Gå til innhold

motivasjonen bak et apple kjøp


Anbefalte innlegg

Startmenyen ser jeg helt ærlig ikke poenget med, jeg har mine mest brukte programmer nederst på skjermen. Klarer meg utmerket uten startmenyen, og har absolutt ikke savnet den i det hele tatt. Bare en unødvendig plage for min del.

 

Ser du ikke poenget med startmenyen, ser du neppe det deilige poenget med windows. Du foreblir blind. En fisk som svømmer på 10k dyp med livets ønske om å se lyset :cool::D

 

At du har 12 venner som syns at Windows 7 ser greit ut er kanskje det dummeste argumentet jeg har hørt, for jeg kjenner mange Mac-brukere som syns at Windows 7 sitt design er dårlig. Ser ikke hvorfor det skal være relevant uansett

 

Ja det er dumt å bruke virkelige referanser. Si meg... har du begge beina planta på jorda om dagen? If so... Gooooooood.

 

Blir litt bekymra her... LITT ^^ :-o WAKA WAKA :tease:

 

jeg liker det ikke, og det burde du kanskje klare å forstå. At du har mer valgfrihet, sure. Jeg trenger ikke å ha muligheten til å bytte skjermkort og prosessor hver eneste gang det kommer en mikroskopisk oppdatering

 

Mikroskopisk oppdatering? NÅR BLE APPLE OPPDATERT? Kan man jo spørre :D

 

Som en aldri så liten stikker... har DERE HDMI PORT? (nei jeg snakker ikke om thunderbolten som fremdeles er fullstendig ubrukelig)

 

Tjo hei! GOD PÅSKE til ALLE brukere! Me signing OFF :w00t:

Endret av Aliventerio
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Startmenyen ser jeg helt ærlig ikke poenget med, jeg har mine mest brukte programmer nederst på skjermen. Klarer meg utmerket uten startmenyen, og har absolutt ikke savnet den i det hele tatt. Bare en unødvendig plage for min del.

Ser du ikke poenget med startmenyen, ser du neppe det deilige poenget med windows. Du foreblir blind. En fisk som svømmer på 10k dyp med livets ønske om å se lyset :cool::D

Nok et saklig utsagn. Jeg forstår ikke poenget med å ha en startmeny fremfor å ha programmer liggende i en egen mappe der du bare kan dobbeltklikke på de. De mest brukte programmene plasserer man i docken, og man slipper å åpne en egen meny for å starte programmer man ofte bruker. Selvfølgelig er dette noe jeg mener personlig, og ikke noe jeg presenterer som fakta.

Startmenyen er et alternativ til dette, men jeg foretrekker slik det er gjort på Mac OS X.

 

At du har 12 venner som syns at Windows 7 ser greit ut er kanskje det dummeste argumentet jeg har hørt, for jeg kjenner mange Mac-brukere som syns at Windows 7 sitt design er dårlig. Ser ikke hvorfor det skal være relevant uansett

 

Ja det er dumt å bruke virkelige referanser. Si meg... har du begge beina planta på jorda om dagen? If so... GOOD.

Er ikke noe galt i å bruke tester, referanser og undersøkelser fra virkeligheten, men når det er snakk om en personlig preferanse er det ikke relevant i det hele tatt. Jeg kan si at jeg har 50 venner som syns at Audi lager pene biler - betyr det at Audi lager verdens peneste biler? Nei. Det betyr at jeg har venner som foretrekker det fremfor alternativene, og det er en smakssak.

 

Jeg kan jo forklare hvorfor jeg ikke liker W7 sitt design. Hvorfor skal man måtte se hva som ligger bak toppen på vinduene? For min del er det bare en distraherende og det gir meg bare et rotete miljø. I mine øyne er ikke dette noe som gjør W7 bedre å bruke, det gjør det bare til en unødvendig plage.

 

Jeg liker det ikke, og det burde du kanskje klare å forstå. At du har mer valgfrihet, sure. Jeg trenger ikke å ha muligheten til å bytte skjermkort og prosessor hver eneste gang det kommer en mikroskopisk oppdatering

 

Mikroskopisk oppdatering? NÅR BLE APPLE OPPDATERT? Kan man jo spørre :D

 

Som en aldri så liten stikker... har DERE HDMI PORT? (nei jeg snakker ikke om thunderbolten som fremdeles er fullstendig ubrukelig)

Apple oppdaterte maskinene sine for kort tid siden, og var vel først på markedet med Sandy Bridge i produksjonsmaskiner. Maskinene oppdateres med jevnlige mellomrom, så argumentet ditt her er helt tåpelig.

 

HDMI-port? Nei, ikke egen HDMI-port, men med adapter får du HDMI-utang, VGA-utgang, DVI-utgang og Dual-Link DVI-utgang.

Må si at jeg foretrekker det fremfor å ha 4 port på siden av maskinen som tar plass og ser stygge ut, men igjen - personlig preferanse.

 

At det er få produkter som benytter seg av Thunderbolt er dessverre fakta, men tror det er noe vi vil se mer av i fremtiden. Apple har alltid vært tidlig ute med å benytte seg av nye standarder, de droppet f.eks. tidlig floppy-disken, har "alltid" hatt FireWire på en god del av maskinene i sortimentet og de var tidlig ute med Mini DisplayPort-standarden. USB3.0 er fint og flott det, ikke noe galt, men når man ser på throughput er Thunderbolt overlegent.

 

Når man prøver å lansere noe nytt må noen være først, og det er bare bra for hele bransjen at Apple tar dette steget og innfører Thunderbolt på maskinene sine. Hvis de ikke hadde gjort det, hvem skulle gjort det da? Apple har en kjøpesterk demografisk brukergruppe, og dersom Dell hadde kommet med Thunderbolt tror jeg ikke at det hadde hjulpet noe særlig på å gjøre det vanligere. Hvis ingen prøver seg på noe nytt, hvordan skal man da klare å fremme utvikling?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Har linux-fanboyer lov til å uttale oss her eller?

 

Jeg er linux-fanboy med noen års fartstid og jeg må innrømme at W7 har det beste designet og gjennomføringen på mange år, siden W2k vil jeg si. Jeg jobbet da som datatekniker med Windows som primærområde. Men jeg får fortsatt spasmer av å sitte på en Windows-maskin. jeg føler at jeg ikke har muligheten til å gjøre de samme tingene (terminal osv) som på en linux-maskin og at alt er tungvint (installering osv). Derfor, når jeg begynte å trenge iTunes (pga iPad) gikk jeg for en Mac-maskin fordi at selv om det er Jobs-fengselet så er det nærmere min gamle hverdag enn en W7-maskin kunne tilby...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Ja det er dumt å bruke virkelige referanser. Si meg... har du begge beina planta på jorda om dagen? If so... Gooooooood.

 

Blir litt bekymra her... LITT ^^ :-o WAKA WAKA :tease:

Heisann, jeg skjønner at du har sterke meninger om Windows 7 og alt relatert til dette, men likevel; hvordan man oppfatter flyten og systemet i forskjellige operativsystemer varierer vilt mellom forskjellige personer. Noen elsker muligheten til å gjøre alt via en terminal (må innrømme at jeg føler meg herlig geek når jeg gjør det), andre liker å ha ting enkelt (Windows 7/OS X), noen liker ditt og noen datt.

 

Man kan ikke objektivt påpeke at en person er teit fordi hans/hennes oppfattelse av et operativsystem er annet enn ditt.

Mikroskopisk oppdatering? NÅR BLE APPLE OPPDATERT? Kan man jo spørre :D

 

Som en aldri så liten stikker... har DERE HDMI PORT? (nei jeg snakker ikke om thunderbolten som fremdeles er fullstendig ubrukelig)

 

Tjo hei! GOD PÅSKE til ALLE brukere! Me signing OFF :w00t:

Det er liten grunn til å klage over frekvens over oppdateringer når Microsoft er rimelig dårlige til å være raske ute med oppdateringer til problemer. Skal man se på hastighet må man se mot Linux, gjerne mot rolling release distroer som Arch Linux hvor ting blir oppdatert av brukere og er regnet som bleeding edge (alt er oppdatert til det absolutt nyeste man kan ha). Microsoft derimot ruller ut oppdateringer titt og ofte, men er likevel langt mellom viktige sikkerhetsoppdateringer. Er ikke helt oppdatert på hvordan det går med Apple på denne siden, men vil anta at de er på omtrent samme standard som Windows. Raske, men ikke superraske.

 

Videre er det nesten festlig å nevne prisen på operativsystemene. OS X er jevnt over utrolig mye billigere enn Windows 7 når man skal kjøpe dem i en boks. Og når det kommer til HDMI er det heller ikke alle "andre" (laptopper ikke utviklet av Apple) som heller har det. HDMI er fortsatt en ung teknologi (per se, er i mine øyne nesten gammel allerede). Forøvrig er Apples løsning på det med viewports i grunn helt kurant. Har enda til gode å møte noen som klager over å ha kontakter for å bytte mellom alle de forskjellige typene display-kontakter istedenfor å ha fire stykker linet opp etter hverandre.

 

Videre er det å klage over at Thunderbolt er ubrukelig en anelse feil. USB3 har også rimelig dårlig penetreringsrate for tiden. I hovedsak fordi Intel drar ut tiden med å implementere det, mest sannsynlig for å dra flere over på Thunderbolt.

 

MAC var da ikke raskt ute med usb3.0.

Tok dem jo lang tid.

Hadde Usb3.0 lenge før MAC fikk det er hvel snakk om 4-3 måneder.

USB3 er uansett ikke så veldig utbredt enda. Og det er litt fåfengt å diskutere over produkter når det kommer til tekniske spesifikasjoner. I såfall hadde ikke iPoden dominert markedet da den er underlegen flere andre spillere på teknologisiden. Forskjellen ligger i hvordan teknologien er implementert. Apple er veldig flinke til å implementere teknologien rett inn i deres operativsystem. Windows 7 hadde f.eks. ikke en gang støtte for USB3 de første årene det var ute. Linux derimot hadde støtte omtrent før det ble lansert.

 

Lenke til kommentar

Videre er det nesten festlig å nevne prisen på operativsystemene. OS X er jevnt over utrolig mye billigere enn Windows 7 når man skal kjøpe dem i en boks.

Ikke rart, når Mac OSX riktignok er bare oppgraderinglisenser, og apple tjener på maskinvaren.

 

Forskjellen ligger i hvordan teknologien er implementert. Apple er veldig flinke til å implementere teknologien rett inn i deres operativsystem. Windows 7 hadde f.eks. ikke en gang støtte for USB3 de første årene det var ute. Linux derimot hadde støtte omtrent før det ble lansert.

 

Nå har vel microsoft litt større deknigsområdet?

Er ikke bare drivere og operativsystem jobber mot.

Er også langt flere ting?

 

Finnes jo 5 forskjellige windows 7 (Inkludert 32/64 bits versjoner)

Windows server 2008 (Flere versjoner)

Windows home server, så ja disse forskjellige løsningene må gjennomtestes også.

Så hadde det bare finnes ultimate 64 bits og en windows server 2008 ville ting gått raskere.

 

Skal man se på hastighet må man se mot Linux, gjerne mot rolling release distroer som Arch Linux hvor ting blir oppdatert av brukere og er regnet som bleeding edge (alt er oppdatert til det absolutt nyeste man kan ha).

 

Problemet at Arch er litt kompliksert for folk flest.

Og man vet lite om stabiliteten her. Windows og mac løsninger må gjennomtestet en god tid før det blir utgitt, er ikke bare snakk om 10 forskjellige maskiner her, men kanske 1000 forskjellige maskiner.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Og enda klarer ikke Windows å slippe noe som er mer stabilt enn de fleste store linux-distribusjoner...

 

Du mener her, at microsoft klarer ikke å minste markedsandel av brukere?

 

De gjorde nok det med Vista, men nå tror jeg det stort sett er rettet opp.

 

Hvis du snakker om ustabilitet, så er grunnen som regel:

 

  • Driverproblemer (Fra maskinvare produsenten)
  • Brukerfeil (Fra brukerens side) alt fra å tukle med innstillingene
  • Tredjepart installasjon fra andre programvarelevrandører
  • Mangel på SSD disk (dårlig NTFS filsystem defragmentering over tid)

 

Selvsagt kombinert med windows update, men jeg mener at Vista SP2 eller windows 7 SP1 burde være mere en stabilt nok.

 

Jeg er også sikker på at hvis man tukler en del med Apple maskin, og installerer mye dritt, kan det lett skje at en mac maskin blir ustabilt også.

 

Samme med linux, hvis man har 64 bits operativsystem, og installerer mye 32 bits spill og programvare, kan lett skje at maskinen blir mere og mere ustabil til tider.

 

Så konklusjonen her, uansett operativsystem, må man vite hva man gjør.

Ellers ender man med reinstallasjon og problemer.

 

Tror ikke verken linux eller Mac kan løse dette problemet her.

Riktignok sparer man problemet med virus og spyware i større skala.

Men selve brukererfaringen, mulighetene, valgfriheten mister man.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det gjør man absolutt, men jeg har uansett mer problemer med clean-installed maskiner med windows enn med linux...

 

Tingen er at Linux også blir testet i stor grad, men det er avhengig av hvilken distro du snakker om. Bleeding egde som arch blir jo testet "live", mens Ubuntu f.eks har tregere oppdatering, men testes godt.

Lenke til kommentar

Det gjør man absolutt, men jeg har uansett mer problemer med clean-installed maskiner med windows enn med linux...

Dessverre får jeg lite forslag på problemer du måtte ha.

Med mindre du ha linux på playstation 3, og har prøvd windows 7.

 

Har jeg litt vanskelighet å støtte deg her.

 

Eneste jeg syns er utfordringen med windows generielt, er at hvis man ikke har technet avtale er det å slipsteame etter XP ofte vanskeligere.

 

Enkelte maskinvare (gamle webcamera, scannere, skrivere) Må settes opp manuelt, hvis ikke windows update finner driver, her kan det fort bli mye kluss, siden driverene ikke er gjennomtestet i siden windows XP. Vil ikke alt funger optimalt.

 

Men på en annen side, er det ikke sikkert maskinvaren funger optimalt i linux heller.

Så man risikerer å ende med å bytte en del "Eksterne maskinvare" på USB portene. Hvis driverne blir en utfordring.

 

Bleeding egde som arch blir jo testet "live", mens Ubuntu f.eks har tregere oppdatering, men testes godt.

 

Det vet jeg derfor foretrekker jeg også Bleeding egde. Men syns Arch er litt kompisert å forstå seg på, og bare opensuse sine tumbleweed repo er det nærmeste man kommer.

Ikke alt for vanskelig å sette opp heller for en nybegynner.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Du skal hvertfall ha for at du flink til å understreke hvor lite du kan om Windows. I godt selskap med svært mange andre macere.

 

De syter, klager og bærer seg over ting som faktisk kan løses med små enkle grep. Det er ganske utrolig at det mulig å innha så lite mangel på evne og på samme tid legge hele skylda over på produktet :roll:

...

Når du begynner å klage på utseende til Windows 7, forstår jeg at det neppe er håp for å få deg til å like det. Du har bestemt deg på forhånd, selv om du prøver å gi inntrykk av at du har gitt det en sjanse.

 

Windows 7 er lekkert. Og det finnes ingen grunn til å mislike det. Men er man fanboy som du, er selvsagt alt feil.

 

Hva er det du ikke forstår med innlegget mitt?

 

Jeg simpelthen peker på manglende kunnskap som skaper problemene han klager og bærer seg over. Kritikken hans har ikke rot i virkelighet og det blir kun tøysete når det skinner gjennom hva som er problemet.

 

Og ja jeg understreker dette gjelder mange mac brukere. Men det stemmer da jaggu også.

 

Hva gjør hans brukeropplevelser til en fanboy mer enn dine gjør deg en?

 

Jeg har gode argumenter. Han feiler bortimot totalt på sine.

 

Dette er jo så lite konstruktivt som det kan få blitt. Kun tøyseprat og småteit diskvalifisering av Windows 7 som er et meget godt OS.

 

Aldri vært vitne til mer sprøyt og tullprat! Når skal Apple folk bli en smule mer nyanserte i sin kritikk tro? :roll:

håpe de uvitende en dag ser lyset :D

 

Designen er det intet feil på heller. Det kan 12 TOLV av mine venner som er hardcore macbrukere bekrefte. Og de har heller ingenting imot systemet. Flere av de vurderer å skifte tilbake til Windows OS og deilig herlig valgfrihet med PC :-) :D

 

Du må gjerne måke penga ut av vinduet for min del. I grunn håper jeg du gjør det :thumbs:

 

Ser du ikke poenget med startmenyen, ser du neppe det deilige poenget med windows. Du foreblir blind. En fisk som svømmer på 10k dyp med livets ønske om å se lyset :cool::D

 

Ja det er dumt å bruke virkelige referanser. Si meg... har du begge beina planta på jorda om dagen? If so... Gooooooood.

 

Blir litt bekymra her... LITT ^^ :-o WAKA WAKA :tease:

 

Mikroskopisk oppdatering? NÅR BLE APPLE OPPDATERT? Kan man jo spørre :D

 

Som en aldri så liten stikker... har DERE HDMI PORT? (nei jeg snakker ikke om thunderbolten som fremdeles er fullstendig ubrukelig)

 

Nå har jeg samlet de fine innleggene dine i én post her. Da får man det fullstendige bildet av ditt bidrag til diskusjonen.

 

Jeg tror jeg nøyer meg med en videokommentar:

http://www.youtube.com/watch?v=mx2V-D-Xdq8

Lenke til kommentar

Må si ærlig jeg begynner å bli lei av denne diskusjonen.

Kan ikke mac og windows brukere bli venner igjen?

 

Og godta at vi stammer fra 2 forskjellige planeter?

En fra jorden og en fra mars.

 

Isteden for å krange hva som er best?

 

Kanskje vi må innrømme at det beste er det man velger selv?

 

Og mac + windows må stå sammen for å lage et bra produkt?

 

Tror verken steve jobs eller steve ballmer hadde sammarbeidet godt.

Men ja hadde vært bra i så fall.

 

Linuxbrukere er vel det man kan si er en blanding, der man topper alt på god måte.

Hvis man liker det ene eller andre, kan man velge.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Eller du overforenkler og/eller tar direkte feil..., på alle tre...

Linux må du være utdannet/ha erfaring for å bruke. Dermed ikke brukervennlig.

 

Windows gir meg kreft og det er et ustabilt å kjøre.

 

MAC er bare en vane sak. Men du sitter i et fengsel til apple og Steve Job. Som begrenser veldig på det jeg bruker data til.

 

konklusjon: Alt av OS er rett og slett søppel.

Endret av The_Tom
Lenke til kommentar

Linux må du være utdannet/ha erfaring for å bruke. Dermed ikke brukervennlig.

Nåja... Jeg startet å bruke Linux for 6 år siden, og ja, da måtte jeg ha erfaring for å bruke det. Ut i fra hvordan Ubuntu er nå så mistenker jeg at de fleste brukere ville klart seg uten problemer.

 

Windows gir meg kreft og det er et ustabilt å kjøre.

Jeg er forsåvidt enig i det første, men de blir stadig bedre.

 

MAC er bare en vane sak. Men du sitter i et fengsel til apple og Steve Job. Som begrenser veldig på det jeg bruker data til.

Ja, men samtidig har du tilgang til en god terminal og kan gjøre mye allikevel. En iPad er et fengsel, ikke en MBP.

 

konklusjon: Alt av OS er rett og slett søppel.

Lag ditt eget? Eller foretrekker du maskiner uten OS som han over meg spør om?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...