Gå til innhold

Osama Bin Laden er død


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du som er over snittet oppegående, hvor problematisk er det dersom dette har vært et rent henrettelsesoppdrag? Tenker da med tanke på internasjonale lover, konvensjoner og politisk sett?

 

Hørte på radioen i går at det ville bli svært vanskelig politisk sett å ta han i live, hva skulle de gjøre med han etter han var tatt? Kunne han få forsterket heltestatusen sin ved uttallelser i en rettsak?

 

Jeg tror det mest praktiske ville være å ta han i live, men si at han ble drept. På den måten har man fått avsluttet kapittelet, men man kan avhøre han og deretter "kvitte" seg med han.

Lenke til kommentar

Mer og mer tyder på at det var en henrettelse, en høystående offentlig kilde hos det hvite hus uttalte at oppdraget var å drepe, ikke å fange og de har rettet på påstandene om at han brukte en kvinne som skjold og at han skjøt tilbake, noe han ikke gjorde. USA var faktisk best tjent med at han ikke overlevde.

 

Og i motsetning til Saddam, som var en forhatt diktator som bare gjemte seg og var en løs tråd, så var Osama Bin Laden en ideologisk kultfigur som bare hans eksistens fortsatt var et stikk i siden til vesten og moralboost til de som følger ham. Som jeg påpekte i den andre tråden, hevnaksjoner vi kan se nå, ville vært ingenting i forhold til hva som ville blitt mobilisert for å tvinge de til å slippe han løs. "Martyrdøden" er noe de omfavner, noe han selv ønsket, å bli tatt til fange ville bare ført til eskalering

Tror nok de hadde oppdrag om å drepe, fordi sannsynligheten for at de ville ta han i livet var veldig liten. Og å prøve å fange han vil bare føre til flere døde. Det er ikke bare å gå inn og "fange" en leder. For det andre er ikke ordre om å drepe det samme som henrettelse. Hvis de faktisk fikk tatt han uten å drepe han, så tviler jeg på at de ville ha drept han der og da.

 

Hvis martyrdød er noe de omfavner, så er det også en grunn til at USA ikke vil gi han en martyrdød. Det vil sikkert irriterere noen ekstremistiske miljøer, men de er irriterte allerede. Al quida har ikke spesielt sterk støtte blandt gjennomsnittmuslimen.

Lenke til kommentar

Du som er over snittet oppegående, hvor problematisk er det dersom dette har vært et rent henrettelsesoppdrag? Tenker da med tanke på internasjonale lover, konvensjoner og politisk sett?

 

Hørte på radioen i går at det ville bli svært vanskelig politisk sett å ta han i live, hva skulle de gjøre med han etter han var tatt? Kunne han få forsterket heltestatusen sin ved uttallelser i en rettsak?

 

Jeg tror det mest praktiske ville være å ta han i live, men si at han ble drept. På den måten har man fått avsluttet kapittelet, men man kan avhøre han og deretter "kvitte" seg med han.

 

Vel, det er flere faktorer i spill her. Hele operasjonen er jo allerede problematisk, uansett om de hadde tatt han i live eller ei. De brøt jo pakistansk suverenitet (sånn i forhold til internasjonale konvensjoner og "lover) og det er svært lite sannsynlig at den pakistanske regjeringen eller ISI hadde forhåndskunnskap (de stolte ikke på de). Så politiske konsekvensene av dette er jo store skader på USA-Pakistan-forholdet (de skulle visst ha "brannslukkingsmøte" med pakistanske myndigheter idag for å diskutere forholdet). Det er jo allerede ganske frynsete fordi de gjentatte ganger har brutt suvereniteten deres med droneangrep fra Afghanistan.

 

Hvis man tenker mer på henrettelsesdelen, jeg tror ikke det vil ha noen særlige konsekvenser, man vil få folk som sier at "det er tydeligvis ikke justice for all" og man vil ha folk som anser det som et legitimt attentat på en militær/terrorfigur. I bunn og grunn er de aller fleste vestlige og fleste av østlige nasjonene bare svært glad for at den ideologoiske gallionsfiguren til radical Islam har blitt fjernet.

 

Er litt usikker på hvorvidt han hadde fått større heltestatus av å bli fanget, nå har han fått martyrdommen han selv ønsket, som alle jihadister ønsker. På den andre side så ville en rettsak og masse medieomtalte bare gitt han enda større rykte, noe som bare dyrker under kultfiguren Osama Bin Laden. Det er litt hipp som happ. Personlig så legger jeg mer vekt på hvordan terrorceller ville eskalert for å få han sluppet fri som sagt.

 

 

Når det er sagt, det er jo ikke helt utenkelig at det også kan ha vært planen (eller har skjedd for den saks skyld), helt klart at de ville vært godt tjent med å spør ham spørsmål, men tror du virkelig denne personen, i sin ekstreme overbevisning ville gitt de noe av verdi? Særlig siden han de siste årene mest sannsynligvis ikke har fungert som noe særlig annet enn det ideologiske overhode, al-Zawahiri som vg og db snakker om "skal ta over" har jo i realiteten styrt det operasjonelle siden 2004 eller noe slikt?

Endret av Rampage
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for et bra innlegg!

 

Jeg tror nok at USA kunne ha fått ut av Bin Laden det som er å få ut av han. Under ekstreme fysiske påkjenninger (les: tortur) vil alle mennesker på et eller annet stadium bryte ned, uavhengig av hvor hjernevasket eller overbevist man er.

 

Det jeg tror Bin Laden kan ha av informasjon er hvordan Al Qaida er strukturert og hvordan de kommuniserer. Men igjen, som du sier, spørsmålet er om han har kjennskap til annet enn det ideologiske.

 

Uansett, vi får nok ikke vite hva de har fått ut av det de plukket med seg fra boligen hans. Må jo være noe verdi i dette.

 

 

Lenke til kommentar

Godt innlegg Rampage.

 

Jeg satt og funderte litt på hva man kunne gjort med han i live uten at han hadde blitt noen heltefigur med massiv PR gjennom rettsaker osv. Hva om de hadde lobotomert han kraftig på stedet og forlatt han som "grønnsak". Da hadde han nok fort mistet status i egne miljøer, uten å bli martyr. På den andre siden så ville nok mange land ha reagert kraftig på en så unødvendig grotesk og uverdig behandling, selv for "slemmingen over alle slemminger".

 

Uansett, etter å ha fundert litt konkluderte jeg med at amerikanerne neppe kunne gjort det på noen bedre måte enn de gjorde.

Lenke til kommentar

Tror nok det er mer bak dette en det som noen gang vil komme frem.

 

Jeg tror USA har vist om Bin ladens bevegelser lenge. De sier selv de har brukt 2 år på å sirkle han inn.

Mistenker at han har vært overvåket lenge og avlyttet sikkert også infiltrert.

Er han drept så er det fordi han ikke var sentral i avgjørelser og planleggning.

Han var nok mer et symbol for Al qaida enn mesterhjerne.

De kunne ikke la han gå og nå kom tidspunktet for denne avgjørelsen.

Hadde de villet ta han levende så er ikke det noe problem uansett bevepnet eller ikke.

Levende er han nok ikke.

Lenke til kommentar

Godt innlegg Rampage.

 

Jeg satt og funderte litt på hva man kunne gjort med han i live uten at han hadde blitt noen heltefigur med massiv PR gjennom rettsaker osv. Hva om de hadde lobotomert han kraftig på stedet og forlatt han som "grønnsak". Da hadde han nok fort mistet status i egne miljøer, uten å bli martyr. På den andre siden så ville nok mange land ha reagert kraftig på en så unødvendig grotesk og uverdig behandling, selv for "slemmingen over alle slemminger".

 

Uansett, etter å ha fundert litt konkluderte jeg med at amerikanerne neppe kunne gjort det på noen bedre måte enn de gjorde.

Man kunne jo bare skutt han "sånn passe2 for å oppnå dette da, selv om risikoen er stor for dødsfall.

Lenke til kommentar

"Bin Laden preller av amerikanske infidelkuler ved hjelp av Allah" var det første som falt meg inn, iChristian.

Og er nå grønnsak, lekker skjebne gitt av Allah... det må vel sees på som en straff for for liten tro...

 

Hva tror dere om teorien om at han ikke er blitt drept, men fanget levende? Og at dette er gjort i skjul for at de skal kunne avlytte han i fred, og uten store aksjoner rundt om i verden?

Jeg regner med at du mener avhører?

 

Men jeg er litt usikker på hva dette med "uten store aksjoner rundt om i verden" kommer fra. Det vil antagelig skje noe nå siden han er angivelig drept og det ville antagelig kommet noen reaksjoner hvis han var blitt fanget, hvor er forskjellen?

 

Men tanken på at han er fanget og blir avhørt er forsåvidt plausibel nok den.

Lenke til kommentar

Hva tror dere om teorien om at han ikke er blitt drept, men fanget levende? Og at dette er gjort i skjul for at de skal kunne avlytte han i fred, og uten store aksjoner rundt om i verden?

Jeg regner med at du mener avhører?

 

Men jeg er litt usikker på hva dette med "uten store aksjoner rundt om i verden" kommer fra. Det vil antagelig skje noe nå siden han er angivelig drept og det ville antagelig kommet noen reaksjoner hvis han var blitt fanget, hvor er forskjellen?

 

Men tanken på at han er fanget og blir avhørt er forsåvidt plausibel nok den.

Dette er vel plausibelt ja.

Den store forskjellen på aksjoner er at så lenge Laden er "død og begravet" kan i frigjøre han. Ingen kan forhandle, storme fengselet osv for å få han frigjort.

 

Det vil antagelig komme aksjoner uansett, men målet med aksjonene blir mindre.

Laden ville også fått døds-straff, da hadde det blitt aksjoner da også, så man får en reaksjon mindre ved å "drepe" han på stedet, i stedet for å fange han for så få aksjoner, senere drepe han og få nye aksjoner.

 

Om det er slik eller ikke har jeg ingen grunn til å ha noe som helst formening om, men det overrasker meg ikke...

Lenke til kommentar

Får bare si sorry for de utallige skrivefeilene rundt om kring, trøtt og ukonsentrert.

Blir slettes ikke overrasket dersom det er situasjonen. Vi får vel aldri vite svaret uansett. Alt rundt dødsfallet har virket så "perfekt". Ingen amerikanske sårede. Barna og kona ble ikke skadd, etc.

Lenke til kommentar

Får bare si sorry for de utallige skrivefeilene rundt om kring, trøtt og ukonsentrert.

Blir slettes ikke overrasket dersom det er situasjonen. Vi får vel aldri vite svaret uansett. Alt rundt dødsfallet har virket så "perfekt". Ingen amerikanske sårede. Barna og kona ble ikke skadd, etc.

Det er ikke så rart.

En tropp med veldig godt forberedte elite-soldater mot noen overraskede vakter(antar det var noen vakter der), ikke rart det gikk bra for soldatene

Lenke til kommentar

Godt innlegg Rampage.

 

Jeg satt og funderte litt på hva man kunne gjort med han i live uten at han hadde blitt noen heltefigur med massiv PR gjennom rettsaker osv. Hva om de hadde lobotomert han kraftig på stedet og forlatt han som "grønnsak". Da hadde han nok fort mistet status i egne miljøer, uten å bli martyr. På den andre siden så ville nok mange land ha reagert kraftig på en så unødvendig grotesk og uverdig behandling, selv for "slemmingen over alle slemminger".

 

 

Ja, det hadde nok ingen merket noe til og oppdaget årsakene til. Neida...

 

Fantastisk ide

Lenke til kommentar

Jeg er utrolig lettet over at han er død - dette har han bedt om lenge og for hver dag som har gått hvor han har gjemt seg for motstanderene sine jo sterkere har han stått som øverste leder for radikale muslimer. Håper hele jævla ideologien rakner i sømmene, men det er nok å håpe for mye..

 

Det jeg ser frem til i dagene og ukene fremover er hva de graver frem fra data, mapper og harddisker de har konfiskert fra huset. Etter sigende er det et hundretalls mennesker som går igjennom dette nå, og det hadde vært flott å få dokumentert en del ting og påstander som har kommet frem i årenes løp...

Lenke til kommentar

Litt suspekt at de var så rakse med å dumpe liket på sjøen?

 

Det samme sier jeg. Dagbladet skriver at liket ble begravd i tråd med islamsk tradisjon, som sier at lik må begraves innen 24 timer etter dødstidspunkt. Så, i løpet av 24 timer ble følgende gjort:

 

1. Osama ble drept

2. Området rundt åstedet ble sikret

3. Osama ble fraktet vekk fra åstedet, og DNA-testet på et "trygt" område

4. Liket ble fraktet til sjøen, og gravlagt.

 

Abbottabad ligger ca 12-1500 km unna saltvannssjø (han ble vel uansett ikke gravlagt på stranden, antar jeg?). Jeg antar også at liket hans ikke ligger i en plastsekk på bunnen, sikret av noen steiner. Den gravleggelsen høres tidkrevende ut. Eller hadde de en grav klar?

Tror du virkelig det tar mer enn 24 timer å frakte et lik til en båt og ut på havet via luften? Du ser også ut til å tro at man ikke kan sjekke DNA samtidig som man gjør andre ting med kroppen.

 

Forøvrig tok det 40 minutter fra soldatene tok i bakken, og til oppdraget var utført. Altså ville de to første punktene dine vært ferdige på under en time.

 

Så selve frakten til skipet, der de samtidig ville kunne samle DNA-prøver. Det er uvisst hvor lang tid dette tar, men det tar absolutt ingenting i nærheten av 23 timer via luften.

 

Så en forberedelse av selve begravelsen: Stelle liket, pakke det inn, finne frem det man trenger. En kort seremoni. Dette kan umulig ta mange timene.

 

Så som du kan se, er fremstillingem dim svært misvisende. Det gir et feilaktig bilde av tidsbruken, som om selve operasjonen tok veldig lang tid og det var kort tid før de 24 timene hadde gått.

Endret av Pjassop
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...