Gå til innhold

Tiårets beste spill (10-1)


Anbefalte innlegg

Hvem mener du hadde blitt begunstighet og ikke begunstiget av å bruke topp 50?

Det vil nok mest sannsynlig bli, som du sier, de spillene som er gode men ikke gjorde det helt store inntrykket på anmelderene, men poenget er jo at nettopp det varierer mye fra person til person. Et spill som en person plasserer på første plass kan like godt havne på en femtiende plass hos en annen person.

 

Og da kan man spørre seg selv, er et spill som 5 plasserer på 5. plass dårligere enn et spill 2 plasserer på 3. plass? Også, gitt at alle plasserer forskjellige spill på topp 5, bortsett fra to som plasserer et spill på samme plass. Det vil da gjøre det spillet til det beste spillet, på tross av at de andre ikke tok det med i det hele. Hvis vi sier at alle hadde forskjellige spill på sin topp 10, men over halvparten av dem hadde samme spill som nr 11 så vil den, med en så kort liste, ikke komme med. Mens hvis det hadde vært topp 11 så ville den kommet på 1. plass.

 

Det jeg vil frem til er at på en slik liste, i likhet med i fysikklaben så er det antall forsøk som avgjør hvor nøyaktig resultatet blir. En større basis for kåringen vil derfor gjøre den mer representativ. En liste på ti spill av alle som har kommet i løpet av ti år er rett og slett for kort. Trenger ikke å være 50, men (og nå snakker jeg bare for meg selv) jeg har mer enn 50 spill jeg synes fortjener en plass på listen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvem mener du hadde blitt begunstighet og ikke begunstiget av å bruke topp 50?

Det vil nok mest sannsynlig bli, som du sier, de spillene som er gode men ikke gjorde det helt store inntrykket på anmelderene, men poenget er jo at nettopp det varierer mye fra person til person. Et spill som en person plasserer på første plass kan like godt havne på en femtiende plass hos en annen person.

 

Og da kan man spørre seg selv, er et spill som 5 plasserer på 5. plass dårligere enn et spill 2 plasserer på 3. plass? Også, gitt at alle plasserer forskjellige spill på topp 5, bortsett fra to som plasserer et spill på samme plass. Det vil da gjøre det spillet til det beste spillet, på tross av at de andre ikke tok det med i det hele. Hvis vi sier at alle hadde forskjellige spill på sin topp 10, men over halvparten av dem hadde samme spill som nr 11 så vil den, med en så kort liste, ikke komme med. Mens hvis det hadde vært topp 11 så ville den kommet på 1. plass.

 

Det jeg vil frem til er at på en slik liste, i likhet med i fysikklaben så er det antall forsøk som avgjør hvor nøyaktig resultatet blir. En større basis for kåringen vil derfor gjøre den mer representativ. En liste på ti spill av alle som har kommet i løpet av ti år er rett og slett for kort. Trenger ikke å være 50, men (og nå snakker jeg bare for meg selv) jeg har mer enn 50 spill jeg synes fortjener en plass på listen.

 

En større liste vil nok gjøre den mer representativ for hva slags snittscore et spill ville fått av alle gamere. Hva som er mest riktig av det og dagens form kan diskuteres, begge deler kan være interessant. Men personlig tror jeg jeg holder en finger på at en liste som har flere "elsk eller hat"-spill og færre "alle synes det er bra"-spill er mer interessant.ANdre såtr selvsagt fritt til å være uenige.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da var Baldur Gate 1 + expansion pack og Baldurs Gate II + expansion pack kjøpt :whistle:

 

 

Baldurs Gate 1 + Tales of The Sword Coast Expansion

Baldurs Gate 2 + Throne of Bhaal

 

 

er det noen ting jeg mangler da? ;) tenker jeg av expansion pakker eller lignende?

Tør jeg spørre hvor du kjøpte de hen? :)

 

Gamezone.no

 

 

men Cdon.no har det litt billigere :whistle:

Takketakk. Da tror jeg det blir kjøp.

Lenke til kommentar

Her er spillene vi mener var de beste i tiåret som gikk.

Les hele saken

 

Ikke for å være grinebiter, men tiåret er faktisk ikke over. År 2000 tilhører forrige tiår, altså 90-tallet, mens 2010 er siste år i det første tiåret i det nye årtusenet. Lista kommer et år for tidlig og flere spill skulle ikke vært med ;)

 

Hehe, sant som du sier, men når "alle andre" regner tiåret som ferdig nå ville det vært bra sært av gamer å komme med denne lista neste år.

OT: Det varmet mitt hjerte å se FFIX så høyt oppe på lista. Og Portal er en genistrek av de absolutt sjeldne. Noen pc-gamer har jeg aldri vært, så ellers føler jeg meg litt utenfor :whistle:

Lenke til kommentar

Mykje einig med top 10 lista!

 

Baldur's Gate 2 er verkeleg det beste spelet som kom forrige tiår. Fantastisk spel, med stor replay-value. For dei som ikkje har prøvd Deus Ex eller Baldur's Gate 2 så anbefalar eg det på det sterkaste.

 

På eit generelt grunnlag syntest eg kanskje at Warcraft 3 / TFT kunne komt lenger fram på lista, mykje takka vere flott kampanje og ein veldig populær multiplayerdel. Half Life 2 også. Ein er aldri 100% samd i desse listene, men mykje rett her og underhaldande lesing er det uansett!

Endret av ashtray
Lenke til kommentar

wow, dere tok med Trackmania og Gran Turismo klonen Forza 2 men ikke ett eneste Gran Turismo spill?

Hallooooo?

 

Det er fordi de som hadde Forza 2 på listen ikke hadde plass til å også ha Gran Turismo der, selv om de sikkert er helt enig i at det fortjener å være på topp 50 listen.

Lenke til kommentar

Spill handler i stor grad om innlevelse og "ut av kroppen"-feeling.Det er en grunn til at vi leser en bok , ser en film eller spiller et spill.Underholdning og virkelighetsflukt.

Hvis man ser på spill som Dragon Age - som hylles opp i skyene av alt og alle. så når det ikke Baldurs Gate 2 opp til anklene engang.Det sier litt om hvor bra BG2 egentlig er.

 

Det blir alikevel litt feil å kåre "beste spill",til sammenligning - hvor lett er det å kåre tiårets beste film ? Eller Tiårets beste bok ?

Man må gå på sjanger og kategori - da blir saken straks mye enklere.

Lenke til kommentar

Hvor i alle dager er NOLF1 og NOLF2? Hvor er Elite Beat Agents? Hvor er Gran Turismo 3? (Uncharted 2 gidder jeg ikke etterlyse en gang for det visste jeg ikke ville være med her).

 

Jaja... det er deres liste, og dere skal få mene hva dere vil. På min liste hadde jeg sløyfet lassevis av de middelmådige RPG-ene dere har med. Det topper seg på mange måter når dere makter å ha med de to kjedeligste spillene i FF-serien og utelater perlen som heter FFXII..

 

Og Portal? Jeg reagerer ikke på at det er kort, men dette spillet er virkelig keiserens nye klær.

 

Men som sagt; dette er mine meninger.

 

Hvem bryr seg om dine meninger? Lag din egen liste og glo på den da vel

Lenke til kommentar

Hvor i alle dager er NOLF1 og NOLF2? Hvor er Elite Beat Agents? Hvor er Gran Turismo 3? (Uncharted 2 gidder jeg ikke etterlyse en gang for det visste jeg ikke ville være med her).

 

Jaja... det er deres liste, og dere skal få mene hva dere vil. På min liste hadde jeg sløyfet lassevis av de middelmådige RPG-ene dere har med. Det topper seg på mange måter når dere makter å ha med de to kjedeligste spillene i FF-serien og utelater perlen som heter FFXII..

 

Og Portal? Jeg reagerer ikke på at det er kort, men dette spillet er virkelig keiserens nye klær.

 

Men som sagt; dette er mine meninger.

 

Hvem bryr seg om dine meninger? Lag din egen liste og glo på den da vel

 

Ja fyfaen, tenkt å gi sin egen mening om noe så subjektivt som en topp 50 liste på et FORUM!! Totalt forkastelig, han burde skamme seg.

Lenke til kommentar

 

Fallout 3:

-Hvis man gidder å bygge en by av scrap metal gidder man også å plukke opp søppel fra gulvet på soverommet. Tydeligvis finnes det heller ikke farger i fremtiden. Dette spillet tror visst at jo styggere grafikk jo mer troverdig. En dyster spilleopplevelse.

 

Spillet er jo lagd for å være dystert. Ikke alle valg i spill er for å få maks troverdighet. Det blir litt som å klage over at det er lite troverdig at det er mørke blå-aktige fargeroveralt i feks CSI NY. Eller Blodrød himmel i From Hell, det er virkemidler som har andre mål en kun suveren realisme.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...