Gå til innhold

Tiårets beste spill (10-1)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Baldurs gate 2 på topp er som forventet. Hyggelig overaskelse med Trackmania, har aldri tenkt på det som et "topp ti" spill men samtidig brukt latterlig mange timer på det. Deus Ex og Civ 4 måtte jo også være her. Er egentlig ganske enig med listen i sin helhet (legger meg ikke opp i plasseringer, det blir for subjektivt) selv om jeg savner Psychonauts. Er også en av de få som syntes FFIX var bedre enn FFVII (selv om FFVI trumfer alle) så det var forfriskende.

Endret av Wrathmont
Lenke til kommentar

Shit, det var mye RPG spill på den lista.

Morrowind har ihvertfall en fortjent plass på den lista.

Ikke at jeg spiller så mye ifra den sjangeren, men RPG som har kommet ut

i de siste årene har vært svært tynne sammenlignet med Morrowind (Som kanskje skulle

vært ennå høyere plassert på den lista).

Lenke til kommentar

En tilfredsstillende topp-10 liste, eneste jeg kan si noe på er at Mass Effect, etter min mening, ikke burde være så høyt oppe som på femteplass. Samme med Civilization IV, i grunn, et meget godt spill, men det nest beste dette tiåret mener jeg ikke at det er. Men alt i alt er jeg fornøyd med hele topp-50 lista, hyggelig med noen overraskelser på topp-10 også, tenker da på Vampire: The Masquerade og Trackmania.

 

Vil vi få en liste senere om hver enkelt skribents personlige lister?

Endret av ShampooMacTavish
Lenke til kommentar

Ikke helt enig i rangeringa, men eier alle bortsett fra final fantasy... Og størsteparten av disse kommer HØYT på min egen liste.

 

Par av de er fortsatt strålende mange år senere, tenker da først og fremst på bloodlines som ALLE burde eie. Er helt utrolig at det er såpass få som har spillt det. Med en av de uoffisielle patchene blir i tilleg de bugsa som var igjen etter at Troika forsvant fiksa, plus gjeninnført quests som ikke var tilgjengelig når spillet ble gitt ut pga at Troika fikk for liten tid på seg.

 

Civilization er den serien jeg har lagt ned mest tid på bortsett fra football manager(tidligere championship manager)

Lenke til kommentar

Morrowind, Portal og Mass Effect på topp fem. I love it. Det er vel tre av de spillene jeg har kost meg mest med hittil i mitt tjue år gamle liv og det gleder meg at Gamer deler mitt syn. Det viser jo at jeg kan stole på Gamer i forhold til mine egne preferanser (selvfølgelig også basert på resten av lista).

Lenke til kommentar

må si jeg likte topp ti lista, er enig i mye der. Men, som andre har nevnt hvor er gothic 1 eller 2? Utrolig merkelig at det ikke har kommet frem, særlig da gothic 1 var en av foregangs rpg'ene når det gjaldt en verde hvor du faktisk kunne gå hvor du vil. Ser du et fjell, så kan du komme deg opp dit..

Lenke til kommentar

 

Uenigheter:

 

Synes Portal er altfor kort til å fortjene en så høy plassering, og undres over hvorhen Majoras Mask har blitt av.

 

En avstemning blant leserne kunne vært en fin oppfølger til denne artikkelserien, synes jeg.

Det er ikke lengden som avgjør hvor bra et spill er, det at Portal er så kort som det er BRA. Spillet hadde tapt seg med mer lengde uansett!

 

Spillet er og forblir en genistrek på en god del punkter og da skal ikke det faktum at du ikke må sitte i tretten timer for å komme igjennom det komme i vegen for at det blir regnet for en av de bedre spill, ja faktisk ett av de beste i løpet av de siste ti år.

 

Ærlig talt, folk har så merkelig mål på hva som kreves for at et spill skal være bra.

 

Der er jeg uenig. Portal er et bra spill, men samme hvor bra det er er opplevelsen så ekstremt kort at det ikke etterlater nok gode minner til at jeg føler det fortjener en listeplass, slik andre spill på listen, og utenfor, har gjort. Kortheten gjør også at spillet får nærmest ikkeeksisterende gjenspillingsverdi ettersom det er for få baner til at du ikke husker løsningen etterpå.

 

Det steg på en måte høyt opp på opplevelseskurven, men falt ned igjen øyeblikkelig etterpå, eettersom det var ferdig, i motsetning til spill med mer lengde som opprettholdt den gode opplevelsen over et lengre tidsrom. Ekempelvis synes jeg Borderlands er et bedre spill enn Portal, ettersom opplevelsen blir med meg mye lengre og gjenspillingsverdien er mye høyere, selv om det ikke nødvendigvis er like finpusset som Portal er. Å oppnå så stor finpuss er jo oggså betydelig enklere når spillet er såpass kort.

 

 

Spill WoW om du mener lengde er så forferdelig viktig. Jeg mener på en annen side at lengde er vel og bra, men spillets andre kvaliteter (som i Portal er ekstremt flotte) burde veie like mye. Portal ble dessuten ikke glemt med engang, bare tenk på "the cake is a lie", det har jo til og med fulgt en egen trend innen vitser på nettet etter spillet og det for meg sier at spillet nok, Portal er et mesterstykke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...