Gå til innhold

motivasjonen bak et apple kjøp


Anbefalte innlegg

Linux har håpløs brukervennlighet. Windows slutter kræsjer og å virke. Mac Er ikke brukenes til noe som helst. Legg dem sammen og du får noe ubrukelig dritt. Som tilsvarer dagens teknologi.

 

Hvor mange linux distribusjoner har du prøvd?

De aller fleste er enkelt å sette opp til basic bruk.

Men ja spill og filmer er ikke så enkelt.

 

Har du vært borti opensuse?

Hvis du er ærlig nå tror jeg du bruker unix, som eneste du ikke har nevnt FreeBSD kanskje?

 

iChristian: Mac OSX er et fengsel, hvis man ikke hackintosher.

 

Å kjøpe en Apple maskin for å installere bare linux og windows på, er nesten totalt bortkastet penger.

 

Tror ikke det er så enkelt å lage sitt egnet operativsystem, hvis man ikke er fornøyd med noen av disse tre.

 

Man kan jo basere seg på Sun solaris:

 

sol-openstep.gif

 

I håp om det er bedre en linux, men jeg tviler.

 

Selv er jeg enig hvis linux begynner å selge tilsvarende systemer som snowleopard for PC ville det blitt en stor utvikling, men på grunn av ingen som gjør det. Har man ikke store alternativer lengere.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan kan Mac OS X være et fengsel? Altså, operativsystemet er ikke låst i det hele tatt, og er mer åpent enn Windows, fordi det bygger på åpen kildekode. Jada, Linux er kanskje mer åpent, men for den jevne bruker er dessverre ikke det er alternativ.

 

Hvorfor noe skal endre seg dersom man installerer på maskinvare som ikke er fra Apple forstår jeg hvertfall ikke, lyst til å forklare?

Lenke til kommentar

Hvordan kan Mac OS X være et fengsel?

 

Fordi som du sier, det bygges av FreeBSD/Unix og er lukket på samme måte som windows.

 

Og fordi Apple har redusert kompaktibiliteten på bios baserte hovedkort.

Siden apple maskiner ikke har det.

 

Fleste Unix baserte operativsystemer funger fint med bios.

Brukerlisensen er i mot hackintosh, men jeg bryr meg fint lite i det.

 

Ellers er jeg enig med deg. Om man først har Snowleoparden sin installert på PC er det ingen produktaktiveringer, ingen advarsel på at programvaren er ulovlig brukt.

 

Eneste man risikerer er å oppdatere operativsystemet som fjerner funksjoner å få mus eller tastaturet å slutte å fungere på en PC (Hackintosh).

 

Men skulle likt å se at 80% apple brukerne hadde hackintosh.

Ville det da blitt forandringer da?

 

Trenger ikke at apple går konkonkurs, men at Apple bestemmer seg å innføre flere begrensinger?

 

I form av produktaktivering, eller serienummer blokkeringer? Advarseler etc?

 

Hva tror dere her? Er apple villig til det?

Apple og microsoft sitter med forskjellige firmaer som er avhenging av å tjene penger for å leve.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Hvordan kan Mac OS X være et fengsel? Altså, operativsystemet er ikke låst i det hele tatt, og er mer åpent enn Windows, fordi det bygger på åpen kildekode. Jada, Linux er kanskje mer åpent, men for den jevne bruker er dessverre ikke det er alternativ.

 

Hvorfor noe skal endre seg dersom man installerer på maskinvare som ikke er fra Apple forstår jeg hvertfall ikke, lyst til å forklare?

 

At Apple er et fengsel er rimelig overdrevent, og antakeligvis som alt annet Apple relatert, basert på gamle fordommer. At der er mer låst rett ut av boksen, mtp. frihet til konfigurering etc, skal jeg være enig i, og det sier jeg som OSX bruker selv.

 

Men so what ?

 

Man nekter å innse at det er nettopp det som gjør OSX til en mer strømlinjeformet og tilpasset opplevelse. Akkurat derfor jeg gikk fra Linux til OSX også. OSX er på mange måter det Linux alltid har prøvd, og fortsatt prøver å være, *nix i bunnen med et plettfritt grensesnitt på toppen hvor man slipper kommandolinjen :)

 

Og jo, Mac er svært begrenset hva kommer til Hardware. OSX er laget for å fungere på et lite knippe med hardware, mens windows og linux bla.a må fungere på "alt".

 

Men so what ?

 

Igjen, så er det dette som gjør OSX til en bedre opplevelse (Sett fra mitt ståsted selvsagt). Fordelene med å kun ta hensyn til et lite utvalg hardware er mange. Bla.a stabilitet og ytelse som kan spesialtilpasses. For oss som ikke bryr oss om å oppgradere maskinen så er jo dette perfekt. Hvis dette er viktig, så er nok ikke Mac/OSX noe for deg, men det gjør ikke Apple produkter noe dårligere. Man må jo klare å se at de henvender seg til en litt annen kundegruppe.

Lenke til kommentar

Igjen, så er det dette som gjør OSX til en bedre opplevelse (Sett fra mitt ståsted selvsagt). Fordelene med å kun ta hensyn til et lite utvalg hardware er mange. Bla.a stabilitet og ytelse som kan spesialtilpasses. For oss som ikke bryr oss om å oppgradere maskinen så er jo dette perfekt. Hvis dette er viktig, så er nok ikke Mac/OSX noe for deg, men det gjør ikke Apple produkter noe dårligere. Man må jo klare å se at de henvender seg til en litt annen kundegruppe.

 

Kanskje folk tenker forskjellig.

Ja, greit nok den ideen.

 

Men konkurranse har en del effekter også, dermed prismessig.

 

Igjen fraskriver jeg ikke OSX, jeg syns det er gøy å få ting å fungere.

 

Planlegger å prøve vmware player, og andre virtuelle klienter, kanskje jeg kommer lengere da.

 

Det som er gøy på Mac og linux generielt, er at jeg i prinsippet ikke er sperret å installere OSX på hvor mange pcer jeg vil.

 

Selv om brukerlisensene gjelder, blir det vanskelig å ungå med hackintosh.

 

Vet noen om Steam på mac finnes på norsk språk?

Siden jeg finner bare engelske versjonen?

 

Nå har jeg 550 steam spill, hva anbefaler dere å spille på Mac?

Som dere syns funger veldig bra uten ustabilitet? Har stort sett alle spill, bortsett fra portal 2.

 

Kanskje jeg får langt høyere FPS enn Apple maskinvare (Da har jeg spart over halv pris.) Enn hvis jeg hadde gått for Mac pro isteden.

 

Edit: Mac brukere kan dere definneres som late?

Regner med at en printer skal funger rett etter man kobler til USB kabelen?

 

Blir det minste problem, ringer dere apple support og ber de komme til dere å fikse det?

Greit nok å leve in den verden, men syns virkelig synd på dere i helgen når alt support er stengt.

 

Jeg støtter Apple, for å gi microsoft motstand å vise at jeg bryr meg om varene jeg kjøper.

Selv om apple ikke syns det er support, kan jeg øke brukermassen over til OSX.

Og da kan konkuransen bli større.

 

Hvorfor har ikke apple muligheter å teste OSX før man kjøper?

Virtualisering løsning som jeg driver med?

Microsoft har det, så hvorfor ikke apple, når det er så lett å sette opp?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

 

Edit: Mac brukere kan dere definneres som late?

Regner med at en printer skal funger rett etter man kobler til USB kabelen?

 

Blir det minste problem, ringer dere apple support og ber de komme til dere å fikse det?

Greit nok å leve in den verden, men syns virkelig synd på dere i helgen når alt support er stengt.

 

Jeg støtter Apple, for å gi microsoft motstand å vise at jeg bryr meg om varene jeg kjøper.

Selv om apple ikke syns det er support, kan jeg øke brukermassen over til OSX.

Og da kan konkuransen bli større.

 

Hvorfor har ikke apple muligheter å teste OSX før man kjøper?

Virtualisering løsning som jeg driver med?

Microsoft har det, så hvorfor ikke apple, når det er så lett å sette opp?

 

Du må ta og konsentrere deg om en ting av gangen i innleggene dine, ellers blir det bare veldig rotete og uoversiktlig.

 

Å være lat og å ønske at ting bare fungerer er to helt forskjellige ting. Jeg sitter med dataproblemer og knoting minst 8 timer hver dag på jobb. Det siste jeg har lyst til er å knote med egne problemer når jeg er ferdig for dagen. Da har jeg egentlig ikke lyst å sitte foran datamskinen i det hele tatt, men om jeg gjør det vil jeg gjerne ha en mest mulig smertefri opplevelse ;)

 

Blir det problemer, så er det akkurat de samme supportkanalene som alle andre OS. Det finnes Mac forum og vettu ;)

 

Og hva gjelder hackintosh, så er dette egentlig et ikke-tema. OSX er kun ment å kjøre på Mac, og gjør man ikke det, så ber man om problemer. Da kan man ihvertfall ikke komme å klage på Apple i etterkant..

Lenke til kommentar

Blir det problemer, så er det akkurat de samme supportkanalene som alle andre OS. Det finnes Mac forum og vettu ;)

 

Det gjør det for alle fleste operativsystemer.

 

Og hva gjelder hackintosh, så er dette egentlig et ikke-tema. OSX er kun ment å kjøre på Mac, og gjør man ikke det, så ber man om problemer. Da kan man ihvertfall ikke komme å klage på Apple i etterkant..

 

Hvorfor er dette ikke-tema?

Er du som apple ansatt/butikk medarbeider som sier det?

 

Nei, skal ikke klage på Apple, men da regner jeg med apple ikke klager over at hackintosh forumene øker etterhvert.

 

Hadde vært gøy om vi hadde et forum på hackintosh også.

Så kan vi samle alle venner/som er tidligere windows brukere.

 

Å igjen ta opp diskusjonen om hva som er best, kjøpe en Apple eller PC.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Sannhetens øyrblikk folkens; Si hva du vil. Argumenter for den plattformen som står deg nærmest. Så kommer det tvert 2-3 motstandere og pælmer murstein på deg, uansett hvilken plattform du omtaler. Den eneste måten å forklare dette på i nedreform er;

 

10 print "Mac er best"
20 print "Nei windows er best"
30 print "Nei linux er kongen"
40 goto 10

 

Slik vil denne tråden gå helt til den dør ut i ren kjedelighet.. Sorry folks.. Dette går aldri noen vei..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Blir det problemer, så er det akkurat de samme supportkanalene som alle andre OS. Det finnes Mac forum og vettu ;)

 

Det gjør det for alle fleste operativsystemer.

 

Nettopp. Du må ikke glemme hva du selv nettopp har sagt, jeg bare svarte deg jeg. Se sitatet ditt selv under, eller et par poster opp om du vil..:

 

 

Blir det minste problem, ringer dere apple support og ber de komme til dere å fikse det?

Greit nok å leve in den verden, men syns virkelig synd på dere i helgen når alt support er stengt.

 

Og hva gjelder hackintosh, så er dette egentlig et ikke-tema. OSX er kun ment å kjøre på Mac, og gjør man ikke det, så ber man om problemer. Da kan man ihvertfall ikke komme å klage på Apple i etterkant..

 

Hvorfor er dette ikke-tema?

Er du som apple ansatt/butikk medarbeider som sier det?

 

Nei, skal ikke klage på Apple, men da regner jeg med apple ikke klager over at hackintosh forumene øker etterhvert.

 

Hadde vært gøy om vi hadde et forum på hackintosh også.

Så kan vi samle alle venner/som er tidligere windows brukere.

 

Å igjen ta opp diskusjonen om hva som er best, kjøpe en Apple eller PC.

 

Kanskje "ikke-tema" var feil ordvalg fra min side. Jeg bare mener man ikke har rett til å klage på at ting ikke virker når man kjører programvaren på noe den ikke er tiltenkt (les: kjører OSX på ikke-godkjent hardware, eller mac om du vil).

 

Jeg har selv også prøvd hackintosh på den stasjonære maskina mi, med dårlig resultat. Men jeg innser jo at problemet er installeringen på ukurant hardware, og ikke dårlig programmering fra Apple's side..

 

..og nei. Jeg er ikke noen butikkmedarbeider bare fordi jeg eier et Apple produkt..makan.

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Fordel/ulempe:

 

Ichat vs Windows Live Messenger

 

Hva sier dere her? Jeg syns windows live messenger ha mye flere funksjoner enkelt tilgjengelig.

Eller AMSN, siden AOL Instant Messenger tjenesten er en del alternativ til mac.

 

Nå skal mac ha for ytelsen, siden når jeg har 2.5 GB ram 128 mb (3d) skjermkort støtte, 4 treads (CPU), 100 GB harddisk så virker mac mere en rask nok, selv om jeg kunne så litt utbytte av SSD.

 

Men må ærlig si at operativsystemet (Mac box set) alikevell føles litt pinglete med bare sjakk spill og noen små andre programmer i bunden. Riktig nok dekker det mest grunnleggende behov.

 

Men ja etter å ha prøvd Leopard syns jeg totalsett at jeg syns mac maskin er bortkastet spessielt mac pro. Da en bygget pc med windows 7 ultimate retail lisens, og mac box set i virtalbox dekker mine behov.

 

Vet at det finnes en windows messenger client for mac i office pakken, men tror ikke den er bedre en amsn og uansett bruker microsoft sitt nettverk.

 

Patience: Hva som er best, sier vel om funksjoner, muligheter, og pris nivå?

Så sier jeg ikke apple er dårlig, men alt etter hva man trenger.

Hvis man bare trenger OSX Leopard til testing og læring så hvorfor ikke?

 

Desverre mener jeg linux/Windows er de største konkurentene for meg.

Selv om jeg ikke har mot å ha forskjellige systemer.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Så sier jeg ikke apple er dårlig, men alt etter hva man trenger.

Hvis man bare trenger OSX Leopard til testing og læring så hvorfor ikke?

 

Desverre mener jeg linux/Windows er de største konkurentene for meg.

Fordi du ikke får den hele og fulle opplevelsen av OSX på den måten. Apple har aldri ment at du skal teste operativsystemet på egenhånd, det skal bare fungere. Sammen med hardwaren deres.

 

Selvfølgelig vil du synes at Windows og Linux er bedre enn OSX når du ikke en gang har en fungerende musepeker i OSX...

Lenke til kommentar

Fordel/ulempe:

 

Ichat vs Windows Live Messenger

 

Hva sier dere her? Jeg syns windows live messenger ha mye flere funksjoner enkelt tilgjengelig.

Eller AMSN, siden AOL Instant Messenger tjenesten er en del alternativ til mac.

 

 

 

hv har dette med saken å gjøre? mac har både windows live messenger og mange andre slike programmet. selv bruker jeg adium:) og så har jeg facebook chat i ichat:)

Lenke til kommentar

Fordi du ikke får den hele og fulle opplevelsen av OSX på den måten. Apple har aldri ment at du skal teste operativsystemet på egenhånd, det skal bare fungere. Sammen med hardwaren deres.

Det skal bare fungere ja? Har du aldri hørt om en bruker som sliter med å få ting å fungere?

Eller er det brukeren av Apple maskinen som ikke kan bruke den?

 

 

Selvfølgelig vil du synes at Windows og Linux er bedre enn OSX når du ikke en gang har en fungerende musepeker i OSX...

 

Musepekeren funger fint på 10.6.3, men hvis jeg oppdaterer OSX til 10.6.5 eller nyere slutter OSX å bli stabilt.

 

Kan ikke si adium var stort bedre, men takk for rådet.

 

Merkelig nok blir @ i windows = TM i mac? Syns det er litt rart.

Men kanskje mac bruker andre hurtigtaster?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det gjør de...

 

De Apple maskinene virker (lenge og langt?)

 

http://mac1.no/forum/viewtopic.php?t=129737

 

http://mac1.no/forum/viewtopic.php?t=259980

 

http://mac1.no/forum/viewtopic.php?t=259929

 

Men det jeg lurer på.

 

Hva er forskjellen på safari 5 og 4? Bortsett fra nyere nettlesere?

Er app store bortkastet?

 

Man kan jo si her, at firefox,opera er bedre, men alikevell greit å ha det nyeste.

 

Kan dere si om det er noe vits å ha nyere en OSX 10.6.3? Hvis man kjører på virtualbox?

Jeg syns nesten safari 5 og appstore er det enste jeg trenger her.

 

OSX 10.6.7 er den nyste av hva jeg finner.

 

Vet noen mac folk hvordan man kan pakke ut dmg fil med terminal vindu?

Altså slik man slipper å måtte installere den siste (Prosessoren) etter avsluttning av OSX.

Siden maskinen henger seg opp i virtualbox.

 

Så det bør finnes en utvei her, kanskje oppgradering CD?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...