Gå til innhold

Guide: Utnytt skjermkortet ditt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror du alle har spilt siden 2005? Noen begynner nå, og da kan det være fint med en slik guide. Spesielt siden det også har kommet endel nytt på den fronten siden da.

 

Grafikk er, og vil alltid være grafikk. Ny hardware endrer ikke det.

Spilt siden 2005? Begynte lenge før det, men det var det året jeg fikk spillet til jul.

 

Det som faktisk forandrer seg er innstillingene for grafikk. Kan ikke huske at jeg så så mange grafikkalternativer når jeg i min barndom spilte Doom 2, hadde jeg skulle begynt å spille nå hadde det gått rundt for meg oppi hodet hva de forskjellige innstillingene skulle være for noe.

Lenke til kommentar

Støtter absolutt forslaget om vsync, gitt at det ikke går makabert ut over FPS. 120 FPS gir ingen fordel over 60 FPS, men det å slippe tearing er en vanvittig stor fordel. Tearing er det som virkelig får ting til å se ille ut, særlig hvis det forekommer hyppig og markant.

 

Spilte CS 1.6 back in the day med vsync på, og stusset over at jeg ikke fikk mer enn 60 FPS. 100 FPS var jo det store, og mitt Radeon 9800 Pro skulle jo klare det, så jeg fant ut at vsync måtte av for å oppnå mer enn 60. Det så helt jævlig ut, og jeg gikk raskt tilbake til vsync. Man merker jo ingen forskjell på 60 og 100 FPS uansett.

Lenke til kommentar

Så er jo spørsmålet om god grafikk faktisk betyr noe...

 

Og svaret på det er som alltid: ja selvfølgelig betyr det noe.

 

AtW

 

Støtter absolutt forslaget om vsync, gitt at det ikke går makabert ut over FPS. 120 FPS gir ingen fordel over 60 FPS, men det å slippe tearing er en vanvittig stor fordel. Tearing er det som virkelig får ting til å se ille ut, særlig hvis det forekommer hyppig og markant.

 

Spilte CS 1.6 back in the day med vsync på, og stusset over at jeg ikke fikk mer enn 60 FPS. 100 FPS var jo det store, og mitt Radeon 9800 Pro skulle jo klare det, så jeg fant ut at vsync måtte av for å oppnå mer enn 60. Det så helt jævlig ut, og jeg gikk raskt tilbake til vsync. Man merker jo ingen forskjell på 60 og 100 FPS uansett.

 

Hovedproblemet med vsync er vel forsinkelse, litt avhengig av hvordan det bufres.

 

AtW

Lenke til kommentar

mesteparten der var ikke så veldig relevant for min del... spiller på en laptop med et radeon x600 mobility 256MB.

på en maskin med en P4 3,2Ghz og 2 gig ram...

(spiller kun wow, og det går som ei kule med default medium settings. )

 

noen peiling på hvor en kan kjøpe mobile agp eller pci express skjermkort? mener mitt er et pci-x

(en HP Zd8300)

Lenke til kommentar

For taktisk spilling så kan en viss mengde grafikk være viktig.

Mng en gang det er nyttig for meg å ha en så skart og klar skygge i Black Ops som mulig, enklere å ta ut fiender som spankulerer rundt et hjørne der jeg kan se skyggen dems før de kan se meg.

 

Minner meg om wallahck, noe det ikke er :yes:

Lenke til kommentar

Støtter absolutt forslaget om vsync, gitt at det ikke går makabert ut over FPS. 120 FPS gir ingen fordel over 60 FPS, men det å slippe tearing er en vanvittig stor fordel. Tearing er det som virkelig får ting til å se ille ut, særlig hvis det forekommer hyppig og markant.

Høyere framerate enn refresh raten til skjermen gir likevel en fordel med raskere frame oppdateringer selvom to eller flere frames blir spredt utover en refresh, samt det også som nevnt gir mindre input lag.

Følsomheten for input lag og tearing varirer dog fra person til person. Selv legger jeg som regel ikke så godt merke til tearing.

Lenke til kommentar

I år 2005, da jeg spilte BF2 med alt på low og lav oppløsning siden jeg ikke visste hva grafikk var engang, hadde dennne hjulpet.

 

Men det begynner å bli noen år siden. Jeg var 12-13.

 

Sikkert 2-3 andre som trenger denne guiden tho.

 

Det var da voldsomt. jeg skal love deg at denne guiden ville vært gresk for deg om du ikke visste hva grafikk var :p

Lenke til kommentar

Jeg reagerte litt på anbefalingen om å skru av motion blur om man ligger over 50FPS. Så lenge hvert frame er et perfekt skarpt stillbilde vil det aldri se 100% flytende ut. Ikke at dagens motion bluring implentasjoner i spill er i nærheten av å gjøre en like godt jobb som et video kamera på å simulere hvordan synssystemet vårt fungerer. Det blir mer brukt som et artistisk "gimmick" effekt, noe man kan eller ikke kan like.

 

SSAA er forøvrig overlegen MSAA på å fjerne aliasing. MSAA tar kun kantene på polygonene mens SSAA har en effekt på nesten alle former av aliasing; texture aliasing, shader/specular aliasing, aliasing på alpha texturer..

Lenke til kommentar

Støtter absolutt forslaget om vsync, gitt at det ikke går makabert ut over FPS. 120 FPS gir ingen fordel over 60 FPS, men det å slippe tearing er en vanvittig stor fordel. Tearing er det som virkelig får ting til å se ille ut, særlig hvis det forekommer hyppig og markant.

 

Spilte CS 1.6 back in the day med vsync på, og stusset over at jeg ikke fikk mer enn 60 FPS. 100 FPS var jo det store, og mitt Radeon 9800 Pro skulle jo klare det, så jeg fant ut at vsync måtte av for å oppnå mer enn 60. Det så helt jævlig ut, og jeg gikk raskt tilbake til vsync. Man merker jo ingen forskjell på 60 og 100 FPS uansett.

 

Så har man tingen at man kan skaffe en raskere skjerm som støtter mer er 60 FPS.

120FPS skjerm f.eks

Dog, du får ikke høyere framerate en 60 med DVI eller HDMI, og det irriterer livet av meg. Det er en teknisk begrensing.

 

Edit: Skrifeleif demon holder på å ta meg :(

Endret av del_diablo
Lenke til kommentar

Støtter absolutt forslaget om vsync, gitt at det ikke går makabert ut over FPS. 120 FPS gir ingen fordel over 60 FPS, men det å slippe tearing er en vanvittig stor fordel. Tearing er det som virkelig får ting til å se ille ut, særlig hvis det forekommer hyppig og markant.

 

Spilte CS 1.6 back in the day med vsync på, og stusset over at jeg ikke fikk mer enn 60 FPS. 100 FPS var jo det store, og mitt Radeon 9800 Pro skulle jo klare det, så jeg fant ut at vsync måtte av for å oppnå mer enn 60. Det så helt jævlig ut, og jeg gikk raskt tilbake til vsync. Man merker jo ingen forskjell på 60 og 100 FPS uansett.

 

Så har man tingen at man kan skaffe en raskere skjerm som støtter mer er 60 FPS.

120FPS skjerm f.eks

Dog, du får ikke høyere framerate en 60 med DVI eller HDMI, og det irriterer livet av meg. Det er en teknisk begrensing.

 

Edit: Skrifeleif demon holder på å ta meg :(

 

Er du nå helt sikker på det? Tror ikke det er rikit nemlig. Riktinok er det få skjermer som tar inn mer enn 60 Hz, men er virkelig HDMI/DVI problemet?

 

AtW

Lenke til kommentar

Støtter absolutt forslaget om vsync, gitt at det ikke går makabert ut over FPS. 120 FPS gir ingen fordel over 60 FPS, men det å slippe tearing er en vanvittig stor fordel. Tearing er det som virkelig får ting til å se ille ut, særlig hvis det forekommer hyppig og markant.

 

Spilte CS 1.6 back in the day med vsync på, og stusset over at jeg ikke fikk mer enn 60 FPS. 100 FPS var jo det store, og mitt Radeon 9800 Pro skulle jo klare det, så jeg fant ut at vsync måtte av for å oppnå mer enn 60. Det så helt jævlig ut, og jeg gikk raskt tilbake til vsync. Man merker jo ingen forskjell på 60 og 100 FPS uansett.

 

Så har man tingen at man kan skaffe en raskere skjerm som støtter mer er 60 FPS.

120FPS skjerm f.eks

Dog, du får ikke høyere framerate en 60 med DVI eller HDMI, og det irriterer livet av meg. Det er en teknisk begrensing.

 

Edit: Skrifeleif demon holder på å ta meg :(

 

Er du nå helt sikker på det? Tror ikke det er rikit nemlig. Riktinok er det få skjermer som tar inn mer enn 60 Hz, men er virkelig HDMI/DVI problemet?

 

AtW

 

Nei, problemet er at 60+Hz skjemer ikke blir lagd.

HDMI og DVI er litt mer som sære ting på sidelinjen. Litt sånn irritabelt vis man kommer borti det.

Lenke til kommentar

I gamle dager brukte vi uoffisielle drivere for å presse litt mer juice ut av skjermkortet. Hvordan fungerer det idag ?

 

På min laptop så prøver jeg å skvise ut litt ekstra, og da finner jeg nye drivere her: http://forums.laptopvideo2go.com/. Der får man tilgang til nVidia-drivere som ikke er godkjent av Microsoft enda. Fordelen er at noen gir god ytelse, og bakdelen er at de kan også gjøre at skjermkortet blir for varmt. Det er ikke noe problem. Installer SpeedFan e.l. slik at man får alarm når kortet blir for varmt.

Endret av amund_l
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...