Gå til innhold

Ditt GOTY for 2010


Anbefalte innlegg

Jeg har vel hatt tidenes spilletørkeår. Av de jeg har spilt og fullført, så vil jeg trekke frem Nier. Det er undervurdert etter min mening. Historien, musikken og gameplayet er veldig bra. Spillet fikk litt laber mottakelse på grunn av kjedelige omgivelser blant annet. Er vel enig det, men spillet var så fengende for min del at jeg egentlig ikke la merke til det. Spillet har god spillbarhet, ettersom en kan spille igjennom igjen og se andre avslutninger.

 

Flere spill som helt klart kunne vært GOTY for meg, men bør vel ikke si at de er det om jeg ikke har spilt de. Da kan jeg bare spekulere i at Professor Layton: The Lost Future, The Whispered World og Heavy Rain ville vært GOTY for meg også. Andre spill som jeg har spilt, som fortjener hederlig omtale er: Dragon Quest IX: Sentinels of the Starry Skies, Super Mario Galaxy 2 og Final Fantasy XIII.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Red Dead Redemption, uten tvil. En åpen verden av det slaget kombinert med Euphoria-motor og stemningsfull spillmusikk gjør den til et behagelig spill å spille, samtidig som du alltid har nok å gjøre til at det ikke blir kjedelig, selv om du velger å ikke gjøre noen spesifikke quests kan du ri rundt og se deg om, samle skinn etc., ting som underholder deg uten at du nødvendigvis må gjøre noe i heseblesende tempo bare for å få spillet videre.

 

Bare det å se at når en du skyter i foten/armen/låret faller på forskjellige og helt unike måter som blir fortløpende kalkulert av AI-en kiler nerdenervene mine på måter jeg ikke trodde var mulig lengre i 2010.

Lenke til kommentar

Heroes of Newerth får nok den plassen. Utrolig masse morro, variasjon, supert team-play og en ekstremt velutført presentasjon.

 

Honorable mentions får bli Battlefield: Bad Company 2 (super multiplayer, spesielt når du spiller med venner over voice chat) og WoW: Cataclysm (som jeg personlig mener har perfeksjonert WoW).

Endret av Error
Lenke til kommentar

Snedig, kan ikke å huske å sett Assassin Creed: Brotherhood ble nevnt :p

Mine spill som kom sterkt ut i år for meg er

Farming Simulator 2011

Assassin Creed: Brotherhood

Red Dead Redemption

Halo: Reach

BF: BC 2

CoD: Black Ops

 

Grunnen for at Black Ops var med på min liste er fordi det har zombies, combat training og det vanlige MP gameplayet men den største grunnen er vel at historien i singleplayer var det sterkeste jeg har sett i et CoD spill. Spillet har klart sine svakheter men når jeg fyrer opp zombies med 3 venner så kan ta ett par timer før jeg spiller noe annet :p

 

Edit: glemte å ta med BC2

Endret av Siren
Lenke til kommentar

Jeg likte Assassin's Creed: Brotherhood, men det var alt for likt AC2 til å føles som et nytt spill. Ta bort hestene og folkene dine, og hva har du igjen som ikke var i AC2?

 

Jeg kan legge til et spill i listen min. (enkelte av dere vet sikkert hva det er allerede.) :p

 

Årets spill (DS): 999: 9 Hours, 9 Persons, 9 Doors Mer trenger jeg ikke si. Har du DS bør du prøve det når det kommer ut i Norge eller importere fra utlandet. Men bare glem piratkopier. 999 er et av de få spillene som faktisk er verdt hver eneste krone selv om du importerer fra utlandet og blir stoppet i toll. (mitt gikk rett inn i postkassa uten problem.)

Lenke til kommentar

Red Dead Redemption

Amensia: The Dark Descent

Minecraft

 

Er de eneste spillene med utgivelse i fjor som jeg virkelig har storkost meg med.

 

Ingen andre stortitler nådde opp, istedet viste de seg å være barnslige (markedsgruppa er tenåringer).

 

Gleder meg til The Witcher 2 nå :whistle:

Endret av Aspiranten
Lenke til kommentar

Mass Effect 2.

 

Ok, jeg bryter egne prinsipper men det må være lov ^_^

 

Begynte på det like før vi gikk inn i 2011 og er enda ikke ferdig, men alt det arbeidet som er lagt i spillet er utrolig overvelmende. Jeg liker ikke alle aspekter ved spillet, skytingen er midt på treet og enkelte personer (blant annet Shepard) har merkelige ansiktsanimasjoner. Men historien fenger så til de grader og det er hele tiden noe spennende å gjøre og valg å ta - noen vanskeligere og mer interessante enn andre.

Lenke til kommentar

Årets spill: Mass Effect 2 Bioware har skapt et vidunderlig univers i Mass Effect serien. ME2 hadde en noe ufokusert hovedhistorie, men spillet leverte på bortimot alle de andre punktene. Jeg bøyer meg i støvet for Bioware.

 

Honorable mentions: Super Meat Boy, Red Dead Redemption og Limbo.

 

Årets nedlastbare spill: Super Meat Boy XBLA har et robust utvalg med platformspill, men SMB er den ubestridte kongen på haugen. Spillet har tonnevis med innhold, en sjarmerende presentasjon og en velbalansert vanskelighetsgrad. Historiemodusen var svært vanskelig, men ikke så vanskelig at jeg fikk lyst til å gi opp før jeg rakk å gjøre meg ferdig med Dark World modusen.

 

Honorable mentions: Limbo, Pac-man CE DX og Perfect Dark 64.

 

Årets soundtrack: ilomilo Jeg ble rett og slett glad av å spille ilomilo, og musikken må ta på seg en stor del av æren for det gode humøret.

 

Årets tilleggspakke: Lair of the Shadow Broker (Mass Effect 2) Pakken var full av minneverdige øyeblikk og omgivelser. Det er slik man lager en skikkelig tilleggspakke.

 

Årets historie: Alan Wake Interessante rollefigurer, småbysettingen og atmosfæren reddet spillet fra å være en middelmådig third person shoooter. Jeg håper inderlig at spillet får en oppfølger.

 

Årets grafikk: Red Dead Redemption Jeg må ta av meg hatten for Rockstar. RDR er det mest imponerende sandboxspillet jeg har spilt noensinne.

 

Årets overraskelse: Super Meat Boy Jeg fulgte ikke så mye med på SMB på forhånd, så jeg ante egentlig ikke hva jeg hadde i vente. Spillet endte opp med å bli et av mine favorittspill på xboxen.

 

Årets flerspilleropplevelse: Halo Reach (co-op) Vi døde som fluer gjennom hele spillet, men vi klarte til å slutt å kjempe oss gjennom historiemodusen på legendary. Utrolig artig spill.

 

Årets øyeblikk: Å meie ned rekker med spøkelser i Pac-man Championship Edition DX.

 

Årets annonsering: Elder Scrolls V: Skyrim Det er ikke ofte man får spille et nytt Elder Scrolls, og derfor ble jeg ubeskrivelig glad da Bethesda annonserte spillet. Det er uten tvil det spillet jeg ser mest frem til i 2011.

 

Alt i alt var 2010 et kjempeår. Om jeg skulle ha trekt frem en skuffelse så hadde det nok vært Fable III. Ikke fordi det er et dårlig spill (for det er det ikke), men fordi det ikke nådde opp til forventningene mine.

Lenke til kommentar

Har ikke peiling på hva som kom i år siden mange kom svært tidlig på året eller sent forrige år, men jeg kan ta noen:

 

Årets spill (DS): Dragon Quest XI. Sentinels of the Starry skies Her snakker vi rollespill på sitt beste. Teknisk sett er det JRPG, men det er så mye som er inspirert av andre typer rollespill at det er mer "vanlig" rollespill enn de tidligere spillene i serien. Du har ikke engang faste karakterer, men lager dem selv. Selv etter Baldur's Gate-serien, Diablo-serien, Elder Scrolls-serien og så videre er DQIX det spilleg jeg har spilt lengst noensinne. Det gikk mye tid i Morrowind og Neverwinter Nights, men DQIX er ekstremt. Og selv etter rundt hundre timer kan jeg fint gå hundre timer til utne å bli ferdig. Og det før jeg henter nye oppdrag fra nettet.

 

Skal kjøpe dette snart, men lurar på ein ting: Korleis er historia i spelet? Det at du laster ned oppdrag frå internett, er det høg kvalitet over desse oppdraga, eller er det berre "grinding" og "fetch"-oppdrag?

 

Årets skuffelse 1 (PC): StarCraft 2 - Wings of Liberty For all del, det er ikke direkte dårlig. Men det er ikke i nærheten av så bra som det kunne og burde ha vært. StarCraft er en en klassiker på alle måter, og selv om det bare er standard RTS klarte de å få det til å føles som et nytt spill med en drøss forbedringer. StarCraft 2 føles mer som en oppdatert versjon av StarCraft 1. Noen nye ting er det jo, men alt i alt er det så lite som er nytt at jeg føler jeg spiller et spill fra 90-tallet med oppdatert grafikk. Det er så mange RTS-er siden StarCraft som drar sjangeren til nye høyder at det ikke holder lenger å fokusere på det som var bra for ti år siden. Følger man ikke med i utviklingen varer man ikke lenge i bransjen. Hva om man hadde laget Half-life 3 med med motoren til Half-life 1 og bare oppdatert grafikken uten å legge til noe annet nytt? Selvsagt ville det ikke fungert, og nettopp derfor fungerer ikke StarCraft 2 heller. Men når det er sagt er editoren i StarCraft 2 ganske kraftig, og vi har to expansioner i vente. Det kan nok kanskje bli bra etterhvert, men 'etterhvert' holder ikke.

 

Eg ser eit snev av poenget ditt, men likevel kunne ikkje vore meir ueinig med deg. Hadde du likt Starcraft 2 om det hadde utvikla seg til å bli noko som f.eks. Company of Heroes - altså eit heilt anna spel? Det hadde ikkje eg! Det er så mange spel som tar seg av RTS si "utvikling", at det er deilig å sjå (og spela) eit spel som gjer eit poeng av det kanskje ikkje er naudsamt å totalforandre på den gode oppskrifta dei hadde, men heller finpusse på den. Ein parallell: Eg er ein fan av Starcraft 1. Eg er også ein fan av det legendariske Heavy Metal-bandet Judas Priest. Om 'Priest skulle ha fornya musikken sin og - la oss sei - utvikla den om til Danseband, hadde eg rett og slett blitt sur! -Men 'Priest skjønar plassen sin og lagar den musikken dei kan best: Heavy Metal. Nei, at SC2 er UTRULEG likt 1rn får så vera, spelet er rett og slett så bra som eg forventa meg.

 

Sidan du syt så; kva for noko nytt ville du hatt?

Lenke til kommentar

Av de jeg har spilt og fullført, så vil jeg trekke frem Nier. Det er undervurdert etter min mening. Historien, musikken og gameplayet er veldig bra. Spillet fikk litt laber mottakelse på grunn av kjedelige omgivelser blant annet. Er vel enig det, men spillet var så fengende for min del at jeg egentlig ikke la merke til det. Spillet har god spillbarhet, ettersom en kan spille igjennom igjen og se andre avslutninger.

THIS!!!!

 

Kommer vel ikke som en bombe at jeg er enig i dette. ^_^ Så:

 

Årets spill: NieR! Har for lenge siden gitt uttrykk for min fascinasjon for dette spillet. Blandingen er så herlig, så herlig. Den knuser alle sjangerdeffinisjoner ved å være litt av alt. Og stemningen i spillet er helt upåklagelig. Mye på grunn av det som kanskje er tidenes soundtrack. Og fire forskjellige slutter gjør at det er interessant å spille den både 3 og 4 ganger. Enkelte svært rørende øyeblikk i den svært personlige historien topper det hele. Fantastisk!

 

Andre gode kandidater er Heavy Rain, Divinity 2: The Dragon Knight Saga og Assassin's Creed: Brotherhood.

 

Årets konsollspill: NieR Samme grunner som over. Velger derfor å si Heavy Rain Veldig flott og innovativt spill, mangev de samme tingene som gjør NieR så bra, nyskapnede, rørende historie med flere slutter og et flott soundtrack. ^_^

 

Verdt å nevne er Assassin's Creed: Brotherhood, GT 5, Black Ops og Enslaved.

 

Årets PC-spill: Divinity 2: The Dragon Knight Saga Så fikk vi en god ren RPG opplevelse i år også. Det sier vel egentlig det meste. Mange spill av denne typen som skuffet.

 

Verdt å nevne her er Two Worlds 2 og The Whispered World.

 

Årets håndholdte spill: Pokémon HeartGold/SoulSilver Det er Pokémon! Synonymt med mange timer god underholdning i en facinerende og fremdeles like sjarmerende verden. ^^

 

 

Og nå vet jeg at jeg går mot strømmen og sikkert kommer til å hisse opp mange her. :p

 

Årets skuffelse: Mass Effect 2 Rett og slett, det var for meg et stort tilbakeskritt fra ME (1). De fjernet det meste av det som var bra, satt igjen med et spill som med en vinglete historie, ikke klarte å engasjere meg. Ikke klart å plukke det opp igjen etter at jeg la det fra meg. Magien var borte. Sukk! v.v

 

Mange flere gode, og ikke fullt så gode spill som kunne nevnes fra dette veldig gode spillåret, som kanskje kun toppes av neste år. ;)

Lenke til kommentar

Kandidater GOTY:

 

Alan Wake: Story, stemning, grafikk, gameplay og persongalleri

 

Darksiders: Story og gameplay

 

Enslaved: Stemning og gameplay

 

 

Jeg kunne ha nevnt BF: BC2 hadde det ikke vært for camper- magneten. Jeg HATER campere, og 90% av de som spiller på 360 gjør dette. Dessuten har MoH bedre lyd, og mer stemningsfull grafikk.

 

 

 

Kandidater Årets skuffelse:

 

Gran Turismo 5 : Har jeg spilt akkurat deg 4 ganger før? En håndfull fine biler kan ikke redde det.

 

God of War 3: Hvordan kunne Dantes Inferno overgå Hack n` Slash- kongen på gameplay?

 

Halo Reach: Heller ikke dette spillet kunne få meg til å oppdage hva som er bra med Halo.

 

 

Jeg tror nok Alan Wake er min GOTY i et år jeg syntes har vært jevnt over skuffende.

 

(Med "gameplay" mener jeg kontrollere/styring og kameraføring som er nøyaktig, responsivt og "fluid". Om verktøyet du har fått utdelt -teknisk sett- lar deg gjøre det du ønsker på en lettvint måte)

Lenke til kommentar

Må nok si at Starcraft 2 er GOTY for meg. Selv om jeg synes singleplayer var ganske skuffende så ser jeg fortsatt på tournaments nesten hver eneste helg, og kommer sannsynligvis til å fortsette med det en god stund. Var mye bra "oppfølgere" som ME2, RDR, Fallout:NV og GoW3, men synes at ingen av dem klarte å overgå kvaliteten fra de originale ideene. Må også nevne Darksiders bare fordi det fortjener oppmerksomhet :p

 

Også en liten kommentar til PityTheFool. Siden du spilte RDR på xbox så burde du være forsiktig med å anta at det er like bra på ps3.

Endret av Ares
Lenke til kommentar

Red Dead Redemption

Amensia: The Dark Descent

Minecraft

 

Er de eneste spillene med utgivelse i fjor som jeg virkelig har storkost meg med.

 

Ingen andre stortitler nådde opp, istedet viste de seg å være barnslige (markedsgruppa er tenåringer).

 

Gleder meg til The Witcher 2 nå :whistle:

 

Kost deg med Amnesia: The Dark Descent? Du må jo være sinnsyk. Jeg for min del holdt på å daue av redsel!

 

Min GOTY-liste:

Battlefield: Bad Company 2

Need for Speed Hot Pursuit

Dragon Age: Awakening (Ja, det er en DLC, men det supplerer en allerede fantastisk verden og spill.)

Endret av Sesseth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...