Gå til innhold

motivasjonen bak et apple kjøp


Anbefalte innlegg

Kan vi bli enige om at forskjellige maskiner velger maskiner ut i fra forskjellige kriterier? Og atpåtil velger de samme maskinene ut i fra forskjellige kriterier...

 

Så absolutt! Men om MBP tilfredsstiller kravene kan derimot diskuteres. Mine blir ikke tilfredsstilt, og ingenting har stått i veien for å bruke penger på en Apple-maskin enda.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror vi i bunn og grunn er nokså enige. Når man sammenligner en maskin til 15.000 og en til 5.000 kan man jo ikke forvente at den billige er like solid som den dyre, enten det er en Mac eller en Sony Vaio, men det er ikke noe problem å finne en maskin som har betydelig dårligere byggekvalitet enn MBP men med en pris som skulle tilsi noe annet.

 

Egentlig føler jeg at denne diskusjonen blir som å sammenligne en genser i 100% Kashmir mot en i bomull fra Dressmann. Den ene er sikkert 10 ganger så dyr, men de er ikke sammenlignbare. Eventuelt urverket i en Patek Philippe mot en billig Citizen.

Lenke til kommentar

Har absolutt forståelse for at det finnes maskiner som tåler uendelig mye mer enn MBP, men når denne diskusjonen har utviklet seg til å handle om Mac mot billige (Acer-)maskiner ser jeg ikke noe poeng i å si at "MBP knuser den maskinen du har postet når det kommer til opplevd byggekvalitet, men den hadde nok ikke tålt å bli kjørt over av en lastebil som en Toughbook hadde tålt".

 

Acer lager gode maskiner i forhold til prisen. Men slik som andre billige ting, så tåler de litt mindre.

 

Min Acer TimelineX 5820TG har helt utmerket byggekvalitet. Børstet nydelig aluminium, skjerm som er stiv og fint, ingen knirkelyder og et behagelig tastatur. Batteritiden er like god som macbook pro anno samme tidsrom.

 

Mac'n har litt bedre skjerm, en tøyeste magsafekontakt, en stor "flott" trackpad som gjør selvfølgelig samme nytta som pad'n til min pc (kan zoome ut og inn med fingrene, scrolle raskt opp og ned på siden) og så har den belyst display (som jeg aldri har følt behovet for). Aluchassis skrytes jo himmelkøyt opp i skyene fordi det skal være så solid. Helt ok byggekvalitet på mac'n, skulle da bare mangle også. Men jeg kjøper ikke helt argumentet med at boksen sluker så mye varme pga aluminiumen og ingen vifter under. Mac'er vidt meg bekjent har hatt/har problemer med varmegang. Og det er vel kanskje ikke så merkelig når den nærmest er murt inne? :)

 

Acern koster 7000,- Mac'n mot 16000 kr. De usle små forskjellene det ytre gjør forsvarer ikke griseprisen til apple. TimelineX'n er en pen pc. SLANK OG TYNN! Like tynn som mac? Og med langt bedre maskinvare som er viktigst og det som bør koste penger i en maskin.

 

Ellers er det festelig å lese om hackintosh brukere som nærmest har blitt kjeppjaget ut av mac1 forumet fordi de ikke har runkejobs hardware. Med selv skal de ha bootcamp og Windows7 for å spille!

 

For en latterlig gjeng! (Dog ikke alle må det understrekes).

Lenke til kommentar

Kjøpte en macbook pro mest pga bra batteri, skjerm og byggkvalitet. Den ser ikke ille ut heller. Og som en bærbar fungerer den bra, selv om det er kun ubuntu som ligger på den. Mac som desktop hadde jeg ikke klart da jeg bruker den til ting som kun fungerer bra nok på windows platformen enda.

Lenke til kommentar

Litt av fordelen med multitouch på trackpaden er at du kan gjøre mer enn bare zoome og scrolle. Jeg kan f.eks. definere snarveier ved å trekke tre fingre sidelengs, eller vise skrivebordet/alle åpne vinduer ved å trekke 4 fingre vertikalt. Veldig praktisk når man blir vant til det, og det jeg merker at med en gang jeg er nødt til å bruke en annen touchpad at det ikke føles like gjennomført.

 

Når vi allikevel er inne på Hackintosh kan jeg jo meddele at jeg har en selv. Har et hovedkort som har akkurat samme chipset som de hvite MacBookene hadde før, og med litt fornuftige valg av skjermkort er den dønn stabil. Eneste grunnen til at jeg valgte å bygge en slik var fordi det var det som passet best for meg -- hadde allerede en skjerm, så iMac var litt uaktuelt, Mac Mini hadde ikke nok harddiskplasser og Mac Pro var altfor overkill. Husker ikke hva slags prosessor jeg har plassert i den, men den har 4GB RAM og fungerer helt greit til de dagligdagse tingene jeg bruker den til. Den har dessverre viftestøy fra en annen verden, men den kjører Mac OS X, som var det viktigste for meg. Har kjøpt Apple sitt trådløse tastatur og Magic Trackpad i tillegg, så den oppleves akkurat som om det skulle stå en Mac Mini/Mac Pro under (hvis vi ser bortifra størrelse, støynivå og utseende). Kommer nok ikke til å gjøre det igjen, men det er en annen historie.

 

 

Ellers kan vi vel kanskje konkludere med at Mac gjerne koster litt mer enn en maskin med tilsvarende spesifikasjoner, byggekvalitet og løsninger (dersom det faktisk finnes?), men at opplevelsen gjør at man rettferdiggjør å betale noe mer.

Lenke til kommentar

Ja, oppigjennom årene har den nok reddet laptopen fra å gå i bakken minst 5 ganger.

 

Bare fordi andre produsenter ikke har kommer med bedre teknologi:

 

Trådløs strømkabel:

WirelessPower.jpg

 

Sukkerbatteri med opp mot 4 ganger lenger batterilevetid

SugarBattery-721050.jpg

 

Solseller lader

Solar_cell.jpg

 

Tviler på du fremdeles ville anbefale magnety changer for apple.

Hvis andre produsentene hadde laget noe bedre.

 

Nå er det ikke vits i å ta en lang diskusjon på hva som er best her, men vi kan si "Magnetladeren" ikke er det mest optimale.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Tviler på du fremdeles ville anbefale magnety changer for apple.

Hvis andre produsentene hadde laget noe bedre.

 

Nå er det ikke vits i å ta en lang diskusjon på hva som er best her, men vi kan si "Magnetladeren" ikke er det mest optimale.

Nei, disse her ville absolutt hatt fortrinn, MEN disse eksisterer ikke på markedet, så vidt jeg vet...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Acer lager også gode maskiner ja. Men i eksempelet mitt så tenkte jeg på de billige Acer-maskinene, som ofte blir stemplet som den klassiske PC.

 

Forstod det :) Måtte bare legge inn noen godord for TimelineX'n til han du svarte.

 

Har selv 5820TG, og jeg synes ikke byggekvaliteten på denne er like god som på en MBP.

Gidder ikke starte en stor diskusjon rundt det, men i mine øyne hjelper dette på å forsvare prisen til mbp.

Lenke til kommentar

Acer lager også gode maskiner ja. Men i eksempelet mitt så tenkte jeg på de billige Acer-maskinene, som ofte blir stemplet som den klassiske PC.

 

Forstod det :) Måtte bare legge inn noen godord for TimelineX'n til han du svarte.

 

Har selv 5820TG, og jeg synes ikke byggekvaliteten på denne er like god som på en MBP.

Gidder ikke starte en stor diskusjon rundt det, men i mine øyne hjelper dette på å forsvare prisen til mbp.

 

Den er ikke like god. Men ikke langt unna. Og jeg synes 5820TG er en meget pen maskin og ikke minst et veldig godt valg tatt prisen til grunn rundt bedre maskinvare. Man kan forsvare en litt høyere pris på mac'n med byggekvalitet, men jeg er ikke med på den sinnsyke differansen som ligger til grunn idag. Det er i mine øyne galskap.

 

Har du eller noen forresten prøvd dere på å installere OSX på TimelineX? Tenkte prøve meg på det...bare for å se hvordan det fungerer på denne. Og foreligger det en ferdig oppskrift ville jeg satt pris på det :) Kanskje jeg skal høre på mac1 forumet? :lol:

Endret av Aliventerio
Lenke til kommentar

Selv har jeg aldri forstått hvorfor mac er så mye dyrer en pc kanskje fordi lyden blir som:

 

expressionist-bass.jpg

 

Skjermen føles som:

 

3d%20immersive%20screen.JPG

 

Tastaturet føles som:

 

cyborg_keyboard-500x234.jpg

 

Kunne jeg kanskje forstått hvorfor mac er så dyrt som i dag.

 

Hva tror dere denne koster?

 

GoldenMacBookPro.jpg

Kabinettet i ekte gull med diamanter som apple logo, og har en 2 GB ram 120 GB harddisk og core 2 duo 1.8 Ghz prosessor? Sikkert mulig å få levert med OSX Lion mac box set.

 

Er 30 000 kr billig for en slik?

 

I applebutikken i oslo selger nok denne til 200 000 kr (Sikkert bare 1 på lager) da ler selgeren etter man går ut døren.

 

Eller

iamhuman-macbook-skins1.jpg

 

i am human skins til litt billigere pris.

Vet ikke maskinvare man får med der.

 

På toppen har vi alle disse:

 

iamhuman-macbook-skins3.jpg

 

Er disse verdt prisen?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Denne er en fin erstattning til både ipod touch, iphone.

 

glass-cell-phone-m.jpg

 

Velger å kalle den itransporent phone.

 

Nå mangler den bare apple logo på baksiden så er den klar til å erstatte iphone.

 

050329_transparent_screen.jpg

 

Mye fine apple produkter her ja.

 

RFR_iPhone_Next_concept_1.jpg

 

samsungtransparentamoledlaptop2.jpg

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...