Gå til innhold

Tiårets beste spill (10-1)


Anbefalte innlegg

Jøss så ræva smak dere har ;). Neida, men er veldig uenig med lista. Topp to er ihvertfall helt rett, selv om jeg hadde byttet om på plassene. Gothic 2 skulle helt klart vært med, det samme skulle Gran Turismo 3, og hva Morrowind og Oblivion (rpgspill for folk som ikke liker rpg spill) gjør så høyt oppe aner jeg ikke. Synes også dere overdriver hvor bra Star Wars: Kotor, og Deus ex (her er sikkert mange uenig men) er.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fin avslutning på lista. Portal fortjener definitivt å være så høyt på lista, for det er ikke noe annet enn genialt.

 

Jeg synes ikke Portal fortjener plass så langt opp på lista. Klart det var noen nyvinninger og det er finpolert ...men tredjeplass, neppe fortjent i mine øyne.

 

Baldur's Gate 2 på førsteplass synes jeg er helt riktig :-) Setter dog Oblivion høyere enn Morrowind, men det er sikkert bare fordi jeg ikke har spilt Morrowind i noen særlig grad.

 

Veldig underholdende artikler :-)

Lenke til kommentar

Kvafornoko, ikkje noko frå Piranha Bytes? Jaja, folk har ulik smak, og det er sjølvsagt lov. Sjølv om gamer.no sin smak i dette tilfellet er feil.

 

Sjølv synast eg i alle fall at Piranha sine spel slår det meste av andre rollespel, og definitivt av åpne rollespel. Bethesda, derimot, synest eg er kraftig overvurderte. Morrowind var totalt sett eit veldig bra spel, men med nokre ganske vesentlege svakheiter. Den viktigaste for meg var NPCane, som var fullstendig livlause, og som gav inntrykk av å vere reine hypertekst-terminalar, som eksisterte utelukkande for spelaren si skuld. Balanseringa var òg problematisk, i alle fall om du prøvde å spele som magikar. Min tipp-topp-erkemagikar måtte mot slutten springe rundt og slå folk med ein hammer for å vere effektiv i kamp.

 

Morrowind ville kanskje (i motsetnad til Oblivion) fått innpass i mi topp 50-liste for tiåret, men ein 4.-plass ville det nok ikkje blitt.

 

Novel, bortsett frå skandalen med Piranha Bytes, er der positive ting med denne lista:

* Eg er heilt einig i at Civilization 4 høyrer til langt, langt oppe. Dette er eit spel som eg kan gå skikkeleg lei av, men som eg likevel alltid vender tilbake til. Etter å ha oppdaga den strålande Fall from Heaven-modifikasjonen (takk, gamer.no), blussa interessa nok ein gong opp igjen for nokre veker sidan.

* Final Fantasy er nemnt, og det er bra, sjølv om eg ikkje er sikker på om IX er det spelet eg ville ha valgt. Sjølv synast eg det var litt kort, og eg likte betre den realistiske grafiske stilen i VIII og dei nyare spela. Historia hugsar eg ikkje so mykje av, og det er kanskje eit dårleg teikn, for eg hugsar hovudlinjene i dei fleste andre Final Fantasy-spela. Men for all del, IX var svært bra, og musikken til Nobuo Uematsu fortenar å bli nemnt. Piano-versjonen av Melodies of Life (som er frå FFIX) er ein av favorittane mine, og blir spelt på pianoet mitt ganske ofte.

* KOTOR er ein klassikar, og fortenar ei høg plassering. Dette er igjen eit av dei spela eg har det med å vende tilbake til fleire gongar. Eg ville nok ha satt dette spelet over Mass Effect, som i mi bok var veldig bra, men ikkje noko meir ein det.

 

Kay

Lenke til kommentar

Skuffer meg litt over at jeg bare har spilt tre av spillene her - TrackMania(har originalplaten rett her :love: ), Mass Effect og Portal. Men til gjengjeld er det ikke til å legge skjul på at dette er for de spillene som har engasjert meg mest på hver sin måte.

TrackMania (og senere Nations og United) spilte på hjertestrengene til perfeksjonisten og konkurransepersonen i meg ved å legge opp til å kutte av hundredeler av sekunder rundt hjørner. Jeg husker især det skoleåret vi hadde datamaskiner på skolen. Da gikk det i TrackMania i ètt sett, og det var ikke sjeldent vi var 15-16 personer som spilte lokalt. Rett og slett innmari morsomt.

Mass Effect åpenbarte seg for meg først som et halvkjedelig tredjepersons skytespill. Fordi jeg ikke visste hva jeg skulle forvente. På andre og tredje gjennomspilling, derimot, gikk jeg i dybden - leste om de forskjellige rasene, utforsket planeter, spilte bortimot uten skytevåpen og elsket det! De relativt mange utfallene av de forskjellige samtalene var kronen på juvelen og engasjerte også når en er vandt med å se på en cutscene eller venter på at ett nytt nivå skal lastes. Er på min fjerde gjennomgang nå og elsker hvert sekund av det.

Portal er det ikke mer å si om annet enn at jeg har lagd kake. Den er uten kirsebær, er ikke like høy men den har fine farger i bakgrunnen. Veldig, veldig fort et av de pur-lykke spillene som har vært ansvarlig for mang en latterkule.

570811.jpeg

 

Når det gjelder deres topp 10 liste elsker jeg å se at dere ikke er som andre nettsteder. Hype, hype og atter hype er det som bestemmer hva som havner på toppen, men her er det (i mine øyne) relativt ukjente juveler som kommer frem - og kommer til å bli prøvd.

Lenke til kommentar

Måtte registrere meg for å si hvor enig jeg er i førsteplassen. Et fanastisk gjennomført spill. Riktignok vemodig at jeg ikke forventer å få samme opplevelsen igjen. Men overrask meg gjerne ;)

Dragon Age leverer kanskje ikke HELT den samme opplevelsen, men likevel, som spirituell etterfølger er det ikke SÅ ille.

Lenke til kommentar

Overrasket at Final Fantasy 9 kom med listen. Selv hadde jeg nok tatt den med og, men kanskje ikke så høyt. Likevel fortjent, er vel det spillet jeg selv forbinder mest med Final Fantasy hvor settingen er perfekt, flere av spillene burde settes i en lignende og ikke alt det fremtidige som i 13. 12ern var et steg i riktig retning men dessverre likte jeg ikke kampsystemet i det hele tatt.

 

Meg og gamer hadde selvsagt aldri blitt enig i en topp 50 liste, enkelt og greit for jeg kan knapt fordra vestlige rollespill og tror kanskje ikke noen av de hadde fått plass. Dragon Age kan jeg ikke uttale meg særlig om, men spill som Mass Effect, Oblivion, Morrowind. Baldurs Gate II er kanskje det eneste jeg kunne tatt med som var et bra spill, men bortsett fra dette har lite av den vestlige rollespill sjangeren greid å fange oppmerksomheten. Fallout 3 må faktisk være noe av de dårligste 360 spillene jeg har kjøpt når man ser i bort ifra verre titler som Fable II og Alone in the Dark.

 

Jeg har likevel sagt jeg skal gi Dragon Age et forsøk, kanskje jeg blir positivt overrasket men jeg kan vel ærlig talt si jeg er svært lite begeistret for sjangeren bortsett fra 2 helt ok titler som greide å holde oppmerksomheten en stund ihvertfall i Baldur's Gate II og Planescape Torment.

Lenke til kommentar

Ikke et eneste Guitar Hero eller Rock Band spill?

 

 

Nei, og det er slik det skal være. Det er gøye spill, men når det er snakk om tiårets beste.....ja da er de ikke verdig.

 

Og hvorfor ikke? Er det bare RPG spill og enkelt FPS'er som fortjener plass der? Er det slik at et spill bare er bra dersom det har en lang historie?

 

Folk har forskjellig smak, men har merket meg at hele gamer.no miljøet er veldig RPG-fiksert. Synd for meg og andre som synes RPG'er stort sett er drepende kjedelig.

Lenke til kommentar

Vel mange rollespill kanskje? 6 av topp 10. 7 hvis man regner Deus Ex som et RPG. 9 av 10 er også PC-spill. Får inntrykk av at de fleste anmelderne er først og fremst gamle PC-gamere.

 

Ellers synes jeg Vice City/San Andreas og Shenmue/Shenmue II hadde fortjent plasser i topp 50.

 

Morsomt med Portal i topp 10. Kanskje litt kort, men samtidig en av de få spillene de siste fem årene som har gitt meg en wow-følelse.

 

Edit: Savner også et Guitar Hero/Rock Band ja. Lista preges i det hele tatt av lange, dype, komplekse, ja tør jeg si det...nerdete spill.

Endret av Kilik
Lenke til kommentar

Vel mange rollespill kanskje? 6 av topp 10. 7 hvis man regner Deus Ex som et RPG. 9 av 10 er også PC-spill. Får inntrykk av at de fleste anmelderne er først og fremst gamle PC-gamere.

 

Ellers så er dybden man trenger i spill lettere å oppnå med alle mulighetene man har på PC kontra de begrensninger man må gjøre på konsoller for å få bl. a. kontrollsystem til å fungere.

Lenke til kommentar

Vel mange rollespill kanskje? 6 av topp 10. 7 hvis man regner Deus Ex som et RPG. 9 av 10 er også PC-spill. Får inntrykk av at de fleste anmelderne er først og fremst gamle PC-gamere.

 

Ellers så er dybden man trenger i spill lettere å oppnå med alle mulighetene man har på PC kontra de begrensninger man må gjøre på konsoller for å få bl. a. kontrollsystem til å fungere.

 

Kommer an på hva du mener med "dybde". For meg er f.eks Trials HD og FIFA 10 spill med uendelig dybde.

Lenke til kommentar

Lenge siden jeg har vært så uenig i en artikkel(serie). Hvor i all verden er Left 4 Dead? Counter Strike: Source? Og to av tidenes største spillsuksesser, Warcraft 3 og Counter Strike på 37. og 33. plass?! Jeg vet at suksess ikke nødvendigvis gjør et spill til et bra spill, men i dette tilfellet er det snakk om to ekstremt gode spill med en ekstrem spillbarhet. At disse to kommer bak spill som Shin Megami Tensei (??), Metal Gear Solid og Ikaruga er nok til å gjøre denne rangeringen ganske så håpløs.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...