Gå til innhold

Tiårets beste spill (10-1)


Anbefalte innlegg

Morrowind skal jeg prøve. Tror jeg kanskje skal prøve Baldur's Gate også. Vampire: The Masquerade: Bloodlines ser litt tøft ut også. Jeg har aldri vært noen pc gamer, så det er nok derfor jeg ikke har spilt en del av spillene.

 

om du skal prøve noe begyn med baldurs gate 1 eller 2. Morrowind og Masquerade skjemmes litt av dårlig grafikk, men baldurs gate spillene er isometriske "tegnede" spill.. det er altså ikkje så farlig at grafikken ikke er top notch..

 

Du kan forresten finne remakes av baldurs gate spillene der de har oppgradert grafikken, anbefales :)

Grafikken spiller ikke så stor rolle for meg. Morrowind blir det første spillet jeg skal prøve, så får de andre komme etterhvert. Ehm, hvor kan jeg finne remakes av Baldur's Gate spillene?

 

 

Hvis du begynner på Morrowind så varm opp med denne

http://www.youtube.com/watch?v=ZWuNf4gxwuM

Får du ikke febertokter og frysninger på ryggen burde du ta deg en bolle ;)

 

Neste spill du burde spille er Baldurs Gate 1, anbefaler å kjøre det med standard grafikk for maks nostalgia, følg deretter opp med BG2 og utvidelsespakken Throne of Bhaal. Du er herved frelst.

 

Nå skal sant sies at jeg absolutt ikke er uenig med topplaseringen til BG2, ifølge underskriften min så er jeg en smule partisk ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Morrowind skal jeg prøve. Tror jeg kanskje skal prøve Baldur's Gate også. Vampire: The Masquerade: Bloodlines ser litt tøft ut også. Jeg har aldri vært noen pc gamer, så det er nok derfor jeg ikke har spilt en del av spillene.

 

om du skal prøve noe begyn med baldurs gate 1 eller 2. Morrowind og Masquerade skjemmes litt av dårlig grafikk, men baldurs gate spillene er isometriske "tegnede" spill.. det er altså ikkje så farlig at grafikken ikke er top notch..

 

Du kan forresten finne remakes av baldurs gate spillene der de har oppgradert grafikken, anbefales :)

Grafikken spiller ikke så stor rolle for meg. Morrowind blir det første spillet jeg skal prøve, så får de andre komme etterhvert. Ehm, hvor kan jeg finne remakes av Baldur's Gate spillene?

 

 

Hvis du begynner på Morrowind så varm opp med denne

http://www.youtube.com/watch?v=ZWuNf4gxwuM

Får du ikke febertokter og frysninger på ryggen burde du ta deg en bolle ;)

 

Neste spill du burde spille er Baldurs Gate 1, anbefaler å kjøre det med standard grafikk for maks nostalgia, følg deretter opp med BG2 og utvidelsespakken Throne of Bhaal. Du er herved frelst.

 

Nå skal sant sies at jeg absolutt ikke er uenig med topplaseringen til BG2, ifølge underskriften min så er jeg en smule partisk ;)

Slipper å ta en bolle. Fikk frysninger allerede etter 15 sekunder! ^_^

Lenke til kommentar

Svært mange bra spill som ble med, og god lesning. Ikke helt enig med alle plasseringene, menmen...

 

Selv ville jeg uansett, helt klart, ha hatt med et spill: Kingdom Hearts :love:

Fortjener værtfall en plass blant de 50 høyeste, og for min del godt opp på listen...

 

Commandos 2 (eller 3) kunne også fått en plass på listen, synes nå jeg... menmen

Endret av Anech
Lenke til kommentar

Det hadde hadde vært ganske mange praktiske begrensninger om hver av de 17-18 skribentene skulle levert sin topp 50-liste. Da kan det også hende mange spill bare hadde blitt slengt med for å fylle de ulike plassene nedover på listene.

 

Isteden fikk hver enkelt bidra med sine absolutte favoritter. Likevel var det mange spill som bare ble "bobler", så variasjonen var slik sett kurant.

 

Ser absolutt poenget, men vi løste det annerledes. Så får vi se hva gjør om en tiårs tid. :)

 

Å ha topp50-lister ville nok ført til at flere spill av typen "alle synes det er bra", hadde kommet med, på beksotning av "mange synes det er ekstremt bra". Jeg vet ikke om det nødvendigvis hadde gjort lista mer interessant, antakelig litt mere i harmoni med bestselgere vil jeg tro.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det tror ikke jeg. En topp 50 liste fra hver skribent hadde gjort listen mer balansert og variert tror jeg. Slik som det er nå vil jo, hypotetisk sett, et spill som alle har på 11. plass ikke komme med på listen en gang, mens den nok hadde kommet på topp 5 hvis de hadde en lengere personlig liste. Et spill som en person har på 10. vil også slå et spill som fem personer hadde på 11-15. plass.

 

Selvfølgelig vil du aldri få en liste alle er enig i, men som jeg sa tidligere virker det mer logisk å basere en topp 50 liste på skribentenes topp 50 i stedet for topp 10. Ikke tror jeg det ville blitt noen "fillers" på lista heller. Det kommer så mange gode spill i løpet av ti år at, med litt innsats, vil det ikke være noe problem å finne de 50 man har likt best, eller i det minste de 25. :)

Lenke til kommentar

Interessant liste med endel tips til spill man burde prøve. Enig i endel, mange spill jeg ikke har prøvd. Props for Portal, kunne ikke vært mer enig!

 

Eksempler på spill som mangler i denne listen:

 

Risen - Ikke fullt så bra som G2, men banker skiten ut av både Oblivion og Morrowind

Fra anmeldelsen deres: "Dette er rett og slett et av tidenes beste rollespill". Da er det vel rart om gamer.no ikke klarer å få det med på en topp50-liste som flyter over av rollespill?

 

Gothic 2 - Beste 1st person RPG noensinne

Gothic 3 - Mest ambisiøse RPG noensinne (som ble storslagent etter x antall patcher)

Spellforce 1/2 - Grensesprengende spill som på en vellykket måde kombinerer RTS og RPG

Syberia 1/2 - Fengende historie

Dreamfall: TLJ - Ikke like bra som forgjengeren TLJ, men allikevel nydelig spill

Fahrenheit/Indigo Prophecy - Adventure-spill som prøver noe nytt og treffer midt i blinken

Neverwinter Nights 1/2 - Rollespillteknisk genialt og nærmest uendelig gjenspillbarhet

 

 

Spill som virkelig burde fjernes fra listen:

 

Oblivion:

-av åpenbare grunner

Fallout 3:

-Hvis man gidder å bygge en by av scrap metal gidder man også å plukke opp søppel fra gulvet på soverommet. Tydeligvis finnes det heller ikke farger i fremtiden. Dette spillet tror visst at jo styggere grafikk jo mer troverdig. En dyster spilleopplevelse.

Lenke til kommentar

Hehe litt spesiell liste, men blir jo sånn når man tar kun ett lite uttak av personer for å vurdere. Hadde man tatt det gjennomsnittet synes, ville lista sett HELT anderledes ut. Men det er samtidig ikke så morro, for da er lista ganske forutsigbart.

 

Likevel synes jeg det hadde blitt mer morro om leserne fikk lage sin liste. At de som ville ga poeng fra f.eks 1-12 (likt som grand prix) og gamer presenterte lista ut ifra det. Hadde vært mer spennende da å se hva holdningen på gamer er fremfor noen få fra redaksjonen. Men samtidig måtte endel lesere delta i avstemningen slik at det hadde blitt ganske representativt.

 

Morsomt at dere presenterer sånn liste uansett.

 

Har dere anmeldelsen for Final Fantasy IX noe sted? Fant den ikke?

Lenke til kommentar

 

Har dere anmeldelsen for Final Fantasy IX noe sted? Fant den ikke?

Siden det spillet kom ut 2000 eller noe så tror jeg ikke du vil finne en anmeldelse av FFIX her på Gamer.no :whistle:

 

Det kom ut i 2001 og siden Gamer ble etablert i 2001 tenkte jeg kanskje den var anmeldt bare at jeg var dårlig å søke. :)

Lenke til kommentar

 

Har dere anmeldelsen for Final Fantasy IX noe sted? Fant den ikke?

Siden det spillet kom ut 2000 eller noe så tror jeg ikke du vil finne en anmeldelse av FFIX her på Gamer.no :whistle:

 

Det kom ut i 2001 og siden Gamer ble etablert i 2001 tenkte jeg kanskje den var anmeldt bare at jeg var dårlig å søke. :)

Skjønner den, men dette er nye Gamer.no og jeg tror ikke de gamle anmeldelsene og artiklene fra den tiden er å finne i databasen lenger.

Lenke til kommentar

 

Har dere anmeldelsen for Final Fantasy IX noe sted? Fant den ikke?

Siden det spillet kom ut 2000 eller noe så tror jeg ikke du vil finne en anmeldelse av FFIX her på Gamer.no :whistle:

 

Det kom ut i 2001 og siden Gamer ble etablert i 2001 tenkte jeg kanskje den var anmeldt bare at jeg var dårlig å søke. :)

Skjønner den, men dette er nye Gamer.no og jeg tror ikke de gamle anmeldelsene og artiklene fra den tiden er å finne i databasen lenger.

 

 

Søkte etter en andmeldelse av et spill (husker ikke hvilket) på gamer.no og tek.no nettverket og det var samme personen som hadde skrevet de. Så kanskje noen er flyttet over.

 

 

Portal er et flott spill... men det er ikke så meget nyskapende som alle skal ha det til. Er brukt i mange arkade spill og 2d spill at personen har en type portal, selv om det er første gang jeg ser det i 3d. Spillet var lite varierende, og ja, lett? Men det som virkelig fikk meg til å sitte igjen med en dårlig følelse var gjennspillings verdien, som igjen sier at spillet blir for kort. Når man husker løsningene så blir det mindre artig. Kjedelig at dere har hatt det så bra med portal mens jeg syns det var middelmådig... ;)

Lenke til kommentar

 

 

Har dere anmeldelsen for Final Fantasy IX noe sted? Fant den ikke?

Siden det spillet kom ut 2000 eller noe så tror jeg ikke du vil finne en anmeldelse av FFIX her på Gamer.no :whistle:

 

Det kom ut i 2001 og siden Gamer ble etablert i 2001 tenkte jeg kanskje den var anmeldt bare at jeg var dårlig å søke. :)

Skjønner den, men dette er nye Gamer.no og jeg tror ikke de gamle anmeldelsene og artiklene fra den tiden er å finne i databasen lenger.

 

 

 

 

Hver eneste anmeldelse vi har publisert siden oppstarten i 2001 ligger i arkivet, og er fullt søkbare. Grunnen til at du ikke finner anmeldelse av Final Fantasy IX er rett og slett fordi vi ikke anmeldte det.

Lenke til kommentar

Det tror ikke jeg. En topp 50 liste fra hver skribent hadde gjort listen mer balansert og variert tror jeg. Slik som det er nå vil jo, hypotetisk sett, et spill som alle har på 11. plass ikke komme med på listen en gang, mens den nok hadde kommet på topp 5 hvis de hadde en lengere personlig liste. Et spill som en person har på 10. vil også slå et spill som fem personer hadde på 11-15. plass.

 

Selvfølgelig vil du aldri få en liste alle er enig i, men som jeg sa tidligere virker det mer logisk å basere en topp 50 liste på skribentenes topp 50 i stedet for topp 10. Ikke tror jeg det ville blitt noen "fillers" på lista heller. Det kommer så mange gode spill i løpet av ti år at, med litt innsats, vil det ikke være noe problem å finne de 50 man har likt best, eller i det minste de 25. :)

 

En eller annen forskjell hadde det vel blitt, ellers hadde det ikke vært noe poeng å endre fra 10 til 50. Personlig kan jeg ikke helt se hvorfor forskjellen ikke skulle bli at gode spill (men kanskje ikke de som har satt aller dypest inntrykk) skulle rykke opp (HL2, Call of Duty osv), det er jo typisk disse spillene som ville vært under 10 på lista til anmeldere, og de fleste ville vært på alle anmelderens liste (bare kanskje ikke på topp 10). Hvem mener du hadde blitt begunstighet og ikke begunstiget av å bruke topp 50?

 

AtW

Lenke til kommentar

I tillegg til den topp 10 listen som enhver skribent leverte, kunne de også levert en valgfri lang liste (max 40) på spill de mener fortjener en plass på topp 50 listen. Da vil en også få med spill som rett og slett fortjener å være på den listen, selv om det for de færreste er topp 10 materiale.

Lenke til kommentar

Flott liste!

 

Jeg tror jeg må sette meg i skammekroken som aldri har spilt Baldur`s gate 2 :(

Enig med portal og Kotor.

Og jeg syns det er helt fantastisk herlig at dere har med Vampire The Masquerade: Bloodlines. Dette må være em av de beste RPG jeg noen gang har spilt, og det selv om jeg aldri fikk runna det på grunn av denne "gamebreaking buggen". Makan til herlig stemning og karakterer skal man se lenge etter.

Tror jeg må ta det frem igjen nå å runne det en gang for alle :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...