Gå til innhold

Altinn taklet ikke pågangen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Makan til amatører. Dette har gjentatt seg hvert eneste år. Noen timer med litt plunder er greit, men 14 timer med ingen tilgjengelighet, det får være bra! Driver de med disketter der og de henter opp et gammelt image fra?

 

Når jeg kommer inn igjen skal jeg velge papir igjen. Jeg er for elektroniske sider som dette, men når det drives noe så inne i ræva som detta, da skal jeg ha papir så lenge det går heretter. Kanskje levere den manuelt og!

Lenke til kommentar

Synes dette skjer gang på gang med statlige nettsider. Kanskje ikke verdens undergang om ikke alle får sjekket skatten sin første dag, men man blir jo skeptisk til mer prekære tjenester. Det er jo f.eks. snakk om elektronisk stortingsvalg om to år og allerede til høsten er det mange byer (blant annet Drammen, Bodø og Ålesund) hvor man kan stemme elektronisk i kommunevalget.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Denne pågangen er vell ikke større enn en middels stor amerikansk nettavis vell? Og her snakker vi om enkle html siden.

 

Jeg har prøvd å holde meg for god til å kommentere en del ting i denne tråden, men her klarte jeg ikke å dy meg.

 

Greit nok at sidene er "enkel html", men du innser at de er ulike for hver eneste pålogging? Jeg antar det ikke er to like selvangivelser i Norge, og disse dataene må hentes en plass i fra, og kan derfor ikke caches.

 

Ellers er det vel forholdsvis liten tvil om at det her har skjedd noe annet uforutsett enn at det er mange som vil sjekke skatten. Det at det fremdeles, klokka 23:30 ikke er mulig å logge seg på er vel et ganske godt bevis på at det er andre/flere problemer enn skalering.

 

Sist, men ikke minst; hvor mange av dere som uttaler dere så kritisk til Altinn jobber med applikasjonsutvikling og databasedrift hvor dere bokstavelig talt kan få millioner med requests samtidig? Feil kan forekomme, uansett hvor godt planlagt det er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg var inne og sjekket min, men sår bare at jeg ikke har levert inn selvangivelse for 2010. Vil dette få noen konsekvenser? Det skulle uansett ikke være noen forandringer, så antok at jeg ikke måtte levere inn.

 

Tror i tillegg at jeg skulle fått litt (ikke veldig mye, men fortsatt noen kroner) tilbake på skatten.

Lenke til kommentar

Altinn, du sprer sinne i mitt sinn. Du er irriterende så forsvinn, nå er det ikke lenger noen vinn vinn. Jeg vil inn inn, og sjekke om jeg skal få svi med summer i gull eller tinn. Se nå å finn, han som er ansvarlig for dine røde kinn! Glem ikke å minn, skattetaten om sine system svinn!

Endret av L O G I M A N
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Sist, men ikke minst; hvor mange av dere som uttaler dere så kritisk til Altinn jobber med applikasjonsutvikling og databasedrift hvor dere bokstavelig talt kan få millioner med requests samtidig? Feil kan forekomme, uansett hvor godt planlagt det er.

 

var det ikke 80/90% av årsakene bak server/tjeneste nedetid som kommer fra menneskene (les: mangel på kunnskap, tabber, dårlig rutine/planlegging) og 10% av matriell og eksterne faktorer?)

Lenke til kommentar
Greit nok at sidene er "enkel html", men du innser at de er ulike for hver eneste pålogging? Jeg antar det ikke er to like selvangivelser i Norge, og disse dataene må hentes en plass i fra, og kan derfor ikke caches.

ESI, revers proxy for statisk innhold og cachet data i RAM samt pre-generert cache er caching som vil fungere flott her.

En løsning jeg tror vil yte og skalére ganske så bra på enkel og lite maskinvare er enten hardware eller haproxy for TLS, Varnish for revers proxy, ESI og backend-fordeling, Redis/Memcached for caching i RAM og ferdigutregnet datasett i MongoDB/CouchDB/Cassandra/whatever dokumentorientert database. Men det krever selvsagt at løsningen er laget dette tiåret. :)

 

..hvor mange av dere som uttaler dere så kritisk til Altinn jobber med applikasjonsutvikling og databasedrift hvor dere bokstavelig talt kan få millioner med requests samtidig?

Jeg tror jeg kvalifiserer, men jeg vet også at skalérbarhet og ytelse er noe som begynner i design og at å utvide et eksisterende system til å gå fra tusenvis av brukere til hundretusenvis er vanskelig. Men klagemobben har kake og iskrem. :)

Lenke til kommentar

 

Ja dette er årets fuck up. Her bør det rulles hoder. Altinn har tross alt kostet svært mye penger over svært lang tid og dette er hva de klarer å levere? Og som du sier så er nok nyhetene fulle av dårlige unnskyldninger de neste dagene. En slik tjeneste skal være åpen og tilgjengelig 24/7. Det nytter å slukke lyset å gå hjem klokken 4 å tenke at "ja ja - resten fikser vi i morgen eller senere i uken".

 

Plasser ansvar og la de ansvarlige få svi. Kanskje vi da kan unngå slikt i fremtiden. Men ting må få konsekvenser, ellers er det ingen pisk som hjelper ansatte til å holde seg på den smale sti.

 

Kunne ikke ha sagt det bedre selv. Ledelsen bør legge seg helt flate, de ansvarlige kan mer enn gjerne takke for seg. En offentlig beklagelse forventes.

 

Har jo en viss oversikt over hva resultatet på selvangivelsen blir, men naturligvis er det ikke det samme som å få det svart på hvitt. Er det 22. mars selvangivelsen blir tilgjengelig på nett, så skulle det bare mangle at systemet fungerer knirkefritt.

 

Ut over det støtter jeg forslaget om å få selvangivelsen tilsendt via e-post dersom det er noe man er interessert i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...