Gå til innhold

Tiårets beste spill (10-1)


Anbefalte innlegg

Hah! Eg skjønne at PS:T ikkje er med i kåringa grunna at det vart gitt ut i '99, sjølv om det var på håret. Planescape er vel det spelet som har gitt meg den største opplevelsen nokonsinne.

 

Baldur's Gate 2 er det beste innan rollespel, men Planescape var i ein heilt anna sjanger (faktisk, heilt anna sjanger) og dimensjon av historieformidling og stemningsbilede. Ukonvensjonell og herleg filosofisk vil eg påstå.

 

1. plass på min 'Historiens beste spel'-liste, iallefall.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Æsj, jo mer av disse listene jeg leser merker jeg hvor mye jeg faktisk har gått glipp av! Det er også (dessverre) sånn at jeg har en veldig liten grafikkhore i meg. På grunn av dette mister jeg litt innlevelsen når jeg spiller spill som har for dårlig grafikk etter min mening (f.eks Kotor). Derfor blir det lite aktuelt for meg å ta opp gamle retro-skatter, fordi jeg rett og slett ikke klarer å leve meg inn i historien og karakterene :cry:

Endret av Error
Lenke til kommentar

Er litt annerledes for oss som ikke har spilt disse spillene tidligere da vi gjerne er, i mangel på bedre formulering sent på kvelden, mer vandt til bedre grafikk. Det gjør jo at det blir vanskeligere for oss å gå tilbake til de klassikerne der ute som nå ser ut som primitive gameboy spill. Vi har ikke minnene fra spilet og derfor blir det også vanskeligere og tilpasse seg hvordan det ser ut.

 

Men med det sagt så må det jo sies at det slettes ikke gjelder verken alle personer eller alle spill, da det er nok av personer som digger retro-gaming og nok av spill som har et gameplay lik grisen.

Lenke til kommentar

At det er billige virkemidler kan det alltids argumenteres for, men argumentet jeg kommenterte var at det ikke var realistisk. Spillet er ikke spesielt realistisk, og prøver tilsynelatende heller ikke å være det som sådan

Jeg må si meg litt uenig der. Jeg mener Fallout3 spiller på realisme-kortet når de velger å lage en såpass stygg spillverden. Den grå "realismen" brukes som unnskyldning for å slippe å designe en pen spillverden. Selvfølgelig snakker vi om innbilt realisme ettersom hele scenarioet er fiksjon.

 

F.eks hadde det vært mye mindre realistisk om PIPboy hadde vært high-tech og brukervennlig med bra grafikk istedet for å se ut som en ubåt fra andre verdenskrig. Det hadde dog krevd litt fantasi fra designerne. Men det hadde definitivt gitt spillet mer flyt og brukervennlighet...

 

At folk ikke liker spillet kan jeg forsåvidt forstå, men jeg synes at spillet ganske godt klarer å få fram en dyster, litt håpløs steming. Om det er "ekte kreativt" kan vel også sikkert diskuteres, det er jo tross alt en oppfølger, og er som sådan ikke så kreativt.

Mine kommentarer til mangel på kreativitet var myntet på design av verdenen og grafikken, ikke konseptet i seg selv.

 

Ellers kan jeg jo legge til at jeg ser noen positive ting med spillet, kampsystemet er f.eks originalt. De enorme områdene å utforske kan kanskje også sees på som positivt, selv om jeg heller mot å ønske at spillverdenen hadde vært mindre og mer forseggjort.

 

--------

 

Må bare til slutt støtte opp om de som har nevnt Prince of Persia: Sands of Time! Absolutt et av tidenes største spill, både på grafikk, animasjon, originalitet og spillbarhet.

Lenke til kommentar

At det er billige virkemidler kan det alltids argumenteres for, men argumentet jeg kommenterte var at det ikke var realistisk. Spillet er ikke spesielt realistisk, og prøver tilsynelatende heller ikke å være det som sådan

Jeg må si meg litt uenig der. Jeg mener Fallout3 spiller på realisme-kortet når de velger å lage en såpass stygg spillverden. Den grå "realismen" brukes som unnskyldning for å slippe å designe en pen spillverden. Selvfølgelig snakker vi om innbilt realisme ettersom hele scenarioet er fiksjon.

 

F.eks hadde det vært mye mindre realistisk om PIPboy hadde vært high-tech og brukervennlig med bra grafikk istedet for å se ut som en ubåt fra andre verdenskrig. Det hadde dog krevd litt fantasi fra designerne. Men det hadde definitivt gitt spillet mer flyt og brukervennlighet...

 

I lol'd.

 

Please ikke si at du kan noe om design. Bare ikke uttal deg mer, spar deg selv for mer flauhet.

 

Her var de livredde for å skuffe fansen av Fallout 1 + 2, så de beholdt feelingen og stilen. Det er en "retro-futurist"-til, altså designet SKAL være sånn. De har et futuristisk USA med elementer fra 30 - 60 tallet.

 

Så du mener det var av latskap at de ikke designa et helt nytt tema for serien? Er du bak mål?

Lenke til kommentar

At det er billige virkemidler kan det alltids argumenteres for, men argumentet jeg kommenterte var at det ikke var realistisk. Spillet er ikke spesielt realistisk, og prøver tilsynelatende heller ikke å være det som sådan

Jeg må si meg litt uenig der. Jeg mener Fallout3 spiller på realisme-kortet når de velger å lage en såpass stygg spillverden. Den grå "realismen" brukes som unnskyldning for å slippe å designe en pen spillverden. Selvfølgelig snakker vi om innbilt realisme ettersom hele scenarioet er fiksjon.

 

F.eks hadde det vært mye mindre realistisk om PIPboy hadde vært high-tech og brukervennlig med bra grafikk istedet for å se ut som en ubåt fra andre verdenskrig. Det hadde dog krevd litt fantasi fra designerne. Men det hadde definitivt gitt spillet mer flyt og brukervennlighet...

 

At folk ikke liker spillet kan jeg forsåvidt forstå, men jeg synes at spillet ganske godt klarer å få fram en dyster, litt håpløs steming. Om det er "ekte kreativt" kan vel også sikkert diskuteres, det er jo tross alt en oppfølger, og er som sådan ikke så kreativt.

Mine kommentarer til mangel på kreativitet var myntet på design av verdenen og grafikken, ikke konseptet i seg selv.

 

Ellers kan jeg jo legge til at jeg ser noen positive ting med spillet, kampsystemet er f.eks originalt. De enorme områdene å utforske kan kanskje også sees på som positivt, selv om jeg heller mot å ønske at spillverdenen hadde vært mindre og mer forseggjort.

 

--------

 

Må bare til slutt støtte opp om de som har nevnt Prince of Persia: Sands of Time! Absolutt et av tidenes største spill, både på grafikk, animasjon, originalitet og spillbarhet.

 

Jeg er litt usikker på hvorfor det hadde vært mindre realistisk med High-tech pip-boy? Egentlig hadde det vært mer realistisk. Hele "vi kom oss aldri forbi 50-tallet"-settingen er jo ikke særlig realistisk, men det er endel av spillets atmosfære og univers. Det er et av punktene som får meg til å mene at den ytre rammen rundt fallout som sådan ikke er spesielt realistisk.

 

Jeg må si at jeg synes i sum at verdeneni fallout ikke burde vært peneere som sådan, jeg er enig i designvalget å gjøre ting trist i utganspunktet med noen få lysgløtt innimellom (soloppgangen er jo feks ganske fin selv i fallouts verden :)) Det kunne kanskje vært ordnet på en bedre måte, men jeg hadde neppe satt pris på det om de skulle gjøre alt vesentlig penere og mer fargerikt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg er litt usikker på hvorfor det hadde vært mindre realistisk med High-tech pip-boy? Egentlig hadde det vært mer realistisk. Hele "vi kom oss aldri forbi 50-tallet"-settingen er jo ikke særlig realistisk, men det er endel av spillets atmosfære og univers.

Hvis verden aldri kom seg forbi 50-tallet er det vel urealistisk med høyoppløselig OLED-skjerm og heftig grafikkort på en mobil datamaskin? Hvordan skulle disse tingene utviklet seg uten de siste 60 års teknologiutvikling?

 

@Batabusa: Jeg slutter ikke å uttale meg på kommando, ihvertfall når du kommer med så dårlige argumenter som du gjør. SKAL være sånn? Det høres ut som en billig unnskyldning for latskap for mine ører.

 

Med skjermbilder som dette:

screen32B.jpg

hvordan kan du da snakke om design?? Dette er totalt mangel på forsøk på å gjøre spillverden noenlunde til å holde ut uten å brekke seg. Har ingenting med stemningsskapning å gjøre, eneste følelsen jeg får er av dårlig smak.

 

Når det gjelder din referanse til tidligere Fallout-spill, kan jeg ikke uttale meg så bastant om de spillene, da jeg ikke har testet de. Utifra det jeg har sett av screenshots på nettet, må jeg allikevel si at grafikken i F2 har en viss klasse sammenliknet med F3, med en litt mer fantasifull bruk av farger. Eksempel:

 

Fallout-2.jpg

Lenke til kommentar

Du har jo ingen argumenter. Det du ser er jo HELT subjektivt. Jeg sammen med VELDIG mange andre nøyt hvert et øyeblikk av den grumsete fargepaletten og den dystre stilen. Det er enorm atmosfære i dette spillet. At du ikke liker det og tror at det er lagt mindre arbeid bak det fordi du ikke liker det er jo et kjempegodt argument. Gratulerer. Gud la heller ikke mye arbeid bak deg, du er en lettvintløsning når han gikk lei av å lage kule folk.

 

Sett deg ved PS3'n din og spill "My little pony - Back to the happy trippety hippie world" om du skal ha farger.

 

Og Det var litt artig, det der eksemplet ditt. Du famler i blinde kis.

 

EDIT: Fjernet unødvendig sitering.

Endret av Batabusa
Lenke til kommentar
Gratulerer. Gud la heller ikke mye arbeid bak deg, du er en lettvintløsning når han gikk lei av å lage kule folk.

Virker som du tar dette utrolig personlig når du må ty til personangrep. Du er sikkert en kjempekul fyr B) .. :rolleyes:

 

Sett deg ved PS3'n din og spill "My little pony - Back to the happy trippety hippie world" om du skal ha farger.

Dette var avslørende. Du mener visst at Fallout3 er et spill for PC-gamere, ettersom du basher konsoller... hehehe... (ikke det at jeg tar meg nær av det, jeg har aldri eid en konsoll i hele mitt liv). Men Fallout3 er nå en gang et godt eksempel på et spill som er designet med en tunge langt opp a***en på konsollgamere (akkurat som Oblivion). PC-gamere er totalt oversett i et spill som ikke benytter seg av hverken tastatur eller høy oppløsning. Du snakker om å famle i blinde...

 

Når det er sagt, kanskje du burde ta opp igjen titler som "Heroes of might and magic III" som du i din profil hevder å like, så kanskje du igjen blir minnet på hva pen og kunstnerisk grafikk er. Tøffen. ;)

Lenke til kommentar

 

 

Baldurs Gate 1 + Tales of The Sword Coast Expansion

Baldurs Gate 2 + Throne of Bhaal

 

 

er det noen ting jeg mangler da? ;) tenker jeg av expansion pakker eller lignende?

 

Det er den komplette pakken det, gratulerer med ett godt kjøp! :)

 

 

Misset jeg noe? Kan ikke huske å ha sett Majora's Mask på listen :|

Har ikke testet Baldurs gate, men det kan ikke være bedre enn Zelda :o

 

Om Zelda er bedre enn BG2 er en poengløs diskusjon (Samme med FO3 diskusjonen forresten) siden smaken er som baken. Nemlig delt.

Jeg er nå iallfall en fan av begge seriene og Zelda kan ikke måle seg på noe som helst nivå med BG, men det er som sagt min mening.

Lenke til kommentar

Addressavisen lager bedre spillrangering enn dette...

Hvor ble det av Legend of Zelda - Twilight Princess?

Det er jo et engasjerende eventyr man husker i lang tid etterpå og man bruker flere dager selv om man bare spiller selve hovedoppgaven, men om man spiller sideoppgavene tar det mye lengre tid. Det er et fritt spill, ihvertfall en type spill som i toppsjiktet.

 

Skuffende liste...

Lenke til kommentar

Igjen, dette er ikke en fasit over hvilke spill som har fått best karakterer, flest salg eller mest fans. Det er en liste over hvilke spill skribentene i Gamer.no likte best i løpet av tiåret. Det blir litt vanskelig å si at noen andre lager en bedre liste da. Vet "de andre" hva skribentene i Gamer liker bedre enn de selv gjør?

Lenke til kommentar

Jeg er rimelig sikker på at jeg ikke så Shadow of the Collosus på listen, korrekt meg hvis jeg har tatt feil, men synes at det er en av de beste spillene jeg har spilt. Og på noen måter veldig trist, og Mayoras mask var her heller ikke ... subjektive meninger er vanskelig å bli enige i :p Uenig med Trackmania så høyt på listen å ... men men artig at dere lagde en sånn liste :)

Lenke til kommentar

Det er jo et engasjerende eventyr man husker i lang tid etterpå og man bruker flere dager selv om man bare spiller selve hovedoppgaven, men om man spiller sideoppgavene tar det mye lengre tid. Det er et fritt spill, ihvertfall en type spill som i toppsjiktet.

 

Skuffende liste...

 

Kjør på, vi inviterer alle som har lyst til å lage sin egen Topp 15-liste og sende inn, så får vi se hvor skapet skal stå.

Lenke til kommentar

Jeg er litt usikker på hvorfor det hadde vært mindre realistisk med High-tech pip-boy? Egentlig hadde det vært mer realistisk. Hele "vi kom oss aldri forbi 50-tallet"-settingen er jo ikke særlig realistisk, men det er endel av spillets atmosfære og univers.

Hvis verden aldri kom seg forbi 50-tallet er det vel urealistisk med høyoppløselig OLED-skjerm og heftig grafikkort på en mobil datamaskin? Hvordan skulle disse tingene utviklet seg uten de siste 60 års teknologiutvikling?

 

@Batabusa: Jeg slutter ikke å uttale meg på kommando, ihvertfall når du kommer med så dårlige argumenter som du gjør. SKAL være sånn? Det høres ut som en billig unnskyldning for latskap for mine ører.

 

hvordan kan du da snakke om design?? Dette er totalt mangel på forsøk på å gjøre spillverden noenlunde til å holde ut uten å brekke seg. Har ingenting med stemningsskapning å gjøre, eneste følelsen jeg får er av dårlig smak.

 

 

Atomkrigen skjer i 2077, lenge etter vår tid, det er ikke realistisk som sådan at samfunnet er en hybridav hig-tech og femtitallet. Det er jo et slags alternativ Retro-futuristisk univers.

 

Jeg skjønner forsåvidt at du ikke føler grafikken er så treffende, men det er jo en viss grad av subjektivitet blandet inn i dette.

 

AtW

 

Jeg er rimelig sikker på at jeg ikke så Shadow of the Collosus på listen, korrekt meg hvis jeg har tatt feil, men synes at det er en av de beste spillene jeg har spilt. Og på noen måter veldig trist, og Mayoras mask var her heller ikke ... subjektive meninger er vanskelig å bli enige i :p Uenig med Trackmania så høyt på listen å ... men men artig at dere lagde en sånn liste :)

 

Feil tar du jo ikke, men det er jo smak og behag som du er inne på, Personlig synes jeg SotC er en av de mest oppskrytte titlene i dette tiåret. Kanskje vi burde lage en slik liste :)

 

AtW

Lenke til kommentar

@ Onkel, ja takk ble aldri helt sikker på at jeg hadde hele pakken. Fikk spillene i posten idag, så er det bare å finne tid :)

 

 

Atw: Regner med du mener at fallout 3 befinner seg i 2277 :)

edit: bare glem det, ser nå at ATOMGREIA skjer i 2077 og vi opplever det 200 år etter. haha, sorry

 

 

 

 

Jeg ble veldig dregd inn i stemningen til Fallout 3. Elsker spillet, spessielt point lookout stemningen er knallgod. Skvatt skikkelig første gang av barnevogn bomba

Endret av Masterfifty
Lenke til kommentar

Hvor ble det av Legend of Zelda - Twilight Princess?

 

TP klarer ikke å tilføre serien noe nytt i samme grad som OoT (og til en viss grad Majora's Mask) gjorde det - derfor går OoT ned i spillhistorien som et av dens definitive øyeblikk (men ikke en del av 2000-tallet), mens TP for alltid kommer til å være en parantes. Forhåpentligvis kommer de seg ut av den sørpen med det neste Zelda-spillet til Wii. Ryktene som svirrer så langt kan tyde på det, og jeg krysser fingre og tær for at det stemmer.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner forsåvidt at du ikke føler grafikken er så treffende, men det er jo en viss grad av subjektivitet blandet inn i dette.

Det er jeg helt enig i, det er vel nesten umulig å snakke om hva som er pent, stygt eller underholdende uten at det blir subjektivt. Hele topp-50-listen er jo ellers preget av forskjellige folks oppfatninger om hva som er bra, og derfor blir den også interessant.

 

Skal man lage en liste over hvilke spill som selger mest/flest mulig mennesker liker vil det bli en ganske kjedelig liste. Det er virkelig morsommere med folk som spiller mye spill som har sine favoritter, spill de virkelig elsker. Det er slik man finner gullkornene. Så får man heller finne seg i at det er enkelte spill man hater også :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...