Gå til innhold

Nok en "iPhone eller Android" tråd


  

62 stemmer

  1. 1. Hva skal jeg skaffe meg? iPhone eller en Android

    • iPhone
      11
    • Android
      51


Anbefalte innlegg

Du må spørre deg selv om du er villig og/eller interessert nok i mobiltelefoner til å bruke deler av dagene dine og livet ditt til å tweake og tune og løse problemstillinger fordi ting ikke fungerer ordentlig, om i det hele tatt. Dersom svaret ditt er ja kan du trygt kjøpe en Android-telefon.

Ehm, unskyld meg. Men har du virkelig prøvd Android?

 

Du sier dette: bruke deler av dagene dine og livet ditt til å tweake og tune og løse problemstillinger fordi ting ikke fungerer ordentlig

 

Dette viser jo bare at kunnskapen din er på det laveste når det kommer til Android.

 

Det blir det samme som å spørre på hvorfor du vil tweake og tune Windows 7 for å få mest mulig ut av OS'et. Selvfølgelig vil de fleste rydde opp i unødvendige ting som man ikke trenger osv.

 

Nå er stock Android i fra Sony Ericsson ganske bra da. Så om du ikke installerer sånn 200 dritt apps osv som står å gjør mange rare ting, så skal det gå helt fint. Så det er ikke behov for noe tweaking og tuning.

 

Men om man vil gå Custom ROM veien, så er alt av tweaks og slikt allerede innkludert. Jeg kjører nå på en Custom Android 2.2.1 versjon på min XPERIA X10. Og den er hvertfall 50-60% kjappere enn stock Android 2.1 til XPERIA X10. Alt går ufattelig mye kjappere og er nesten 100% smooth hele tiden. Og den er like stabil som stock Android 2.1 ROM i fra Sony Ericsson og kanskje enda mere.

 

Men nå vet jo alle at Android 2.2.1 er enormt mye kjappere enn Android 2.1 uansett.

 

Og det tar deg 5 minutt å få en custom Android 2.2.1 eller custom Android 2.3.3 versjon inn på en XPERIA X10 hvertfall. DU må selvfølgelig installere noe som heter xRecovery først. Nå gidder jeg ikke å gå inn i full detalj på hvordan du gjør det. Men du finner ut det meste her på null komma niks.

 

Nå er dette for XPERIA X10 da. Men om du har en annen Android telefon, så finner du den nok her i listen.

Endret av Vindicator
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må spørre deg selv om du er villig og/eller interessert nok i mobiltelefoner til å bruke deler av dagene dine og livet ditt til å tweake og tune og løse problemstillinger fordi ting ikke fungerer ordentlig, om i det hele tatt. Dersom svaret ditt er ja kan du trygt kjøpe en Android-telefon.

Ehm, unskyld meg. Men har du virkelig prøvd Android?

 

snip

 

Unnskyld meg. Men har DU virkelig lest de trådene jeg linket til og sett de problemstillingene og utfordringene dere Android brukere her på forumet sliter med? Antar at svaret på det er NEI ettersom du prøver å unngå realitetene DERE selv rapporterer...

 

De trådene er Android-brukernes testamente og dom over et operativsystem (og telefoner) som med all tydelighet enda IKKE er modent nok til å kunne tas i bruk av vanlige forbrukere. Når dere rapporterer om så mange feil og mangler, hvordan tror du da Ola og Kari vil oppleve Android-telefonene?

 

Så vi prøver igjen; Om vil ha et etterprøvd operativsystem som fungerer svært bra og hvor stabilitet og brukerfølelse er satt i førersetet, ja da velger du uten tvil iPhone!

 

:w00t:

Lenke til kommentar

Du må spørre deg selv om du er villig og/eller interessert nok i mobiltelefoner til å bruke deler av dagene dine og livet ditt til å tweake og tune og løse problemstillinger fordi ting ikke fungerer ordentlig, om i det hele tatt. Dersom svaret ditt er ja kan du trygt kjøpe en Android-telefon.

Ehm, unskyld meg. Men har du virkelig prøvd Android?

 

snip

 

Unnskyld meg. Men har DU virkelig lest de trådene jeg linket til og sett de problemstillingene og utfordringene dere Android brukere her på forumet sliter med? Antar at svaret på det er NEI ettersom du prøver å unngå realitetene DERE selv rapporterer...

 

De trådene er Android-brukernes testamente og dom over et operativsystem (og telefoner) som med all tydelighet enda IKKE er modent nok til å kunne tas i bruk av vanlige forbrukere. Når dere rapporterer om så mange feil og mangler, hvordan tror du da Ola og Kari vil oppleve Android-telefonene?

 

Så vi prøver igjen; Om vil ha et etterprøvd operativsystem som fungerer svært bra og hvor stabilitet og brukerfølelse er satt i førersetet, ja da velger du uten tvil iPhone!

 

:w00t:

Ikke alle har disse ørt og førti problemene du prøver å fremvise at Android har.

 

Ingen telefoner i verden er perfekt og alle har noen problemer av noen slag. Så enkelt er det bare.

 

Men ikke alle bruker telefonene sine på samme måte, og trenger ikke å komme over disse problemene som andre eventuelt måtte ha. Så for min del har jeg vært enormt heldig med Android 2.1 og Android 2.2.1 på XPERIA X10. For jeg har ikke funnet en eneste feil eller noen problemer så langt med dem.

 

For hadde jeg funnet problemer, så hadde jeg nok skrevet på topic'en til han som har satt sammen denne custom ROM'en jeg bruker. Og grunnen til at jeg gikk i fra Android 2.1 til custom Android 2.2.1 ROM er fordi 2.2.1 er MYE kjappere og har flere muligheter over Android 2.1.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

.. noen liker og bruke telefonene slik som de er rett ut av boksen, mens andre liker og utnytte teknologien til maks for og se hvor mye de klarer og få ut av telefonen sin ved og "tweake" osv.. sistnevnte gruppen velger som oftest Android telefoner, og denne gruppen vil, naturligvis, også oppleve flere problemer og bugs i software, siden de utforsker flere sider av telefonen, mens førstnevnte som regel går for iPhone, hvor Apple har tatt mange av valgene (som de mener er best) for deg.

 

Har både iPhone og Android telefoner, og liker jeg begge os-ene veldig godt, vet ikke om jeg hadde klart og valgt bort en av dem.

 

Så her gjelder det og finne ut hvem man er for å velge hvem telefon som passer for sitt bruk,

 

 

Flere og flere bedrifter går for Android om dagen, så det kan da ikke være sååå ustabilt som enkelte skal ha det til ... ?

 

Leste vi ikke nylig at selv det amerikanske forsvaret utvikler programvare for android om dagen?

Endret av Blunderguff
Lenke til kommentar

Men det som er gøy med Android er at du kan få en Android mobil til å se prikk lik ut som iOS ser ut.

 

 

Tenkte bare å nevne at det er kommet en Windows Phone 7 Launcher til android og, så du kan få din android mobil til å se og oppføre seg likens som en windows phone 7 telefon og.

 

 

Ikke noe jeg bruker selv, men er jo kjekt om noen liker det :)

Lenke til kommentar

Du må spørre deg selv om du er villig og/eller interessert nok i mobiltelefoner til å bruke deler av dagene dine og livet ditt til å tweake og tune og løse problemstillinger fordi ting ikke fungerer ordentlig, om i det hele tatt. Dersom svaret ditt er ja kan du trygt kjøpe en Android-telefon.

Ehm, unskyld meg. Men har du virkelig prøvd Android?

 

snip

 

Unnskyld meg. Men har DU virkelig lest de trådene jeg linket til og sett de problemstillingene og utfordringene dere Android brukere her på forumet sliter med? Antar at svaret på det er NEI ettersom du prøver å unngå realitetene DERE selv rapporterer...

 

De trådene er Android-brukernes testamente og dom over et operativsystem (og telefoner) som med all tydelighet enda IKKE er modent nok til å kunne tas i bruk av vanlige forbrukere. Når dere rapporterer om så mange feil og mangler, hvordan tror du da Ola og Kari vil oppleve Android-telefonene?

 

Så vi prøver igjen; Om vil ha et etterprøvd operativsystem som fungerer svært bra og hvor stabilitet og brukerfølelse er satt i førersetet, ja da velger du uten tvil iPhone!

 

:w00t:

Ingen telefoner i verden er perfekt og alle har noen problemer av noen slag. Så enkelt er det bare.

 

Kanskje vi bare skal la det være med det. Vi har ulike behov, og mine behov for bl.a. stabilitet ser ikke ut til å samsvare med dine. Og det er bl.a. derfor jeg prioriterer slik jeg gjør og Android ikke er aktuelt for meg.

 

 

.. noen liker og bruke telefonene slik som de er rett ut av boksen, mens andre liker og utnytte teknologien til maks for og se hvor mye de klarer og få ut av telefonen sin ved og "tweake" osv.. sistnevnte gruppen velger som oftest Android telefoner, og denne gruppen vil, naturligvis, også oppleve flere problemer og bugs i software, siden de utforsker flere sider av telefonen, mens førstnevnte som regel går for iPhone, hvor Apple har tatt mange av valgene (som de mener er best) for deg.

 

snip

 

Flere og flere bedrifter går for Android om dagen, så det kan da ikke være sååå ustabilt som enkelte skal ha det til ... ?

 

Leste vi ikke nylig at selv det amerikanske forsvaret utvikler programvare for android om dagen?

 

LG optimus 2x er jo et godt eksempel på et "Android-monster" som i likhet med mange av sine foregående Android-telefoner i stor grad har klikket etter lanseringen. Registrerte det, men la ikke noe mer i det, for det er jo tross alt "normalen" i Android-leiren. Meget mulig at noen av disse hadde tweaket sin telefon og at det var årsaken til ustabiliteten. Samtidig erkjente jo LG problemene og lovet å rette opp i dem (en eller annen gang i juni?), så... ???

 

Når det kommer til selskapers adferd så ville jeg ikke tillagt dem så stor grad av rasjonalitet i deres valg som enkelte tilsynelatende gjør. Og forsvaret? LOL... Been there. Done that. Ohhh...

 

 

Problemet er jo ikke Android, men at flere av produsentene fucker opp med sine "forbedrede" versioner av android..

 

Meget mulig det, men Android ser jo ut som en "dass" på bakgrunn av dette og man bør "muligens" gjøre noe med fragmenteringen som i så stor grad ødelegger videre. På ett eller annet tidspunkt slår dette tilbake - Ofte i like stor grad som mangelen på nyvinning og videre utvikling gjør.

 

 

Men det som er gøy med Android er at du kan få en Android mobil til å se prikk lik ut som iOS ser ut.

 

 

Tenkte bare å nevne at det er kommet en Windows Phone 7 Launcher til android og, så du kan få din android mobil til å se og oppføre seg likens som en windows phone 7 telefon og.

 

 

Ikke noe jeg bruker selv, men er jo kjekt om noen liker det

 

Burde kanskje nenvne at at der kommet en "Pimp your homescreen / lockscreen" til iPhone også. Koster 6,- for de som ønsker at telefonen skal se ut som en dass eller som rett og slett har behov for å bruke tiden sin på noe fornuftig...

 

Også kommet en App som gir deg en slags HTC Sense med værmelding og greier. Akkurat som om man har bruk for det i Norge. I perioden September - April så regner og snør det og det er kaldt. I perioden Mai - August er det muligheter for opphold, men fortsatt kaldt med muligheter for enkelte varmere dager. Hvorfor trenger man så en vær applikasjon på Lockscreen? Trenger ikke engang se ut vinduet for å vite at man må kle på seg...

Lenke til kommentar

Burde kanskje nenvne at at der kommet en "Pimp your homescreen / lockscreen" til iPhone også. Koster 6,- for de som ønsker at telefonen skal se ut som en dass eller som rett og slett har behov for å bruke tiden sin på noe fornuftig...

 

Også kommet en App som gir deg en slags HTC Sense med værmelding og greier. Akkurat som om man har bruk for det i Norge. I perioden September - April så regner og snør det og det er kaldt. I perioden Mai - August er det muligheter for opphold, men fortsatt kaldt med muligheter for enkelte varmere dager. Hvorfor trenger man så en vær applikasjon på Lockscreen? Trenger ikke engang se ut vinduet for å vite at man må kle på seg...

Hadde vært fint om du kunne gi oss en link eller to som viser oss hvordan disse programmene er?

Lenke til kommentar

En uønsket virkning av denne diskusjonen, kan være at TS får inntrykk av at Android er best, fordi her inne på forumet er det etter alt å dømme et flertall av Android-fans.

 

Og årsaken til det er jo opplagt. Nerds som elsker teknologi, ønsker selvfølgelig friheten til å utnytte denne teknologien mest mulig. Da blir Android det beste valget.

 

Her er min lille historie:

 

Jeg eide en iPhone 3GS fram til januar i år. Da følte jeg det var på tide med en ny, og skulle i utgangspunktet oppgradere til en iPhone 4. Men i butikken fikk jeg plutselig øynene opp for en HTC Desire HD. Det fristet med en større skjerm, og jeg måtte jo nesten finne ut hva som var bra med Android. Så da ble det den.

 

Utpå formiddagen neste dag ble jeg ganske sjokkert da jeg så at batteriet allerede nærmet seg tomt (som da altså hadde blitt ladet gjennom natten). (Joda, det har blitt bedre. Nå holder det ut dagen, men heller ikke særlig mer enn det)

 

Jeg ble ganske imponert av kameraet, men mindre imponert da jeg skulle inn på galleriet for å se på bildene. For det tok 10-20 sekunder før alle bildene ble synlige. Slik er det fortsatt. Jeg opplevde også at mobilen generelt var treig, og "lagget" mye. Slik er den fortsatt, men jeg tenker ikke så mye på det lenger.

 

Det var kjempedeilig å kunne lettvint legge inn sanger, filmer, tv-serier, you name it. Det er fortsatt akkurat like lettvint, men sannheten er at jeg benytter meg minimalt av muligheten. Musikk kjøper jeg stort sett direkte på mobilen, og hvem gidder vel å sitte timesvis å se film på en så (relativt) liten skjerm.

 

Det som er litt "artig" med telefonen, er at jeg fortsatt oppdager funksjoner og muligheter jeg ikke hadde med iPhonen. Men det er noe med det at jeg ikke oppdager det før nå, mange måneder etter jeg kjøpte den. Nettopp fordi jeg ikke trenger eller benytter meg av disse mulighetene.

 

 

Og jeg tror det er det som er litt viktig å tenke på når man skal anbefale en telefon for noen. Og det er derfor jeg anbefaler Trådstarter å kjøpe en iPhone, fordi han på samme måte som meg, (sannsynligvis) ikke vil ha bruk for halvparten av mulighetene du får med Android, og derfor vil ha større glede av en telefon som er langt mer stabil. Når han da i tillegg allerede bruke iTunes, blir jo saken enda greiere.

 

 

Jeg er absolutt fornøyd med min HTC, men vil sterkt vurdere å kjøpe iPhone 5, når den tid kommer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

1. OS og apps er 2 forskjellige ting ja. Men for at et OS skal fungere bra for folk flest etter at noen har kjøpe en iPhone f.eks, så må dem kunne slippe å installere 50 apps som jeg sier bare for at dem skal kunne få de mest grunnleggende programmene som alle andre OS'er har innebygs fra før av.

50 apps? Fortsett å dra meningsløse tall ut av ræva, hvis du ikke vil bli tatt seriøst. Hvilke "grunnleggende program" skulle dette være?

Grunnleggende program i en smarttelefon dekker vel omtrent følgende: Ringe, SMS, MMS, e-post, nettleser, kalender, kontakter, kamera, bildealbum, notater, video, musikk, innholdstjenester/kjøp. iPhone har dette, hva har jeg glemt? Hvilke 50 "grunnleggende program" mangler, som alle andre OS har?

OMG! iPhone leveres ikke med fucking Facebook preinstallert! Halleluja, og takk for det, sier jeg da! :p

 

2. Jah, for det du sa nå var jo såååå overbevisende på at det ikke er sant det han sier. Og ikke nok med det, men du brude faktisk ta med alt det han sier. Du sier f.eks dette: iDon't have freeware. Fin måte å lure deg unna på hva saken der egentlig handler om. Går du inn på linken som viser alle disse punktene, så ser du at dette står der: iDon't have freeware, iTunes treats free applications like purchases + FairPlay DRM wrap.

 

Du vet at det hjelper på å lese hele greia og faktisk ta med hva hele greia omhandler i stedet for å utelate 2/3 deler av hva saken egentlig handler om.

 

Men men, Apple damage control på sitt beste.

En løgn er en løgn, selv om den etterfølges av noe som er helt eller delvis sant. Det er ikke noe stort poeng i å ta med alt han sier, det som er løgn er løgn uansett, og det jeg kuttet fra et par setninger er irrelevant - og ble gjort nettopp for å unngå slike kunnskapsløse avsporinger som du kommer med.

Ta f.eks freeware: "Freeware (from "free" and "software") is computer software that is available for use at no cost or for an optional fee,[1] but usually with one or more restricted usage rights."

Gratis apps på iTunes App Store er freeware, og om det inneholder en form for DRM eller ei er helt irrelevant.

 

Kan bare konstatere at du ikke er i stand til å tilbakevise at alle punktene jeg listet opp fra websiden du linket til er løgner.

 

 

3. Nei, iPhone har i bunn og grunn ikke themes, men iPhone har faktisk et fast theme som du ikke kan forandre på. Og dette themet er uforandret på siden 2007. Og kan jeg spørre deg på hva som er så skikkelig gjennomarbeidet visuelt sett på en iPhone?

 

iPhone / iOS har kjedelige menuer, kjedelige farget og er satt opp på en kjedelig måte. På en Android telefon så kan du forandre på hvordan UI'et er satt opp, så en Android telefon blir aldri kjedelig.

Det er meningsløst å kalle den grafiske utformingen av brukergrensesnittet til iOS for et "fast theme", all den stund et "theme" pr. definisjon er en pakke med grafiske element laget for å endre eller brukertilpasse utseendet i et OS bort fra det originale.

 

Jeg liker det du kaller "kjedelig". For meg er det et poeng at et GUI ikke kommer i veien for innholdet i applikasjonene, og ikke tar bort oppmerksomhet eller forstyrrer det jeg gjør. Det er f.eks en dårlig idé å jobbe med fargesensitive ting omgitt av et GUI med grelle farger. Vanlige GUI-element som rammer, knapper, faner, nedtrekksmenyer, osv bør være relativt fargenøytrale og avdempet, Derfor har jeg avskydd standardutseendet (og de fleste innebygde themes) i alle versjoner av Windows fra versjon 1 til og med Windows XPt - men i Windows 7 har MS endelig dempet seg og oppfattet noe av det som Apple skjønte for 25 år siden. Jeg har alltid ansett det som bortkastet tid å drive å endre på GUI vha. "themes" o.l, bortsett fra at noe av det første jeg alltid gjorde med en Windows PC tidligere, var å fjerne de jævlige fargene fra vindusrammer o.l.

 

4. Vel, for å si det enkelt. Brukeropplevelsen med at du må konvertere det ene og det andre hele tiden for å kunne få det over til iPhone i fra iTunes og med at iTunes er tregt og bloatet gjør at brukeropplevelsen med iTunes og iPhone blir rettere sagt dårlig.

Stort sett er det eneste man noen ganger må konvertere er film/video, hvis de ikke er i standardformatene MPEG-4 eller H.264. Slik konvertering gjør man da utenfor iTunes, og det er noe man ofte gjør uansett for å tilpasse filmen til skjermoppløsningen, redusere filstørrelse og redusere strømforbruk ved avspilling. Man heller ikke konvertere filmer som er i typiske "piratformat" som DivX/XviD - there's an app for that, man installerer bare en app som støtter avspilling i disse formatene (CineXPlayer, yxplayer, osv)

Vet ikke hvilken crappy PC du er vant til, men på Windows-PCer jeg har brukt er ikke iTunes spesielt tregt der det bruker kanskje 1% av CPU-kapasiteen til å spille musikk, ei heller mer bloatet enn bloatkongen Windows i seg selv.

 

Det er ingen måter for å kunne overføre musikk til iPhone uten iTunes, samme med filmer og bilder osv.

Du tar 100% feil, nok en gang. For det første kan du synkronisere musikk til iPhone vha. MediaMonkey og flere andre Windows-program. Det er dessuten mange apps for iPhone som har funksjoner for overføring av filer helt uten å bruke iTunes, f.eks vha. en standard nettleser eller FTP, enten det er bilder, filmer eller dokumenter, PDF-filer, presentasjoner, osv. Dette bør du vite, for dette har jeg fortalt deg før.

 

Å kalle iTunes på Windows for bra brukeropplevelse er pisspreik. For iTunes er en del av iPhone.

Ja det var litt av et velbegrunnet argument...

 

Så bare det at DU MÅ ha iTunes for å kunne gjøre det meste med iPhone gjør automatisk at Android har MYE bedre brukeropplevelse.

Det er flere uker siden jeg gjorde noe med iTunes i forhold til min iPhone, og til tross for det har jeg brukt iPhone så og si hver dag, med en upåklagelig brukeropplevelse. Forklaringen er vel ganske enkelt at du tar feil nok en gang - det er ikke spesielt mye man gjøre med iTunes, utover den første aktiviseringen av telefonen. Jeg velger selvsagt å bruke iTunes til mye av det iTunes kan gjøre likevel da, når jeg måtte ha behov for det, siden det fungerer så glimrende som det gjør. ;)

Endret av Newton
  • Liker 1
Lenke til kommentar

1. OS og apps er 2 forskjellige ting ja. Men for at et OS skal fungere bra for folk flest etter at noen har kjøpe en iPhone f.eks, så må dem kunne slippe å installere 50 apps som jeg sier bare for at dem skal kunne få de mest grunnleggende programmene som alle andre OS'er har innebygs fra før av.

50 apps? Fortsett å dra meningsløse tall ut av ræva, hvis du ikke vil bli tatt seriøst. Hvilke "grunnleggende program" skulle dette være?

Grunnleggende program i en smarttelefon dekker vel omtrent følgende: Ringe, SMS, MMS, e-post, nettleser, kalender, kontakter, kamera, bildealbum, notater, video, musikk, innholdstjenester/kjøp. iPhone har dette, hva har jeg glemt? Hvilke 50 "grunnleggende program" mangler, som alle andre OS har? OMG! iPhone mangler integrert fucking Facebook! Halleluja, og takk for det, sier jeg da! :p

 

2. Jah, for det du sa nå var jo såååå overbevisende på at det ikke er sant det han sier. Og ikke nok med det, men du brude faktisk ta med alt det han sier. Du sier f.eks dette: iDon't have freeware. Fin måte å lure deg unna på hva saken der egentlig handler om. Går du inn på linken som viser alle disse punktene, så ser du at dette står der: iDon't have freeware, iTunes treats free applications like purchases + FairPlay DRM wrap.

 

Du vet at det hjelper på å lese hele greia og faktisk ta med hva hele greia omhandler i stedet for å utelate 2/3 deler av hva saken egentlig handler om.

 

Men men, Apple damage control på sitt beste.

En løgn er en løgn, selv om den etterfølges av noe som er helt eller delvis sant. Det er ikke noe stort poeng i å ta med alt han sier, det som er løgn er løgn uansett, og det jeg kuttet fra et par setninger er irrelevant - og ble gjort nettopp for å unngå slike kunnskapsløse avsporinger som du kommer med.

Ta f.eks freeware: "Freeware (from "free" and "software") is computer software that is available for use at no cost or for an optional fee,[1] but usually with one or more restricted usage rights."

Gratis apps på iTunes App Store er freeware, og om det inneholder en form for DRM eller ei er helt irrelevant.

 

Kan bare konstatere at du ikke er i stand til å tilbakevise at punktene jeg listet opp er fra websiden du linket til er løgner.

 

 

3. Nei, iPhone har i bunn og grunn ikke themes, men iPhone har faktisk et fast theme som du ikke kan forandre på. Og dette themet er uforandret på siden 2007. Og kan jeg spørre deg på hva som er så skikkelig gjennomarbeidet visuelt sett på en iPhone?

 

iPhone / iOS har kjedelige menuer, kjedelige farget og er satt opp på en kjedelig måte. På en Android telefon så kan du forandre på hvordan UI'et er satt opp, så en Android telefon blir aldri kjedelig.

Det er meningsløst å kalle den grafiske utformingen av brukergrensesnittet til iOS for et "fast theme", all den stund et "theme" pr. definisjon er en pakke med grafiske element laget for å endre eller brukertilpasse utseendet i et OS bort fra det originale.

 

Jeg liker det du kaller "kjedelig". For meg er det et poeng at et GUI ikke kommer i veien for innholdet i applikasjonene, og ikke tar bort oppmerksomhet eller forstyrrer det jeg gjør. Det er f.eks en dårlig idé å jobbe med fargesensitive ting omgitt av et GUI med grelle farger. Vanlige GUI-element som rammer, knapper, faner, nedtrekksmenyer, osv bør være relativt fargenøytrale og avdempet, Derfor har jeg avskydd standardutseendet (og de fleste innebygde themes) i alle versjoner av Windows fra versjon 1 til og med Windows XPt - men i Windows 7 har MS endelig dempet seg og oppfattet noe av det som Apple skjønte for 25 år siden. Jeg har alltid ansett det som bortkastet tid å drive å endre på GUI vha. "themes" o.l, bortsett fra at noe av det første jeg alltid gjorde med en Windows PC tidligere, var å fjerne de jævlige fargene fra vindusrammer o.l.

 

4. Vel, for å si det enkelt. Brukeropplevelsen med at du må konvertere det ene og det andre hele tiden for å kunne få det over til iPhone i fra iTunes og med at iTunes er tregt og bloatet gjør at brukeropplevelsen med iTunes og iPhone blir rettere sagt dårlig.

Stort sett er det eneste man noen ganger må konvertere er film/video, hvis de ikke er i standardformatene MPEG-4 eller H.264. Slik konvertering gjør man da utenfor iTunes, og det er noe man ofte gjør uansett for å tilpasse filmen til skjermoppløsningen, redusere filstørrelse og redusere strømforbruk ved avspilling. Man heller ikke konvertere filmer som er i typiske "piratformat" som DivX/XviD - there's an app for that, man installerer bare en app som støtter avspilling i disse formatene (CineXPlayer, yxplayer, osv)

Vet ikke hvilken crappy PC du er vant til, men på Windows-PCer jeg har brukt er ikke iTunes spesielt tregt der det bruker kanskje 1% av CPU-kapasiteen til å spille musikk, ei heller mer bloatet enn bloatkongen Windows i seg selv.

 

Det er ingen måter for å kunne overføre musikk til iPhone uten iTunes, samme med filmer og bilder osv.

Du tar 100% feil, nok en gang. For det første kan du synkronisere musikk til iPhone vha. MediaMonkey og flere andre Windows-program. Det er dessuten mange apps for iPhone som har funksjoner for overføring av filer helt uten å bruke iTunes, f.eks vha. en standard nettleser eller FTP, enten det er bilder, filmer eller dokumenter, PDF-filer, presentasjoner, osv. Dette bør du vite, for dette har jeg fortalt deg før.

 

Å kalle iTunes på Windows for bra brukeropplevelse er pisspreik. For iTunes er en del av iPhone.

Ja det var litt av et velbegrunnet argument...

 

Så bare det at DU MÅ ha iTunes for å kunne gjøre det meste med iPhone gjør automatisk at Android har MYE bedre brukeropplevelse.

Det er flere uker siden jeg gjorde noe med iTunes i forhold til min iPhone, og til tross for det har jeg brukt iPhone så og si hver dag, med en upåklagelig brukeropplevelse. Forklaringen er vel ganske enkelt at du tar feil, det er ikke spesielt mye man gjøre med iTunes, utover den første aktiviseringen av telefonen. Jeg velger selvsagt å bruke iTunes til det iTunes kan gjøre likevel da, siden det fungerer så glimrende som det gjør. ;)

Ok skal svare deg igjen etter hvert nummer.

 

1. Ok, si meg, er du så vanvittig dum at du ikke tar poenget mitt her?

 

Trollingen din starter å bli ganske så dårlig her. Lær deg å se hva poenget er i stedet for å gå amokk over en filleting.

 

En smart mobil i dag er MYE mere enn de programmene du har nevnt her. Er ingen jeg vet som som går å kjøper seg en telefon som iPhone 4 til 4-5 tusen for å kunne gjøre noe en lutbillig Android telefon kan gjøre like bra og lett. Er kun Apple fænbois som går å sløser bort masse tusen kroner på en iPhone 4 selv om dem kan få andre telefoner som er dobbel så billig som gjør disse tingene like bra og enkelt. Og disse Apple fænboisa er som regel Mac OSX brukere i 70% av tilfellene uansett. Så skjønner jo godt på hvorfor dem har så lyst på iPhone's og iPad's.

 

Ja, så lenge det er disse tingene en mobil må kunne gjøre i følge deg, så er det jo definitivt waste of money å kjøpe en iPhone 4 når du kan få de samme tingene på en lutbilling Android mobil til 2000 kr som gjør alt dette på en like lett og bra måte.

 

2. Du sier dette: Kan bare konstatere at du ikke er i stand til å tilbakevise at punktene jeg listet opp er fra websiden du linket til er løgner. Så du mener du bare kan spy ut en masse ting og tang å mene at alt er sant som du sier?

 

Og samtidig si at det jeg sier ikke er sant bare fordi du sier det?

 

Kanskje du skal vise oss med fakta / beviser på hvorfor disse tingene på den listen ikke er sant. Jeg vet selv etter å ha testet en iPhone 4 over en periode at de tingene der stemmer. Den fyren på den siden der lister ikke de tingene der opp uten grunn.

 

Om du kommer med harde fakta eller beviser på at de tingene der ikke stemmer, så har jeg ikke noe jeg skulle ha sagt. Da kan du også bevise at jeg er en løgner rett her på forumet. Høres ikke det ut som en god ide?

 

Ja du synes vel det var greit at musikken du lastet ned tidligere i fra iTune Store hadde DRM det også?

 

3. Uansett hva du synes er bra eller dårlig, så er det bedre å kunne ha ALTERNATIVET til å kunne skifte themes om man vil. Om man ikke vil bruke det, nei da er det ingen som står der og sier at du må skifte themes.

 

For du vet at jo flere valgmuligheter og funksjoner en mobil har jo flere vil se seg mye mere interesert i en slik mobil som kan slike ting som en Android mobil kan f.eks.

 

Nå vil vel du komme å si jammen jammen, er ingen av dem som har iPhone som trenger alt det der. Poenget er ikke hva dem trenger, men poenget er at en iPhone skal kunne være så bra at MANGE flere folk ser ser mere interesert i en iOS enhet når dem står i butikken og skal velge.

 

Hadde iOS kunkurert mot Android, så kan jeg garantere deg at hvertfall 100% flere eller mere hadde kjøpt en iPhone eller iPad.

 

Dere må få dette inni huet deres. Selv om dere synes det er greit sånn som iOS er, så er det uhorvelig mange millioner mennesker ute i verden i dag som krever enormt mye mere ut av en mobil i dag enn det man gjorde i 2007 og 2008 (iOS har utviklet seg ekstremt lite siden 2007 - 2008), og som vil se iOS som et fremtidsrettet OS hvor OS'et blir utviklet i samme fart (ikke på samme måte) som Android.

 

Apple spør ikke omverden på hva dem ønsker seg i iOS, dem spør dem som allerede er eksisterende iPhone / iOS brukere på hva dem vil ha.

 

Hadde vært midt i blinken om Apple hadde vært så seriøs og hadde gått ut på Apple.com siden og spurt alle på hva folk vile se i iOS 5 f.eks. Google hører på hva folkemassen ute i verden vil ha, mens Apple kun hører på dem som allerede er iOS / iPhone brukere på hva dem vil ha. Hadde Apple brydd seg om å konkurere mot Android f.eks (som er veldig bra for markedet) så hadde iOS vært noe helt annet i dag.

 

4. Joda, er ikke så veldig mye som må konverteres. Men er jo ufattelig mye enklere på Android. Er bare å installere en spiller som støtter MKV f.eks, og alle andre typer formater som er brukt i dag. Så er det bare å kopiere over den film filen rett til minnekortet og kjøre den på direkten i fra en Android mobil. Det enkle er ofte det beste (i følge Rema 1000).

 

Så som jeg sier, brukeropplevelsen blir mye redusert med at iOS støtter ufattelig få film formater og må konvertere en god del av filmene via iTunes hele tiden. Var det eneste jeg gjorde når jeg ville ha over filmer til min iPod Touch. I lengden var dette til å rive av seg håret for.

 

5. Hahahah lol, du er fortsatt nødt til å bruke et jævla program for å kunne overføre musikk og andre ting til din iPhone / iOS enhet. Og ikke nok med det, for å kunne bruke en iOS enhet osv i MediaMonkey, så er du faktisk nødt til å gjøre en hack om du ikke vil ha iTunes installert i følge denne linken her.

 

Om den vanlige iOS brukeren ikke vil ha mulighet for å kunne skifte ut themes og slikt for å gjøre hverdagen enklere for dem, så kan du ikke forvente dem til å gjøre den hack'en som er i linken over for å kunne komme deg utenom iTunes heller. For klarer dem det, så er disse brukerne faktisk ganske så avanserte brukere.

 

Så for dem som ikke har peiling på dette med den hack greia, så er iTunes påbudt på demmes datamaskin uansett hvilket annet iOS PC program du vil bruke.

 

Og overføre musikk, filmer og andre ting via FTP og via nettleseren er en meget meget tungvindt måte for å kunne få over de tingene du vil ha til din iOS enhet. Å overføre filer og slikt SKAL være enkelt, ta kort tid og skal være no hassle. Alt er tungvindt med iOS enheter når det kommer til dette. Og er derfor argumentet med at iOS enheter er så lett å bruke blir latterliggjort.

 

Så du vet at du ror deg VIRKELIG ut på farlig farvann nå når du viser oss alle at du har så lite kunnskap om disse tingene?

 

6. Jah for det var jo et skikkelig svar på hvorfor jeg tok feil.

 

7. Fordi du ikke er en bruker som flytter over ting til dine iOS enheter så ofte, men det er det faktisk enormt mange folk som kopierer over filer til iOS enheter hver dag. Så bare fordi du ikke bruker iTunes eller din iOS enhet så ofte, så er ikke det en god nok grunn til å si at mitt argument er feil her.

 

Og for dem som har flere iOS enheter, så blir jo iTunes enda mere gøy å bruke, liksom :no: .

 

Men for all del, kom gjerne med enda mere vrøvl / damage control. Propagandaen din biter jeg ikke på. Så om du vil prøve å snakke viljen din inn i noen, så må du prøve på noen andre enn meg.

Endret av Vindicator
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Vindicator:

 

1. Kan du ikke heller svare på det jeg spør om, i stedet for å komme med masse piss om priser, hvem som er dum, fanboys, osv?

Har du dratt påstanden om 50 apps ut av ræva, eller kan du nevne i det minste noen av de 50 apps du påstår man må installere for å få de "mest grunnleggende programmene som alle andre OS har innebygd fra før"?

 

Hva mener du er grunnleggende ting en mobil må kunne gjøre, som iPhone mangler men som alle andre OS kan? List opp!

 

 

2. Du ser selv ut til å "mene at du bare kan spy ut en masse ting og tang å mene at alt er sant som du sier". Enda verre, du gidder ikke skrive selv, men velger den lettvinte løsningen å linke til en mengde løgner og påstander som andre har skrevet. Ikke vet jeg hvordan folk som gidder bruke masse tid på å sette opp slike websider er skrudd sammen oppi hodet, men helt normale kan de neppe være...

 

Jeg kan bevise at hver påstand jeg listet opp fra linken din er en løgn.

Jeg har allerede vist at iPhone har freeware, med henvisning til definisjonen av "freeware" i Wikipedia. iTunes App Store har titusenvis av freeware-apps.

Jeg har imidlertid ikke tenkt å skrive meg i hjel for å dokumentere alle løgnene i linken din, da jeg regner med at de fleste er i stand til å gjennomskue siden for hva den er når de ser den, at de fleste iPhone-brukere ser hva som er løgner straks, og at de fleste andre er i stand til å bruke enkel logikk eller bruke Google og sjekke selv hvis de er i tvil om noe. Men du skal få velge én påstand til av de jeg listet opp, og jeg skal knuse den også - bare for å understreke at det er enkelt nok hvis jeg gidder, men at det er grenser for hvor mye tid jeg gidder bruke på vrøvlet ditt.

 

 

3. iOS har ikke støtte for themes. Det handler om hva som er nødvendig, og hva som ikke er nødvendig og bare kompliserer OS-et og brukeropplevelsen. Themes handler ikke om funksjoner eller brukervennlighet, det handler kun om utseendet. Mange millioner av brukere liker Apples tilnærming til design og utseende, ikke minst har en veldig stor del av de som faktisk jobber profesjonelt med design stor sans for Apples produkter.

Hvis du ikke liker utseendet til iOS, helt greit, lek deg med glorete themes i Android til du stuper - eller lek deg med jailbreaking og themes for iOS, like gjerne som dine Android custom ROMs.

 

iOS har ikke utviklet seg ekstremt lite siden 2007, det har utviklet seg ekstremt mye. Svært mye av utviklingen har skjedd "undre panseret", med både nye funksjoner og forbedringer i det underliggende rammeverket.

Dessuten har Apple utviklet iOS for iPad, med flere avanserte apps for iOS (Pages, Numbers, Keynote, iMovie, GarageBand) som overgår alt av apps for Android-nettbrett. Forbedringene gjenspeiles også i API-er, utviklingsverktøy, og i mulighetene app-utviklere har fått med nye funksjoner i hardware. App Store og hele infrastrukturen rundt app-utvikling, som ikke eksisterte i 2007, er også en del av bildet, osv, osv.

 

Apple prioriterer annerledes enn Google - Apple jobber grundigere med utviklingen av hele plattformen, har mer omtanke for finere detaljer, jobber mye for å gjøre komplekse ting enkelt for brukerne, og leverer mer ferdig og stabil programvare. Google har derimot for vane å dytte ut betapregede softwareoppdateringer i et svimlende tempo, men det skorter en del på stabilitet og omtanke for alle de små detaljene som gjør det hele mer enkelt og brukervennlig. Jeg venter heller litt lenger på nye, gjennomtenkte forbedringer som virker, enn å få pøst på med "forbedringer" som er mindre gjennomtenkte og ikke virker spesielt godt.

 

Apple hører selvsagt på hva brukerne vil ha av forbedringer, og refererer ofte til "you asked for it" i lanseringer. Både brukere og utviklere gir kontinuerlig tilbakemeldinger gjennom forskjellige kanaler, og Apple driver også et svært brukerforum der de har mulighet for å fange opp hva folk klager på. Men det er til syvende og opp til selskapet som utvikler et OS å sortere alle tilbakemeldinger, og gjøre sine prioriteringer. Du liker ikke bloatware, gjør du vel? Bloatware er det man får når man ukritisk pøser på med nye funksjoner, og lar lanseringshyppinhet gå foran kodekvalitet. For å unngå bloating, og opprettholde en stabil og god kodebase må man velge: det skal med, det skal ikke med, eller det må vi jobbe mer med før det er modent til å bli med.

 

Apple konkurrerer i høyeste grad mot Android, men gjør det på sine egne premisser - som bl.a innebærer kvalitet og stabilitet, framfor kvantitet og fragmentering. Ting tar noen ganger tid, skal man gjøre det på en skikkelig og framtidsrettet måte.

 

 

4. En gang til: Man kan installere apps på iPhone. Det finnes flere apps i App Store for avspilling av filmer i andre format enn de Apple har bygget inn støtte for, både DivX, XviD og MKV. Det er jo ting som dette som er en av de store fordelene med en smarttelefon.

 

Hva du gjorde med din iPod touch fra 2007 er fullstendig irrelevant, i dag er det iOS 4 som gjelder - vi diskuterer ikke Android versjon 1.0 heller.

 

 

5. Påstanden din var "Det er ingen måter for å kunne overføre musikk til iPhone uten iTunes, samme med filmer og bilder osv." Påstanden din er feil, det er flere alternative måter.

 

Den vanlige iPhone-bruker klarer fint å bruke iTunes, selv de som er Windows-brukere. "Problemet" er i stor grad basert på at en del tror på myten om at iTunes for Windows er så forferdelig - men når man spør konkret om hvorfor eller hva som ikke funker, så får man sjeldent noe fornuftig svar utover svada om "bloatware...mumle, mumle...", heller ikke fra deg. Men om man vil bruke andre metoder, så kan man altså det. Jeg ga ett konkret eksempel, det finnes flere andre muligheter.

Noen hack er heller ikke nødvendig lenger for å bruke MediaMonkey, så der tar du feil nok en gang:

"UPDATE: The above "hack" is no longer necessary. You can install the needed drivers for your iPod Touch, iPhone, or iPad by using the Copy Trans Drivers Installer. It is a free product from the makers of Copy Trans Manager, and it can be found here:

http://download.cnet.com/CopyTrans-Drivers-Installer/3000-18546_4-75300288.html?tag=mncol"

 

Dessuten, den vanlige iOS-bruker klarer like lett å jailbreake en iPhone som du klarer å legge inn en custom ROM i Android, slik du må for å få et noenlunde oppdatert OS på din Xperia X10.

 

 

6. iTunes, enten det er på en Mac eller for Windows, er en viktig del av det økosystemet som skaper en god, stabil og sikker brukeropplevelse for iOS-brukere.

 

 

7: Når jeg bruker iPhone i flere uker uten å være innom iTunes, så MÅ jeg altså ikke bruke iTunes for å gjøre det meste med iPhone. Hvor ofte man flytter filer til iPhone spiller jo mindre rolle, all den stund det finnes mange måter for å flytte filer til en iPhone uten å bruke iTunes. Flytter man filer veldig ofte så kan f.eks tjenester som mobile.me eller Dropbox og lignende være kjekt, da henter man bare filene via Internett ved behov og kan dele filer med andre like enkelt.

 

 

Det er ellers litt merkelig at du som må ty til custom ROM for å omgå Sonys begrensninger er så opptatt av Apple begrensninger uten at du tar hensyn til hva mange iOS-brukere gjør med jailbreaking ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

@Vindicator:

 

1. Kan du ikke heller svare på det jeg spør om, i stedet for å komme med masse piss om priser, hvem som er dum, fanboys, osv?

Har du dratt påstanden om 50 apps ut av ræva, eller kan du nevne i det minste noen av de 50 apps du påstår man må installere for å få de "mest grunnleggende programmene som alle andre OS har innebygd fra før"?

 

Hva mener du er grunnleggende ting en mobil må kunne gjøre, som iPhone mangler men som alle andre OS kan? List opp!

 

 

2. Du ser selv ut til å "mene at du bare kan spy ut en masse ting og tang å mene at alt er sant som du sier". Enda verre, du gidder ikke skrive selv, men velger den lettvinte løsningen å linke til en mengde løgner og påstander som andre har skrevet. Ikke vet jeg hvordan folk som gidder bruke masse tid på å sette opp slike websider er skrudd sammen oppi hodet, men helt normale kan de neppe være...

 

Jeg kan bevise at hver påstand jeg listet opp fra linken din er en løgn.

Jeg har allerede vist at iPhone har freeware, med henvisning til definisjonen av "freeware" i Wikipedia. iTunes App Store har titusenvis av freeware-apps.

Jeg har imidlertid ikke tenkt å skrive meg i hjel for å dokumentere alle løgnene i linken din, da jeg regner med at de fleste er i stand til å gjennomskue siden for hva den er når de ser den, at de fleste iPhone-brukere ser hva som er løgner straks, og at de fleste andre er i stand til å bruke enkel logikk eller bruke Google og sjekke selv hvis de er i tvil om noe. Men du skal få velge én påstand til av de jeg listet opp, og jeg skal knuse den også - bare for å understreke at det er enkelt nok hvis jeg gidder, men at det er grenser for hvor mye tid jeg gidder bruke på vrøvlet ditt.

 

 

3. iOS har ikke støtte for themes. Det handler om hva som er nødvendig, og hva som ikke er nødvendig og bare kompliserer OS-et og brukeropplevelsen. Themes handler ikke om funksjoner eller brukervennlighet, det handler kun om utseendet. Mange millioner av brukere liker Apples tilnærming til design og utseende, ikke minst har en veldig stor del av de som faktisk jobber profesjonelt med design stor sans for Apples produkter.

Hvis du ikke liker utseendet til iOS, helt greit, lek deg med glorete themes i Android til du stuper - eller lek deg med jailbreaking og themes for iOS, like gjerne som dine Android custom ROMs.

 

iOS har ikke utviklet seg ekstremt lite siden 2007, det har utviklet seg ekstremt mye. Svært mye av utviklingen har skjedd "undre panseret", med både nye funksjoner og forbedringer i det underliggende rammeverket.

Dessuten har Apple utviklet iOS for iPad, med flere avanserte apps for iOS (Pages, Numbers, Keynote, iMovie, GarageBand) som overgår alt av apps for Android-nettbrett. Forbedringene gjenspeiles også i API-er, utviklingsverktøy, og i mulighetene app-utviklere har fått med nye funksjoner i hardware. App Store og hele infrastrukturen rundt app-utvikling, som ikke eksisterte i 2007, er også en del av bildet, osv, osv.

 

Apple prioriterer annerledes enn Google - Apple jobber grundigere med utviklingen av hele plattformen, har mer omtanke for finere detaljer, jobber mye for å gjøre komplekse ting enkelt for brukerne, og leverer mer ferdig og stabil programvare. Google har derimot for vane å dytte ut betapregede softwareoppdateringer i et svimlende tempo, men det skorter en del på stabilitet og omtanke for alle de små detaljene som gjør det hele mer enkelt og brukervennlig. Jeg venter heller litt lenger på nye, gjennomtenkte forbedringer som virker, enn å få pøst på med "forbedringer" som er mindre gjennomtenkte og ikke virker spesielt godt.

 

Apple hører selvsagt på hva brukerne vil ha av forbedringer, og refererer ofte til "you asked for it" i lanseringer. Både brukere og utviklere gir kontinuerlig tilbakemeldinger gjennom forskjellige kanaler, og Apple driver også et svært brukerforum der de har mulighet for å fange opp hva folk klager på. Men det er til syvende og opp til selskapet som utvikler et OS å sortere alle tilbakemeldinger, og gjøre sine prioriteringer. Du liker ikke bloatware, gjør du vel? Bloatware er det man får når man ukritisk pøser på med nye funksjoner, og lar lanseringshyppinhet gå foran kodekvalitet. For å unngå bloating, og opprettholde en stabil og god kodebase må man velge: det skal med, det skal ikke med, eller det må vi jobbe mer med før det er modent til å bli med.

 

Apple konkurrerer i høyeste grad mot Android, men gjør det på sine egne premisser - som bl.a innebærer kvalitet og stabilitet, framfor kvantitet og fragmentering. Ting tar noen ganger tid, skal man gjøre det på en skikkelig og framtidsrettet måte.

 

 

4. En gang til: Man kan installere apps på iPhone. Det finnes flere apps i App Store for avspilling av filmer i andre format enn de Apple har bygget inn støtte for, både DivX, XviD og MKV. Det er jo ting som dette som er en av de store fordelene med en smarttelefon.

 

Hva du gjorde med din iPod touch fra 2007 er fullstendig irrelevant, i dag er det iOS 4 som gjelder - vi diskuterer ikke Android versjon 1.0 heller.

 

 

5. Påstanden din var "Det er ingen måter for å kunne overføre musikk til iPhone uten iTunes, samme med filmer og bilder osv." Påstanden din er feil, det er flere alternative måter.

 

Den vanlige iPhone-bruker klarer fint å bruke iTunes, selv de som er Windows-brukere. "Problemet" er i stor grad basert på at en del tror på myten om at iTunes for Windows er så forferdelig - men når man spør konkret om hvorfor eller hva som ikke funker, så får man sjeldent noe fornuftig svar utover svada om "bloatware...mumle, mumle...", heller ikke fra deg. Men om man vil bruke andre metoder, så kan man altså det. Jeg ga ett konkret eksempel, det finnes flere andre muligheter.

Noen hack er heller ikke nødvendig lenger for å bruke MediaMonkey, så der tar du feil nok en gang:

"UPDATE: The above "hack" is no longer necessary. You can install the needed drivers for your iPod Touch, iPhone, or iPad by using the Copy Trans Drivers Installer. It is a free product from the makers of Copy Trans Manager, and it can be found here:

http://download.cnet.com/CopyTrans-Drivers-Installer/3000-18546_4-75300288.html?tag=mncol"

 

Dessuten, den vanlige iOS-bruker klarer like lett å jailbreake en iPhone som du klarer å legge inn en custom ROM i Android, slik du må for å få et noenlunde oppdatert OS på din Xperia X10.

 

 

6. iTunes, enten det er på en Mac eller for Windows, er en viktig del av det økosystemet som skaper en god, stabil og sikker brukeropplevelse for iOS-brukere.

 

 

7: Når jeg bruker iPhone i flere uker uten å være innom iTunes, så MÅ jeg altså ikke bruke iTunes for å gjøre det meste med iPhone. Hvor ofte man flytter filer til iPhone spiller jo mindre rolle, all den stund det finnes mange måter for å flytte filer til en iPhone uten å bruke iTunes. Flytter man filer veldig ofte så kan f.eks tjenester som mobile.me eller Dropbox og lignende være kjekt, da henter man bare filene via Internett ved behov og kan dele filer med andre like enkelt.

 

 

Det er ellers litt merkelig at du som må ty til custom ROM for å omgå Sonys begrensninger er så opptatt av Apple begrensninger uten at du tar hensyn til hva mange iOS-brukere gjør med jailbreaking ;)

1. Folk flest er opptatt av å kunne ha mest mulig av de grunnleggende programmene ferdiginstallert på en telefon når dem åpner eksen og skal ta telefonen i bruk. Folk flest er ikke opptatt av å måtte sitte å synkronisere telefonen sin mot et PC program dagen lang om dem er en aktiv bruker som overfører en del filer, eller som har en del filer dem liker å ha med seg rundt.

 

Folk er opptatt av å kunne ha en telefon med kamera f.eks hvor kamera programmet skal kunne justeres etter demmes behov. Og hvor mye kan du justere på iPhone 4 sine kamera instillinger?

 

Ja, Steve Jobs har vel bestemt hvordan bildene deres skal være også vil jeg tro :p . Jeg mener seriøst, når Steve Jobs skryter sånn av kamerakvaliteten osv, så må det no i det minste være lov å skifte på noen instillinger i kameraet.

 

Folk er opptatt av å måtte kunne slippe å måtte bruke en datamaskin til alt mulig. Men siden dem er nødt til å bruke iTunes til det meste uansett (nå snakker jeg om den normale bruker) så er det vel ikke så nøye egentlig på om dem må installere et hav av programmer i fra AppStore med det samme dem er syncet mot iTunes.

 

Vet om en annen bruker på forumet her som sa at han hadde brukt så mye penger på AppStore og iTunes at han ikke kunne gå over til noe annet enn iOS enheter i fremtiden. Fin måte å lure kundene inn i ei felle om man går den veien.

 

Jeg gikk ikke i den fellen med min iPod Touch. Men jeg gikk Cydia veien fordi jeg visste hva som ville skje om jeg gikk å kjøpte det ene etter det andre i AppStore om jeg en gang skulle skifte til en annen telefon.

 

Men uansett, hele poenget her er at man skal kunne ha en telefon som man kan bruke fullt ut uten å måtte være avhengig av en datamaskin med iTunes installert på hele tiden.

 

2. Om du ikke er stokk blind, så er det ikke jeg som spyr ut en masse ting. Jeg linket til en side som poengterer flere ting som jeg kan bekrefte at det er sant siden jeg har brukt iPhone 4 selv og har testet det meste i den perioden jeg prøvde den.

 

Men at du ikke kommer med beviser som sier at det som er i den linken er galt kommer jo ikke som en bombe når det som står i den linken er sant.

 

Så det er din oppgave å motbevise det som står i linken. For du har en iPhone 4 (etter hva jeg tror), så det skal jo være no problemo for deg å kunne bevise via linker, bilder eller filmer som sier at den linken jeg linket til er galt. Hvis det er så mange som mener at det som er i den linken er galt, så hvorfor er det ingen som har laget en side som motbeviser hver av punktene hannes i den linken jeg ga deg?

 

Nei, fakta er at det er ikke noe å motbevise.

 

3. Uansett på hva som er nødvendig eller ikke, så vil det ikke ha innvirkning på deg som iPhone 4 bruker om du hadde hatt mulighet for å kunne skifte themes. Som jeg har sagt før, om du absolutt liker iOS utsendet, så bruk det og glem at det finnes mulighet for å kunne skifte themes.

 

Men fakta er at hadde det vært mulighet til å skifte themes fra før av, såååååååååååå hadde det ikke vært noen problemer i det hele tatt. Dere er bare så redd for å innrømme det at iOS mangler ufattelig mye når det kommer til personalisering og vil ikke inrømme det at Apple driter seg loddrett ut når det kommer til hva folk flest vil ha uansett om noen liker å skifte themes eller ikke.

 

Jo flere muligheter man har jo flere vil se seg interesert i iOS enheter. Men det failer du jo totalt i å se.

 

Og siden du mener at iOS har utvilket seg veldig mye siden 2007, sa må det jo finnes en link som kan gi meg en full oversikt på hva som er kommet av nye funksjoner osv. La meg se dette og bevis meg at det er gjort ekstremt mye forandringer i iOS siden 2007 når iPhone OS kom ut.

 

Som sagt, jeg har en første generasjons iPod Touch, og har også prøvd iPhone 4, så jeg personlig ser ikke så mye forandringer.

 

Joda Apple gjør ting mere nøye. Men når det blir så nøye at det går utover funksjonaliteten / valgmulighetene og personaliseringen på en mobil. Da har dem gått alt for langt.

 

Hører Apple på oss millioner som sier til Apple hele tiden via mails, YouTube linker osv osv at vi vil ha Widgets, mulighet for å kunne skifte themes, muligheten for å kunne slippe iTunes så mye, og at vi vil ha større skjerm osv?

 

Det har blitt spurt år etter år etter slike funksjoner. Men hva skjer?, jo ingenting skjer. Ja wooooooooohoooooooooo, tok bare Apple HELE 3+ år å få til Multitasking. Snakk om å være somlepaver.

 

iOS konkurerer ikke mot Android i det hele tatt. Hadde dem konkurert mot Android, så hadde Apple fulgt etter Android og gitt dem konkuranse. Men du ser jo hvem som selger mest om dagen. Og du vet vel også at interessen for iOS har gått ned det siste halvåret mens Android har vokst MYE det siste halvåret.

 

Joda, når en ny iPhone blir annonsert, så vil nok interessen for iPhone stige. Men om du har fulgt med de siste 2 årene, så har iOS vokst lite eller ingenting sånn totalt sett.

 

4. Jaha, så du mener det er mulig å kopiere over MKV filer til en telefon som man ikke har tilgang til minnet på?

 

Desverre så lar iTunes deg ikke overføre MKV filer uten å konvertere dem til formatet som iOS støtter.

 

Å streame en MKV fil over 3G nettverket f.eks vil koste deg skjorta om du ikke har fri data bruk. Men nytter lite uansett, for når du har nådd 5 GB via Tele2 f.eks, så vil dem strupe hastigheten din og det vil da bli umulig for deg å se noen MKV, DivX filmer over 3G nettverket.

 

Og er du på plasser med dårlig 3G forbindelse, hva gjør du da?, da skulle du ha ønsket å ha hatt MKV filen på selveste telefonen. Det kan jeg garantere deg.

 

Og det at man kan streame MKV, DivX og XviD filmer sier ingenting på at iOS støtter de formatene. Blir jo det samme som å si at jeg kan gå inn via LogMeIn via min XPERIA X10 inn på min Windows 7 maskin hjemme. Vil det da si at Android støtter å kjøre Windows 7 da?

 

5. Uansett hva du sier, så støtter iOS som operativsystem svært få film formater og må konvertere det meste om du vil ha filmene på iOS enheten. Samme når det kommer til musikk filer. iOS støtter ikke OGG / Ogg Vorbis og FLAC.

 

Og du sier de fleste tror på MYTEN om at iTunes er så forferdelig?

 

Vel bare for å si det. Jeg har brukt iTunes til Windows i snart 2 år, så jeg vet hva jeg snakker om. iTunes er bloatet, treg, og gjør en del ting på en veldig dårlig måte. Hvorfor tror du det var en stor befrielse for meg å komme meg unna iPod Touch?

 

Nei det var ikke på grunn av iPod Touch'en i seg selv, men det var på grunn av hvor mye du faktisk var NØDT til å bruke iTunes for å i det hele tatt få iPod'en brukt til noe. Og igjen, hver eneste gang jeg ville ha en film over, så var jeg pokka nødt til å konvertere filmene i iTunes før dem kunne overføres til iPod'en.

 

Og ikke nok med det. Om du har en film i MKV formatet som er av en TV serie du ser på, så når du konverterer den film filen i iTunes, så vil du ikke få med teksten i MKV filen om det er tekstet.

 

Med andre ord, nok til å rive av seg håret for.

 

Her i Android laster jeg bare ned et film program som støtter MKV og teksting, så får jeg alle språkene som er tekstet. Så overfører jeg bare den MKV filen rett over til minnekortetp å telefonen og vips så kan jeg se filmen med tekst og topp kvalitet rett i fra mobilen.

 

Her er film programmet jeg bruker på min XPERIA X10: mVideoPlayer.

 

Igjen, så er det enkle ofte det beste i følge Rema 1000.

 

6. Ja iTunes er et økosystem som gjør at når folk har brukt så mye penger i iTunes Store / AppStore, så blir det nesten umulig å komme seg ut av økosystemet. Igjen, som jeg har nevnt over. Det blir til slutt et fengsel for deg om du gå den veien.

 

Men uansett om det er et økosystem eller ikke, så skal det helst være mere brukervennlig enn det det er nå med iTunes. Bare det at du MÅ bruke iTunes gjør at Android går forbi iOS med glans når det kommer til brukervennlighet.

 

7. Igjen snakker du om ting som krever 3G nettverk og som kan koste folk skjorta. Ikke alle kjøper en iPhone 4 med datapakke. Så om dem må stå der å laste ned alt via mobile.me eller Dropbox, så kommer det til å koste dem ufattelig mye i lengden. Og denne måten er ikke noe vi kaller for en lett måte å håndtere filene sine på. Det er en dyr, treg, og vanskelig måte å få tilgang til filene du vil ha med deg. Dette kaller vi ikke for brukervennlig.

 

Så til det siste du sa. Du fikk tydligvis ikke med deg hva jeg sa grunnen var til at jeg gikk over til custom Android 2.2.1 versjon var. Jeg sa at dette var grunnen: Og grunnen til at jeg gikk i fra Android 2.1 til custom Android 2.2.1 ROM er fordi 2.2.1 er MYE kjappere og har flere muligheter over Android 2.1.

 

Jeg sa ingenting om at Sony Ericsson hadde begrensninger i sin stock Android 2.1 versjon. Jeg kunne bruke den til hva Android 2.1 kunne gjøre fullt ut.

 

Om du ikke tror meg, så kan du bare gå til side 1 i topic'en her å se hva jeg har skrevet.

 

Så med andre ord, mye bullshit i fra deg enda. Du dikter opp ting som har null sammenheng med hva jeg har sagt og snakket om.

 

Jeg anbefaler deg å lese hva folk sier før du kommer med en masse tull.

Endret av Vindicator
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Vindicator:

 

1. Du skriver og skriver, uten å komme med noe som helst svar på det jeg spør om. Jeg tar det som en innrømmelse fra deg om at du har dratt påstanden om 50 apps som du påstår man må installere for å få de "mest grunnleggende programmene som alle andre OS har innebygd fra før" ut av ræva.

 

For øvrig har jeg forklart utførlig i flere svar til deg om hvordan og hvorfor man ikke er avhengig av iTunes hele tiden, så hvorfor driver du og terper på de samme usanne påstandene?

 

Kamera: iPhone har kamerasoftware, har alltid hatt det. Den innebygde kamera-appen er nettopp det du hevder mangler: det er grunnleggende programvare. De som har behov for andre kamera-apps finner dem enkelt i App Store.

 

Hvorfor ingen har laget en side som motbeviser hvert av de punktene? Kanskje fordi veldig få har sett den siden du linket til? Kanskje fordi folk flest har bedre ting å ta seg til, eller at det ikke finnes noen som gidder? Internett er fullt av sider med alle slags absurde og ville påstander og teorier, men at ingen gidder å sette seg ned og lager sider som motbeviser alt betyr ikke at dat all verdens fanatikere og tullinger skriver på Internett er i nærheten av sant.

 

 

2. Jeg har allerede bevist at én av påstandene i linken din er løgn - iPhone har freeware- og du benekter ikke det.

 

Jeg ba deg velge ut en annen påstand fra punktene jeg listet opp i et tidligere innlegg, så skal jeg knuse den påstanden også. Hvorfor har du ikke gjort det? Fordi du innerst inne vet at jeg kan avsløre hvert av de punktene som de løgnene de er?

 

 

 

3. Såkalt "personalisering" med themes er og blir for spesielt interesserte.

Så vidt jeg vet har ikke din SE Xperia X10 støtte for themes heller, med originalt OS fra SE - den må i så fall rootes, om jeg ikke tar feil, og da kan vi like gjerne begynne å sammenligne med iPhone med jailbreaking. Tar jeg feil?

 

Vær så god, her er en lang liste over bugfixes, forbedringer og nye funksjoner, som forteller at iOS har utviklet seg ekstremt mye siden første release sommeren 2007:

http://en.wikipedia.org/wiki/IOS_version_history

 

Apple brukte ikke 3+ år på å få til multitasking, de brukte litt mindre enn 3 år fra første release av iPhone på å komme med offisiell støtte for multitasking også for 3.parts apps. Igjen, det tar noen ganger tid å gjøre ting når man har høye krav, for bl.a å unngå må-ha-task-killer helvete som enkelte andre OS hadde.

 

Konkurranse vil ikke si det samme som å gjøre det samme som konkurrentene, selv om man skulle tro det når man ser på hauger av nesten kliss like Android-telefoner fra forskjellige produsenter.

Apple kom nettopp med et kvartalsresultat som avslørte mer enn dobling av iPhone-salget i forhold til samme kvartal i fjor, det beste kvartalet noensinne med 18.65 millioner solgte iPhones, 2.5 millioner flere enn i forrige kvartal. Det er ikke Apple som lider under Androids framgang, det er først og fremst Nokia, Microsoft og RIM (Blackberry).

Ifølge analysefirmaet IDC så er Apple den av de 5 største mobilprodusentene som har hatt overlegent størst framgang siste år: http://seekingalpha.com/article/266539-smartphones-lead-global-mobile-market-to-20-growth-in-q1

Påstandene dine holder altså ikke vann.

 

 

4. Ja for al del, bare overse alt jeg har skrevet, og alle linker jeg kommer med, og fortsett å gjenta de samme vrøvlet ditt. Ikke la deg påvirke av fakta! Streame? Har jeg nevnt streame?? Nope, her er det du som dikter om ting du ikke har peiling på. Jeg har derimot nevnt apps fra App Store som lar deg spille av bl.a MKV-filmer direkte på iPhone.

Eksempel: OPlayer

Features:

- Use iTunes to sync movies to OPlayer. [fastest way]

- Easily wifi transfer to download media files from your PC to your iPhone/iPod.

- Build in web browser to download/play media files in your iPhone/iPod

- Support FTP Client to download media files to your iPhone/iPod.

- Support SAMBA Client to download media files to your iPhone/iPod.

- Play almost any audio formats on iPhone. (MP3/WMA/RM/AAC/OGG/APE/FLAC)

- Play almost any video formats on iPhone. (WMV/AVI/MKV /RM/RMVB/XVID/MP4/MOV/3GP/MPG/)

- Support audio/video streaming over HTTP/MMS/FTP. (through WIFI or 3G)

- Build in file delete, rename, cut, paste operator.

- Playlist support.

- Support ".smi" ".srt" subtitle.

- Support Mail app attachment open with ... feature.

 

 

5. Se punkt 4. Konvertering og iTunes er unødvendig for å lagre filmer på telefonen og se filmer i WMV/AVI/MKV /RM/RMVB/XVID/MP4/MOV/3GP/MPG. OPlayer støtter også OGG/FLAC.

OPlayer har også støtte for .smi og .srt teksting.

 

Jeg skrev at "en del tror på myten om at iTunes for Windows er så forferdelig - men når man spør konkret om hvorfor eller hva som ikke funker, så får man sjeldent noe fornuftig svar utover svada om "bloatware...mumle, mumle...", heller ikke fra deg."

Du svarer "bloatet, treg, og gjør en del ting på en veldig dårlig måte". Exactly my point! :p

 

Dessuten, du drar fram om dine "erfaringer" som er med en gammel iPod touch som ikke støtter iOS 4, så dine påståtte erfaringer for lang tid tilbake er uansett ikke gyldige i en diskusjon om dagens alternativer. Ting har forandret seg, og du har som vanlig ikke fulgt med i timen..

 

 

6. Når man kjøper software til et OS så får du vanligvis ikke tilbake pengene når man skifter OS, nei. Det gjelder for alle desktop- og mobil-OS. Som Android-bruker som har kjøpt apps vil du lide samme tap om du skulle gå over til Windows Phone.

 

 

7. Igjen? Jeg har ikke nevnt noe som krever 3G-nettverk. Dere har kanskje ikke hørt om WiFi i Mauseidvågen? Eller hva med alle de som faktisk har en datapakke i abonnementet sitt? Nettbaserte tjenester er et alternativ, som man kan bruke i tillegg til andre metoder som jeg har nevnt for å overføre/aksessere filer, når og hvor det måtte passe. Og om du bruker nettbaserte tjenester kan det være en ganske grei måte å få tilgang til filer du glemte å legge inn på telefonen før du dro hjemmefra. ;)

 

 

Kan du legge inn themes og endre på GUI i SE sin versjon av Andoid 2.1, uten rooting/Custom ROM? Eller leverer SE telefonene med begrensninger som du må omgå for å kunne tilpasse utseendet og brukergrensesnittet?

Endret av Newton
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ville selv gått for android om jeg skulle valgt nå. Uten jailbreak er ikke iphone annet enn en låst metallting med appstore og litt multimediafunksjoner. Apps blir man lei av uansett.

 

Og utsende messig er stock andriod like pent/stygt som stock ios. Begge to er sykt stygge. Så om du ikke er en av de som har apple som livsstil ville jeg valgt en android telefon.

 

Har btw iphone 4 selv. Er fornøyd så lenge jeg har jailbreak på den.

 

edit: Merker ikke stor forskjell på batteritid på min iphone(da den var uten jb) og en kompis sin HTC desire HD. Før pleide min iphone å klikke minst 1 gang pr batterisyklus, noe som ble fikset enkelt ved å ta sikkerhetskopi og oppdatere firmware.

Endret av Skrujernet
Lenke til kommentar

Ville selv gått for android om jeg skulle valgt nå. Uten jailbreak er ikke iphone annet enn en låst metallting med appstore og litt multimediafunksjoner. Apps blir man lei av uansett.

Og for en Android-telefon kan man like gjerne si: Uten rooting er den ikke annet enn en låst metallting med Android Market og litt multimediafunksjoner. Apps blir man lei av uansett.

 

Google som livsstil virker ærlig talt ikke noe særlig mer attraktivt... :p

Endret av Newton
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Android er mye enklere å ha med å gjøre enn ios. Så du kan vel si det, men det blir vel ikke i samme grad som iphone.

 

Må si det forundrer meg litt at dere sitter å skriver laaange innlegg om ios vs android midt på natta.

 

edit: Er vel ingen som går rundt å kjøper google produkter fordi det står google på produktet? Oi, der er en google pc. Den må være best siden den er fra google. Oi, der er en google telefon den må jeg ha siden det er google.

Endret av Skrujernet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...