jeg at jeg heller ville hatt mer Dany i starten av sesongen, hvor vi ser denne øde byen.

Etter at mannen hennes døde, følte jeg at kapitlene om Dany stort sett handlet om hvordan hun bygget opp hæren sin og trente seg på å bli dronning, uten at det var særlig spennende - bortsett fra måten hun tilegnet seg slave-hæren sin. Så har ikke noe imot at de lager det litt mer spennende. Så min kommentar var ikke nødvendigvis negativt laddet, jeg bare konstaterte at det gjorde forvirringen min større med så mange forandringer :)

 

-Jon lot ikke Ygritte gå fri (forandrer handlingsforløpet betraktelig senere).

Kan jo for all del skje i fremtidige episoder. Eller tror du noe annet?

Ja, kan hende Jon finner igjen gjengen sin (hvor er Ghost forresten?), men lar Ygritte gå før han slår seg sammen med dem. Og da er vi tilbake på sporet til boken. Nå husker jeg ikke detaljert hvordan Wildlingene fant Jon og Qhorin, men går ut fra at Ygritte hadde nyttig informasjon som gjorde at de greide å spore dem opp. Gleder meg forøvrig til Jon slutter seg til Wildlingene.

 

-Amory Lorch ble drept istedet for Weese (lurer på hvem som overtar Harrenhall nå).

Godt spørsmål. Hadde litt håpet på vi fikk se bjørnen til Bolton som spiste han opp. Kanskje de gjør dette senere med en annen karakter istedenfor.

Skjønner for så vidt at de ikke har med alle de forskjellige gjengene med leiesoldater, for jeg ble forvirret i boken om hvem som var leder for hvem, og hva de het og om de alltid hadde vært alliert med Lannister... Så om han gir Harrenhall til Mountain, og en eller annen Lannister-fyr har en bjørn som spiser folk, så greit nok. Men når Jaime Lannister blir fanget og mister hånden, må de nok introdusere noen leiesoldater.

 

-Rodrik døde ikke på dette tidspunktet i boka.

Ja. Men i grunn så følte jeg hele Ironmen/Bolton-prosessen rundt Winterfell fikk litt mer fortgang i seg i bøkene. Likte i grunn at Theon gjorde det i serien.

Helt greit, de må bare løse resten av hendelsene i Winterfell på en annen måte. Særlig hvordan Theon blir fanget.

 

-Irri døde.

Tror de i grunn kommer til å for det meste gi Doreah handlingen Irri hadde i bøkene hvis forfatterne kommer. Kan hende vi ser disse lesbiske scenene Dagbladet er så glad i.

Jeg greide igrunn ikke å skille de i boken, så spiller ikke noen rolle sånn sett.

 

-Ingen Meera Reed (*sad face*) og ingen Jojen Reed (kanskje de dukker opp senere).

I grunn tror jeg disse blir introdusert i sesong 3. Det er så mye vanskeligere å gjøre en tv-serie ut av mange karakterer enn hva bøker er. Virker som de ville begrense seg med dette med å vente Meera til sesong 3, som i grunn jeg mener GRRM har sagt i intervjuer at enkelte karakterer fra boka vil ikke dukke opp, noen vil bli omgjort til nye karakterer, og noen kommer opp på et senere tidspunkt enn bøkene.

Jeg håper Reed-søskenene dukker opp i alle fall, og at Rickon og Bran skiller lag. Vi trenger flere kvinnelige krigere :)

 

-Winterfell-guttene gjemte seg ikke i gravkammeret, de bare rømte med en gang.

Ja. Virker som de i grunn de gjør dette for å drepe av Luwin tidligere enn i bøkene. At Luwin ofrer seg for å la dem unnslippe utifra traileren til neste uke.

Ja, det kan virke slik. Håper i alle fall de brenner Winterfell til grunnen, som i boken. Jeg husker det var vanskelig å lese om det... "Noooooooooo!"

Endret av Orwandel
Lenke til kommentar

Tror kanskje også Meera i grunn er "lettere" å introdusere først etter Brienne. Så har sikkert karakteren blitt nedprioritert litt i tv-serien, så de shuffler hennes til neste sesong. Eller så kommer hun ikke. Jeg håper Reeds kommer selv så inderlig, selv om det ikke er et direkte must synes jeg, men jeg vil se det.

 

Lurer på om de også vil vise Selmy igjen denne sesongen, som Whitebeard. Ville nok ha likt å se det som en overraskelse hvis jeg var en vanlig seer. Men igjen så har sikkert 40% av seerne glemt han. Jeg har nesten gjort det, selv med boka i tankene. Vil i grunn se Belwas og veldig.

Lenke til kommentar

Gleder meg til Ramsay Bolton dukker opp. Etter å ha lest meg opp litt, viser det seg at Rodrik Cassel stakk av gårde for å arrestere Ramsay etter at han hadde stormet Hornwood keep, og tvang enken der til å gifte seg med ham (før han låste henne inne i et tårn til hun døde av sult - etter å ha livnært seg på fingrene sine). Rodrik finner ham etter at han har voldtatt og drept en kvinne (og etter at kompanjongen Reek hadde voldtatt liket hennes), men siden han hadde forkledd seg som Reek, ble Reek drept og Ramsay tatt til fange (som vitne til det som hadde skjedd).

 

Nå var det jo Ramsay (forkledd som Reek) som kom opp med planen om å la det se ut som om Stark-guttene ble drept (og hans ekspertise innen flåing av lik gjorde at ingen kjente de igjen), samt at han fikk Theon til å åpne porten til Winterfell for hæren hans fordi Theon stolte på ham. Jeg er spent på hvordan de løser dette i TV-serien, samt at jeg er spent på hvordan de fremstiller Ramsay som person. I ASoIaF er han jo ond og nådeløs tvers gjennom, men også smart og utspekulert.

 

En annen ting er jo at i bok-serien var jo grunnen til at Vargo Hoat kuttet hånda av Jaime å så splittelse mellom Roose Bolton (som var den som egentlig holdt Harrenhall) og Tywin Lannister, slik at Bolton ikke skulle skifte side. Lurer på om noe av dette kommer med i TV-serien i det hele tatt.

Endret av Orwandel
Lenke til kommentar

Har tenkt litt på dette selv. Spesielt Arya blir vanskelig fremover. De kan ikke bare hoppe inn i bok-arcen hennes nå - de har jo fjernet motivene hennes fra bøkene, dermed blir alt skeivt fremover. Og hvorfor får hun ikke Tywin drept? Altså, jeg elsker Tywin + Arya, men for guds skyld, han ønsker å utslette slekta hennes.

 

Få Tywin drept? Hvordan tenker du da? Hun kan jo ikke bare stabbe han med middagsbordet. Hun vil jo helst overleve selv. Om du tenker på at hun burde fått Jaqen til å fikse det, så tenker hun det samme selv, men da har hun bare 1 drap igjen, og velger noe mye smartere. Om de gjør det slik i serien derimot, aner jeg ikke.

 

Selv liker jeg at de gjør en del endringer.For da vet jeg ikke alltid hva som kommer til å skje, og det liker jeg. *mine innlegg*

Endret av AnewZ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...