Gå til innhold

motivasjonen bak et apple kjøp


Anbefalte innlegg

For all del, uthev og forstørr ETT ord i hele sitatet.

 

Skulle no bare mangle at designet har en funksjon.. ?

Har DU leste sitatet, lille venn?

 

Nå synes jeg vi begynner å bli temmelig spydige/usaklige her..

 

Men, jeg mener fortsatt at hovedgrunnen/motivasjonen bak et epplekjøp ligger i motevalg utseendet.

Det er iværtfall den konklusjonen/oppfatningen jeg har.

Din konklusjon om utseendt er hovedgrunne er irrelevant på denne tråden. Spess når du ikke har kjøpt mac... Du vet IKKE hvorfor vi kjøper mac eller hva vi mener. Du bare gjetter og finner på egne meninger.

 

 

Ja utseende har noe å si. Men ikke alt som du skal ha dt til

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For all del, uthev og forstørr ETT ord i hele sitatet.

 

Skulle no bare mangle at designet har en funksjon.. ?

Har DU leste sitatet, lille venn?

 

Nå synes jeg vi begynner å bli temmelig spydige/usaklige her..

 

Men, jeg mener fortsatt at hovedgrunnen/motivasjonen bak et epplekjøp ligger i motevalg utseendet.

Det er iværtfall den konklusjonen/oppfatningen jeg har.

Din konklusjon om utseendt er hovedgrunne er irrelevant på denne tråden. Spess når du ikke har kjøpt mac... Du vet IKKE hvorfor vi kjøper mac eller hva vi mener. Du bare gjetter og finner på egne meninger.

 

 

Ja utseende har noe å si. Men ikke alt som du skal ha dt til

 

Hva med meg? Jeg har brukt både iMac, Macbook Pro og Mac Pro. Eneste som imponerte meg var sistnevnte, men det er langt ifra verdt prisen.

Lenke til kommentar

Min konklusjon om at utseendet er ( en av ) hovedårsakene/motivasjonen til kjøp av et i-produkt er fortsatt i full effekt og veldig relevant i denne tråden, siden tråden handler om nettopp det.

Motivasjonen til et kjøp.

 

Konklusjonen er jeg kommet fram til på egen hånd, selv om du har gitt meg gode tips på veien, det er MIN mening og du kan ikke gjøre NOE for å endre den.

 

Du skriver "vi" som om "dere" er fra en annen planet, er du klar over det?

Jeg trodde jo egentlig at vi alle var databrukere på lik linje med alle andre,

men at vi har forskjellige meninger om hva som er viktig på en laptop/datamaskin/MacBook/pc.

 

Nok en gang må jeg understreke at jeg ikke legger min mening fram som et faktum, men det er MIN mening, min egen, my preciouss.....

 

Prikken over i`en kom forsåvidt i går, når min bedre halvdel skal ha seg ny mobil.

Hun vil ha en i-telefon, "fordi den ser så fin ut også fungerer den bare."

 

Jeg fikk i det minste til å overtale henne til å vente til femte utgave kommer,

slik at det forhåpentligvis går an å få tak i fjerde utgave til en rimeligere penge.

Vi driter jo tross alt ikke sedler heller.

Endret av XanderZ
Lenke til kommentar

Min konklusjon om at utseendet er ( en av ) hovedårsakene/motivasjonen til kjøp av et i-produkt er fortsatt i full effekt og veldig relevant i denne tråden, siden tråden handler om nettopp det.

Motivasjonen til et kjøp.

 

Konklusjonen er jeg kommet fram til på egen hånd, selv om du har gitt meg gode tips på veien, det er MIN mening og du kan ikke gjøre NOE for å endre den.

 

Du skriver "vi" som om "dere" er fra en annen planet, er du klar over det?

Jeg trodde jo egentlig at vi alle var databrukere på lik linje med alle andre,

men at vi har forskjellige meninger om hva som er viktig på en laptop/datamaskin/MacBook/pc.

 

Nok en gang må jeg understreke at jeg ikke legger min mening fram som et faktum, men det er MIN mening, min egen, my preciouss.....

 

Prikken over i`en kom forsåvidt i går, når min bedre halvdel skal ha seg ny mobil.

Hun vil ha en i-telefon, "fordi den ser så fin ut også fungerer den bare."

 

Jeg fikk i det minste til å overtale henne til å vente til femte utgave kommer,

slik at det forhåpentligvis går an å få tak i fjerde utgave til en rimeligere penge.

Vi driter jo tross alt ikke sedler heller.

 

Takk for en god oppklaring, og den meningen skal du få lov til å ha i fred for meg :) Når det gjelder mobiltelefoner, så hiver jeg meg på og legger inn et bilde av min modell - anbefales på det sterkeste ;) Batterilevetiden måles i uker.

 

Samsung-Xcover-E2370.jpg

Lenke til kommentar

Hahaha! Topp!

 

Den fungerer sikkert bra både til deg og meg, kan jeg tenke meg :)

Selv om jeg kun ringer og sender meldinger (som den telefonen klarer i dagevis/uker) har jeg fortsatt en HTC Hero :)

 

... som jeg forsåvidt lasta ned Angry Birds på som til min store fortvilelse klarte ett bilde pr. sekund (max) på. :new_woot:

 

Man må vel ha seg ny mobil snart her i gården også, men noen iTelefon blir det så absolutt ikke.

Jeg har tross alt lyst til å ha mulighet til å gjøre (nesten) hva jeg vil med mobilen min,

og da går det ikke an å leve i Apple`s proprioritære, firkanta og innelåste system :)

Jeg strever nok med å holde hjertet og sinnet på plass hver gang iTunes skal prøve seg på noe jævelskap,

som f.eks å snik-installere både en toolbar, nettleser og medieavspiller bare for å oppdatere iTunes til en mikroskopisk nyere versjon.

Endret av XanderZ
Lenke til kommentar

De snikinstalerer da ikke tollbar. det kan du huke vekk. og hvis du er vant til windows er du sikkert vandt til amnge delskaper har toolbars de prøver å få deg til å instalere....

 

 

ja det stemmer iphone er låst men for de aller fleste gjør det ikke noe da de fleste ikke trenger å endre alt.

 

 

og ang itunes: itunes<3 en av mine favorittprogrammer :)

Lenke til kommentar

De snik-innstallerer ikke en toolbar, det er sant, men måtte jo overdrive litt, det er jo bare morsomt.

 

Jeg har brukt Windows siden jeg var seks år gammel, da hadde vi Windows 3.1 tror jeg, om det ikke var 3.11(voldsom forskjell).

 

Poenget er at jeg er vant til å tenke selv, så jeg slipper toolbars til og med i Windows.

Så du mener at samtlige programmer man finner på nettet på en Mac ikke har toolbars man får forhånds-avhuket under installasjonen? Er du seriøs nå, eller prøver du deg på en skrøne ?

 

Det er vel heller slik at man ikke kan endre NOE på en låst iPhone?

Er det ikke en grunn til at såkalt "jailbreaking" er blitt lov nå?

Lenke til kommentar

Han er jo helt på jordet. finn meg en pc da som har følgende:

 

1. opplyst tastatur

2. robust alu desgin

3. mag safe kontakt

4. STOR multitouch trackpad.

5. 10 timers batteritid

 

Opplyst tastatur: hvor ofte har man bruk for dette? Bruker man laptop'en mer enn en time per dag, vet man etterhvert hvor alle tastene befinner seg. Og selv om det er mørketid på Svalbard noen måneder hvert år, tviler jeg på at selv de sitter i stummende mørke dag ut og dag inn. Min jobb-laptop (HP Elitebook 8440) har mulighet for å lyse opp tastaturet. Har aldri hatt behov for å bruke denne ennå.

 

Robust alu-design: man behøver ikke ha en "helstøpt" alu-design for at det skal være en robust design. Til og med hardplast kan være vel så bestandig som aluminium. Aluminium er faktisk et svært mykt og skjørt metall. Du vil kanskje oppleve at hardplasten får en liten sprekk mens aluminiumen får seg en bulk. Men alt kommer an på hvordan innsiden er designet. Min gamle Acer (over 8 år gammel) er i hardplast. Den burde da ha strøket med for lenge siden? Men fungerer ennå i beste velgående. Null problemer. Mange maskiner har i dag en blandaløsning mellom elementer i hardplast og diverse metaller. De kan gjerne være minst like holdbar som en Macbook Pro.

 

Magsafe: javel. Du kan gjerne spare en nedriving hvert femte år. Men noe verdt flere tusen kroner er det ikke.

 

Multitouch trackpad: jada, den er behagelig. Men ikke noe som skulle tilsi en fantasipris. Jeg har mang en gang prøvd Macbook. Mang en gang disponert maskinene over flere dager. Aldri har jeg klart å surfe noe raskere med trackpad'en. Ikke har jeg arbeidet mer effektivt med mail med den. Aldri spilt noe raskere. Aldri redigert hverken bilder eller film noe raskere med den. Jada, du kan zoome inn og ut enkelt med den. Men det kan jeg sannelig på en normal Windows-PC også.

 

10 timers batteritid: hvor ofte har man bruk for dette? Greit når man er på skole og husker å lade maskina dagen før. Men, nå er det 7 timer som gjelder for Macbook Pro! Har du ikke fått med deg det? Så det argumentet kan du bare glemme. Finnes et lass av billigere laptop'er med lengre batteritid. Og fordel med en ordinær laptop er at du fint kan kjøpe ekstrabatteri om du skulle ha behov for det.

 

Hadde du kjøpt en billig Acer TimelineX dersom den hadde Magsafe og apples trackpad?

Lenke til kommentar

Opplyst tastatur: hvor ofte har man bruk for dette? Bruker man laptop'en mer enn en time per dag, vet man etterhvert hvor alle tastene befinner seg. Og selv om det er mørketid på Svalbard noen måneder hvert år, tviler jeg på at selv de sitter i stummende mørke dag ut og dag inn. Min jobb-laptop (HP Elitebook 8440) har mulighet for å lyse opp tastaturet. Har aldri hatt behov for å bruke denne ennå.

Det er faktisk overraskende behagelig når man jobber uten tilgang på andre lyskilder.

 

Robust alu-design: man behøver ikke ha en "helstøpt" alu-design for at det skal være en robust design. Til og med hardplast kan være vel så bestandig som aluminium. Aluminium er faktisk et svært mykt og skjørt metall. Du vil kanskje oppleve at hardplasten får en liten sprekk mens aluminiumen får seg en bulk. Men alt kommer an på hvordan innsiden er designet. Min gamle Acer (over 8 år gammel) er i hardplast. Den burde da ha strøket med for lenge siden? Men fungerer ennå i beste velgående. Null problemer. Mange maskiner har i dag en blandaløsning mellom elementer i hardplast og diverse metaller. De kan gjerne være minst like holdbar som en Macbook Pro.

Det er absolutt ingen som har sagt at maskiner som ikke er lagd i aluminium blir ødelagt av seg selv, men det er tydeligvis ikke din oppfatning. Robust design handler dog ikke bare om hva som tåler mest, men hvordan maskinen føles. Det er ikke knirking når du hviler håndflatene på maskinen, og vi har ikke masse lokk og åpninger under for å slippe ut ekstra varme. Varmen fordeles jevnt utover metallet, noe som er en stor fordel når det gjelder viftestøy.

 

Magsafe: javel. Du kan gjerne spare en nedriving hvert femte år. Men noe verdt flere tusen kroner er det ikke.

Ingen som har sagt at MagSafe alene er verdt flere tusen kroner, og for de aller fleste vil jeg driste meg til å påstå at man risikerer å få maskinen revet ned på bakken mye oftere enn hvert femte år, gjerne på månedlig basis.

 

Multitouch trackpad: jada, den er behagelig. Men ikke noe som skulle tilsi en fantasipris. Jeg har mang en gang prøvd Macbook. Mang en gang disponert maskinene over flere dager. Aldri har jeg klart å surfe noe raskere med trackpad'en. Ikke har jeg arbeidet mer effektivt med mail med den. Aldri spilt noe raskere. Aldri redigert hverken bilder eller film noe raskere med den. Jada, du kan zoome inn og ut enkelt med den. Men det kan jeg sannelig på en normal Windows-PC også.

Nok en gang, det er ikke det Mac kommer med trackpaden som gjør at det koster noe mer enn en kjip billigmaskin, men det er kombinasjonen av alle løsningene.

 

10 timers batteritid: hvor ofte har man bruk for dette? Greit når man er på skole og husker å lade maskina dagen før. Men, nå er det 7 timer som gjelder for Macbook Pro! Har du ikke fått med deg det? Så det argumentet kan du bare glemme. Finnes et lass av billigere laptop'er med lengre batteritid. Og fordel med en ordinær laptop er at du fint kan kjøpe ekstrabatteri om du skulle ha behov for det.

Og hvor tykke er de billige maskinene? Det er ikke direkte sammenlignbart dersom de er dobbelt så tykke, eller kanskje har et "svulstbatteri" som stikker ut på baksiden. Litt av fordelen med å ha et batteri som ikke kan bli tatt ut er at man slipper å legge inn mekanismer for dette, og mer av plassen kan benyttes til battericeller.

Her er en video som forklarer det litt. Nå er den lagd av Apple selv, så de setter jo selvfølgelig seg selv i et godt lys, men det viser ganske greit hvor mye bedre plass man får til batterier dersom man fjerner muligheten til å nappe det ut selv.

 

Hadde du kjøpt en billig Acer TimelineX dersom den hadde Magsafe og apples trackpad?

Hvis den hadde kommet med Mac OS X, hadde hatt MagSafe, trackpaden og hadde kostet betydelig mindre enn en MBP - ja. Uten OS X? Aldri.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Og så dukker den evige diskusjonen om høy pris på Mac opp og hva man får for det. Det samme argumentene hadde vel blitt brukt mot Mac om PCen hadde holdt disse kvalitetene :)

 

Nå har jo Samsung sluppet sin NP900X3A som såvidt jeg kan se det er eneste konkurrent til Macbook Air, for å ta den som eksempel. Og hva har de klart ? Jo, å lage den markant dyrere enn Apple´s motstykke. Så kanskje kvalitet rett og slett koster ? :whistle:

Lenke til kommentar

Kan nevne to personer som jeg kjenner, som sliter med at sin MBP har blitt skjev på grunn av dårlig behandling. Min Dell Latitude er både laget i tynt stål og plast. Plasten er temmelig tykk og robust, og gir absolutt ingen dårlig kvalitetsfølelse. Håndflater knirker ikke, ting knekker ikke og maskinen har fått et par støyt opp gjennom tiden.

 

Den har bakgrunnsbelyst tastatur, et Quadro skjermkort og bedre maskinvare enn det du fikk på MBP i 2008.

 

Det virker ikke ut som du Henrik C, har noen som helst erfaring med gode laptoper. Du tror at hele nonapple-verdenen består av billige Acer-maskiner og knirkete plast. Ikke rart du kjøper Apple-produkter om du ikke har peiling på andre ting.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Har absolutt forståelse for at det finnes maskiner som tåler uendelig mye mer enn MBP, men når denne diskusjonen har utviklet seg til å handle om Mac mot billige (Acer-)maskiner ser jeg ikke noe poeng i å si at "MBP knuser den maskinen du har postet når det kommer til opplevd byggekvalitet, men den hadde nok ikke tålt å bli kjørt over av en lastebil som en Toughbook hadde tålt".

Lenke til kommentar

Tror mac kjøp hander mest om stil.

 

Altså for vanlig brukere har man bare tre valg hvis man skal ha noe bra:

1. Mac basert maskin

2. http://www.alienware.com/

3. kjøpe noe billig Toshiba, ASUS

4. Vurdere å bygge noe selv

 

Dermed er 1 for spessiele brukere innen video og grafisk design.

2 for spillere og folk som liker design.

3 for vanligere brukere.

4 for valgfrihet.

 

Så er ikke noe vits å gjøre ting mere kompisert en det.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Har absolutt forståelse for at det finnes maskiner som tåler uendelig mye mer enn MBP, men når denne diskusjonen har utviklet seg til å handle om Mac mot billige (Acer-)maskiner ser jeg ikke noe poeng i å si at "MBP knuser den maskinen du har postet når det kommer til opplevd byggekvalitet, men den hadde nok ikke tålt å bli kjørt over av en lastebil som en Toughbook hadde tålt".

 

At MBP/MBA har god byggekvalitet er det ingen tvil om. Men jeg er lei av å høre at de er alene på markedet med sin byggekvalitet. Aluminium er langt ifra det ultimate byggematerialet, og er faktisk mye mer skjørt enn enkelte typer plast.

Går du opp i samme prisklasse som MBP, så finner du skikkelig robuste maskiner, som gir samme kvalitetsopplevelse som det Apple sine maskiner gir!

 

Acer lager gode maskiner i forhold til prisen. Men slik som andre billige ting, så tåler de litt mindre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...