Gå til innhold

Aion - Generell diskusjon og informasjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det var da voldsomt til angrep her da :-)

 

Siden det settes tvil til mine mmo erfaringer så kan jeg sikkert ramse opp mine "erfaringer"

MMOs jeg har spillt aktivt kan jeg nevne:

* FF XI - hvor jeg spillte endel chars opp til 30/15 (ikke level cap altså)

* Everquest 2 - 2 chars til ca level 40

* Guildwars og et par av utvidelsene som kom ut ettervært.

* City of Heroes og City of Villains - mange chars, husker ikke levels...

* Saga of Ryzom (kun beta dog, falt ikke i smak)

* WoW - Altfor mange chars til 60 og 70 (sluttet før Wotlk)

* AoC - 2 Chars på level 80 og endel på 30 til 50

Sikkert flere jeg har glemt i tillegg til beta testing av endel "mindre" som Tabula Rasa, Vanguard,etc.

 

Dette var jo fryktelig uinterresang info og skjønner ikke helt hvorfor mine "erfaringer" ble trukket under tvil...

Du som uthever mitt innlegg om at det er beta må ha missforstått noe.

Jeg skryter jo av Aion fordi spillet flyter så fantastisk bra og er i Beta, ja jeg vet at releasen var i November i Korea men det har tross alt vært spillbart siden 2006.

Fikk vel også en pris på E3 i 2006.

Lenke til kommentar

hehe, ikke dårlig :)

 

nå sies det det at selv betaen var slik som den er nå siden vi her i europa og usa spiller på verson 1 forsatt, dvs beta builden som var ved koreanske closed beta, så enda så har det slått både ;

 

- WoW (faktisk en av de værste betaene jeg har vært i, kun slått av AoC

- warhammer online (kjempe fin beta, ikke store bugsa)

- AoC (straight down en flause av en beta for å ikke snakke om release)

- RF online (betaen der var ganske grei, spilte koreanske først før det kom til usa, betaen i usa og var dog ganske grei)

- Guild Wars (spilte ikke stort i beta, lekte oss bare rundt i instance pvp arenaene)

- Lineage 2 (kjempe beta, slutten på betaen var fenomenal med 2 dager med kun pvp)

- Saga of Ryzom (som deg så har jeg spilt litt i beta, var ikke store greine jeg spilte; så kan ikke si no serlig om det spillet annet enn at det var for spesielt for min smak)

 

 

Har testet litt FFXI og, dog bare 20 lvler så er ikke mye å skryte av :p

 

 

Kan si værtfall av de betaene jeg har vært i til nå så er Aion den beste jeg har vært borte i med WAR og L2 tett opptil

 

-----

 

foresten ossen var EQ2? testa litt ved open beta? mange sier det er bra, er det FFA PVP ?

 

 

men til dere som vil forberede dere litt til release mellom beta eventene så anbefaler jeg Perfect world, har mye av det samme bare Free for all PVP

Endret av MrDarkey
Lenke til kommentar
hva gjør AoC unikt? fordi det har bra grafikk? EvE er vel strengt talt ikke likt noen av spilla nevnt i denne tråden siden det er et sci-fy mmo og ikke et fantasy mmo ;)

 

AoC er ikke like avhengig av targeting. Dog som nevnt før, AoC var mer unikt i closed beta før de forenklet (WoWifiserte) spillet i halvåret før launch. Er enig at det ikke er så unikt som det kunna ha vært.

 

Og du er fullstendig på villspor hvis du tror "sci-fy" elementene er det eneste som gjør EvE unikt.

 

Ikke at jeg kan gjøre opp en ordentlig mening om Aion basert på så lite spilling, men førsteinntrykket er bra. Det ser ut som et godt gjennomført MMORPG

 

Det dem leverer er veldig bra. Ikke mye bugs, krasj og lag som er forventet ved nye MMOs. Og vi spiller fortsatt 1.0 i EU.

Vil faktisk påstå at det slår WoW på polish, endgame er også mye mer definert. Patchene fra korea ser ut til å komme ofte og levere flust av nye muligheter og funksjoner.

 

Aion er nok et spill som vil utvikle seg fort etter release. Jeg tror den største fallgruven er at folk går lei mens de levler opp.

 

Jeg sleit noe sinnsvakt med motivasjonen mellom lvl 13-16. Skulle ønske de kunne satt på raskere spawntider på navngitte mobs. Iallefall ved release. Der gjorde WAR det bra. Jeg er heller ikke noen fan av forskjellige instanser av samme området, men etter hva jeg forstår så gjelder dette kun områdene du levler opp i.

Endret av ZaiRoX
Lenke til kommentar
hva gjør AoC unikt? fordi det har bra grafikk? EvE er vel strengt talt ikke likt noen av spilla nevnt i denne tråden siden det er et sci-fy mmo og ikke et fantasy mmo ;)

 

AoC er ikke like avhengig av targeting. Dog som nevnt før, AoC var mer unikt i closed beta før de forenklet (WoWifiserte) spillet i halvåret før launch. Er enig at det ikke er så unikt som det kunna ha vært.

 

Og du er fullstendig på villspor hvis du tror "sci-fy" elementene er det eneste som gjør EvE unikt.

 

 

har ikke spilt så mye EVE bare streifa inneom , men liker at det kun er en server, dog har sett litt på "arena" matcher med 5vs5 og det ser rimelig tøft ut

Lenke til kommentar

Hehe jeg synes det er veldig moro med de som sier Aion er likt wow.

 

Sefølgelig er det likt wow!! Bege er mmos og dermed skal de ha mye tilfeles.

 

Blir som å si at SF er helt likt Teken pga at du slåss i bege.

Eller som å si har du sett en Action film har du sett alle.

 

Bege spill er i samma sanger og derfor er de like!!!

 

For dere som sier det er likt vil jeg gjærne høre noen punkter som ikke kommer under mmo sjangeren.

 

Men når du går bort ifra de klasiske mmo tingene som gjør wow og aion like stopper også likheten.

 

Og btw Wow var ikke først med noe alt wow har har de tatt fra andre mmos så hvis dere mener Aion riper off wow så må det sies at wow ripper off de enda eldre mmoene.

Lenke til kommentar
Jeg hører jevnlig på en podcast om mmos og dette er typen folk som bare i september skal kjøpe tre forskjellige mmos. De kjøper det meste av mmos, men fortalte litt idag om hvorfor de ekskluderte Aion fra sin handleliste.

Spillet i seg selv var ikke så verst, men det er så altfor likt WoW. Ja spillet ser og føles litt annerledes ut, men kjernen og gameplayet er 100% likt WoW, etter en liten stund med leveling føles det som om man levler fra 1 - 80 i WoW på nytt.

Da kan dere like gjerne gå tilbake til WoW som har hatt flere år til å modnes på. De mener at man heller burde se fram til spill som The old Republic som prøver å føre mmo sjangeren ett steg videre i utviklingen.

 

Jeg hører kanskje litt negativ ut, men jeg prøver bare å være realistisk, alle som ikke er innstilt på å spille en WoW klone (dette er ikke noe negativt) kommer til å bli skuffet.

 

Jeg vil gjærne høre noen punkter som gjør at Aion er lik wow som ikke har noe med mmo sjangeren å gjøre.

Lenke til kommentar
Jeg vil gjærne høre noen punkter som gjør at Aion er lik wow som ikke har noe med mmo sjangeren å gjøre.

 

Heh det har allerede blitt nevnt. Du bør utvide horisonten din. Er ikke alle MMOs som er fylt med instanser, geargrind, TAB targeting, Magi, Dverger og Alver. Det er ikke slikt at dette er synonymt med MMO sjangeren.

 

Etterhvert som du begynner å bli "old school" så blir du lei av alt som er likt der ute. Du vil finne unike erfaringer, men spillutviklerne er redde for å lage noe nytt som skremmer bort nykommerne.

 

En jevn strøm av nye MMO spillere blir født hver dag. De hopper på den første og beste WoW klonen for deres generasjon og fortsetter å hoppe mellom tilsvarende MMOs. Så når de kommer mellom 25-30år så blir de lei av å gjøre det samme hele tiden og slutter helt med gaming.

 

Er slikt med FPS spill også. Hvis dere ønsker aksept blant foreldre og oldinger der ute så må de holdes fast i dataverdenen selv etter at de har fylt 40. Det kan kun gjøres med variasjon og nyvinninger. Jeg tror bransjen ville ha godt av å rekruttere noen oldis inn i gaming verdenen.

Endret av ZaiRoX
Lenke til kommentar
Hehe jeg synes det er veldig moro med de som sier Aion er likt wow.

 

Sefølgelig er det likt wow!! Bege er mmos og dermed skal de ha mye tilfeles.

 

Blir som å si at SF er helt likt Teken pga at du slåss i bege.

Eller som å si har du sett en Action film har du sett alle.

 

Bege spill er i samma sanger og derfor er de like!!!

 

For dere som sier det er likt vil jeg gjærne høre noen punkter som ikke kommer under mmo sjangeren.

 

Men når du går bort ifra de klasiske mmo tingene som gjør wow og aion like stopper også likheten.

 

Og btw Wow var ikke først med noe alt wow har har de tatt fra andre mmos så hvis dere mener Aion riper off wow så må det sies at wow ripper off de enda eldre mmoene.

 

Nå er det vel ingen sålangt jeg kan se i denne tråden som sier at WoW var det første MMOet der ute, og at alle andre ripper det de har laget. Faktum er jo at Blizzard er jævlig flinke til å stjele de tingene de liker hos andre leverandører enda. (Nå nylig var det vel Battlegrounds-kø systemet fra Warhammer?)

 

For min egen del, så blir Aion like generisk som WoW, LOTRO, Age of Conan og Warhammer. Ikke fordi de er nøyaktig like, men fordi alle sammen bygger på det samme "schemet" hvis du skjønner hva jeg mener. Og etter fire-fem år i de forskjellige spillene, så merker jeg jo at det ikke skal så mye til for at akkurat denne sjangeren kjeder meg. Og da tenker jeg på fantasy-mmoene. For det er akkurat de samme prinsippene, med veldige små variasjoner som er grunnlaget for alle sammen.

 

Jeg synes personlig at Aion ser bra ut, det er polished (Hva annet kan man forvente 18 måneder etter release?) og det har noen fancy funksjoner. Mens andre deler av det igjen synes jeg blir for knotete, noe jeg også har følt i de fleste andre mmoene på diverse ting. Jeg tror en person som ikke kommer fra WoW og opplever dette som det første MMOet vil ha en relativt god opplevelse. (Den opplevelsen jeg savner fra første gangen jeg spilte WoW).

 

Har ett par venner som mener at dette er en Warcraft-killer. Til dem har jeg en ting og si, ikke sjanse i helvete. Rett og slett ^^ Det er ikke dermed sagt at det er ett dårlig spill :)

Lenke til kommentar
Jeg vil gjærne høre noen punkter som gjør at Aion er lik wow som ikke har noe med mmo sjangeren å gjøre.

 

Heh det har allerede blitt nevnt. Du bør utvide horisonten din. Er ikke alle MMOs som er fylt med instanser, geargrind, TAB targeting, Magi, Dverger og Alver. Det er ikke slikt at dette er synonymt med MMO sjangeren.

 

Etterhvert som du begynner å bli "old school" så blir du lei av alt som er likt der ute. Du vil finne unike erfaringer, men spillutviklerne er redde for å lage noe nytt som skremmer bort nykommerne.

 

En jevn strøm av nye MMO spillere blir født hver dag. De hopper på den første og beste WoW klonen for deres generasjon og fortsetter å hoppe mellom tilsvarende MMOs. Så når de kommer mellom 25-30år så blir de lei av å gjøre det samme hele tiden og slutter helt med gaming.

 

Er slikt med FPS spill også. Hvis dere ønsker aksept blant foreldre og oldinger der ute så må de holdes fast i dataverdenen selv etter at de har fylt 40. Det kan kun gjøres med variasjon og nyvinninger.

 

Slutt å kall det en WoW klone!

Kall det heller en Ultima online clone i det minste om du skal bruke et så utslitt ord som klone.

WoW er bygget opp kun med ideèr fra andre mmo`s så ordet WoW klone er for dumt..

 

En annen ting, jeg er 30 pluss og spiller fortsatt de samme sjangrene som jeg alltid har gjort så lenge spillet er godt.

Å lage et "orginalt" spill idag er så godt som umulig da det meste tenkelige allerede er gjort før.

Hvorfor denne skepsisen til Aion fra endel her?

Er dere redde for at spillet skal ta fra WoW tronen?

Jeg håper for guds skyld ikke dette skjer, rennes Aion ned av 12 åringene fra WoW kommer min tid i Aion til å bli kort.

 

btw Abyss er ingen sone som PvP instancene i WoW.

Lenke til kommentar
Jeg vil gjærne høre noen punkter som gjør at Aion er lik wow som ikke har noe med mmo sjangeren å gjøre.

 

Heh det har allerede blitt nevnt. Du bør utvide horisonten din. Er ikke alle MMOs som er fylt med instanser, geargrind, TAB targeting, Magi, Dverger og Alver. Det er ikke slikt at dette er synonymt med MMO sjangeren.

 

Etterhvert som du begynner å bli "old school" så blir du lei av alt som er likt der ute. Du vil finne unike erfaringer, men spillutviklerne er redde for å lage noe nytt som skremmer bort nykommerne.

 

En jevn strøm av nye MMO spillere blir født hver dag. De hopper på den første og beste WoW klonen for deres generasjon og fortsetter å hoppe mellom tilsvarende MMOs. Så når de kommer mellom 25-30år så blir de lei av å gjøre det samme hele tiden og slutter helt med gaming.

 

Er slikt med FPS spill også. Hvis dere ønsker aksept blant foreldre og oldinger der ute så må de holdes fast i dataverdenen selv etter at de har fylt 40. Det kan kun gjøres med variasjon og nyvinninger. Jeg tror bransjen ville ha godt av å rekruttere noen oldis inn i gaming verdenen.

 

Hvis det er nevnt kan du være så snill å quote de for meg :)

 

Jo "Alle" (Har ikke spilt alle så er ikke 100%siker) har instancer, mengden varierer men "alle" har, og her er wow og Aion ganske forskjelige siden wow har få instancer og aion har mange. Snakker ikke om raide instancer her men bare ossen verden er delt in.

 

Og igjen "alle" mmoer har geargrinding, altså alle mmoer har noe du kan oppgradere karakteren din eller det du spiller. Noen slipper du det med siden du kan kjøpe ingame items med penger men det er bare teit og de gidder vi ikke ta med:)

 

Tab targetting er likt ja men igjen hva skulle man ellers brukt?? Kan bruke musa i både wow og Aion og de fleste andre mmos.

 

Magi liger i Fantesy sjangeren så seff har de med det og igjen har de fleste fantesy mmos med magi. Men igjen da så var ikke magi noe wow starta med heller de rippa av noen andre så det er ikke noe grun for at aion er en wow klone. Magi har blit skrevet om i 1000sner av år. Samme med dverger og alver men dette er noe Aion ikke har så skjøner ikke hvorfor du nevnte de.

 

Nei er vel kanskje ikke old school hvis du sier det. Men jeg har vel litt mere erfaring innen spillbransjen en det du har uanset med det gidder jeg ikke diskutere. Men jeg har faktisk vært med på å skape noe du kaller orginalt så jippi for meg.

 

Hvorfor kaller du det wow klone?? Alt du nevnte over som jeg også er nevnt her har jo wow rippa off noen andre.

Endret av Ramusama
Lenke til kommentar
Nå er det vel ingen sålangt jeg kan se i denne tråden som sier at WoW var det første MMOet der ute, og at alle andre ripper det de har laget. Faktum er jo at Blizzard er jævlig flinke til å stjele de tingene de liker hos andre leverandører enda. (Nå nylig var det vel Battlegrounds-kø systemet fra Warhammer?)

 

For min egen del, så blir Aion like generisk som WoW, LOTRO, Age of Conan og Warhammer. Ikke fordi de er nøyaktig like, men fordi alle sammen bygger på det samme "schemet" hvis du skjønner hva jeg mener. Og etter fire-fem år i de forskjellige spillene, så merker jeg jo at det ikke skal så mye til for at akkurat denne sjangeren kjeder meg. Og da tenker jeg på fantasy-mmoene. For det er akkurat de samme prinsippene, med veldige små variasjoner som er grunnlaget for alle sammen.

 

Jeg synes personlig at Aion ser bra ut, det er polished (Hva annet kan man forvente 18 måneder etter release?) og det har noen fancy funksjoner. Mens andre deler av det igjen synes jeg blir for knotete, noe jeg også har følt i de fleste andre mmoene på diverse ting. Jeg tror en person som ikke kommer fra WoW og opplever dette som det første MMOet vil ha en relativt god opplevelse. (Den opplevelsen jeg savner fra første gangen jeg spilte WoW).

 

Har ett par venner som mener at dette er en Warcraft-killer. Til dem har jeg en ting og si, ikke sjanse i helvete. Rett og slett ^^ Det er ikke dermed sagt at det er ett dårlig spill :)

 

Men det hørest ut som alle trur det var det første siden alle sier det er wow de ripper off. Siden wow har tatt mye fra EQ og Aion har de samme tingene Wow har tatt fra EQ hvorfor Sier ikke folk da at Aion ripper off EQ?

 

Og ja skjøner hva du mener med att de er like pga. at de er bygget opp på samme måte men det er pga at det er slipt et mmorpg er bygd opp. Sier ikke at Aion ikke har tatt noe fra wow eller andre mmos men at mange av tingen som er likt er like pga at det er slikt et mmo skal være.

Quester, equipment, Monster å drepe, skills etc... Dette er et mmorpg. Seff kan man gjøre noe forandringer med combat system eks. AoC, men alle mmos har combat. Nå som Combat er nevnt så er jo ikke Aion noe revolusjon men det har da sitt særtrekk med at mange skills linker med andre skills(sikkert brukt før dette også).

 

Er jo ganske normalt å kalle det en klone etter det desidert største spillet i den sjangeren. Logisk rett og slett, og hvor mye Blizzard har rippa fra andre spiller i så måte ingen rolle.

 

Da vil jeg gjærne få se hvor du har fått vite at wow er den desidert største?

 

Eller hva definerer du som størst??

Endret av Ramusama
Lenke til kommentar
World of Warcraft er det desidert største MMOrpget på vårt marked, basert på spillerbase. Hva annet skulle man definert det etter?

 

Altså antal kontoer aktive?

Er faktisk andre spill mmoer som har flere kontoer aktive og flere spillere som har spillt det gjenom tidene en wow. Eneste wow egentlig er størst på er antal spiller som er loga på samme tid.

 

Eks. Maple story har rundt 70m kontoer aktive. Seff er dette et Free mmo og det er sikkert mange spillere som da har masse kontoer, men er mange i wow som har flere kontoer og.

 

Ikke at dette sier at du har feil eller noe, men bare så du kanskje skjøner hvorfor jeg vil han noen konkrete punkter fra deg før du kaller det en wow klone.

 

For meg høres det ut som et klasisk eksempel av dette.

 

Ten Most Misused Words in MMOs

#1 WoW Clone

 

By far the most over and misused word in the MMO dictionary. In theory, the term WoW Clone refers to a game that so closely resembles World of Warcraft that it could have been grown from its very DNA.

 

In recent years, this term has been applied to almost every single P2P MMO either in production or released. It is applied to any game, it seems, that makes use of: an RPG style user interface, quests, level progression, guilds, instances, zones, swords, the list goes on.

 

While World of Warcraft does indeed make use of all of the above mentioned elements and more, the fact of the matter is that they were not the first, and they will not be the last. Many of the elements that are pointed to as evidence of a WoW clone are rather fingerprints of the genre as a whole. Quests, for example, have been an integral part of not just MMOs, but of RPGs from the very beginning, the same goes for concepts like level progression, guilds and the fantasy setting. While Blizzard may have created a formula that improved the way that these elements are presented, World of Warcraft remains just a stepping stone in the overall evolution of the genre.

 

It is certainly easy to understand a desire, amongst players and developers alike, for change and innovation within the genre, but labeling each and every new MMO release a WoW Clone in the way that some people have been serves to do nothing but reduce the entire genre (both pre and post World of Warcraft) to a single game.

 

It isn’t necessarily a departure from the conventions of the genre that people are looking for so much as it is a bit of obvious innovation.

 

Kilde: Ten Most Misused Words in MMOs

Endret av Ramusama
Lenke til kommentar

Poenget er jo at det alltid vil være naturlig å sammenligne med det mest populære i samme sjanger. Maple Story, og alle disse andre gratis "low-end" mmoene tar jeg ikke engang med i beregningene.

 

Foreløpig har jeg en level 11 spiritmaster, 10 assassin, 8 warrior og 8 priest. Så de to siste har jeg jo ikke fått prøve archklassene enda. Problemet mitt er at det føles som så utrolig lite progresjon i de tidligere levlene, og det er jo litt dumt. Jeg _vet_ at det blir mer enn to skills litt senere i levlene, men det er vanskelig å faktisk motivere meg til å komme meg forbi det "kjedelige". For du må være enig i at gjenspillingsverdien av de tidligere levlene er...vel, veldig lav? Siden du på generell basis gjør akkurat det samme igjen og igjen.

 

Men nå kan det like gjerne være fordi jeg er lei av fantasy-mmos.

Endret av TheScorp
Lenke til kommentar
Poenget er jo at det alltid vil være naturlig å sammenligne med det mest populære i samme sjanger. Maple Story, og alle disse andre gratis "low-end" mmoene tar jeg ikke engang med i beregningene.

 

Foreløpig har jeg en level 11 spiritmaster, 10 assassin, 8 warrior og 8 priest. Så de to siste har jeg jo ikke fått prøve archklassene enda. Problemet mitt er at det føles som så utrolig lite progresjon i de tidligere levlene, og det er jo litt dumt. Jeg _vet_ at det blir mer enn to skills litt senere i levlene, men det er vanskelig å faktisk motivere meg til å komme meg forbi det "kjedelige". For du må være enig i at gjenspillingsverdien av de tidligere levlene er...vel, veldig lav? Siden du på generell basis gjør akkurat det samme igjen og igjen.

 

Men nå kan det like gjerne være fordi jeg er lei av fantasy-mmos.

 

 

Hehe ja low level er altid kjedelig ja så der er vi helt enige. Mmo sjangeren leger alt for mye vekt på endgame og glemer som regel å lege til elementer som gjør low level og levling til max blir underholdene så det er vi helt enig i ja, og det er noe jeg også mener mmo skaperne kunne forbedra :)

Endret av Ramusama
Lenke til kommentar

Har vel enda ikke opplevd et MMO som er artig å spille de 10 første levlene om og om igjen?

I WoW var det greit med et par klasser siden det var forskjellige start områder men selv om quest giver og ting man drepte var forskjellig så ble det jo det samme om og om igjen..

Eneste artige low level spillet jeg har testet var AoC første gangen, men desto værre ble char nummer 2,3 og 4...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...