Gå til innhold

Nok en "iPhone eller Android" tråd


  

62 stemmer

  1. 1. Hva skal jeg skaffe meg? iPhone eller en Android

    • iPhone
      11
    • Android
      51


Anbefalte innlegg

@Vindicator: Jeg skal si det jeg sa for to innlegg siden på en litt enklere måte: Den innebygde kamera app-en på iPhone 4 lar brukeren gjøre bildet lysere eller mørkere ved å peke på punkt i søkerbildet. Både fokus og eksponering vil da stille seg inn etter dette punktet, og med å flytte fingeren mellom lysere/mørkere områder vil bildet bli mørkere eller lysere. I praksis vil det i de aller fleste tilfeller gi omtrent samme resultat som din +/- kontroll. Forskjellen er at jeg påvirker to ting i én operasjon, både fokus og eksponering, mens du må gjøre to separate operasjoner og muligens oppnår marginalt bedre kontroll og bruker litt mer tid.

 

Kameratestene og eksemplene som jeg har linket til tidligere viser jo at iPhone 4 stort sett gir rimelig bra kontroll på eksponeringen, og kan ta ypperlige bilder i de rette hender. ;)

 

 

Om mobilnerder: spørsmålet er ikke hvem som kan gå inn på mobildelen av forumet her, spørsmålet er hvem som faktisk gjør det. Mobilnerder.

Heh, da har du ikke sett mange tester av iPhone 4 sitt kamera. Første testen av iPhone 4 på Engadget sin side viser jo helt klart at en del av bildene dem tok var helt forferdelige. Samme med testen Amobil gjorde. Det ene bildet Amobil hadde tatt som var av denne Lamborghini bilen, viser jo også klart og tydelig at bildet har AAAAAAAALT for mye lysstyrke i bildet.

 

Nei, er ikke bare mobilnerder som er på forumet er. Er faktisk utrolig mange her som er på forumet her for å finne hjelp til det dem måtte trenge hjelp til.

La oss se på hva Engadget faktisk skriver i sin test av iPhone 4:

 

"Let's first take a look at the higher-res main camera. At his WWDC keynote, Jobs said that getting great looking images wasn't just about upping the camera's megapixels, but had more to do with grabbing more photons. Increase the photon count, let more light in, and your images will look better, the thought goes. So Apple's using a newer backside-illuminated sensor that's more sensitive to light in addition to upping those megapixels -- and we must say, pictures on the iPhone 4 look stunning. Our shots looked good right out of the gate, with few problems when it came to focusing or low light. With the flash on, we managed decent if somewhat blown out results (fairly common with smaller LED flashes) though impressively, the iPhone 4 was usually able to take completely useable and even handsome photos in fairly low light without the flash. It seems like that photon situation is definitely in play, because even shots taken in fairly dark lighting came out looking good. Autofocus worked well in most situations, and we were actually able to get some impressive looking macro shots (see the flowers and Penny below). In general, we'd have no trouble using the iPhone 4's camera as a stand-in for a dedicated camera. Not only did it take beautiful shots, but the A4 and iOS 4 combo have considerably sped up the time it takes to snap pictures -- it's now almost instantaneous. Otherwise, you have options for a 5x digital zoom (which produces results that look like a digital zoom) and basic on / off / auto settings for the flash. It's pretty bare bones, and we wouldn't have minded a few basic options like white balance settings -- but c'mon, this is Apple we're talking about. Luckily, the App Store is chock full of applications that improve upon the stock camera app -- we expect to see a handful of new ones that take advantage of the new sensor soon."

 

Testbildene finner du her: http://www.engadget.com/photos/iphone-4-camera-shots/

 

 

Amobils test av iPhone 4 har tittelen Supert kamera og ekstrem skjerm

 

"Stillbilder

Ved lansering skrøt Jobs av at Iphone 4 skulle ha svært god bildekvalitet. Sett opp mot Apples egne skrytebilder er det vanskelig å få like støyfrie og kontrastrike bilder ut av telefonen. Jobs har likevel sitt på det tørre.

Bildene vi får ut av Iphone 4 er kort sagt svært gode. Noe bildestøy fins det i dem, men vi finner også svært god detaljgjengivelse. Fargegjengivelse og kontrast er også av det bedre vi har sett fra en mobiltelefon.

Overoppskarping fins det forholdsvis lite av i bildene, og også innebilder blir forholdsvis bra med Iphone 4-s kamera på fem megapiksler.

LED-lyset som fungerer som video- og fotolys på telefonen fungerer bra, og gir en forholdsvis jevn belysning. Her er det også noen telefoner som synder ved å gi svært skarpt lys i et lite område, slik at man ser veldig godt at kunstig lys er brukt. Dette gjør altså ikke Iphone 4."

"Sony Ericsson X10 har høyere oppløsning, men må se seg slått av Apples nyeste telefon"

 

Jeg har nå linket til et utall eksempler som viser at man kan ta flotte bilder med iPhone 4, og flere tester som er temmelig samstemte i at den har et godt kamera til mobiltelefon å være.

Er det mulig å ta teknisk dårlige bilder med iPhone? Absolutt, og bildet av Lamborghinien er et eksempel på det, tatt i en vinkel og lyssetting som ikke akkurat er enkel. Jeg kan også ta et speilreflekskamera til 10.000 kroner og ta et bilde som er like dårlig, hvis jeg gjør de gale tingene. Det enhver god fotograf ville gjort med Lambo'en var å finne en bedre posisjon å ta bildet fra, for bl.a å unngå den ødeleggende refleksen fra bilen over gaten. Det er lov å bruke både øyne og hjerne samtidig som man tar bilder. See? ;)

Endret av Newton
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Artig med slike tråder, har selv både iphone og android telefon.

Eneste som virkelig utmerket seg på iphone er musikkavspilling, noe jeg ikke synes androiden klarer like bra(lydmessig), ellers er itunes en av hovedgrunnene til at jeg avvikler min iphone.

Liker "friheten" man har på en android basert telefon :)

Lenke til kommentar

@Vindicator: Jeg skal si det jeg sa for to innlegg siden på en litt enklere måte: Den innebygde kamera app-en på iPhone 4 lar brukeren gjøre bildet lysere eller mørkere ved å peke på punkt i søkerbildet. Både fokus og eksponering vil da stille seg inn etter dette punktet, og med å flytte fingeren mellom lysere/mørkere områder vil bildet bli mørkere eller lysere. I praksis vil det i de aller fleste tilfeller gi omtrent samme resultat som din +/- kontroll. Forskjellen er at jeg påvirker to ting i én operasjon, både fokus og eksponering, mens du må gjøre to separate operasjoner og muligens oppnår marginalt bedre kontroll og bruker litt mer tid.

 

Kameratestene og eksemplene som jeg har linket til tidligere viser jo at iPhone 4 stort sett gir rimelig bra kontroll på eksponeringen, og kan ta ypperlige bilder i de rette hender. ;)

 

 

Om mobilnerder: spørsmålet er ikke hvem som kan gå inn på mobildelen av forumet her, spørsmålet er hvem som faktisk gjør det. Mobilnerder.

Heh, da har du ikke sett mange tester av iPhone 4 sitt kamera. Første testen av iPhone 4 på Engadget sin side viser jo helt klart at en del av bildene dem tok var helt forferdelige. Samme med testen Amobil gjorde. Det ene bildet Amobil hadde tatt som var av denne Lamborghini bilen, viser jo også klart og tydelig at bildet har AAAAAAAALT for mye lysstyrke i bildet.

 

Nei, er ikke bare mobilnerder som er på forumet er. Er faktisk utrolig mange her som er på forumet her for å finne hjelp til det dem måtte trenge hjelp til.

La oss se på hva Engadget faktisk skriver i sin test av iPhone 4:

 

Snip...

Javel, lå oss heller se her: iPhone overdriver med fargen på de fleste bildene, som gjør at de ofte ser unaturlige ut. Mobilkameraet bommer spesielt på oransje, rødt og blått. Om forholdene ligger til rette får man likevel gode bilder med iPhone 4, og testerne setter pris på HDR-funksjonen som i enkelte tilfeller bøter på det svake dynamikkomfanget.

 

Bekrefter nøyaktig det jeg har snakket om anngående iPhone 4. Og legg merke til dette som ble sagt: Om forholdene ligger til rette får man likevel gode bilder med iPhone 4, og testerne setter pris på HDR-funksjonen som i enkelte tilfeller bøter på det svake dynamikkomfanget. Ja kun om forholdene er rette.

 

Så mine punkter er fortsatt like gyldig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Vindicator: Gratulerer, du har funnet den mest tabloide "testen" av disse mobilkameraene jeg har sett jeg har sett så langt.

 

La oss heller gå til kilden for smilefjesene, så det går an å vurdere grunnlaget for tabloidiseringen til TV2: http://www.amobil.no/artikler/kameratest/79081/2

 

Bildene de har basert seg på ser du her: http://www.amobil.no/artikler/stor_samletest_av_kameramobiler/79081/5

 

Mye dårlige bilder der, ja. Og mye bilder tatt under svært vanskelige lysforhold, med lav formiddagssol om høsten eller i skumringslys.

Ikke bare iPhone som strever med noen av motivene, men også din kjære Xperia X10 og noen av de andre telefonene bommer stygt i mange tilfeller. Det er egentlig bare Nokia som kommer ut av sammenligningen med æren i behold, om man bruker et brukbart kompaktkamera som målestokk. Kort sagt så kommer X10 bedre ut enn iPhone i noen tester, og med noen av bildene - andre ganger er det iPhone 4 som er bedre.

Synd at de ikke også tok bilder med HDR på iPhone, for sammenligningens skyld. Er rimelig sikker på at HDR-funskjonen i iPhone 4 virkelig ville kommet til sin rett i mange av disse bildene, som er typiske motiver som er som skapt for HDR ;)

 

Mer er det vel ikke å si, jeg ser i alle fall at Apple ikke har spesielt mye å skamme seg over, når de som her er fullt på høyde med Sony Ericsson på kamerafronten ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Vindicator: Gratulerer, du har funnet den mest tabloide "testen" av disse mobilkameraene jeg har sett jeg har sett så langt.

 

La oss heller gå til kilden for smilefjesene, så det går an å vurdere grunnlaget for tabloidiseringen til TV2: http://www.amobil.no/artikler/kameratest/79081/2

 

Bildene de har basert seg på ser du her: http://www.amobil.no/artikler/stor_samletest_av_kameramobiler/79081/5

 

Mye dårlige bilder der, ja. Og mye bilder tatt under svært vanskelige lysforhold, med lav formiddagssol om høsten eller i skumringslys.

Ikke bare iPhone som strever med noen av motivene, men også din kjære Xperia X10 og noen av de andre telefonene bommer stygt i mange tilfeller. Det er egentlig bare Nokia som kommer ut av sammenligningen med æren i behold, om man bruker et brukbart kompaktkamera som målestokk. Kort sagt så kommer X10 bedre ut enn iPhone i noen tester, og med noen av bildene - andre ganger er det iPhone 4 som er bedre.

Synd at de ikke også tok bilder med HDR på iPhone, for sammenligningens skyld. Er rimelig sikker på at HDR-funskjonen i iPhone 4 virkelig ville kommet til sin rett i mange av disse bildene, som er typiske motiver som er som skapt for HDR ;)

 

Mer er det vel ikke å si, jeg ser i alle fall at Apple ikke har spesielt mye å skamme seg over, når de som her er fullt på høyde med Sony Ericsson på kamerafronten ;)

Jeg har lest den testen der før, men har lest igjennom den en gang til. Og etter å ha lest igjennom testen nå, så er kun skarpheten i bildene på iPhone 4 og noen få farger i noen bilder på iPhone 4 som er hakket bedre enn det XPERIA X10 har.

 

Men sånn totalt sett, så er kameraet på XPERIA X10 en del bedre enn iPhone 4 sitt kamera.

 

Testen bekrefter jo det jeg sier at iPhone 4 sine bilder er for det meste vanvittig dårlig på fargene i bildene som blir tatt. Og det har faktisk MYE å si på hvor bra et bilde ser ut.

 

Nå vet vi at XPERIA X10 ikke tar like SKARPE bilder som iPhone 4, men XPERIA X10 klarer i det minste å få mere riktige farger (noen farger i noen bilder er ikke helt på topp da, men fortsatt ganske bra) på de fleste bildene i motsetning til hva iPhone 4 klarer.

 

Og med at man kan stille på hvilken modus du vil ta bilder i, så blir kameraet bedre på XPERIA X10 uansett. Om jeg er i omgivelser ute med mye lys, så setter jeg bare kameraet i Dagslys modus, og vips, så blir de lyse områdene mere justert til et brukbart nivå.

 

Og om det fortsatt er for lyst da, så kan du bare justere lysstyrken selv til du får det slikt du vil.

 

Slike muligheter har du ikke i iPhone 4, og er derfor man får så mange bilder i fra iPhone 4 som ser helt for jævlig ut når det kommer til fargegjenngivelse når man ikke kan justere slikt selv.

 

Så med andre ord, så har iPhone 4 lang vei igjen for å bli like bra som XPERIA X10 sitt kamera.

 

Men men, jeg selger hvertfall min XPERIA X10 nå for å kjøpe meg Samsung Galaxy S II mobilen :thumbup: . Finn.no koden er: 28261020.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...