Gå til innhold

motivasjonen bak et apple kjøp


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror eneste grunnen for folk heletatt vuderer mac er fordi:

 

*Personen vil ha programvare og maskinvare fra samme produsent

*Syns linux er litt for komplisert å sette opp.

*Trenger å redigere video og musikk.

*Redd for virus og spyware.

 

Selv syns jeg "Apple" maskinvare = gammelt creap til høy pris.

 

Ser bort ifra Ipod touch og Ipad her, disse er veldig gode.

Prisen er bare litt høy.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte MBA 11.6 fordi det var den letteste og raskeste netbooken på markedet.

Tror dette er greia.

 

De har nisjeprodukter med høyere kvalitet enn du får tak i ellers. For bærbare så er punktene apple er bra på: batterilevetid, vekt, størrelse og byggekvalitet.

 

Når det kommer til bærbare så har Sony noen Vaio-modeller som er omtrent i samme klasse, men de er nesten ikke å få tak i i Norge. Prisene er omtrent det samme som for Apple-produktene.

Lenke til kommentar

Tror eneste grunnen for folk heletatt vuderer mac er fordi:

 

*Personen vil ha programvare og maskinvare fra samme produsent

*Syns linux er litt for komplisert å sette opp.

 

Selv syns jeg "Apple" maskinvare = gammelt creap til høy pris.

 

Ser bort ifra Ipod touch og Ipad her, disse er veldig gode.

Prisen er bare litt høy.

1.Folk som kjøper Mac aner ikke hva programvare & maskinvare er, og vet enda mindre om hvem som produserer dem.

2. Folk som kjøper Mac har ikke engang hørt ordet "Linux".

 

Altså du, nå må du skjerpe deg, det der er jo bare trolling.

fc77404_back-in-the-days-trolling-meant-something.jpg

 

Så, over til fakta - det vil si, real world, ikke din fordomsfulle anti-mac-verden.

 

De fleste jeg kjenner som har kjøpt seg mac er gamle avdanka amiga- og linux-nerder. Faktisk.

De siste årene har jeg hatt en desktop med Ubuntu 9.04 på, da maskinvaren nylig havarerte kjøpte jeg meg en brukt Mac Mini til to tusen kroner.

Nå har jeg brukt Mac Mini'en en periode og er stort sett fornøyd.

Anti-mac brigaden får værsågod finne seg noen andre å forsøke å trolle, for det her er rett og slett dritbra greier.

 

Hovedfortjenesten ved å slippe å kjøre windows er at man slipper å ha antivirus installert som sluker 30~50% av maskinens ytelse.

I tillegg slipper man å kjøre et OS som bufrer til harddisk cache hele tiden.

 

På min lille netbook har jeg ubuntu. Det er ssd i den, så jeg kjører uten swap drive. Med 2gb ram går jeg aldri tom for ram i linux uansett, jeg har hvertfall aldri opplevd å gå over 1gb i daglig bruk, så det må være for spesielt interesserte. Det går dermed strykende uten swap partisjon.

 

Tommel opp til alle som kjøper mac.

Tommel ned til alle windows brukere som kommer på forumet her for å trolle, være seg linux/ubuntu eller mac-trolling, er det like patetisk uansett.

Windows er og blir =FAIL!

 

shipment_of_fail1.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Når det kommer til bærbare så har Sony noen Vaio-modeller som er omtrent i samme klasse, men de er nesten ikke å få tak i i Norge. Prisene er omtrent det samme som for Apple-produktene.

 

Årsaken til at Sony ikke offisielt distribuerer sine laptoper i Norge er norsk forbrukerlovgivning.

Produktene deres varer rett og slett ikke lenge nok til at de kan ta sjansen på det.

De går rett og slett i stykker for tidlig.

Lenke til kommentar

Tror eneste grunnen for folk heletatt vuderer mac er fordi:

 

*Personen vil ha programvare og maskinvare fra samme produsent

*Syns linux er litt for komplisert å sette opp.

 

Selv syns jeg "Apple" maskinvare = gammelt creap til høy pris.

 

Ser bort ifra Ipod touch og Ipad her, disse er veldig gode.

Prisen er bare litt høy.

1.Folk som kjøper Mac aner ikke hva programvare & maskinvare er, og vet enda mindre om hvem som produserer dem.

2. Folk som kjøper Mac har ikke engang hørt ordet "Linux".

 

Altså du, nå må du skjerpe deg, det der er jo bare trolling.

Deg om det.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Vel etter at min første bærbar døde (og siden hp norge), hadde gitt den et eget serialnumber(som ikke lå på service siden dems).

Bestemte jeg meg for å gå for noen som en 13" MacBook, jeg brukte den til internett surfing, skole arbeid.

Men jeg ville også ha en maskin som kunne vare litt.

Og med tanke på at man burde ta en formatering 1. gang i året med windows ble svaret enkelt.

+ At sjangsen for virus var liten.

 

Min grun til at jeg valgte Mac(Apple)

Lenke til kommentar

På medielinja jeg går på vil jeg si at mac/pc er ganske jevnt fordelt i forelesningene.

 

Jeg kjøper apple-produkter fordi:

 

* De er enkle i bruk

* God medfølgende programvare

* Suverene App Store (alle enheter)

* Enkel synkronisering mellom alle enhetene mine

* Pent design

* Enkelte programmer jeg ikke klarer meg uten (f.eks textmate)

 

Og ja, jeg synes prisen er litt høy i forhold til maskinvaren. Men jeg mener fortsatt den rettferdiggjør hva man får, i de fleste tilfellene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og ja, jeg synes prisen er litt høy i forhold til maskinvaren. Men jeg mener fortsatt den rettferdiggjør hva man får, i de fleste tilfellene.

 

Nå vet jeg lite om du er en Mac book pro ,(AIR), (Mac pro) fan men hvis vi tar laptop som et eksempel.

 

Har du noen gang sett 2 knappers padmus?

Eller fingerkortleser på en mac?

 

Hvis jeg skulle kjøpt eller heletatt vudert en mac maskinvare måtte det blitt en 10" Ipad 3 med OSX Lion operativsystem uten modifikasjoner, selvsagt med en Atom dobbelkjerne prosessor og 4 Gb ddr3 ram. Med en 32 GB SSD disk

 

Og selvsagt til en pris under 5000 kr.

Da kunne jeg vurdert en mac, ellers tror jeg holder med til ipod touch.

 

Men problemet med Ipad,iphone bruker en spessielt glassplate som tåler lite hvis man mister enheten mot noe hardt.

Jeg har sett veldig mange på busser, som har knuste iphone, da blir opplevelsen liten.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Tror eneste grunnen for folk heletatt vuderer mac er fordi:

 

*Personen vil ha programvare og maskinvare fra samme produsent

*Syns linux er litt for komplisert å sette opp.

 

Selv syns jeg "Apple" maskinvare = gammelt creap til høy pris.

 

Ser bort ifra Ipod touch og Ipad her, disse er veldig gode.

Prisen er bare litt høy.

1.Folk som kjøper Mac aner ikke hva programvare & maskinvare er, og vet enda mindre om hvem som produserer dem.

2. Folk som kjøper Mac har ikke engang hørt ordet "Linux".

 

Altså du, nå må du skjerpe deg, det der er jo bare trolling.

Deg om det.

 

Det er flere om det. Jeg er programmerer som har brukt Linux i alle år. Jeg har gått over til Mac, rett og slett fordi jeg ikke lenger orket alle problemene som Linux tilbydde meg. Det kom en grense der jeg gikk lei av googling for å løse alle problemer som oppsto. OSX er heller ikke så innelåst som alle vil ha det til, og fungerer faktisk aldeles glimrende til alle oppgaver for oss som ikke spiller.

 

"Linux is only free if your time is worthless" ;)

 

Forøvrig, så var jeg av den oppfatning at iPad faktisk var den billigste tablet på markedet ? 3890,- for iPad2, jeg skulle likt å se noen slå den.

 

Har du noen gang sett 2 knappers padmus?

Eller fingerkortleser på en mac?

 

Har du noen gang prøvd en Mac de siste 5 årene? ;) Den største fordommen av de alle, så er så feil det er mulig å få det. Tror faktisk du har flere muligheter på høyreklikking på multitouch paden også enn en vanlig pc-pad ;)

Fingerkortleser skal du få, ikke at jeg noensinne har savnet det da..

Lenke til kommentar
Hovedfortjenesten ved å slippe å kjøre windows er at man slipper å ha antivirus installert som sluker 30~50% av maskinens ytelse.

I tillegg slipper man å kjøre et OS som bufrer til harddisk cache hele tiden.

...

Tommel opp til alle som kjøper mac.

Tommel ned til alle windows brukere som kommer på forumet her for å trolle, være seg linux/ubuntu eller mac-trolling, er det like patetisk uansett.

Windows er og blir =FAIL!

 

Bullshit. Antivirus tar IKKE 30-50% av maskinenes ytelse på Windows-maskinene. Eller tenker du de som kjører seneste versjon av Norton på en eldgammel Pentium med 128 MB RAM?

Selv har jeg hatt x antall maskiner med Windows (i ulike varianter) opp gjennom årene. Jeg har aldri opplevd virus på noen av mine maskiner. Aldri opplevd særlige problemer. To harddisk-kræsj er alt. Antivirus ga jeg opp for år og dag siden. En gang i halvåret har jeg pleid å kjøre en scan for å sjekke om det mot formodning har dukket opp noe styggedom på maskinene. Men resultatet har alltid vært det samme: 100% clean.

 

Selvsagt risikerer man virus og faenskap om man ikke er noenlunde forsiktig.

Men hva tror du skjer den dagen Apple overtar tronen på operativsystem-markedet? Hvem tror du da vil slite med virusidioter?

 

Min gamle Acer-laptop formaterte jeg sist for flere år siden. Den fungerer ennå i beste velgående. Utrolig, ikke sant? For sånt må jo være et mirakel på en Acer med Win XP...

 

Maskinvare er maskinvare. Apple bruker samme komponenter som andre maskinprodusenter. Harddiskene er de samme. Prosessorene er de samme. RAM'en er den samme. Grafikk-kortene er stort sett de samme (bortsett fra at Apple sverger til nedstrippede versjoner med lite RAM). Forskjellen ligger i innpakning. Så kan man krangle i det vide og det brede om hvor fantastisk aluminiumschassiset er. Men det hjelper fint lite med et fint chassis så lenge harddisken bestemmer seg for å streike. Eller hovedkortet svikter. Eller USB-porten blir kranglete.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Maskinvare er maskinvare. Apple bruker samme komponenter som andre maskinprodusenter. Harddiskene er de samme. Prosessorene er de samme. RAM'en er den samme. Grafikk-kortene er stort sett de samme (bortsett fra at Apple sverger til nedstrippede versjoner med lite RAM). Eller hovedkortet svikter. Eller USB-porten blir kranglete.

 

Helt enig, bortsett fra Apple ofte går for det litt eldre variantene.

Nå er jeg ikke oppdatatert, men nvidia GT 320M finnes vel fortsatt på mac.

 

Men tror man sliter litt å finne et GeForce GT 550M skjermkort på mac.

 

Samme med DDR2 ram brikker, og core 2 duo (Mac mini) spessielt

 

Stort sett hovedkortene som bruker andre standandardet (vet ikke hva de heter, men vertfall ikke ITX eller ATX).

 

Noen som har problemer med Seagate hybridharddisker på mac?

Eller er den 100% stabil?

 

Mac er ikke løsningen, men bare et alternativ.

 

Selv ser jeg ikke SSD som noe nødvendighet på mac, men sikkert bra uansett mest på grunn av batterilevetid.

 

"Linux is only free if your time is worthless"

 

Skal være enig at linux industrien tar alt tilrette for folk med "lav inntekt".

Altså tilpassing til maskinvare som er ca (3-4 år gammel) der bør man ikke ha det aller nyeste og kravstore programmer. (F.eks land som kina, india, afrika etc)

 

Nå er det ikke slik at alle personer som gå for linux, nødvendigvis enten er fattig eller er veldig smarte.

 

De vil bare ha bedre muligheter og rettigheter som ikke microsoft tilbyr.

 

Men for land som Norge, Japan, Danmark, Tyskland som ofte er litt rikere:

 

Bare for meg, er Opensuse 11.04 (KDE 4.6 den nærmeste linux distribusjonen jeg vil ha på stasjonære maskinen min) Men trenger også Tumbleweed testing repo for å få maksimalt ut av distribusjonen.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det er flere om det. Jeg er programmerer som har brukt Linux i alle år. Jeg har gått over til Mac, rett og slett fordi jeg ikke lenger orket alle problemene som Linux tilbydde meg. Det kom en grense der jeg gikk lei av googling for å løse alle problemer som oppsto. OSX er heller ikke så innelåst som alle vil ha det til, og fungerer faktisk aldeles glimrende til alle oppgaver for oss som ikke spiller.

Jeg sier selvsagt ikke at det ikke finnes unntak. Utsagnet var jo generaliserende. Det er umulig å plassere 100% av alle brukere i én spesifikk gruppe, uansett hva det gjelder.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Skal være enig at linux industrien tar alt tilrette for folk med "lav inntekt".

Altså tilpassing til maskinvare som er ca (3-4 år gammel) der bør man ikke ha det aller nyeste og kravstore programmer. (F.eks land som kina, india, afrika etc)

 

Nå er det ikke slik at alle personer som gå for linux, nødvendigvis enten er fattig eller er veldig smarte.

 

De vil bare ha bedre muligheter og rettigheter som ikke microsoft tilbyr.

 

Det jeg egentlig mente var at jeg gjerne betaler litt mer for å slippe å bruke så mange timer på feilsøking og oppsett og slikt. Hvis man da kan sette en pris på alle timene man bruker på sånt da, jeg foretrekker etterhvert å slippe, for å forsvare den høyere prisen på en Mac. Før synes jeg det var moro å knote, nå er jeg kommet dit at jeg bare vil det skal virke, if you see what i mean :)

 

Det er flere om det. Jeg er programmerer som har brukt Linux i alle år. Jeg har gått over til Mac, rett og slett fordi jeg ikke lenger orket alle problemene som Linux tilbydde meg. Det kom en grense der jeg gikk lei av googling for å løse alle problemer som oppsto. OSX er heller ikke så innelåst som alle vil ha det til, og fungerer faktisk aldeles glimrende til alle oppgaver for oss som ikke spiller.

Jeg sier selvsagt ikke at det ikke finnes unntak. Utsagnet var jo generaliserende. Det er umulig å plassere 100% av alle brukere i én spesifikk gruppe, uansett hva det gjelder.

 

Jeg er enig i at jeg sikkert tilhører et ørlite knippe brukere og ikke kan brukes som noe generelt eksempel. Men jeg er allikevel ikke enig i punktene du listet opp. De kan i så måte brukes om absolutt alle som kjøper pc eller teknisk utstyr, og ikke har dyptgående teknisk innsikt. Det du nevner gjelder ikke spesielt Mac kjøpere.. kunne like gjerne vært Windows kjøpere..

 

Så, for å svare trådstarter, så er motivasjonen bak et Apple kjøp et solid produkt som fungerer glimrende til de oppgavene jeg har tiltenkt den, i tillegg til alle de andre argumentene for Mac som er gjentatt til det kjedsommelige her på forumet. Jeg er nå i den situasjonen at jeg heller ser på bruk og behov, fremfor produsent, da jeg bryr meg fint lite om å være "politisk korrekt". Ser heller på mine egne behov, fremfor det andre måtte mene er mine behov.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke at folk lar seg irritere så mye av at andre folk liker Mac.

Det er jo en årsak til at de andre liker Mac. Nemlig at Mac fungerer jævlig bra.

 

Det burde disse trollerne da inn over seg, i stedet for å gå helt i fistel.

"Åneeeei, det finnes noen som bruker et annet OS enn oss - tenk at de er så frekke og ikke gjør akkurat det samme som oss, åneeeeeei, nå må vi skrive tusen sinte innlegg på nettet!!!"

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...