Gå til innhold

Nok en "iPhone eller Android" tråd


  

62 stemmer

  1. 1. Hva skal jeg skaffe meg? iPhone eller en Android

    • iPhone
      11
    • Android
      51


Anbefalte innlegg

iPhone (7 stemmer [21.21%])

Android (26 stemmer [78.79%])

 

Hvorfor er det sånn at hver eneste gang det er avstemning en plass i dette forumet, så ender Android opp med ca 70% av stemmene? Godt å se at de teknologiinteresserte velger det som er mest fremtidsrettet. Det er vel tross alt forumgutta som har mest kunnskap generelt sett?

 

En glitrende grunn til å velge Android: Samsung Galaxy S2!

Gud som jeg har lyst på den telefonen

 

Her er en av grunnene til at strategien til Google lykkes til de grader. Produsentene kjemper som pokker for å levere ut den beste androidenheten. Det er nå fremover at vi vil se at androidenheter vil sette iPhonen i bås gang etter gang. Mest sannsynlig.

 

Nå har det startet å komme SuperSmartmobiler med Android på. Apple har bare produsert Smartmobiler.

Endret av KjellGu
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@Vindicator:

 

1. Du skriver og skriver, uten å komme med noe som helst svar på det jeg spør om. Jeg tar det som en innrømmelse fra deg om at du har dratt påstanden om 50 apps som du påstår man må installere for å få de "mest grunnleggende programmene som alle andre OS har innebygd fra før" ut av ræva.

 

For øvrig har jeg forklart utførlig i flere svar til deg om hvordan og hvorfor man ikke er avhengig av iTunes hele tiden, så hvorfor driver du og terper på de samme usanne påstandene?

 

Kamera: iPhone har kamerasoftware, har alltid hatt det. Den innebygde kamera-appen er nettopp det du hevder mangler: det er grunnleggende programvare. De som har behov for andre kamera-apps finner dem enkelt i App Store.

 

Hvorfor ingen har laget en side som motbeviser hvert av de punktene? Kanskje fordi veldig få har sett den siden du linket til? Kanskje fordi folk flest har bedre ting å ta seg til, eller at det ikke finnes noen som gidder? Internett er fullt av sider med alle slags absurde og ville påstander og teorier, men at ingen gidder å sette seg ned og lager sider som motbeviser alt betyr ikke at dat all verdens fanatikere og tullinger skriver på Internett er i nærheten av sant.

 

 

2. Jeg har allerede bevist at én av påstandene i linken din er løgn - iPhone har freeware- og du benekter ikke det.

 

Jeg ba deg velge ut en annen påstand fra punktene jeg listet opp i et tidligere innlegg, så skal jeg knuse den påstanden også. Hvorfor har du ikke gjort det? Fordi du innerst inne vet at jeg kan avsløre hvert av de punktene som de løgnene de er?

 

 

 

3. Såkalt "personalisering" med themes er og blir for spesielt interesserte.

Så vidt jeg vet har ikke din SE Xperia X10 støtte for themes heller, med originalt OS fra SE - den må i så fall rootes, om jeg ikke tar feil, og da kan vi like gjerne begynne å sammenligne med iPhone med jailbreaking. Tar jeg feil?

 

Vær så god, her er en lang liste over bugfixes, forbedringer og nye funksjoner, som forteller at iOS har utviklet seg ekstremt mye siden første release sommeren 2007:

http://en.wikipedia.org/wiki/IOS_version_history

 

Apple brukte ikke 3+ år på å få til multitasking, de brukte litt mindre enn 3 år fra første release av iPhone på å komme med offisiell støtte for multitasking også for 3.parts apps. Igjen, det tar noen ganger tid å gjøre ting når man har høye krav, for bl.a å unngå må-ha-task-killer helvete som enkelte andre OS hadde.

 

Konkurranse vil ikke si det samme som å gjøre det samme som konkurrentene, selv om man skulle tro det når man ser på hauger av nesten kliss like Android-telefoner fra forskjellige produsenter.

Apple kom nettopp med et kvartalsresultat som avslørte mer enn dobling av iPhone-salget i forhold til samme kvartal i fjor, det beste kvartalet noensinne med 18.65 millioner solgte iPhones, 2.5 millioner flere enn i forrige kvartal. Det er ikke Apple som lider under Androids framgang, det er først og fremst Nokia, Microsoft og RIM (Blackberry).

Ifølge analysefirmaet IDC så er Apple den av de 5 største mobilprodusentene som har hatt overlegent størst framgang siste år: http://seekingalpha.com/article/266539-smartphones-lead-global-mobile-market-to-20-growth-in-q1

Påstandene dine holder altså ikke vann.

 

 

4. Ja for al del, bare overse alt jeg har skrevet, og alle linker jeg kommer med, og fortsett å gjenta de samme vrøvlet ditt. Ikke la deg påvirke av fakta! Streame? Har jeg nevnt streame?? Nope, her er det du som dikter om ting du ikke har peiling på. Jeg har derimot nevnt apps fra App Store som lar deg spille av bl.a MKV-filmer direkte på iPhone.

Eksempel: OPlayer

Features:

- Use iTunes to sync movies to OPlayer. [fastest way]

- Easily wifi transfer to download media files from your PC to your iPhone/iPod.

- Build in web browser to download/play media files in your iPhone/iPod

- Support FTP Client to download media files to your iPhone/iPod.

- Support SAMBA Client to download media files to your iPhone/iPod.

- Play almost any audio formats on iPhone. (MP3/WMA/RM/AAC/OGG/APE/FLAC)

- Play almost any video formats on iPhone. (WMV/AVI/MKV /RM/RMVB/XVID/MP4/MOV/3GP/MPG/)

- Support audio/video streaming over HTTP/MMS/FTP. (through WIFI or 3G)

- Build in file delete, rename, cut, paste operator.

- Playlist support.

- Support ".smi" ".srt" subtitle.

- Support Mail app attachment open with ... feature.

 

 

5. Se punkt 4. Konvertering og iTunes er unødvendig for å lagre filmer på telefonen og se filmer i WMV/AVI/MKV /RM/RMVB/XVID/MP4/MOV/3GP/MPG. OPlayer støtter også OGG/FLAC.

OPlayer har også støtte for .smi og .srt teksting.

 

Jeg skrev at "en del tror på myten om at iTunes for Windows er så forferdelig - men når man spør konkret om hvorfor eller hva som ikke funker, så får man sjeldent noe fornuftig svar utover svada om "bloatware...mumle, mumle...", heller ikke fra deg."

Du svarer "bloatet, treg, og gjør en del ting på en veldig dårlig måte". Exactly my point! :p

 

Dessuten, du drar fram om dine "erfaringer" som er med en gammel iPod touch som ikke støtter iOS 4, så dine påståtte erfaringer for lang tid tilbake er uansett ikke gyldige i en diskusjon om dagens alternativer. Ting har forandret seg, og du har som vanlig ikke fulgt med i timen..

 

 

6. Når man kjøper software til et OS så får du vanligvis ikke tilbake pengene når man skifter OS, nei. Det gjelder for alle desktop- og mobil-OS. Som Android-bruker som har kjøpt apps vil du lide samme tap om du skulle gå over til Windows Phone.

 

 

7. Igjen? Jeg har ikke nevnt noe som krever 3G-nettverk. Dere har kanskje ikke hørt om WiFi i Mauseidvågen? Eller hva med alle de som faktisk har en datapakke i abonnementet sitt? Nettbaserte tjenester er et alternativ, som man kan bruke i tillegg til andre metoder som jeg har nevnt for å overføre/aksessere filer, når og hvor det måtte passe. Og om du bruker nettbaserte tjenester kan det være en ganske grei måte å få tilgang til filer du glemte å legge inn på telefonen før du dro hjemmefra. ;)

 

 

Kan du legge inn themes og endre på GUI i SE sin versjon av Andoid 2.1, uten rooting/Custom ROM? Eller leverer SE telefonene med begrensninger som du må omgå for å kunne tilpasse utseendet og brukergrensesnittet?

1. Jeg har svart deg på hvorfor folk ikke liker å måtte installere den ene apps'en etter den andre i fra en PC / iTunes på PC. Om du ikke tror meg på det, nei så la vær. Jeg sier det igjen og vil ikke si det flere ganger. Når folk har kjøpt en telefon, så forventer de fleste at man kan bruke telefonen fullt ut uten å måtte sette seg ned foran en PC dagen lang.

 

Ja for dem som har et abb med fri databruk og som har mere peiling, dem kan bruke Dropbox og mobile.me som en liten erstattning for iTunes. Men du får fortsatt ikke lagret noe av det du har på Dropbox eller mobile.me inn på telefonen. Så det blir en dårlig måte for å ha med seg filer på. Hvorfor må man bruke plassen på Dropbox og mobile.me når du har plass i massevis på din iPhone 4 til å lagre ting på?

 

Eller vent, du har ikke mulighet for minnekort, faen, da blir det vanskelig om du allerede har et nesten fullt minne. Og her kommer også fordelen med minnekort mulighet.

 

Og så til dette som du sa om hvorfor ingen gidder å lage en side som motbeviser han som laget alle de punktene med mangler til iPhone 4 og iOS. LOL, det du sa der må være den latterligste og mest dumme unskyldningen jeg har hørt på lenge. Man skal kunne finne ALT på nettet. Og tar en som kan lage en web side 30 minutt å hive opp en side som skriver ned og motbeviser hannes punkter.

 

Og den siden der har vært oppe leeeeeeeeeeeenge, så folk har hatt tid i massevis til å lage en motarguments side.

 

Ja, iPhone 4 har kamerasoftware, men en helt elendig software. Har du virkelig sett hvor dårlig bildene i fra iPhone 4 kan bli med at du ikke kan justere lysstyrken osv?

 

Dette med lysstyrken er bare et lite eksempel av hva du ikke kan gjøre i kamerasoftwaren i iPhone 4.

 

På min XPERIA X10, så kan jeg justere lysstyrken på kameraet før jeg tar bilder om det er veldig lyst ute, jeg kan sette opp forskjellige Hvitbalanser som Automatisk, Flamme, Dagslys, Lysstoffrør og Overskyet. Jeg kan sette opp Fokusmodusen mellom Automatisk, Auto, Makro og Uendelig. Også kan jeg velge mellomg dette under Scenemodus. Automatisk, Portrett, Landskap, Natt, Nattportrett, Strand og Snø. Jeg kan bruke Ingen, Monokrom, Sepia, Negativ og Posteriser under Fargeeffekter.

 

Så kan jeg også sette forskjellige moduser under Auto Banding. Her kan jeg velge Off, 50 Hz, 60 Hz og Auto. Så har jeg noe som heter Stable Shot. Her kan jeg velge Off, 1/2 Second, 1 Second og 2 Second. Også kan jeg velge forskjellige størrelser på bildene. Her har jeg VGA, 2M Pixels, HD1080, 6M Pixels (Wide) og 8M Pixels. Og til slutt, så kan jeg velge mellom Normal, Fin og Ekstra fin under Bildekvalitet.

 

Også kan jeg lagre GPS posisjonen i bildene jeg tar om jeg vil.

 

Men siden jeg kjører på en custom ROM nå, så fungerer ikke Zoom'en. Men det klarer jeg meg fint uten da, siden jeg ikke bruker det.

 

Og dette er bare under kameradelen. Skal jeg fortelle deg alle instillingene under film delen?

 

Det er slikt med instillinger et kamerasoftware burde ha. Sony Ericsson spesielt er dead serious innenfor kameradelen.

 

2. Ehhhh, du startet det hele her med å vise 1/3 del ut av hva hele saken med freeware greia var. Jeg har aldri benektet for at freeware ikke er freeware. Det jeg poengterte var at freeware ble håndtert som et "gratis" kjøp på AppStore, og at alle programmene er full av DRM. Og mente da at freewaren på AppStore var en veldig dårlig måte for freeware selv om det er gratis.

 

Du ser jo ikke en gang hva folk snakker. Og det gjør at du kommer og snakker om en masse tull.

 

3. Er mange som har lyst på iPhone 4 som har lyst på personalisering. Personalisering i dag er ikke noe som er BARE for spesielt interesserte. Dette argumentet er damage control og er bullshit. Det meste man kan kjøpe av elektriske produkter i dag kan personaliseres simpelt fordi folk vil ha personalisering på det meste i dag. Selv onkelen min som har en BMW 5 serie i fra 2000 har egne personlige instillinger på hvordan setene fremme og rattet skal være. Onkelen min bruker en instilling for hva han synes er best stilling på setet og rattet. Og dama hannes har en helt annen instilling på det.

 

Nøyaktig fordi personalisering i dag er MEGET VIKTIG. Personalisering = komfort.

 

Nei, sånn out of the box kan du ikke installere themes på en XPERIA X10. Men tar deg 1 minutt å bare gå inn på Android Market å installere en ny gratis Home Launcher som støtter themes. Men poenget her er at du ikke trenger noe tilgang til en PC eller noe som helst for å få dette til. Om du er ny Android bruker så er det bare å opprette en ny bruker via telefonen, og vips så kan du gjøre alt i fra telefonen. Krever heller ingen PC program for å aktivere noe som helst.

 

Hele poenget er at du har muligheten til å skifte themes.

 

Joda, har nå sett igjennom den listen med nye ting som har kommet til iPhone OS og opp til siste versjon av iOS. Men kan du fortelle meg på hvor mange nye funksjoner og valgmuligheter / personaliserings muliheter man har fått siden den første iPhone OS versjonen der?

 

Joda, bug fikser blir ikke tatt som noe nytt i et OS. For å ta et eksempel. Apps2SD funksjonen var ikke i Android 2.1, men det kom i Android 2.2. Det er slike ting jeg ser etter for iOS. Og slike ting er det ikke så mye av til iOS. Er nye funksjoner og valgmuligheter jeg ser etter fordi om folk skal fortsette med å holde seg interesert i et OS, så må MANGE nye funksjoner og ting komme i et OS i hver store release.

 

Blir det samme med det MMO spillet jeg spiller som heter EVE Online. Der kommer dem med noe nytt i hver expansion dem kommer med. Og CCP som lager EVE Online kommer ut med 2 expansions hvert år. Hvis vi ikke får noe nytt, så mister enormt mange spillere interessen av å spille spillet fordi det blir kjedelig med det samme over og over år etter år. Men som du sikkert kan finne ut med et søk på Google, så er EVE Online en av de få MMO spillene ute i verden i dag som vokser med storm fart. Og det fortsetter å vokse med storm fart.

 

Og det er en stor grunn til hvorfor det skjer. Og på samme måte er det med Android også. Dem ser hva folkemassen vil ha og lager det folk vil ha. Og dermed blir Android bare mere og mere populært og bare vokser i storm fart.

 

Og når det kommer til konkuranse. Vet du i det hele hva konkuranse er for noe?

 

Nå kommer Samsung med Galaxy S II (som jeg skal kjøpe) som knuser alle mobiler ute i verden i dag sønder og sammen. Hva tror du som kommer til å skje ganske snart?, jo et annet firma som LG, Sony Ericsson og flere vil lage mobiler som skal prøve å være bedre enn Samsung Galaxy S II da. Dette er konkuranse. Blir det samme i løp også. Dem som springer fortest er best. Og alle som springer vil prøve å være bedre enn han som er kjappest. Dette er også konkuranse.

 

Windows Mobile 6.5 har hatt full multitasking i lang lang tid. Og hvor mange år etter at Windows Mobile 6.5 kom ut kom Apple ut med multitasking til iOS?

 

Så ja, tok laaaaaaaaaaang lang tid.

 

Apple driver ikke med konkuranse med iPhone og iOS (hvertfall ikke nå lengere). Dem driver sitt eget miljø / egen religion eller sin egen folkemasse som man ikke kan ta som konkuranse.

 

4. Gratulerer, du har nå faktisk vist oss alle at iPhone og iPad kan kjøre andre filer enn det iTunes kun støtter. Var slike beviser jeg ville se helt fra starten av. Men uansett. Dette er noe Apple skulle ha hatt som standard software i sine iOS enheter. Og dette er noe jeg vet du er fullstendig enig i.

 

Ta Samsung Galaxy S II som et eksempel. Den kjører alle typer film filer selv med teksting i 1080p med standard film spilleren som følger med telefonen uten problem. Her har Apple noe å lære. Men uansett, bra å se at Apple faktisk lot det programmet der komme igjennom. For alle vet jo hvor arrogante Apple egentlig er.

 

Når Apple klarer å få et slikt program som OPlayer til å være et standard program i iPhones og iPads, så er dem på rett vei. I dag skal det være unødventig å måtte KJØPE ett program for penger og i tillegg installere et ekstra program bare for å kunne gjøre noe de fleste mobiler kan gjøre i dag med standard spiller eller med et ekstra gratis film program. Er greit å installere et ekstra film program så lenge det er gratis.

 

Men OPlayer koster penger da. Det koster ikke mye, men slikt skal man kunne slippe å betale for. Igjen, lær av Samsung sin Galaxy S II mobil.

 

5. Om et program er bloatet og treg, så er det bloatet og tregt. Akkurat på samme måte som Windows Vista var bloatet og treg. Jeg gidder ikke å gå inn i full detalj på hva som gjør at et program er bloatet eller tregt. De fleste jeg vet om som bruker Windows og som har brukt iTunes sier at iTunes er bloatet og tregt. Det tar ikke mange sekundene her å bare søke etter iTunes og finne en topic hvor en hel masse folk klager på iTunes til Windows.

 

Kan ta en sammenligning. Se for deg iTunes, og så ser du for deg Songbird. iTunes er FORFERDELIG treg i forhold til Songbird her. Og når du installerer Songbird, så installerer man ikke masse annet dritt som gjør at ting går enda tregere.

 

Songbird kjører på samme type grensesnitt som Mozilla Firefox. Når du går inn på instillingene til Songbird, så er dem nesten lik instillingene som i Firefox. Du kan installere Plugins og Themes akkurat på samme måte som i Firefox.

 

6. Ja det er sant. Men er jo ingen fare med Android om man har kjøpt en hel masse programmer det. For programmene funker som regel i 96% av tilfellene på alle andre Android mobiler. Noen programmer krever selvfølgelig Android 2.2 eller bedre da. Så dem kommer jeg meg ikke unna. Men uansett. Siden det er så mange merker som lager Android mobiler, så er det no problemo å skifte til en ny Android mobil selv om man har kjøpt et hav av programmer om man må skifte.

 

Bruker du derimot et hav av penger på iTunes til iPhone, så står du i et større dilemma faktisk.

 

7. Heh, om du har vært her jeg bor, så vet du at det er lite med Wi-Fi nettverk her i området. Er ute i en bygd / plass / ute på landet utenfor Ålesund. Så jah. Er jo greit om man er hjemme da. Men er man hjemme så ser man ikke film på en telefon uansett, da bruker man datamaskinen / laptop'en sin.

 

Det å ha med seg filmer og slikt på en telefon er kun hendig når man er ute å reiser eller er ute på farten.

 

Men nå som jeg husker på det. Når det kommer til film eller filming. Når du har filmet med iPhone 4 og vil ha det filmklippet i fra din iPhone 4 til PC'en, hva må du gjøre da for å få filen ut i fra iPhone 4?

 

Kan du bruke iTunes og bare kopiere rett til harddisken eller må du e-maile filmklippet til e-post'en din?

 

Hvis du kun kan bruke siste alternativet, så sier jeg bare.......

 

466430306_dc09160802.jpg

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Takk Sufficator for ett forståelig innlegg!

 

Dere andre; dere er for gode for meg! ;)

 

All den diskusjonen deres gir meg lyst til å gå på ChlasOlson og kjøpe en av de telefonene for 300,- som ligger ved kassen. Fordi både Android og iPhone virker SÅ ufattelig komplisert!

Jeg er jo ung, så setter meg lett inn i det teknologiske, men jeg tar sjeldent i bruk alle mulighetene jeg har i en mobiltelefon. Så er kanskje litt dumt å anskaffe seg noe så komplisert?

 

Og jeg vet fortsatt ikke hva jeg skal velge. Når jeg tenker meg om nå så er det utrolig kjekt med iTunes, da all musikken min ligger der, og det er noe jeg er vandt med. Men den lille muligheten til å skifte utseende som er fraværende på iPhone, er litt irriterende...

Lenke til kommentar

Takk Sufficator for ett forståelig innlegg!

 

Dere andre; dere er for gode for meg! ;)

 

All den diskusjonen deres gir meg lyst til å gå på ChlasOlson og kjøpe en av de telefonene for 300,- som ligger ved kassen. Fordi både Android og iPhone virker SÅ ufattelig komplisert!

Jeg er jo ung, så setter meg lett inn i det teknologiske, men jeg tar sjeldent i bruk alle mulighetene jeg har i en mobiltelefon. Så er kanskje litt dumt å anskaffe seg noe så komplisert?

 

Og jeg vet fortsatt ikke hva jeg skal velge. Når jeg tenker meg om nå så er det utrolig kjekt med iTunes, da all musikken min ligger der, og det er noe jeg er vandt med. Men den lille muligheten til å skifte utseende som er fraværende på iPhone, er litt irriterende...

Jeg skal gi deg et enkelt svar. Om du liker personaliseringer og valgmuligheter / funksjoner og bestemme over mobilen din selv og ha muligheten til å kunne bruke mobilen fullt ut uten noen form for data programmvare, så går du selvfølgelig for en Android telefon.

 

Nå vet jeg ikke hvor mye penger du vil legge i en ny mobil, men om du har råd, så burde du definitivt gå for Samsung Galaxy S II.

 

Men hvis du liker at alt er ferdigoppsatt til deg etter hva Apple mener er best og null mulighet for personaliseringer og lite med valgmuligheter men som har tilgang til masse programvare på AppStore og hvor alt går 100% smooth i iOS og hvor alt i iOS er så lett å bruke at selv en 90 år gammel bestemor kan bruke, så kan du jo gå for iPhone 4, eller vente til iPhone 5 om du kan vente på den da.

Endret av Vindicator
  • Liker 2
Lenke til kommentar

I starten hatet jeg iTunes som pesten, og ville finne andre løsninger. Men etterhvert gikk det opp et lys for meg, og tankegangen bak åpenbarte seg.

Detaljstyring av filer og mapper er for det aller meste ut for min del ;)

Nå bruker jeg bare iTunes til alt, og det fungerer sømløst med iPhone, og alt arbeidet Apple har lagt ned "under panseret" kommer virkelig frem.

 

Siden du allerede bruker iTunes, vil nok en iPhone være et naturlig valg. Da har du også telefonens sikkerhetsbackup i iTunes, så hvis telefonen blir stjålet/mistet/ødelagt, er det bare å legge backupen på den nye, og vips kan du fortsette der du slapp.

 

Man kan sammenligne mobile operativsystemer med f.eks laptoper med linux mot de med Windows/OSX. Noen er mer brukervennlige enn andre.

Det er vel av samme grunn folk flest ikke ville ha laptopper med Linux, og at flere og flere i min omgangskrets går fra div. Android telefoner til iPhone, eller til og med Nokia N8.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da er vel kanskje svaret lett? en iPhone passer best... Og jeg tror kanskje at det er veldig med hva en er vandt med. Og jeg tror egentlig ikke jeg kommer til å vite/forstå hva jeg går glipp av om jeg velger den ene eller den andre. Jeg skal prøve å vente på iPhone5, men pga det er lenge til den kommer, så kan det godt være at jeg hopper på en HTC eller noe.

 

Setter utrolig pris på at dere tok tid til å fortelle meg hva som er bra/ikke bra! Takk! :D

Lenke til kommentar

I starten hatet jeg iTunes som pesten, og ville finne andre løsninger. Men etterhvert gikk det opp et lys for meg, og tankegangen bak åpenbarte seg.

Var motsatt for meg. Etter at jeg kjøpte min iPod Touch, så forelsket jeg meg i iTunes og anbefalte iPod Touch siden det var en meget bra mp3 spiller.

 

Men etter å ha levd med iTunes i snart 2 år, så var jeg faktisk gått møkk lei iTunes. Siden det gikk aaaaaaaaaaaaaaaalt for my tid foran PC'en og iTunes når jeg ville gjøre noe med min iPod. Eller når jeg ville ha over noe til den.

 

Når jeg litt senere fikk meg Sony Ericsson XPERIA X1 og fant ut hvor lettvindt alt var når det kommer til håndtering av filer, så ga jeg opp iPod Touch totalt. Ikke fordi iPod'en var dårlig, men fordi iTunes var gledesdreperen.

 

Var en befrielse og komme seg utenfor iTunes. Jeg ble heldivis ikke bitt av Apple religionen der og kom meg unna fengselet om jeg hadde gått så langt å bruke enormt mye penger i iTunes. Som jeg sa lengere opp. Du står i et dilemma senere om du vil bytte til noe annet om du har brukt masse penger i AppStore. Dette har du for det meste ingen problem med om du går for Android mobiler.

 

Og derfor gikk jeg så langt til å jailbreake min iPod Touch og installere Cydia. Fordi jeg så tidlig på hva som kunne skje om jeg ikke gjorde det.

 

For du vil jo helst fortsette å bruke de programmene du har brukt penger på.

 

Men uansett. Jeg gikk så for fullt over til XPERIA X1 og brukte den som hoved mp3 spiller. Nå gikk ikke alt i Windows Mobile der like bra som ting gjorde på min iPod. Men var uansett bedre å sitte med et litt tregere system som faktisk FUNGERER etter MINE premisser enn å sitte i et fengsel og måtte bruke en masse tid foran PC'en og iTunes bare fordi du vil ha det ene og det andre inn / gjort på iPod'en / på iPhone'n din.

 

Senere i April- Mai 2010 så kjøpte jeg meg min første Android mobil som var Sony Ericsson XPERIA X10i. Og her var absolutt alt MYE enklere enn alt annet jeg har brukt før. Så den er i bruk som hoved mp3 spiller og som telefon i dag selvfølgelig.

 

Og tviler sterkt på at jeg kommer til å gå tilbake til noe som ikke har mulighet for micro SD kort og som heller ikke har ekstern harddisk funksjon. Bare de 2 få funksjonene her gjør ALT MYE enklere i livet med telefonen.

 

Min neste telefon blir en Samsung Galaxy S II. Den knuser rubbel og bit av andre mobiler som finnes. Selv iPad 2 er ingen problem for Galaxy S II å gå forbi.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

De som ikke kan bruke iTunes bruker som regel ganske mye tid på å overføre f.eks sanger til enheten sin.

Det trenger ikke å bety at alle bruker lang tid som dem ;)

Er det ikke blitt forklart gang på gang i denne tråden hvordan man kan hindre at det tar så lang tid?

 

Jeg har hatt telefoner med minnekort, og overført musikk til dem, men da har man maset med å overføre fra den og den mappen, eller kanskje hele mapper. Mappene på min SE kom først til syne en time etter at de var overført, uvisst av hvilken grunn.

 

I iTunes legger man inn spillelister, og nødvendig musikk overføres i henhold.

Hvis man absolutt vil, kan man også dra og slippe musikken i iTunes, men jeg synes det bare ble rotete, og følte at jeg mistet kontrollen.

 

Edit: Fjernet et overflødig ord :)

Endret av PL610
Lenke til kommentar

Jeg ville valgt Android. Har brukt iOS, Android og WinMo, og Android er den jeg har satt mest pris på.

 

Forskjellen mellom Android og iOS er ikke så stor, men det er flere viktige ting du må ta hensyn til:

 

  • Android har større markedsandel enn iOS (ref: wikipedia). Det vil si at antall applikasjoner for android-telefonene trolig vil forbigå antall iOS-applikasjoner om relativt kort tid.
  • Med iPhone får du ingen valgmuligheter. Du har bare iPhone, og må akseptere den med de feilene den har. Med Andoid har du mange valgmuligheter, både kvalitet, skjerm, kamera, fysisk tastatur, lagring, kort sagt alt. iPhone passer garantert ikke 100% til deg, men du kan nesten garantert finne en Android-telefon som gjør det.
  • iPhone krever iTunes for å fungere. All synkronisering, overføring, musikk, programmer, etc, må overføres igjennom itunes. På Android kan du bruke det meste, og Androids minnekort dukker til og med opp som en ekstern harddisk på datamaskinen, slik at den kan brukes til fillagring. Det kan ikke iPhone uten å hackes.
  • Android har muligheten til å installere applikasjoner utenfor Android Market uten å hackes.
  • Androids brukervennlighetsnivå er ikke lavere enn iOS', slik en del iPhone-entusiaster vil påstå
  • Android har flere instillinger og funksjoner enn iOS. Du trenger sikkert ikke alle, men plutselig kan de være grei å ha.
  • Joda, Android ser styggere ut enn iOS, men de bør ikke være en avgjørende detali. Så stor estetisk forskjell er det ikke på de to systemene.

 

Kort fortalt velger du en android-telefon hvis du vil ha en telefon som passer deg. Her har du mange forksjellige valgmuligheter, og du kan få det du ønsker.

Du velger en iPhone hvis du vil følge mengden og ikke bryr deg så mye om hvilken telefon du har. Der tar du det du får.

 

Lykke til med valget. Android er enkelt, brukervennlig og stabilt selv om enkelte Applehoder mener det motsatte :)

 

PS. iOs er slett ikke en behagelig og feilfri opplevelse slik mange påstår. Min erfaring er nærmest det motsatte. Man blir ofte oppgitt over åpenbare funksjoner iOS mangler, og bugs som f.eks. sletting av spillelister ved synkronisering.

 

PS2. Det er ikke lenger kult å ha en iPhone slik det var for et par år siden. Nå er det helt standard.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Joda, Android ser styggere ut enn iOS, men de bør ikke være en avgjørende detali. Så stor estetisk forskjell er det ikke på de to systemene.

Ingen problem om stock Android eventuelt skulle se styggere ut enn stock iOS for noen. For det er jo bare å installere en ny Home Launcher, og vips så kan du skifte themes så mye du vil i Android :thumbup: .

PS. iOs er slett ikke en behagelig og feilfri opplevelse slik mange påstår. Min erfaring er nærmest det motsatte. Man blir ofte oppgitt over åpenbare funksjoner iOS mangler, og bugs som f.eks. sletting av spillelister ved synkronisering.

Ja ikke nevn det her med sletting av spillelister ved synkronisering, det gir meg mareritt. Jeg var ofte plaget med at min spilleliste på min iPod Touch ofte ble slettet i iTunes sånn helt uten grunn og måtte da finne alle sangene jeg hadde på iPod'en på nytt og overføre alt over igjen.

 

Dette var en av grunnene på hvorfor jeg så meg møkk lei iTunes.

 

Med Android, så er det bare å overføre de sangene du vil ha rett over til minnekortet, og slipper alt tullet med synkroniseringer og spillelister.

 

Om du har Winamp f.eks på en Android mobil, så kan du lage en ny spilleliste rett i fra telefonen.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

@Kajac

 

Android har ikke større markedsandel enn iOS, selv ikke hvis du kutter bort iPad og iPod hvis jeg husker riktig.

I USA har riktignok telefoner med Android litt større markedsandel enn iPhone, men ikke i Europa, der er forskjellen påtagelig.

 

Hvis man regner med den kinesiske utgaven av "Android" og utelater iPad og iPod, da vil man få at Android har større markedsandel enn iOS, men det betyr ikke at det er helt riktig.

 

http://www.loopinsight.com/2011/04/28/the-truth-about-android-vs-iphone-market-share/

Lenke til kommentar

Tror PL610 har rett her. Den nærmeste fremtiden klarer jo alle nå å spå:

 

11x01311109nd.jpg

 

android_200k_activations21.jpg?w=540&h=315

 

Det er bare snakk om mnd, før Android er størst, og vil se seg dypt tilbake. Jeg syns verdensdominans er er veldig sterkt ord, men det vi opplever nå kan se ut til å bli en realitet.

 

Eric Schmidt annonserte nettopp at tallet for nye aktiviseringer nå er oppe i hele 350.000 hver eneste dag! Dette tallet er nesten ufattelig med tanke på at Android har vært på markedet kun litt over 2år. Husk også at nettbrettene med Android OS har så vidt ankommet markedet.

Progresjonen har vært følgene siden lansering:

16 Okt 2008 – 0

20 Mai 2009 – 30.000

15 Feb 2010 – 60.000

12 Mai 2010 – 100.000

23 Jun 2010 – 160.000

04 Aug 2010 – 200.000

09 Des 2010 – 300.000

14 Feb 2011 – 350.000

01 Jan 2012 – 550.000?

Endret av KjellGu
Lenke til kommentar

Mye mulig. Men hvis du ser på hvor mye produsentene har tjent på å bruke Android, så tror jeg ikke de vil gå bort fra dette med det første. HTC har jo blitt megastore pga. Android.

 

Det kommer til å bli et bra salg av WP-telefoner om Nokia får fart påd et. Nokia dominerer jo mobilbutikkene over i hele verden. Om disse symbianmobilene da byttes ut med WP. Hmm..

 

Men de nermeste 2-3 årene, så vil nok Android bli svært dominante. Pilene peker jo rett opp hos alle produsentene som benytter seg av dette operativsystemer. Skal noe til om de bytter innen kort tid da. Hvilken operativsystem skulle de isåfall ha satset på? Det eneste måtte jo ha vært WP.

Lenke til kommentar

Å dra tall fra mp3 spillere inn i en diskusjon om hvilket os som er størst i mobiltelefoner, blir helt feil, etter min mening. Og tråden heter iPhone eller Android. Men vil man trikse og mikse med tall, så kan man selvfølgelig gjøre det akkurat som man vil. Men når det kommer til telefoner, så er Android større en IOS.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Produsentene hadde ikke annet valg siden WM var i fritt fall. Eneste reelle alternativet de hadde var Android.

 

Hvis utviklerne forlater plattformen lover det ikke akkurat godt:

Survey: Mobile dev momentum "shifting back" to Apple

Riktignok bare en spørreundersøkelse, men den kan likevel gi en pekepinn.

 

@newnick:

Nei, Android er ikke større enn iOS når det gjelder telefoner, slutt å tell med den kinesiske versjonen av Android, den har ikke noe med Googles Android og gjøre.

Lenke til kommentar

Produsentene hadde ikke annet valg siden WM var i fritt fall. Eneste reelle alternativet de hadde var Android.

 

Hvis utviklerne forlater plattformen lover det ikke akkurat godt:

Survey: Mobile dev momentum "shifting back" to Apple

Riktignok bare en spørreundersøkelse, men den kan likevel gi en pekepinn.

 

@newnick:

Nei, Android er ikke større enn iOS når det gjelder telefoner, slutt å tell med den kinesiske versjonen av Android, den har ikke noe med Googles Android og gjøre.

 

Men hva skulle produsentene ha satset på om de skulle sett en annen vei enn Android? Det er nemlig ingen som kan konkurrere med dette operativsystemet enda, og det er jammen ikke lett å nå igjenn om med et nytt på dette tidspunktet. Så produsentene kommer til å fortsette å kjøre Android, da pilen bare peker til himmels hos de fleste.

 

Når det kommer til utviklere, så kommer de til å strømme til Android etter hvert. Det er først nå folk på gata begynner å høre ordet Android. Men vi får se hva som skjer. Android er i hvert fall i førersetet og gjør det klart best om dagen. 350.000 aktiviseringer pr. dag og det før nettbrettene slår til? Jammen meg imponerende med tanke på at OSet kom på banen i oktober 2008.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skrev nok litt feil da jeg kalte det de bruker i Kina for "den kinesiske versjone av Android", det er ikke helt riktig. De har samme byggestenene, men ellers lite til felles. Android apps f.eks fungerer ikke.

 

Med Googles innskjerpinger, vil det ikke love så godt for produsentene da de ikke lenger får så frie tøyler som i starten.

 

So here’s the Android bait-and-switch laid bare. Android was “open” only until it became popular and handset makers dependent upon it. Now that Google has the handset makers by the balls, Android is no longer open and Google starts asserting control.

http://daringfireball.net/linked/2011/03/31/android-open

Lenke til kommentar

Eneste jeg kunne tenkt meg fra google sin side er strenge HW-krav. Men googel`s strategi er jo å dominere markedet, og alt har lykkes bra til nå og jeg tror på en meget god fortsettelse. Det er vel ingen indikasjoner på noe annet?

 


  •  
  • Samsung
  • LG
  • Motorola
  • HTC
  • Huawai
  • ZTE
  • Sony Ericsson

 

Så lenge disse leverer Android OS. Da sier det seg selv at android blir dominerende. Men jeg har ikke sett noen indikasjoner på at noen av disse ser ut til å gå ifra Android. Eller at google skal ødelegge på noen måte.

Lenke til kommentar

Jeg skrev nok litt feil da jeg kalte det de bruker i Kina for "den kinesiske versjone av Android", det er ikke helt riktig. De har samme byggestenene, men ellers lite til felles. Android apps f.eks fungerer ikke.

 

Med Googles innskjerpinger, vil det ikke love så godt for produsentene da de ikke lenger får så frie tøyler som i starten.

 

 

Google har vel innsett at de må stille krav til HW, hvis de skal utvikle seg videre. Personlig synes jeg det er positivt, og det er ingen ting som tyder på at produsentene skal "flykte" fra Android. Men jeg regner med at du nå innser at Android er større enn IOS? Og de fortsetter å eskalere, så verdens dominans er vel innen rekkevidde? Bra, spør du meg. For Android er forbrukervennlig, i motsetning til IOS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...