Gå til innhold

Altinn taklet ikke pågangen


Anbefalte innlegg

Nå vet hverken du eller jeg hva som faktisk fikk systemet til å knele. Man kan gjerne konkludere med at det trolig var kortvarig høy last på en "komponent" i løsningen som framprovoserte problemene - men det blir bare spekulasjoner.

 

Men det betyr ikke at systemet i seg selv ikke er konstruert for å håndtere langt høyere last. Ellers har også systemet taklet last på nesten samme nivå tidligere uten problemer. Ja, de kan ha innført et problem under en oppgradering/implementering av sikkerhetsfix (noe jeg regner med skjer stadig vekk i dette systemet)

 

Å si at Staten ikke takler enere og nuller blir særdeles tåpelig, personlig har jeg brukt Altinn siden første versjon ble lansert i 2003, og kan aldri tenke meg til å gå tilbake til papir igjen (Det er alt for mye arbeid). Dog leverer jeg minst 30 skjemaer gjennom Altinn pr år. Så selv om Altinn fikk betydelig hikke akkurat denne gangen, kan man nok karakterisere Altinn som en suksess totalt sett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På mirakuløst vis fungerte det nå endelig uten problemer. Bør nevnes at det er mer eller mindre første gang jeg har kommet forbi "Altinn er utilgjengelig" siden første forsøk tirsdag rundt 0930. Håper for fellesskapets del problemet er ute av verden for godt og at (bank i bordet) noe liknende aldri vil gjenta seg.

Lenke til kommentar

OK, dette er bullshit. Det at systemer er ment å kunne tåle X betyr jo ingenting når det kneler allerede ved Y (hvor Y er langt lavere enn X).

Du kan si hva du vil om at det er MENINGEN at det skal fungere, men når det ikke gjør det har de ikke klart oppgaven. Hvilken komponent i løsningen som ikke fungerte har ingenting å si. Dine argumenter fungerer sikkert fint i Altinns interne møter om dette, men her det altså slik at brukerne til denne løsningen fremdeles ikke har full tilgang etter 36 timer, og da hjelper det ikke å si at "du vet tydeligvis ingenting om skalering" og slikt.

 

Altinn fikk en oppgave. De klarte ikke oppgaven. De strøk faktisk BLANKT!

 

Og jeg har studert systemutvikling og deltatt i både planlegging, utvikling og avvikling av systemer som selvsagt ikke er like store, men som likevel er like KRITISKE. Dette er et forretningskritisk produkt, og uansett hvilken teknisk årsak som ligger bak, så har utviklerne føkket opp under risikoevalueringen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan dere garantere 100 % drift uansett hendelse. Er alle potensielle feilkilder, risikoscenarioer vurdert og sikret mot i disse systemene. Jeg tviler sterkt på at det er tilfelle. Jeg har i alle fall aldri sett en risikovurdering som var helt "tett".

 

Og du kan gjerne si at Altinn strøk på en prøve, men samtidig er det et faktum at de har bestått 100 vis av prøver siden 2003. Etter min mening var dette ikke den viktigste en gang.

Lenke til kommentar

haha. latterlig. Ringte inn til skattekontoret for å høre hvordan jeg skal endre noe som er feil. Stod som nr. 41 i kø. Når jeg omsider kom frem så kom jeg til sentralbordet "vennligst vent ås setter jeg deg over til kundebehandler" halvt minutt etterpå kom: "beklager vi har for tiden stor pågang vennligst ring tilbake senere" !

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Akkurat hva som gikk galt er for den generelle bruker drivende likegyldig. Er klart det vil være hic-ups i et driftssystem av og til. 100% oppetid er så og si umulig å garantere.

Poenget her er at det har blitt annonsert og sågar anbefalt at folk bør benytte seg av altinn den 22. mars når sjølmeldinga kommer.

 

På den aktuelle dagen så detter hele driten ned "fordi det var stor trafikk" (do'h) - og kommer ikke opp igjen før nærmest to døgn etterpå.

 

For folk flest så hadde ikke dette noen større innvirkning enn litt irritasjon, men tilliten til systemet har i stor grad blitt svekka - ihvertfall for min del. Som noen andre nevnte tidligere i tråden; hva skjer så når det nærmer seg innleveringsfrist?

 

Når spetakkelet har kosta en milliard så ja, man har lov til å stille litt krav.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det positive er at man forhåpentligvis får et robust system nå. Offentlig kommunikasjon på nett er jo positivt, og jeg vil gjerne være 100% e-aktør når det gjelder dokumenter.

Man ser jo at svenskene har et robust system med dobbelt så mye trafikk.

 

Det som er litt skremmende, var at de hadde noen tilsvarende problemer i fjor også. Om det er samme feilkilden, så kan man jo begynne å lure.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Det positive er at man forhåpentligvis får et robust system nå. Offentlig kommunikasjon på nett er jo positivt, og jeg vil gjerne være 100% e-aktør når det gjelder dokumenter.

Man ser jo at svenskene har et robust system med dobbelt så mye trafikk.

 

Det som er litt skremmende, var at de hadde noen tilsvarende problemer i fjor også. Om det er samme feilkilden, så kan man jo begynne å lure.

 

 

jeg var en ( om ikke den eneste) som spurte hva som skjer når fristen nærmer seg .

Nå var det i år at media slo det skikkelig opp , som om det var først i år problemet dukket opp.

 

Hvis det stemmer at det også var en del problemer i fjor hvorfor er det da ingen som har testet det skikkelig i år.

Hvorfor har de ikke delsystemer som kan ta over for det som feiler ?

Dette gjelder jo nesten liv å død

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...