Gå til innhold

Altinn taklet ikke pågangen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har prøvd å holde meg for god til å kommentere en del ting i denne tråden, men her klarte jeg ikke å dy meg.

Jeg er i samme båt, men det er ene og alene pga det elendige argumentet du serverte i sitatet under her.

Sist, men ikke minst; hvor mange av dere som uttaler dere så kritisk til Altinn jobber med applikasjonsutvikling og databasedrift hvor dere bokstavelig talt kan få millioner med requests samtidig? Feil kan forekomme, uansett hvor godt planlagt det er.

Så hvis jeg ikke jobber med asfaltlegging, da kan jeg ikke klage på dårlige veier? Hvis jeg får en fyr til å pusse opp badet mitt, da kan jeg ikke klage på elendig arbeid siden jeg ikke er rørlegger el.l selv? Det kreves null teknisk kompetanse for å se at Altinn har gjort en elendig jobb. De har feilet fullstendig med å legge til rette for trafikken som de vet de får, og da er det alles rett til å klage som bare faen. At det er vanskelig ta i mot all trafikken, det er det ingen som bryr seg om, og det skal det vel heller ikke være. Vi forventer at en slik tjeneste fungerer, og det har vi all grunn til å gjøre.

Lenke til kommentar

Denne pågangen er vell ikke større enn en middels stor amerikansk nettavis vell? Og her snakker vi om enkle html siden.

 

Dette er så langt unna enkle html sider som man kommer.

 

@JohndoeMAKT:

Altinn har stadig vekk betydelig med brukere, rundt den 10 hver annen måned sender alle norske bedrifter inn momsoppgaver. Løsningen er også laget for å skalere fra bunnen av så vidt jeg vet og tester viste at det skulle gå greitt med så stor brukerlast. Så noe uforutsett har skjedd, som ikke ble provosert fram under testing.

 

Men det er trolig den mest komplekse webapplikasjonen som er etablert i Norge (mange mener det mest komplekse i Europa).

 

@Mikkel™:

Tror nok ingen tok kvelden - problemet er vel bare at feilen er vanskelig å finne. Noe det kan være i et såpass komplekst system. Bare autentiseringen skjer jo mot en 4 - 5 ulike separate systemer.

 

Det er ikke vanskelig å være enig i at dette helst ikke skal skje (og bør ikke skje), men når man arbeider med webapplikasjoner så vet man at dette kan skje. Jeg har selv opplevd at langt enklere løsninger har gått i stå av lignende årsaker selv om testingen var omfattende. Det tok også betydelig tid å finne feilen, selv om den var triviell.

Lenke til kommentar

Men hva faen. De gangene vi hadde serverproblemer på gamlejobben fikk ingen ta kveld før det i det minste begynte å virke i det små ...

Godt mulig det er det drift-personellet på altinn vil også, men AML stopper de.

Har delvis det problemet her på bruket, selv om vi har mulighet til å gå rundt AML-grensene lovlig...

 

Det er staten det er snakk om, så alt med AML blir rapportert videre

Lenke til kommentar

Dette er ikke betryggende.

Det jobbes døgnet rundt for å løse problemene, men vi vet fortsatt ikke hva feilene skyldes.

De har altså jobbet med saken i mer enn 24 timer uten å finne ut hva problemet er!? Problemet burde vært identifisert på fem minutter, så kunne de ha brukt et par timer på å FIKSE problemet! Man bruker ikke et helt døgn på å finne ut hva problemet er! :thumbdown:

Lenke til kommentar

De har altså jobbet med saken i mer enn 24 timer uten å finne ut hva problemet er!? Problemet burde vært identifisert på fem minutter, så kunne de ha brukt et par timer på å FIKSE problemet! Man bruker ikke et helt døgn på å finne ut hva problemet er! :thumbdown:

Man kan lett jobbe med med enn 24 timer uten å finne problemet.

Dette er tross alt litt mer avansert enn hjemmenettverket ditt...

Endret av aklla
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man kan lett jobbe med med enn 24 timer uten å finne problemet.

Dette er tross alt litt mer avansert enn hjemmenettverket ditt...

Ja, du kan sikkert lett bruke flere år på å finne problemet, men hva er poenget ditt?

 

Altinn.no fungerte helt perfekt på mandag, men på tirsdag knelte siden pga belastningen. Se der! Vi er allerede godt i gang med å identifisere problemet. Det er relatert til kapasitet! Hmm... kan det være at strømkablene er for tynne? La oss teste tykkere strømkabler! Nei, det fungerte ikke. Kanskje vi må ha større skjerm. Nei, det fungerte heller ikke. Ja, jeg kan se hvordan det kan ta et døgn å finne problemet.

 

De som jobber med slikt, de vet hva som må til for å øke kapasiteten, og da skal det ikke ta et døgn å finne ut hvor flaskehalsen ligger.

Lenke til kommentar

Føler meg voldsomt irritert av Altinn, at en slik tjeneste skal fungere når pågang er forventet er en selvfølge.

 

Men jeg kan kan fortsatt ikke la være å ha litt medfølelse med dem. Om man har jobbet i en IT avdeling eller hvilkensomhelst bransje som involverer kunder så er man klar over hvor mye stress og press man for når noe kneler. Stakkarene bak serverdriften (og telefon operatørene kan jeg tenke meg) stresser antageligvis noe enormt med å prøve å komme med en løsning som kan hjelpe.

 

Håper uansett at ting kommer på plass i løpet av i dag, er voldsomt spent på om jeg for baksmell eller ei

Lenke til kommentar

Føler meg voldsomt irritert av Altinn, at en slik tjeneste skal fungere når pågang er forventet er en selvfølge.

 

Men jeg kan kan fortsatt ikke la være å ha litt medfølelse med dem. Om man har jobbet i en IT avdeling eller hvilkensomhelst bransje som involverer kunder så er man klar over hvor mye stress og press man for når noe kneler. Stakkarene bak serverdriften (og telefon operatørene kan jeg tenke meg) stresser antageligvis noe enormt med å prøve å komme med en løsning som kan hjelpe.

 

Håper uansett at ting kommer på plass i løpet av i dag, er voldsomt spent på om jeg for baksmell eller ei

Mye enig i det du sier. Vet selv hvor mye press det kan være når kritiske funksjoner rammer så mange. Jobbet på en skole før og gikk alt i stampe der så var det tett opp mot 1000 brukere som ble rammet.

Lenke til kommentar

Man kan lett jobbe med med enn 24 timer uten å finne problemet.

Dette er tross alt litt mer avansert enn hjemmenettverket ditt...

Ja, du kan sikkert lett bruke flere år på å finne problemet, men hva er poenget ditt?

 

Altinn.no fungerte helt perfekt på mandag, men på tirsdag knelte siden pga belastningen. Se der! Vi er allerede godt i gang med å identifisere problemet. Det er relatert til kapasitet! Hmm... kan det være at strømkablene er for tynne? La oss teste tykkere strømkabler! Nei, det fungerte ikke. Kanskje vi må ha større skjerm. Nei, det fungerte heller ikke. Ja, jeg kan se hvordan det kan ta et døgn å finne problemet.

 

De som jobber med slikt, de vet hva som må til for å øke kapasiteten, og da skal det ikke ta et døgn å finne ut hvor flaskehalsen ligger.

 

Hvis du tror at det bare er hardware som gjør at det kneler, så tar du nok grundig feil.

Altinn.no har ikke vært nede en eneste gang, ergo båndbredden er mer enn god nok.

Det er nok en underliggende feil i de interne systemene som lager feilkilden.

Lenke til kommentar
Ja, du kan sikkert lett bruke flere år på å finne problemet, men hva er poenget ditt?

 

Altinn.no fungerte helt perfekt på mandag, men på tirsdag knelte siden pga belastningen. Se der! Vi er allerede godt i gang med å identifisere problemet. Det er relatert til kapasitet! Hmm... kan det være at strømkablene er for tynne? La oss teste tykkere strømkabler! Nei, det fungerte ikke. Kanskje vi må ha større skjerm. Nei, det fungerte heller ikke. Ja, jeg kan se hvordan det kan ta et døgn å finne problemet.

 

De som jobber med slikt, de vet hva som må til for å øke kapasiteten, og da skal det ikke ta et døgn å finne ut hvor flaskehalsen ligger.

Kapasitet er helt klart problemet ja, men når det sikkert er 50+ servere, sikker sone internt som komuniserer med servere som har tilgang til internett, samtidig som sikkert selvangivelsen ligger på ett 3. system igjen, autentiseringen går mot flere forskjellige andre systemer, så kommer man ikke langt med å prøve å feile...

"er disk 1 på SAN 0 årsaken?", "nei, den var det ikke".

"er disk 2 på SAN 0 årsaken?", "nei, den var det ikke".

 

4 dager senere...

"er disk 400 på SAN 3 årsaken?"...

 

Samtidig er det langt ifra sikkert det i det hele tatt er hardware, en dårlig skrevet kode ett eller annet sted kan være årsaken, uten at det vises tydelig noen sted.

Lenke til kommentar

Det er nok en underliggende feil i de interne systemene som lager feilkilden.

 

Det fikk meg til å tenke en morsom tanke. Lurer på hva slags OS de kjører på serverene sine. Om det er Linux, Windows eller OSX basert. Skal jeg tippe så ville jeg ha tenkt med at de kanskje kjører CentOS, det er ihvertfall mest vanlig for mange bedrifter.

 

Er uansett som du sier, tipper at de en feil internt. Men skal ikke se bort ifra at det er en hardware feil. Opplevde en gang at en hel server knelte pga en disk i RAID som plutselig fikk en redusert størrelse pga dårlige sektorer.

Lenke til kommentar

Hvis du tror at det bare er hardware som gjør at det kneler, så tar du nok grundig feil.

Har jeg sagt noe som helst om hardware? Jeg har begrenset problemet til å være relatert til kapasitet og det er alt jeg har påstått. Det ville vært litt for tilfeldig om siden kollapset av en helt annen årsak i går.

For dårlig kapasitet er årsaken til at det har blitt feil ja.

Men, det er ikke sikkert feilen i seg selv har noe med kapasitet å gjøre.

F.eks minnefeil på en server trenger ikke bli ett problem før den er overbelastet.

For mye trafikk kan gjøre at data i en database har blitt korrupt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...