Gå til innhold

Nok en "iPhone eller Android" tråd


  

62 stemmer

  1. 1. Hva skal jeg skaffe meg? iPhone eller en Android

    • iPhone
      11
    • Android
      51


Anbefalte innlegg

Flere av de leverer også WP7 modeller, vi får se hva som skjer hvis eller når det slår an.

 

Googles strategi er å lansere en platform så de kan selge reklame.

Grunnen til at de lanserte Android var for å hindre at RIM og Microsoft tok over det resterende markedet, og dermed kunne holde Google utenfor det mobile markedet.

 

http://www.roughlydrafted.com/2011/04/28/distimo-polishes-the-android-market-turd/

 

Edit: @newnick

Googles Anrdroid er slett ikke størst på verdensbasis, selv ikke når du regner med kun telefondelen.

Endret av PL610
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og teller ikke kinesere i din verden? Er det google android, så er det google android, uansett om det er i norge eller i kina. At de ikke har tilgang til market, utelukker ikke at det er android. Norge hadde ikke tilgang til market i starten, men det var like forbannet android. Nei, oversikten er rett den, uansett om applefolket prøver å innbille oss noe annet.

Lenke til kommentar

Den kinesiske avarten er ikke Android, den har bare samme utgangspunkt og har ingenting med Google og gjøre.

Så hvis den skal telles med, må UNIX telles sammen med iOS ;)

 

Har du NOE som helt dokumentasjon på at denne såkallte "kinesiske avarten" er med i antall aktiviserte enheter? Jeg har aldri noen gang hørt om dette. Eric har vel kun nevnt Google Android devices? Kan du vise oss film/artikkel om denne andre tingen her og? Vil se om det har noe med Android å gjøre i det heletatt. Gjerne nevn produsenter og. Minst like viktig.

Endret av KjellGu
Lenke til kommentar

Jeg har ikke noe tro på at i de 350.000-tallet at det er noen av de Others. Eric har nevnt spesifikt at det omhandler Google Android devices. Og i artikkelen sies det at dette ikke er Google Android.

 

Er det noen andre enn Apple insiders som har samme teori?

 

Denne videoen er dokumentasjon på alle aktiviseinger som er gjort av Android. Det eneste er at fargene ikke tilseier antall. Men ut ifra det vi ser, så kan jeg ikke si at det kan være mange av disse "Others" i statistikken.

 

http://www.youtube.com/watch?v=fqFpq9WXbJo&feature=player_embedded

Endret av KjellGu
Lenke til kommentar

Uansett hva du kommer med, så stoler jeg på hva Google sier om dette.

 

Om du ikke tror på det Google sier, hvordan mener du da at vi skal stole på de tallene Apple viser frem av solgte iPhone eller iOS enheter?

Lenke til kommentar

@Vindicator:

 

1. Du har ikke svart på det jeg spør om! Jeg spør igjen, for 3. eller 4. gang: Kan du nevne i det minste noen av de 50 apps du påstår man må installere for å få de "mest grunnleggende programmene som alle andre OS har innebygd fra før"? Ser ikke slik ut! Når folk ikke trenger å installere 50 apps, eller 10 apps for den del, så er det neppe noe veldig stort problem om de ikke liker det de faktisk ikke trenger å gjøre. Skjønner? ;)

 

Hvorfor diskuterer jeg egentlig med en som ikke en gang vet det mest grunnleggende, som at man kan installere apps direkte på iPhone med sin innebygde App Store, uten å involvere iTunes og Mac/PC? Blir bare oppgitt...

facepalm1.jpg?w=400&h=320

 

Med Dropbox kan du lagre filene på telefonen: "Add files to your Favorites for fast, offline viewing". Dette er et eksempel, på én måte for å overføre filer.

Et annet eksempel er Air Sharing.

 

Konstaterer at du ikke tar utfordringen om å velge en annen påstand som jeg påtar meg å knuse, så da er den saken opp og avgjort. De jeg listet opp er løgner.

 

Kamera app: iPhone har en grunnleggende kamera-app, som passer for det de fleste gjør med et mobilkamera: sikt, fokuser på motivet, klikk. Selv jeg, som kan mer om fotografering enn de fleste og har fotografert med speilreflekskamera siden 15-årsalderen, bruker stort sett mobilkamera på denne måten. For de som vil ha mer avanserte muligheter - også mer avansert enn Xperia X10 sin standard kamera app - er løsningen såre enkel: App Store.

Ellers gjør den innebygde kamera appen i iPhone 4 en bedre jobb enn X10 i mange tilfeller - siden iPhone tar HDR-bilder og dermed får større dynamisk område slik at man f.eks unngår at himmelen blir helt utbrent i høykontrastmotiver slik vi ser eksempler på her:

http://phonecomparison.wordpress.com/2011/02/08/xperia-x10-versus-iphone-4-camera-performance-part-1-photos/

Sony må vel levere elendig software da, siden de mangler HDR-mulighet... ;)

 

Lagre GPS-koordinater i bilder? Wooow! Husker at det var litt kult da jeg oppdaget den muligheten på iPhone i 2008...og dette er i tillegg informasjon som Preview, iPhoto osv. på Mac har kule muligheter for å benytte. :p

 

SE er flinke med kamera, og det er kanskje ikke så rart da moderselskapet Sony er en av verdens største produsenter av videokamera, kompaktkamera og speilreflekser. Ingen har påstått noe annet, og jeg ville blitt direkte skuffet hvis SE ikke klarte å utnytte sitt lille fortrinn her.

 

 

2. Du kan ro til krampa tar deg, utsagnet " iDon't have freeware, iTunes treats free applications like purchases + FairPlay DRM wrap." er uansett en gedigen løgn. Du innrømmer omsider at App Store faktisk har freeware. Om du mener at det er "en dårlig måte" forandrer ikke det fakta, freeware er freeware, også i App Store. Ikke mer diskutere.

 

 

3. Personalisering: Nå snakker du plutselig om innstillinger, ikke "personalisering" som endrer utseendet (themes, skins, o.l)

Jeg har en relativt ny, stor LCD-TV. Kan den "personaliseres"? Nei. Driter jeg i det? Ja.

Jeg har et relativt nytt, avansert kamera. Kan det "personaliseres"? Nei. Driter jeg i det? Ja.

Imidlertid har både min TV, mitt kamera og min iPhone innstillinger, som lar meg stille inn mine preferanser for mange funksjoner/egenskaper. Men ingen ikke skins, themes og annet dill som endrer utseendet, men har null nytteverdi.

 

OK, din Xperia støtter ikke "personalisering" uten at du leter deg fram til en app i Market, og installerer. Da er det plutselig ikke noe problem å installere apps for å få funksjoner man ønsker seg, det gjelder bare for andre telefoner? Så hvorfor gjøre slikt nummer av at andre kan velge å installere apps for å utvide funksjonaliteten, når du selv må gjøre det?

 

Nei, jeg har ikke tenkt å telle opp hvor mange nye funksjoner og valgmuligheter man har fått på iPhone siden iOS 1.0. Du har listen jeg linket til, tell selv. Nå er ikke listen over forbedringer og nye funksjoner for hver Android-release så imponerende lang heller - du må gjerne telle her også: http://en.wikipedia.org/wiki/Android_version_history

Det er jo ellers litt morsomt å se at SE fortsatt tilbyr dere som bruker Xperia X10 en Android-versjon (2.1 fra januar 2010) som kom ut før telefonen kom i salg (mars 2010), og det var ikke spesielt mye nytt i oppdateringen fra 1.6 heller, mest bugfixer og mindre forbedringer. Til og med samme Linux-kernel i 2.1 som i 1.6. Ting som Apps2SD var jo for å overkomme en plagsom begrensing på telefoner med minimalt med innebygget minne, en begrensning man aldri har hatt på iPhone med 16 eller 32 GB innebygget. ;)

 

Oppdatering av spill og oppdatering av OS er to helt forskjellige ting. Hvor ofte får du oppdateringer med vesentlige nye funksjoner i OS'et som du kjører EVE Online på? Akkurat, ikke veldig ofte, det går faktisk år mellom hver gang du får noe annet enn bugfixes og små forbedringer i Windows.

 

Flott for deg at du skal ha deg en ny telefon som "knuser" alle andre. Neste måned kommer det en annen telefon som "knuser" alle, måneden etter kommer det en annen, osv. osv. Om et halvt år lar du deg lure igjen, og begynner å sikle etter enda en telefon med "utrolige" specs som du strengt tatt ikke har bruk for. Vær sikker på at Apple også kommer med en bedre iPhone i relativt nær framtid, med tokjerneprosessor og kraftig forbedret versjon av iOS, og fortsatt bedre skjermoppløsning enn konkurrentene ;)

 

Windows Mobile, ja. Det hadde vært på markedet i ca 7 år da iPhone kom på markedet. Bak Windows Mobile 6.5 ligger det ca 9 år med ulike versjoner, så du kan vel si at Microsoft hadde hatt en del år på seg til å utvikle og forbedre det. Likevel tok det Apple mindre enn to år å knuse Microsoft i smartphonemarkedet, og de ble knust så grundig at de måtte starte helt på nytt med Windows Phone 7 - som ble lansert uten copy&paste, og uten multitasking for 3.parts applikasjoner. Morsom historie det der. :p

 

 

4. Gratulerer med at du endelig har oppfattet noe etter at det har blitt fortalt deg så mange ganger! OPlayer har også vært oppe i flere diskusjonståder her, i alle fall siden i fjor sommer, så det er ikke noen nyhet for de av oss i forumet som følger med litt omkring iPhone eller iPad. Kanskje du bør lære deg å lytte til de som faktisk kjenner iPhone?

 

Din Xperia X10 leveres heller ikke med innebygget støtte for Xvid, DivX og MKV, og jeg mener å ha lest at dette gjelder de fleste Android-telefoner. Du har jo selv måttet installere et program for å spille av filmene du ønsker å se. Ser ut til at det er flere enn Apple som har noe å lære da... :p

 

 

5. "Bloatet og tregt" - nok en gjentagelse av et typisk, intetsigende svar. Spiller ikke sangene fort nok for deg? Er ca 1% CPU-bruk merkbart i det hele tatt?

 

 

6. Verden er full av dilemma, om jeg bruker 3-4 hundrelapper på programvare over en periode på flere år for så å skifte mobilplattform, så er ikke det ett av dem. ;)

 

 

7. På Mac har jeg satt opp iPhoto til å automatisk importere foto og filmer tatt med iPhone, men kan også bruke Image Capture for å importere filmer manuelt.

I Windows kan du enkelt importere bilder og video rett inn i Windows Photo Gallery, slik: http://support.apple.com/kb/HT4083

So...LOL back at you. :D

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Joda, Android ser styggere ut enn iOS, men de bør ikke være en avgjørende detali. Så stor estetisk forskjell er det ikke på de to systemene.

Ingen problem om stock Android eventuelt skulle se styggere ut enn stock iOS for noen. For det er jo bare å installere en ny Home Launcher, og vips så kan du skifte themes så mye du vil i Android :thumbup: .

En ny "home launcher" forandrer jo ikke på det grunnleggende probelmet at Android apps generelt ser rævva ut i forhold til iPhone apps.

Problemet belyses her:

http://android-gripes.tumblr.com/post/4409289546/why-do-apps-from-the-same-company-look-worse-on-android

 

 

PS. iOs er slett ikke en behagelig og feilfri opplevelse slik mange påstår. Min erfaring er nærmest det motsatte. Man blir ofte oppgitt over åpenbare funksjoner iOS mangler, og bugs som f.eks. sletting av spillelister ved synkronisering.

Ja ikke nevn det her med sletting av spillelister ved synkronisering, det gir meg mareritt. Jeg var ofte plaget med at min spilleliste på min iPod Touch ofte ble slettet i iTunes sånn helt uten grunn og måtte da finne alle sangene jeg hadde på iPod'en på nytt og overføre alt over igjen.

 

Dette var en av grunnene på hvorfor jeg så meg møkk lei iTunes.

 

Med Android, så er det bare å overføre de sangene du vil ha rett over til minnekortet, og slipper alt tullet med synkroniseringer og spillelister.

 

Om du har Winamp f.eks på en Android mobil, så kan du lage en ny spilleliste rett i fra telefonen.

Vel, alle telefoner har sine feil eller bugs, men det er nok ganske bred enighet om at det er flere irriterende bugs i Android-miljøet. Kjenner da mer enn én person som ble så møkk lei alt plunderet med Android at de byttet til iPhone, og klagingen og bannskapen fra disse over de *@&% telefonene har stort sett forstummet. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mobil idag er det mest personlige vi bærer. Det er og det viktigste kommunikasjonsverkstøyet vi bruker. Burde ikke folk få ha muligheten til å sette opp dette verktøyet etter sine premisser, og ikke etter en produsents? Eller det å ha friheten til å bruke verktøyet til flere ting, flere steder uten å være låst? Eller det å gjøre de vanligste mobiloppgavene på den raskeste måten?

 

Hvis man idag ikke er avhengig av å bruke en bestemt applikasjon eller flere, så har Android utvilket seg til å være det bedre. Så spørs det hvor viktig et par applikasjoner er. For noen er dette alfa omega. Og det er noe jeg respekterer, men jeg kan ikke si jeg kjenner mange.

 

Hva er egentlig fordelen med en iPhone, kontra en Desire HD, Nexus S eller SGS II foruten om noen applikasjoner? Hva er det med iPhone og iOS som gjør at det overgår det jeg har nevnt tidligere? Jeg har faktisk hatt mine føtter lengst i iPhoneleiren, og jeg sliter med å forstå hva som er bedre med iOS totalt sett. Har fått med meg at dette er en populær vei å gå for førstegangskjøpere og jenter. Men som forumet her viser, så er majoriteten helt klart for Android med 70-80% oppsluttning på avstemmninger om OS og telefoner. De som har mest kunnskap ser jo ut til å velge Android. Hvorfor? Det er vel disse som sitter på mest kunnskap? Føler jeg også ser at androidenheter topper de fleste testene i verden.

 

post-227811-0-87451700-1304295937_thumb.jpg

De med kunnskap om mobil verdsetter Android mer enn iOS. Se på denne sarkastiske konklusjonen:

 


  •  
  • De som har mye kunnskap innen smartmobiler velger Android
  • De som har lite kunnskap innenfor smartmobiler velger iPhone

 

Hva er mest prestisje? Være favoritten blant de som kan faget, eller å toppe listene til de som ikke har kunnskap? Hos en produsent er det kun salgstall som gjelder, men jeg tenker her mot noe annet..

Endret av KjellGu
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alle Android-telefoner (med et par unntak) fra de store produsentene er satt opp etter produsentenes og Googles premisser. Både rooting/custom ROMs og jailbreaking er noe et fåtall spesielt interesserte driver med for å omgå produsentenes begrensninger. Men nesten alle telefoner er i varierende grad "låst" fra produsent og/eller operatør.

 

For min del tilbringer jeg det aller, aller meste av tiden jeg bruker med en smartphone i ulike apps, ikke med å glane på hjemmeskjermen. Så ja, et OS som er et best mulig fundament for kvalitets-apps er alfa og omega for meg, og det som gir meg frihet til å bruke dette verktøyet til flere ting på best mulig måte. iOS ser for meg ut til å være et svært bra fundament i så måte, selv om det heller ikke er perfekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den brukermassen jeg personlig kjenner setter i all hovedsak muligheten til å ha høy frihet på mobilen høyere enn noen flere app's. Ja, full kontroll over enheten, og muligheten til plug-and play (slippe itunes og alt det tullet der) teller langt sterkere enn noen applikasjon.

 

Men igjen, nå tilhører nok også den brukermassen litt mer teknisk utrustede, enn kanskje den typiske Ola Nordmann. Selv har jeg ikke den helt store erfaringen fra iOS, men det lille jeg har er så forferdelig at min gamle HTC med Windows mobile 6.3 føltes som en drøm.

 

Selv noe så åpenbart som det å overføre noen musikkfiler viste seg plutselig vanskelig på iOS, og produsenten prøvde desperat å få meg til å gjøre det på Apple sin måte, og ikke den alle er vant med på PC. (click and drag) For selv denne enkle og raske operasjonen så ble man nødt å nedlaste og installere itunes, og selv ikke da fikk man lov å gjøre noe. Den enheten har aldri sett dagens lys igjen, og ligger vel fortsatt i en skuff hos min kompis bolig.

 

Selv Sony Ericsson og Nokia sitt system var uendelig mye lettere og ikke minst bedre og mindre lukket. Jeg tørr ærlig og oppriktelig ikke nærme meg en iOS-enhet igjen, og det er synd for jeg har veldig lyst på en iPod shuffle. På en enhet der hele dens funksjon ligger i å spille av filer og overføre filer til og fra, så kan jeg ikke se for meg noe annet enn grusomt mye styr å bli nødt å bruke et så forferdelig system.

 

Jeg håper virkelig de har forbedret stort og at det nå er mulig å overføre filer slik man ønsker det og i mapper slik man ønsker det på enheten sin.

 

Faktisk så tar det kortere tid å formatere, reinstallere windows, og gjennopprette maskinen min, og deretter overført det albumet jeg skal spille av på joggeturen min, som det tar å få overført det ene albumet på Apple sin måte.... Men det er nå faktisk bare meg. Dette er såklart bare toppen av isberget, men akk nei, det er godt å se at verden begynner å åpne øynene for hvor faktisk jålette og brukerfiendtlig dette operativsystemet egentlig er.

 

Har ikke blitt skikkelig kjent med Android enda, da jeg har hatt mest Windows mobiler, symbian og sony ericsson mobiler opp gjennom tiden. Men om Android er halvparten av det som sies om det, så elsker jeg det.

 

 

 

Det var deilig å lette litt på alt det oppsamlede trykket som har samlet seg opp. Takk for at dere hørte på. :)

Endret av Andrull
  • Liker 3
Lenke til kommentar

@Vindicator:

 

1. Du har ikke svart på det jeg spør om! Jeg spør igjen, for 3. eller 4. gang: Kan du nevne i det minste noen av de 50 apps du påstår man må installere for å få de "mest grunnleggende programmene som alle andre OS har innebygd fra før"? Ser ikke slik ut! Når folk ikke trenger å installere 50 apps, eller 10 apps for den del, så er det neppe noe veldig stort problem om de ikke liker det de faktisk ikke trenger å gjøre. Skjønner? ;)

 

Hvorfor diskuterer jeg egentlig med en som ikke en gang vet det mest grunnleggende, som at man kan installere apps direkte på iPhone med sin innebygde App Store, uten å involvere iTunes og Mac/PC? Blir bare oppgitt...

facepalm1.jpg?w=400&h=320

 

Med Dropbox kan du lagre filene på telefonen: "Add files to your Favorites for fast, offline viewing". Dette er et eksempel, på én måte for å overføre filer.

Et annet eksempel er Air Sharing.

 

Konstaterer at du ikke tar utfordringen om å velge en annen påstand som jeg påtar meg å knuse, så da er den saken opp og avgjort. De jeg listet opp er løgner.

 

Kamera app: iPhone har en grunnleggende kamera-app, som passer for det de fleste gjør med et mobilkamera: sikt, fokuser på motivet, klikk. Selv jeg, som kan mer om fotografering enn de fleste og har fotografert med speilreflekskamera siden 15-årsalderen, bruker stort sett mobilkamera på denne måten. For de som vil ha mer avanserte muligheter - også mer avansert enn Xperia X10 sin standard kamera app - er løsningen såre enkel: App Store.

Ellers gjør den innebygde kamera appen i iPhone 4 en bedre jobb enn X10 i mange tilfeller - siden iPhone tar HDR-bilder og dermed får større dynamisk område slik at man f.eks unngår at himmelen blir helt utbrent i høykontrastmotiver slik vi ser eksempler på her:

http://phonecomparison.wordpress.com/2011/02/08/xperia-x10-versus-iphone-4-camera-performance-part-1-photos/

Sony må vel levere elendig software da, siden de mangler HDR-mulighet... ;)

 

Lagre GPS-koordinater i bilder? Wooow! Husker at det var litt kult da jeg oppdaget den muligheten på iPhone i 2008...og dette er i tillegg informasjon som Preview, iPhoto osv. på Mac har kule muligheter for å benytte. :p

 

SE er flinke med kamera, og det er kanskje ikke så rart da moderselskapet Sony er en av verdens største produsenter av videokamera, kompaktkamera og speilreflekser. Ingen har påstått noe annet, og jeg ville blitt direkte skuffet hvis SE ikke klarte å utnytte sitt lille fortrinn her.

 

 

2. Du kan ro til krampa tar deg, utsagnet " iDon't have freeware, iTunes treats free applications like purchases + FairPlay DRM wrap." er uansett en gedigen løgn. Du innrømmer omsider at App Store faktisk har freeware. Om du mener at det er "en dårlig måte" forandrer ikke det fakta, freeware er freeware, også i App Store. Ikke mer diskutere.

 

 

3. Personalisering: Nå snakker du plutselig om innstillinger, ikke "personalisering" som endrer utseendet (themes, skins, o.l)

Jeg har en relativt ny, stor LCD-TV. Kan den "personaliseres"? Nei. Driter jeg i det? Ja.

Jeg har et relativt nytt, avansert kamera. Kan det "personaliseres"? Nei. Driter jeg i det? Ja.

Imidlertid har både min TV, mitt kamera og min iPhone innstillinger, som lar meg stille inn mine preferanser for mange funksjoner/egenskaper. Men ingen ikke skins, themes og annet dill som endrer utseendet, men har null nytteverdi.

 

OK, din Xperia støtter ikke "personalisering" uten at du leter deg fram til en app i Market, og installerer. Da er det plutselig ikke noe problem å installere apps for å få funksjoner man ønsker seg, det gjelder bare for andre telefoner? Så hvorfor gjøre slikt nummer av at andre kan velge å installere apps for å utvide funksjonaliteten, når du selv må gjøre det?

 

Nei, jeg har ikke tenkt å telle opp hvor mange nye funksjoner og valgmuligheter man har fått på iPhone siden iOS 1.0. Du har listen jeg linket til, tell selv. Nå er ikke listen over forbedringer og nye funksjoner for hver Android-release så imponerende lang heller - du må gjerne telle her også: http://en.wikipedia.org/wiki/Android_version_history

Det er jo ellers litt morsomt å se at SE fortsatt tilbyr dere som bruker Xperia X10 en Android-versjon (2.1 fra januar 2010) som kom ut før telefonen kom i salg (mars 2010), og det var ikke spesielt mye nytt i oppdateringen fra 1.6 heller, mest bugfixer og mindre forbedringer. Til og med samme Linux-kernel i 2.1 som i 1.6. Ting som Apps2SD var jo for å overkomme en plagsom begrensing på telefoner med minimalt med innebygget minne, en begrensning man aldri har hatt på iPhone med 16 eller 32 GB innebygget. ;)

 

Oppdatering av spill og oppdatering av OS er to helt forskjellige ting. Hvor ofte får du oppdateringer med vesentlige nye funksjoner i OS'et som du kjører EVE Online på? Akkurat, ikke veldig ofte, det går faktisk år mellom hver gang du får noe annet enn bugfixes og små forbedringer i Windows.

 

Flott for deg at du skal ha deg en ny telefon som "knuser" alle andre. Neste måned kommer det en annen telefon som "knuser" alle, måneden etter kommer det en annen, osv. osv. Om et halvt år lar du deg lure igjen, og begynner å sikle etter enda en telefon med "utrolige" specs som du strengt tatt ikke har bruk for. Vær sikker på at Apple også kommer med en bedre iPhone i relativt nær framtid, med tokjerneprosessor og kraftig forbedret versjon av iOS, og fortsatt bedre skjermoppløsning enn konkurrentene ;)

 

Windows Mobile, ja. Det hadde vært på markedet i ca 7 år da iPhone kom på markedet. Bak Windows Mobile 6.5 ligger det ca 9 år med ulike versjoner, så du kan vel si at Microsoft hadde hatt en del år på seg til å utvikle og forbedre det. Likevel tok det Apple mindre enn to år å knuse Microsoft i smartphonemarkedet, og de ble knust så grundig at de måtte starte helt på nytt med Windows Phone 7 - som ble lansert uten copy&paste, og uten multitasking for 3.parts applikasjoner. Morsom historie det der. :p

 

 

4. Gratulerer med at du endelig har oppfattet noe etter at det har blitt fortalt deg så mange ganger! OPlayer har også vært oppe i flere diskusjonståder her, i alle fall siden i fjor sommer, så det er ikke noen nyhet for de av oss i forumet som følger med litt omkring iPhone eller iPad. Kanskje du bør lære deg å lytte til de som faktisk kjenner iPhone?

 

Din Xperia X10 leveres heller ikke med innebygget støtte for Xvid, DivX og MKV, og jeg mener å ha lest at dette gjelder de fleste Android-telefoner. Du har jo selv måttet installere et program for å spille av filmene du ønsker å se. Ser ut til at det er flere enn Apple som har noe å lære da... :p

 

 

5. "Bloatet og tregt" - nok en gjentagelse av et typisk, intetsigende svar. Spiller ikke sangene fort nok for deg? Er ca 1% CPU-bruk merkbart i det hele tatt?

 

 

6. Verden er full av dilemma, om jeg bruker 3-4 hundrelapper på programvare over en periode på flere år for så å skifte mobilplattform, så er ikke det ett av dem. ;)

 

 

7. På Mac har jeg satt opp iPhoto til å automatisk importere foto og filmer tatt med iPhone, men kan også bruke Image Capture for å importere filmer manuelt.

I Windows kan du enkelt importere bilder og video rett inn i Windows Photo Gallery, slik: http://support.apple.com/kb/HT4083

So...LOL back at you. :D

1. Og du har ikke lest det jeg sier her. Igjen, hvor mange ganger må jeg si det at du er stokk dum som tar tallet 50 for seriøst ment. Du er jo så dum at du ikke tar poenget en gang. Jeg håper at jeg kan slippe å si dette flere ganger.

 

Igjen, les det jeg har sagt tidligere om at folk flest liker at det meste av det grunnleggende er på telefonen når dem tar den ut av boksen.

 

Joda, du kan installere apps direkte fra AppStore på iPhone. Men det er ikke det som er poenget. Poenget er at du må bruke iTunes om du vil ha filmer, musikk, bilder rett i fra datamaskinen din over til din iPhone eller iOS enhet. Og ikke kom å nevn menneh menneh, vi har jo Dropbox. Fordi med Dropbox, så koster det deg fortsatt skjorta å laste ned et hav av filer hele tiden om du ikke har fri data forbruk.

 

Folk gidder ikke å sitte å vente på at noe skal bli lastet ned heletiden om dem sitter ute på landet en plass med elendig 3G dekning. Så derfor vil de fleste bare overføre disse tingene rett til telefonen på en lett og kjapp måte sånn at dem har direkte tilgang til filene med en gang.

 

LOL, dem som kaller iOS sin kameraapp for bra i forhold til hva du får på Android er ikke klok for fem flate ører. Med iPhone 4 får du bilder som har elendige farger og som får en bilde kvalitet som ser helt ræva ut om du tar bilder i noen dårlige lysforhold noen ganger. Simpelt fordi iPhone 4 mangler det meste innenfor instillinger under kameraet.

 

Joda du kan være heldig å være i det perfekte lysforholdet å få noen skikkelige bilder. Men er du ikke så heldig, så har iPhone 4 en tildens til å gi oss noen helt forferdelige bilder. Både når det kommer til farger og hvor overlyst bildene kan bli.

 

Så jeg vil kalle kameradelen på iPhone 4 som et lekekamera.

 

Ja Sony Ericsson er flinke med kameradelen på mobilene sine. Og så flink, eller nesten like mye flink burde Apple også være. Apple har MYE å lære i fra Sony Ericsson når det kommer til kameradelen.

 

2. Hvor er ditt bevis på at programmene i fra AppStore ikke har DRM?

 

Og når du installerer en gratis app i fra AppStore eller i fra iTunes sin AppStore, så hva skjer?, jo du får en 'Purchase Complete' mail i fra Apple eller noe lignende. I mailen står det at du har kjøpt et program til 0.00 dollar / norske kroner.

 

Og dermed blir gratis apps tatt som et gratis kjøp. Jeg har installert mange grais apps selv på min iPod Touch, og vet at jeg får denne e-mailen i fra Apple hver en eneste gang jeg installerer en gratis app. Dette kan du ikke lure deg unna.

 

3. Dette med personalisering igjen. Du vet at du driter deg loddrett ut med å nevne dette med at du ikke trenger personalisering på en TV osv?

 

For du vet at det er viktig med personalisering på en TV siden du kan justere inn forskjellige instillinger ettersom hva du ser på TV'en. Jeg har satt opp min egen Film instilling når jeg ser på filmer via datamaskinen min, sånn at filmene ser best ut i full 1080p oppløsning. Jeg har en egen instilling for når jeg spiller spill via PC'en eller Playstation. Jeg har min egen instilling når jeg surfer på internett osv.

 

Du er jo dum om du tror at det ikke er viktig med slikt på en TV i dag lol.

 

Bare inrøm det, du hater alt som har med personalisering å gjøre simpelt fordi du er møkke lat og ikke gidder å løfte på en finger for å forandre på noe. Latskapen varer lenge.

 

Så sier du dette: OK, din Xperia støtter ikke "personalisering" uten at du leter deg fram til en app i Market, og installerer. Og poenget ditt her er?

 

Poenget er at jeg har MULIGHETEN til å forandre på det meste med å kun installere en app via Android Market, i motsetning til iOS som du ikke kan forandre på noe som helst utenom wallpapers uansett hva du gjør med stock iOS.

 

Det at jeg har muligheten er jo hele poenget. Ikke at jeg må installere ett lite fis program i fra Android market. Jeg driter jo milevis i om jeg må installere OMG 1 app for å få muligheten til å skifte på UI'en. Igjen, OMG.

 

Du har det der å komme med latterlige unskyldninger rett og slett for å snakke deg vekk i fra hva saken faktisk handler om.

 

Vi med Sony Ericsson XPERIA X10 får nemlig Android 2.3.3 om en måned eller noe i den duren. Så Sony Ericsson hører på hva brukerne vil ha.

 

Så sier du at Oppdatering av spill og oppdatering av OS er to helt forskjellige ting. Ja det er forskjellige ting. Men det fungerer på helt samme måte når det kommer til oppdateringer osv. For folk går lei av spill om det ikke kommer noe nytt til spillet. Og det er det samme med smarttelefoner i dag også. Så derfor sammenlignet jeg de 2 tingene.

 

De 2 tingene kan være helt forskjellige i dine øyner, men måten folk vil ha nye ting i et MMO spill f.eks, er på samme måte med smartmobiler også. Folk vil alltid ha noe nytt for å beholde interessen om mobilen dem har.

 

Nytter lite om iPhone 5 har 6 kjerners CPU og et GeForce 590 skjermkort og full HD oppløsning så lenge iOS er like bedritent som det alltid har vært de siste 2 årene. Blir jo det samme som å kjøre en Værsting PC i fra Alienware med Windows 95. Joda alt går skikkelig smooth og kjapt der siden OS'et bruker lite minne osv.

 

Men du vil jo ha et sugent OS.

 

Joda, Windows Mobile mistet det meste av sine brukere etter at iPhone OS kom ut. Men hvorfor hadde ikke iPhone OS mye av det samme som Windows Mobile hadde av funksjoner og programmerte det inn i iPhone OS på Apples måte?

 

Var Apple Developerne dårlig å programmere eller var det kun latskap som var årsaken?

 

4. Ja, tok deg bare sånn 10+ replies før du i det hele tatt giddet å komme med noe bevis, som jeg faktisk prøvde i lang lang tid for å få deg til å gjøre.

 

Joda, jeg bare installerer mVideoPlayer, og vips kan jeg spille av alle typer film formater. Men mVideoPlayer er jo gratis da. Og det er ikke OPlayer.

 

Nei, Sony Ericsson XPERIA X10 er en litt gammel telefon, så den har nok ikke støtte for alle film formater i stock film spilleren. Så er derfor jeg snakker om Samsung Galaxy S II her. Den er jo det beste beviset på at Apple har noe å lære av Samsung / Android.

 

5. Når jeg brukte iTunes sist, så var nok CPU bruken til iTunes opp mot 30-40% for det meste. Og det kunne ta flere sekunder før iTunes startet å reagere på hva jeg ville ha iTunes til å gjøre. iTunes kunne faktisk få musikken jeg hørdte på til å lagge i noen tilfeller også. Så ble bare irritert på iTunes da. Og nåt har jeg ikke akkurat en dårlig datamskin heller. Du kan se mine datamaskin specs i min signatur da. Men har oppdatert maskinen min enda litt mere etter at jeg skreiv den siden om min datamaskin der. Jeg har bare ikke hatt tid til å oppdatere siden enda.

 

Men nå er det ingen hemmelighet at selv folk med ekstreme hardware specs har samme symtomene som jeg har med iTunes i Windows. Det ser jeg ofte at folk har på forskjellige forumer.

 

6. Nei, bra for deg da. Men er ikke alle som gjør det samme som du da. Jeg vet om mange som kan bruke flere tusen kroner på apps i AppStore i løpet av ett år. Så er mere dem jeg sikter til.

 

7. Da er den grei :!: . Men hvordan blir det med bildekvaliteten på bildene dine om du overfører dem via iTunes til din iOS enhet da?

 

Jeg hører at iTunes har en meget stor tildens til å herpe bildene dine i kvalitet og i tillegg gjøre at bildene tar 2-3 ganger større plass enn det dem gjør orginalt, selv etter å ha mistet enormt mye av kvaliteten.

 

Du kaller vel iTunes for bra der da eller?

Joda, Android ser styggere ut enn iOS, men de bør ikke være en avgjørende detali. Så stor estetisk forskjell er det ikke på de to systemene.

Ingen problem om stock Android eventuelt skulle se styggere ut enn stock iOS for noen. For det er jo bare å installere en ny Home Launcher, og vips så kan du skifte themes så mye du vil i Android :thumbup: .

En ny "home launcher" forandrer jo ikke på det grunnleggende probelmet at Android apps generelt ser rævva ut i forhold til iPhone apps.

Problemet belyses her:

http://android-gripes.tumblr.com/post/4409289546/why-do-apps-from-the-same-company-look-worse-on-android

 

 

PS. iOs er slett ikke en behagelig og feilfri opplevelse slik mange påstår. Min erfaring er nærmest det motsatte. Man blir ofte oppgitt over åpenbare funksjoner iOS mangler, og bugs som f.eks. sletting av spillelister ved synkronisering.

Ja ikke nevn det her med sletting av spillelister ved synkronisering, det gir meg mareritt. Jeg var ofte plaget med at min spilleliste på min iPod Touch ofte ble slettet i iTunes sånn helt uten grunn og måtte da finne alle sangene jeg hadde på iPod'en på nytt og overføre alt over igjen.

 

Dette var en av grunnene på hvorfor jeg så meg møkk lei iTunes.

 

Med Android, så er det bare å overføre de sangene du vil ha rett over til minnekortet, og slipper alt tullet med synkroniseringer og spillelister.

 

Om du har Winamp f.eks på en Android mobil, så kan du lage en ny spilleliste rett i fra telefonen.

Vel, alle telefoner har sine feil eller bugs, men det er nok ganske bred enighet om at det er flere irriterende bugs i Android-miljøet. Kjenner da mer enn én person som ble så møkk lei alt plunderet med Android at de byttet til iPhone, og klagingen og bannskapen fra disse over de *@&% telefonene har stort sett forstummet. ;)

1. Nå er ikke utsende på et program det som er viktigst her. Det som er viktigst et at programmene fungerer bra og at det meste er gratis :thumbup: .

 

2. Jeg vet også om mange som sier det motsatte av det du sier. Sjefen min gikk i fra en Nokia N97 Mini til iPhone 4. Men han er like forbannet på iPhone 4 som han var på sin nesten defekte N97 Mini.

Endret av Vindicator
  • Liker 1
Lenke til kommentar

1. OK, så man kan ikke ta det du skriver for "seriøst ment". Det ante meg, du drar påstander ut av ræva, og klarer ikke å vise til så mye som ett eksempel på "de mest grunnleggende programmene som alle andre OS har innebygd fra før" som man må installere.

 

Dropbox, DiskAid og flere andre apps kan brukes til å laste over filer til iPhone over ditt eget Wi-Fi nettverk, mens du sitter hjemme i stua. Hvor mange ganger må det gjentas? Hvor vanskelig kan det være å forstå noe så enkelt? Og du kaller andre "stokk dum"...

double_facepalm-400x320.jpg

 

Kamera: Sammenligningen jeg linket til taler egentlig for seg selv, iPhone 4 med sin innebygde kamera-app tar bedre bilder i mange tilfeller enn Xperia X10 sin innebygde kamera-app. Merkelig nok tar iPhone 4 i mange tilfeller skarpere bilder, til tross for færre pixler. iPhones innebygde kamera-app har en tendens til å gjøre fargene vel varme i mange tilfeller, men fargebalansen kan enkelt korrigeres i etterbehandling uten vesentlig kvalitetstap. Eventuelt kan man bruke den alternative kamera-appen som jeg linket til tidligere, som har mulighet for flere innstillinger, bl.a av hvitbalanse. Problemet du ser på mange av bildene fra X10, med utbrent himmel, utviskede detaljer eller nyanser som forsvinner i bekmørke skyggepartier kan i svært liten grad korrigeres i etterbehandling av et jpeg-bilde. Siden iPhones kamera-app kan ta HDR-bilder vil den ofte gi overlegent bedre bilder av svært kontrastrike motiv - som du kan se av linken eller eksempelet under:

 

5_x10.jpg

Bilde 1: Sony Xperia X10

 

5_iphone_hdr.jpg

Bilde 2: iPhone 4, med HDR

 

Kan for øvrig anbefale deg å ta en titt på dette utmerkede verktøyet hos GSMarena, for sammenligning av bilder tatt med forskjellige telefoner:

http://www.gsmarena.com/piccmp.php3?idType=3&idPhone1=3275&idPhone2=2964&idPhone3=3621

Som du ser så kommer iPhone 4 slett ikke dårlig ut sammenlignet med Xperia X10 eller Samsung Galaxy SII - ikke dårlig for et "lekekamera" å ta bilder som er minst like skarpe og detaljrike som Xperia X10, synes faktisk at fargene var bedre også... :p

 

 

2. Jeg har ikke påstått at programmene fra App Store ikke har DRM. jeg har ikke en gang undersøkt om det stemmer eller ikke, fordi det er irrelevant i forhold til det faktum at App Store inneholder titusenvis av freeware-apps.

 

 

3. Personalisering: Igjen snakker du om innstillinger, ikke "personalisering" som endrer utseendet (themes, skins, o.l)

Siterer meg selv: "Jeg har en relativt ny, stor LCD-TV. Kan den "personaliseres"? Nei. Driter jeg i det? Ja.

Jeg har et relativt nytt, avansert kamera. Kan det "personaliseres"? Nei. Driter jeg i det? Ja.

Imidlertid har både min TV, mitt kamera og min iPhone innstillinger, som lar meg stille inn mine preferanser for mange funksjoner/egenskaper. Men ingen ikke skins, themes og annet dill som endrer utseendet, men har null nytteverdi."

(Nøyaktig det samme skrev jeg i forrige svar til deg, men dette er jo ikke første gang jeg må gjenta meg selv mer enn én gang før det synker inn hos deg)

 

Oppdateringer: For meg er et OS noe strengt funksjonelt, apps er det jeg kan la meg underholde av. Jeg liker funksjonelle OS, som ser OK og ryddig ut uten at det skriker for mye om oppmerksomhet.

 

Er utviklerne av Windows Phone 7 late og dårlige siden de ikke klarte å lansere et OS med samme funksjoner som gamle 6.5? Var utviklerne av Adroid late og dårlige siden Android 1.0 ikke ble lansert med samme funksjoner som WinMo 6.5? Eller kan det tenkes at man med to helt forskjellige konsept må angripe tingene på forskjellige måter, og gjøre andre prioriteringer?

 

 

4. Tok meg "bare sånn 10+ replies"? WTF? Nok en gang drar du tall ut av ræva, og nok en gang svekker du din allerede syltynne troverdighet. Det er bare å gå tilbake i tråden og sjekke. I mitt første svar til deg, etter påstanden din om at man må konvertere "det ene og det andre hele tiden", navnga jeg et par iPhone-apps som spiller av DivX/Xid:

4. Vel, for å si det enkelt. Brukeropplevelsen med at du må konvertere det ene og det andre hele tiden for å kunne få det over til iPhone i fra iTunes og med at iTunes er tregt og bloatet gjør at brukeropplevelsen med iTunes og iPhone blir rettere sagt dårlig.

Stort sett er det eneste man noen ganger må konvertere er film/video, hvis de ikke er i standardformatene MPEG-4 eller H.264. Slik konvertering gjør man da utenfor iTunes, og det er noe man ofte gjør uansett for å tilpasse filmen til skjermoppløsningen, redusere filstørrelse og redusere strømforbruk ved avspilling. Man heller ikke konvertere filmer som er i typiske "piratformat" som DivX/XviD - there's an app for that, man installerer bare en app som støtter avspilling i disse formatene (CineXPlayer, yxplayer, osv)

I mitt 5. innlegg i tråden her linket jeg til OPlayer.

 

Snakke deg rundt grøten, og skylde på en "gammel" telefon som kom i salg for ca 1 år siden og som fortsatt er i salg, det kan du. Ser ut til at både Google og stort sett alle som leverer Android-telefoner har like mye å lære av Samsung, siden formatstøtten som Samsung har lagt inn i sin nyeste telefon er unntaket og ikke regelen.

 

 

5. Morsomt det der, på min lille bærbare Mac ligger total CPU-bruk på ca 1% når jeg spiller musikk i iTunes og samtidig surfer i Safari med 7 vindu med et antall faner åpne. ;)

Hva du har gjort med din PC vet jeg ikke, men når jeg googler for å finne ut om det er noe som helst hold i påstanden din ser jeg at det er alle mulige program og drivere som kan forårsake unormalt høy CPU-bruk i Windows. Finner ikke støtte for at iTunes er noen vanlig årsak til slik CPU-bruk du beskriver på en moderne Windows-maskin med en ok CPU og Windows 7. Imidlertid vil det være helt normalt at iTunes bruker mye CPU-ressurser derom du setter det i gang med konvertering av musikk eller video. Men du får linke til noen av disse forumtrådene om disse symptomene som du påstår å ha sett da...

Det jeg også fant var denne karen her, som faktisk har tatt seg bryet med å sammenligne CPU-bruken i en del vanlige mediaprogam:

http://www.brighthub.com/computing/hardware/articles/75403.aspx

Og med det fikk myten om "forferdelige" iTunes seg nok en knekk. Det viser seg da at bl.a Windows Media Player bruker mer CPU enn iTunes under avspilling.

 

 

6. Kan ikke hindre folk i å kaste bort penger på unødvendig tull, og det har lite med hvilket OS de bruker.

 

 

7. Bildekvaliteten blir helt fin den. iTunes optimaliserer gjerne bildene, ved at oppløsning og filstørrelse reduseres, slik at det passer bedre til skjermstørrelse og oppløsning på en liten mobiltelefon. iTunes vil optimalisere bilder til forskjellige størrelser til forskjellige iOS-ehnheter med ulik skjermoppløsning (iPhone, iPhone 4 eller iPad). Helt greit det, for jeg trenger ikke 12 megapixler som tar kanskje 10 ganger mer plass enn strengt tatt nødvendig, for å vise bilder på en 3,5" skjerm. I de ekstremt sjeldne tilfellene der jeg kan ha bruk for å overføre store bilder med full oppløsning så kan jeg bare bruke en av de mange app'ene for filoverføring som jeg har nevnt, som ikke vil modifisere bildene.

Endret av Newton
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Andrull: Morsom lesning! :D

Lurer på om jeg skal be min mor om å søke jobb som skribent på Hardware.no, jeg tror hun er kvalifisert hvis du er representativ for nivået. Hun er, i motsetning til deg, i stand til både å laste ned, installere og bruke enkle Windows-program som iTunes :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...