Gå til innhold

Tiårets beste spill (10-1)


Anbefalte innlegg

Grunnen til at PC-spill er dominerende er vel ganske enkelt at de beste spillene er laget til PC.... (Sier en gammel PC gamer, som har en konsoll i alle fall, men ikke blir spesielt imponert over det han ser der B) )

 

Ellers så er det heller ikke så rart at RPG dominerer. 2000-tallet har vært rollespillenes tiår, akkurat som 1990-tallet var adventurespillenes tiår.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grunnen til at PC-spill er dominerende er vel ganske enkelt at de beste spillene er laget til PC.... (Sier en gammel PC gamer, som har en konsoll i alle fall, men ikke blir spesielt imponert over det han ser der B) )

 

 

Enig, kjøpte PS3 i April og har knapt brukt den. Det er på PC de gode spillene er, dessverre blir det færre og færre av de føler jeg.

Lenke til kommentar

hehe nei i det jeg kjøpte PS3 kom det mange gode spill som må spilles på pc som Risen, dragon age origins og MW2, spille fps på konsol er plagsomt, brett spill og samt slosse spill passer best på konsol. Eneste jeg spiller med stor begeistring på PS3 er Wipeout men det spillet var også grunnen til at jeg kjøpte konsolen, savner foresten wipeout på listen også ). Men har stort sett blitt ståendet å ta imot støv ja. Men flott og ha når man har venner på besøk, konsol er mer sosialt tilrettelagt det skal det ha.

Endret av SimalarioN
Lenke til kommentar

Zelda Majora's mask (av mange sett på som helt oppå om ikke over OOT) er ikke blandt de beste 50 spillene i tiåret? Hva faen har dere røyka?

My thoughts exactly! En utilgivelig dødssynd er det. :( Skuffet meg også at The Witcher, kanskje det beste rollespillet, ikke ble med på listen. I likhet med mange andre gode spill.

Og at GTA IV kom med, men ingen Vice City/San Andreas. Fullstendig feil.

 

Var vel Vaine som sa det så godt tidligere i tråden, er enig i noen, men hovedsakelig uenig i de fleste plasseringene. Men så liker jeg heller ikke å rangere ting på denne måten. Det er så varierende hvilke spill jeg liker best at det ville bli umulig å rangere dem i forhold til hverandre. Jeg kunne nok klart å skille nr 50 fra nr 1, men ellers er det en eneste suppe av flytende overganger. :)

Endret av Rider of Reason
Lenke til kommentar

Tror dem må ha GLEMT Zelda Majora's mask, siden det ikke er med på de 50 beste spillene i dette tiåret.

Om det ikke er glemt er det iallefall dem ene og alene tror jeg som ikke syntes det fortjener en plass der.

Og enig med dem som føler at GTA Vice City er glemt, det er det.

Forøvrig er også diablo 2 ALT for langt nede på lista.

Lenke til kommentar

Greit nok at det er mye bra på denne listen totalt sett (1-50)

 

Men hvordan skal man kunne ta gamer.no seriøst når dere lager en liste over topp 50 det siste tiåret og klarer å glemme Rome:TW? Her kan man skrike og skråle så mye man vil om objektivitet og subjektivitet men jeg skal jammen lete lenge om jeg skal finne en person som har peiling på gaming og samtidig mener at Rome:TW ikke fortjener en plass på en slik liste.

 

Gudene må vite hvilke kriterier som ligger bak denne listen, men jeg savner spill som GTA:SA, Hearts of iron 2, NWN, Civ 3, the Witcher og EVE.

 

Og en annen ting. Hvor i alle dager er The Sims? Denne serien er vel en av de mestselgende de siste tiårene. Og man kan gjerne argumentere med at kvantitet ikke = kvalitet men det er jo en god grunn til at folk har kjøpt spillet. Ikke at jeg er stor fan eller noe, men skulle jeg formidlet en topp 50 liste til andre gamere så ville det vært helt naturlig å ta med dette spillet.

 

Spill som EQ og Heroes 3 hadde også kanskje fortjent en plass på listen. Selv om de ble utgitt det forrige årtusen så var det jo stort sett i dette årtusenet gamere har fått glede seg over spillene. EQ release var vel dessuten etter år 2000 i Europa.

 

Og jeg lurer på om Mass Effect er ekstremt mye dårligere på 360 enn på PC. Helt ok spillopplevelse men langt ifra noe "omg topp 5 siste tiåret spill". Hva har spillet som Dragon Age ikke har? Romskip?

 

Stiller meg også tvilende til plasseringen til Lost Odyssey. Jeg likte både FFX og jeg liker RPG, men dette spillet er som å så en litt ok film som drar ut i det uendelige. Grøss

 

Ser heller ingen grunn til å gi KOTOR to plasseringer når det er så mange andre godsaker å velge mellom. Som for eksempel Rome:TW :)

 

Om gamer.no har satt seg ned og laget 10-20 personlige topp lister uten noen form for kriterier så forstår jeg ikke helt hva slags verdi en slik topp 50 liste vil ha for leserne.

Endret av Toeblast
Lenke til kommentar

Kriteriene er presentert i artikkelen, hver skribent (totalt 17) har levert en liste bestående av de ti spillene man selv hadde mest glede av de siste ti årene. Ved hjelp av et poengsystem har dette gitt en topp 50, der en del titler selvsagt falt utenfor.

 

Vi har ikke tatt hensyn til salgstall, om spillet ble spilt mye selv om det er eldre, oppfattet viktighet, sjangerfordeling eller plattform.

 

Så får hver enkelt vurdere om artikkelserien er verdiløs eller ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Toeblast:

 

Vi kan være enig om at gode spill er blitt utelatt. Synes likevel dog din argumentasjon ift. The Sims er bak mål.

 

Min hovedinnvending mot listen er at den er så RPG-tung at det nesten fremstår komisk. Jeg savner flere plattformere, rytmespill, racingspill.

 

Konkret savner jeg også særlig

Synes faktisk det er utrolig at en bunch med "nerdete" ;) spilljournalister ikke klarer å ha med det som er blant de mest originale, og definitivt morsomme, FPS-spillene noensinne.

 

That's my two cents.

Endret av leterel
Lenke til kommentar

Dette er en topp 50 liste med topp-10 spill. Blir litt annerledes da. F.eks vil spill som Guitar Hero falle totalt utenfor listen, fordi ingen har den som topp 10 (mens mange sikkert hadde gitt det plass på en topp 50 liste).

 

Tror listen hadde sett veldig annerledes ut om alle skulle komme med sin topp 50 liste, og så sette sammen utfra det.

Endret av ToaTheBoa
Lenke til kommentar

Ja, vi får vel bare finne oss i at denne listen er subjektiv ^^,

Selv om jeg syntes dere burde tatt en liten kikk på hvordan annmeldelse dere faktisk ga spillene på siden deres også.

Har sett ett par spill iallefall som ifølge deres skribenter er karakterisert som "Klassikere" som har falt utenfor denne listen. Noe som er rart.

Mens spill som er karakterisert som "godt" havner på 30+, sikter forøvrig til plass 29. som kunne gått ut av lista og blitt byttet ut mot hva som helst annet egentlig :p

Lenke til kommentar

Jeg må si jeg ble overrasket over at Bloodlines havnet såpass høyt oppe. Det er ett mye oversett spill og ærlig talt trodde jeg ikke det ville komme på lista engang. (jeg overså det nok litt jeg også i den sammenheng).

Enig med deg. Bloodlines er et fantastisk spill som desverre har blitt oversett, synd Troika gikk under, de kunne virkelig kunsten med å lage gode rollespill. Arcanum: Of Steamworks and Magick Obscura fra 2001 er etter min mening tidenes beste rollespill, det er for meg definisjonen på hva et godt RPG burde inneholde, men desverre, fullstendig oversett.

 

Sånn alt i alt synes jeg det var en bra liste, setter riktignok et spørsmålstegn ved at Gothic 2 ikke kommer blant de femti beste spillene.

Lenke til kommentar

Kriteriene er presentert i artikkelen, hver skribent (totalt 17) har levert en liste bestående av de ti spillene man selv hadde mest glede av de siste ti årene. Ved hjelp av et poengsystem har dette gitt en topp 50, der en del titler selvsagt falt utenfor.

Hvorfor top ti? Siden dette er en topp 50 liste, ville det ikke være mer logisk å legge frem hver sin topp 50 for så å regne ut poengene?

 

Ja, vi får vel bare finne oss i at denne listen er subjektiv ^^

Alle lister er subjekive, uansett hvor mye listemakeren(e) skulle prøve å hevde det motsatte. Noe slikt som absolutt objektivitet finnes ikke.

Lenke til kommentar

Takk for at dere tok med Vampires Bloodlines, det er nok tidenes mest undervurderte spill.

Glad for at Morrowind også var så høyt oppe :)

 

Syntes folk flest ser for mye på det tekniske da det kommer til vurderinger, dette blir jo helt feil!

 

For å si det fint så driter jeg i stort sett alt i et spill så lenge jeg har det drit gøy mens jeg spiller, og er helt i en annen verden. Noe jeg har opplevd med blant annet Morrowind og Vampires: Bloodlines. Slutt å mas om at et spill kun varer 3 timer eller har et par bugs for mye.

 

Enige?..

 

ps skulle til å mase om at Grim Fandango ikke var med, men dette er jo enlite over 2000'tallet :p

Endret av Arnis
Lenke til kommentar

Alle lister er subjekive, uansett hvor mye listemakeren(e) skulle prøve å hevde det motsatte. Noe slikt som absolutt objektivitet finnes ikke.

Men det føles heller ikke som at listen er skapt av hva en tenker at pulikum synes er best :p

 

Selv synes jeg som andre at det er overdose av rpg spill (synes egentlig bare at kotor og mass effect er greie spill :p ), at spill som Resident evil 4 burde vært mye høyere, og ville satt portal mye lengre ned (historien var morsom, men etter å ha spilt narbacular drop, var det egentlig ikke noe wow med gameplayet) og kanskje satt in prince of persia: sot, jet set radio future, killer 7, kingdom hearts, mario kart ds etc.

 

Men fin lesing er det :)

Endret av Gormers
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...