Gå til innhold

motivasjonen bak et apple kjøp


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

denne tråden består ikke av nesten en eneste nøytral/objektiv person. Alle er enten Bill Gates eller Steve Jobs. Det er ingen av dere som klarer å sette disse to opp mothverandre og faktisk vurdere hvem som faktisk er best til hva. Blir sjuk av sånne folk..

 

Poenget er vel mer at både Windows 7 og Mac OS X (med tilhørende maskinvare) er "bra". Jeg bruker f.eks. Photoshop daglig både i Windows og OS X, og jeg klarer ikke å se at det er et kvidder i forskjell. Klart - det ser litt annerledes ut her og der, i menyer o.l. - men i prinsippet så fungerer det knusefint.

 

Jeg vil tro at Windowsbaserte maskiner er bedre på spill, rett og slett fordi de er tilgjengelig med bedre grafikkløsninger enn Mac. Men min opplevelse med f.eks. den nye MacBook Pro er at Sandy Bridge har parkert diskusjonen om "best". Der jeg tidligere opplevde at det lå et kompromiss i en bærbar maskin, så har jeg nå et fullgodt alternativ til f.eks. en stasjonær maskin (siden jeg ikke er en storspiller). Om det betyr at denne maskinen er "best"? Aner ikke, alt jeg vet er at den for meg er "bra nok" med god margin. Men jeg bruker bl.a. en Lenovo T520 på jobb, og den også er bra nok.

 

Det at du blir syk av at de fleste ikke klarer å opptre 100% objektivt, er jo trist. Mitt tips er å ikke tenke for mye på det. Min tolkning er at de aller fleste som har deltatt i denne tråden synes maskinen de har og bruker er innenfor kategorien "bra nok", og jeg kan ikke se annet enn at det er en klassisk vinn-vinn-situasjon.

Lenke til kommentar

Macbook Pro har IKKE 10 timer batteritid.

 

Apple lover 7 timer.

Jeg har hatt min MBP i 2 uker nå, batteritid med dempet skjerm og trådløs surfing på nett er 4-5 timer.

Altså ingen ting ekstraordinært angående batteritid.

 

Er fornøyd ellers, merker at det er en kjapp maskin med gode ressurser.

 

EDIT: Etter litt diskusjon på mac1.no har jeg kommet frem til at Google Chrome kan være årsaken til den svake batteritiden.

Endret av oleanl
Lenke til kommentar

Ser ikke helt hvordan google chrome kan ta timer fra levetiden til batteriet ditt.

Det skjønte ikke jeg heller...

 

Men det viser seg at ved bruk av Chrome er skjermkortet i maskinen aktivert nesten kontinuerlig mens Safari stort sett klarer seg med det integrerte skjermkortet.

 

Problemet kan løses med tredjeparts programvare, du kan se hva vi kom frem til her:

http://mac1.no/forum/viewtopic.php?p=2240251#p2240251

 

EDIT: 10 timer er uansett å overdrive...

Endret av oleanl
Lenke til kommentar

Kjekt å se litt gode gammeldagse Mac/Win fanboykriger her på forumet. Jeg trodde nesten at iOS/Android hadde overttat helt... ;)

 

Men ikke la det bli personlig da, dere. Det er tross alt bare datamaskiner vi snakker om.

 

Det finnes ikke noe entydige riktige svar her, like lite som det gjør det når man kjøper bil. Noen vil ha en traust og trygg bil og kjøper en Toyota, noen liker å mekke og kjøper seg en gammel Volvo og klippekort hos Biltema, noen liker lyden av V8 og kjøper en Mustang eller Corvette. Naboen har en Porsche Cayenne, jeg har en Mini Cooper S. De har små barn og vil ha en stor bil, jeg har voksne barn og vil ha en liten.

 

Jeg bruker Mac'er selv for tiden, de funker til mitt bruk. (Design og musikk, og forumadmin.) Til høsten kommer Skyrim, og da får jeg vel lyst på en monster-PC til det bruk.

 

Jeg har Win7 på Mac'en også, og den fungerer strålende hos meg. Den bruker jeg til litt ymse arbeid som ikke er så greit på Mac, spesielt utvikling av Windows apps og litt gamle spill. Men ellers bruker jeg Mac-delen.

 

Nå har jeg brukt PC''er siden de første IBM PC kom til landet tidlig på 80-tallet, og Mac siden '85. Det har slett ikke vært gull alt de har lansert, hverken Apple eller Microsoft. Man skal ha særdeles selektiv hukommelse for ikke å huske en del blundere fra begge sider.

 

Geir :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har en MacBook Pro 17" som jeg kjøpte i sin tid pga skjermen. Har både OSX og WinXP installert.

 

OSX: Underholdning, Internett, (ie privat bruk)

 

Win XP: Jobb-relatert

 

Har hatt mer hardware-problemer med Mac'en, enn noensinne med Dell, men teknisk support fra Apple har vært utmerket. (AppleCare nettopp slutt :( )

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Men hvorfor kjøpte du bare ikke monster-maskinen din og brukte den til "design, musikk og forumadmin". Så slår du to fluer i en smekk, og slipper å eie to vidt forskjellig maskiner som samarbeider dårlig.

 

To fluer i en smekk er noe du får når du kjøper en datamaskin som kan kjøre OSX så vel som Windows, hvor du kan få det beste fra begge verdener :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

To fluer i en smekk er noe du får når du kjøper en datamaskin som kan kjøre OSX så vel som Windows, hvor du kan få det beste fra begge verdener :)

 

Hvordan blir egentlig opplevelsen i windows 7 ultimate?

Når vi snakker om generiel bruk litt spilling og virtualisering?

Da bør man styre unna alt utenom fra Mac Pro som koster fort 20 000 kr.

 

Jeg ville råde folk som vil ha begge deler:

 

Nr1 (Ha Apple som laptop) og PC som stasjonær.

 

Nr2 Billigste alternativet er hackintosh.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hovedfortjenesten ved å slippe å kjøre windows er at man slipper å ha antivirus installert som sluker 30~50% av maskinens ytelse.

Først og fremst, jeg har ingenting imot Apple, og har selv iPhone 4 og iPad 1. Har også vurdert MBP til tider uten at det har blitt noe kjøp (enda). Uansett, det du skriver her er enkelt og greit feil og du har et helt forvridd og lukket syn på fordeler og ulemper med de forskjellige operativsystemene. Hvor mye ressurser antivirus sluker gidder jeg ikke finne tall på, men jeg tviler på det er snakk om så mye som 30-50%. I hvertfall hvis man ikke ser på absolutt worst case scenario, f.eks. harddiskytelse med en dårlig disk mens antiviruset sjekker hele disken for virus. Dessuten, jeg har ikke hatt antivirus på noen av mine PCer de siste fire-fem årene, uten at jeg har hatt noen som helst problemer med det. Det eneste jeg har av antivirus, er filteret på gmail-kontoen min.

 

 

Tommel opp til alle som kjøper mac.

Tommel ned til alle windows brukere som kommer på forumet her for å trolle, være seg linux/ubuntu eller mac-trolling, er det like patetisk uansett.

Windows er og blir =FAIL!

Tommel ned til alle windows-brukerne som troller? Hva med Applebrukere som deg, som også troller? Er dere fritatt? Hvordan kan du skriver "Windows er og blir =FAIL!", når de eneste argumentene du har, er at du med OSX slipper antivirus, og at windows bufrer til harddisken? det er to syltynne argumenter, og det er langtifra så svart/hvitt som du vil ha det til.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

For de som ikke ønsker å bruke mye energi på «modifisert bios på P5QL-pro hovedkortet« kan slikt frarådes. Eller?

 

Faktist funger lovlig kjøpt snowleopard supert i virtualbox, om man bare lager et ISO image, og bruker iboot. Bare bruk: Denne veilederen så burde alle som har core i7 920 eller bedre prosessor klare å få snowleopard å fungere.

Dette vil jeg anbefale alle som ønsker å prøve ut Mac for første gang eller ønsker å lære seg mac.

 

Jeg fikk ikke feilmelding en eneste gang, men hadde bare 100 GB stor partisjon.

Utover dette kan man risikere problemer.

 

Så eneste ulempe her:

Steam spilling = Glem det

Imovie = Funger ikke helt foreløpig virtuelle skjermkort trenger jeg å jobbe mere på.

"Om maskinen" denne vil forutsake svart skjerm (Skjermsparer) til man beveger på musen.

Lyden blir dårlig kvalitet størst sansynlig.

Utløsknapp for CD\DVD vil ikke fungere, og kan forutsake snowleopard henge seg.

 

Reboot heller virtuabox også bytt image.

Ellers funger internett, så er mulig å installere fra den veien.

 

Men er ikke så viktig å vite maskinvare, siden det vet man fra før av.

Mac OSX oppdateringer = Vær forsiktig, kan føre til virtualbox musepekeren slutter å fungere.

 

Altså Mac box set funger her stor sett, bare små tekniske problemer.

Alt i alt, er 1060kr (400 kr for snowleopard) vært å bruke penger på. Kommer å kjøpe meg Lion senere men den gangen håper jeg å installere på ekte PC som funger like enkelt som virtualbox.

 

Ellers syns jeg Apple maskinvare er liten vits å bruke penger på.

Hvorfor handle en mac mini til 3000 kr brukt, når virtualbox er så mye bedre hvis man har en god PC fra før? Eller handle Apple maskiner uten om å støtte apple? Bare for å gi konkuranse?

 

Kan noen si meg at engelske Steam spill virkelig funger bra i mac?

Eller burde jeg være fornøy her? har man windows 7, fra før er dette nok bedre uansett.

 

Kan dere Apple tilhengere si at PC-bygging er failed?

Riktignok kan windows 7 + (Leopard i virtualbox) være langt bedre invisering en apple maskin.

Da har man maskinvare som holder fint i 3 år. Og kan ta alt spilling uten problemer.

 

Kan også velge maskinvare fritt, og oppgradere når jeg vil uten å være redd for garantien.

Får et veldig godt kjøp med andre ord.

 

Det jeg lurer også på neste gang.

Hvordan bør man svare apple selger hvis man spør?

 

selger Apple: Har du Apple maskin fra før?

Skal man si Ja her eller si det har ikke du noe med?

 

selger Apple:Lover du meg å ikke bruke platen til hackintosh?

Ja eller nei?

 

(Nei jeg lover å hackintoshe, hehe).

 

Hva har folk best erfaringer med? Som vil fungere?

 

Som Zeke nevner, vi har ikke noe imot Apple.

Er en fint bedrift det, men har helt feile holdninger slik at de skyter seg i foten her.

Så folk går for PC isteden. Det betyr vi bare har alternativet mellom linux og windows.

 

Pcbyggere går da heller for hackintosh isteden å kjøpe Apple som koster mye, og dekker få behov.

 

Er klar over Apple ikke er fornøyd over meg her, men slik er det:

 

  1. Kjøp en Apple maskin og få et gratis eple til jul og et takk fra Steve Jobs.
  2. Bygg pc selv og blir fornøyd, støtt Apple med Snowleopard koster fra 400 kr.
  3. windows 7 til spill, da burde flest bli fornøyd. Eller gå for linux.

 

Hva velger dere her?

Skulle gjerne fått et eple og et kort fra Steve Jobs selv, men til den prisen er det ikke verdt det.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

For en person som ikke spiller på datamaskinen sin har mange av poengene dine liten verdi. Maskinvaren i en Mac kan fint også vare i godt over 3 år. Faren min sitter for øyeblikket å skriver på en 8 år gammel mac så....

 

Mac mini er for øvrig den macen som gir dårligst valuta for pengene etter min mening. De eneste som burde legge penger i denne er de som krever en veldig liten og nett maskin og lite mer.

Lenke til kommentar

For en person som ikke spiller på datamaskinen sin har mange av poengene dine liten verdi. Maskinvaren i en Mac kan fint også vare i godt over 3 år. Faren min sitter for øyeblikket å skriver på en 8 år gammel mac så....

 

Hva maskinen klarer å leve er en ting. Men jeg snakker mest om ytelsen.

 

Hvis Mac hadde hatt:

 

Core i7 2600k

8 GB DDR3 ram

Nvidia GTX 570

 

Hardisk/SSD:

OCZ Vertex 3 120 GB 2.5-tommer

Hitachi Deskstar 7K3000.B 3TB SATA2

64MB 7200RPM

 

Denne maskinen klarer nok fint overklokking, så hvor lenge hadde det gått før denne ble utdatert?

 

Hvor lenge varer en Mac før man kan si den er for gammel?

 

8 år gammel mac, da må man være utdatert, og ha minimalt med behov.

 

er det snakk om:

i-ve-had-my-imac-since-2001-is-that-considered-to-be-old-2.jpg en slik en?

 

Denne er utrolig fint, hadde vi ikke hatt LED eller LCD skjermer i dag, tror jeg ville gått for den selv.

 

Nå trenger man ikke bare å være spiller for å fortrekke windows 7.

Hvis vi ser på multitasking syns jeg selv windows er bedre.

 

Blueray avspilling etc.

Bare vent til blueray klarer 2560p (2,560 × 1,600) og 3840p(3,840 × 2,400) foreløpig er det nok bare få mac pro og macbook pro som klarer HD avspilling greit gjennom quicktime (Riktignok HD).

 

Nå kommer det nok å ta litt tid før både skjermer og spiller kommer, men tror det vil komme i løp av 1-2 års tid med kombinert 3D blueray avspilling.

Her vil nok Mac ha lite å stille opp med, videoredigering går nok greit på Mac pro.

Men ellers tror jeg windows er foretrekket.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Bare vent til blueray klarer 2560p (2,560 × 1,600) og 3840p(3,840 × 2,400)

 

Hvorfor skal man ønske å se video som har 3840 x 2400 oppløsning, på skjermer som bare klarer 1366x768, som er standardoppløsningen på 13.3"?

 

Man vil jo aldri få høyere oppløsning enn det skjermen tillater. Så hva er hensikten, mener du?

Lenke til kommentar

 

  1. Kjøp en Apple maskin og få et gratis eple til jul og et takk fra Steve Jobs.
  2. Bygg pc selv og blir fornøyd, støtt Apple med Snowleopard koster fra 400 kr.
  3. windows 7 til spill, da burde flest bli fornøyd. Eller gå for linux.

 

Hva velger dere her?

 

Siden du spør: Alternativ A.

 

Men det jeg virkelig ikke skjønner er hvorfor du bruker tid på dette eksperimentet ditt? Du skriver selv at maskinen ikke er stabil, ikke kan oppgraderes, lyden er dårlig, Steam fungerer ikke, CD/DVD-spilleren er ubrukelig, du kan ikke ha større partisjoner enn 100GB og Gud vet hva annet du ennå ikke har funnet.

 

Du sitter med andre ord på en topp maskin, men velger å kjøre et operativsystem som du ikke får til å fungere?

 

Hva får deg til å tro at du skal klare å legge inn Lion på en PC, når du ikke klarer å legge inn et operativsystem som har vært ute i nesten to år? Tror du Apple kommer til å sørge for at Lion blir enklere å installere på en Hackintosh enn Snow Leopard? Det må jo være det du mener, for av det røret du har kommet med her og på Mac1 de siste ukene, så har jeg ikke sett et snev av kompetanseheving.

 

Til tross for at jeg bruker Mac, så er jeg helt OK med Windows på jobb. Det fungerer som det skal, maskinen kjører som en drøm og jeg får gjort det jeg trenger å gjøre. Det du holder på med minner om en som setter en fryser på 300 liter på høykant og kaller det for et kjøleskap: Klart, ting blir kaldt - men du bommer jo med ca. 24 grader.

 

Ikke kom med det tøvet om at din selvbyggede maskin er bedre enn en Applemaskin, det er bare tull. Vi bruker da for svarte f*en ikke Mac OS X for å "teste", vi bruker det for at vi skal få ting GJORT.

 

Hva er poenget med å kjøre Mac OS X dersom ting ikke fungerer? Jeg vet at noen ikke liker Windows, men så gale er det da ærlig talt ikke.

Endret av swanky
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...