Gå til innhold

Altinn taklet ikke pågangen


Anbefalte innlegg

Jeg bare registrerer at selv nå klokken 21.30 vel 13 1/2 time etter at serveren knelte har de fortsatt ikke klart å få opp tjenesten. Dette er rett og slett latterlig. Det kan ikke være så umulig å løse dette? Om serverne ikke takler mer enn 200.000 samtidige brukere så burde de kanskje benyttet en annen tilnærming? F.eks de født mellom 1930-1940 kan logge seg på mellom klokken 10-11 og 19-20 el på postnummer, alfabetisk eller whatever.

 

Men du kan ikke stå å se rar ut trynet å si at dette var umulig å forutsi. Det er klart det blir stor trafikk. Evner man ikke å skalere løsningen eller ikke har viljen/ressursene så får man gjøre taktiske grep for å begrense stresset på server. Men husk å sørg for å kommunisere strategien til folket på forhånd. Trenger ikke mer hokus pokus enn det.

 

Dessuten kunne de ha fisket systemet slik at selvangivelsen berørte kun en del av systemet slik at om den går ned vil alt annet fungere.

 

Her er det rett og slett en elendig strategisk tankegang som på toppen av alt bunner ut i gedigen fiasko ved at man faktisk ikke klarer å løse problemet.

 

Dette er så latterlig at jeg mener hoder bør rulle. Og jeg kjøper ikke argumentet med at en ikke kan ta høyde for brukermassen kun et par dager i året. Om en faktisk velger å være så i utakt med samfunnet at en ikke anser skalering som viktig så bør man kanskje heller vurdere å sende selvangivelsen kun per post.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har kommet inn. Men kommer kanskje med ett dumt spørsmål: Hvor står det hva man får igjen eller får i rest.

 

Er vant til å lese de man får i posten, og fant ikke dette her. Selv om jeg er inne å ser lønn inn osv.

 

Så heller ikke hva som er innbetalt i skatt osv.

 

EDIT:

Er det noe forskjell på å gå inn via skatteetaten.no og altinn.no?

 

 

EDIT 2:

Fant den riktige via Altinn.

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

Kl 22 er det lukket og stengt hos Altinn både direkte og via skatteetaten.

Utrolig!

 

Gleder meg til å høre årets drøyeste bortforklaring om hvorfor det gikk til h.....

Sjefen til sporveiene leder så langt med "Vi glemte at det var helg" da det brøt ut fullstendig kollektivkollaps under VM i Oslo på lørdag.

Lenke til kommentar

Må bare si at dette er noe av det mst komiske jeg har sett på lenge :!:

 

Her sitter jeg for en dag siden å hører at en fyr på radioen snakket om at "verden hadde vært et bedre sted" om alle valgte å få selvangivelsen elektronisk... Halleluja!

 

Jeg tror ikke denne flausen er med å bidra til at flere ønsker å få selvangivelsen kun elektronisk neste år, sånn som personen fra skatteetaten hadde et brennende ønske om.

 

Snakk om å skyte seg selv i foten ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jo, det er nettopp det EC2 er. :)

Det er bare å på ditt eget system sette opp et image av en virtuell maskin, laste den opp til Amazon og i et panel velge at du skal ha x antall hosts med x antall cores tilgjengelig. Når du er ferdig deaktiverer du de virtuelle maskinene og Amazon sender deg en regning på det du har brukt. Hele prosessen tar 10 minutter om du har ferdig image.

http://en.wikipedia.org/wiki/Amazon_Elastic_Compute_Cloud#Virtual_machines

Ahh, ok.

 

Trodde det var snakk om Amazon sin egne park som de bruker i produksjon...

Har aldri hørt at de leier ut virituelle maskiner.

Lenke til kommentar

Kl 22 er det lukket og stengt hos Altinn både direkte og via skatteetaten.

Utrolig!

 

Gleder meg til å høre årets drøyeste bortforklaring om hvorfor det gikk til h.....

Sjefen til sporveiene leder så langt med "Vi glemte at det var helg" da det brøt ut fullstendig kollektivkollaps under VM i Oslo på lørdag.

 

Ja dette er årets fuck up. Her bør det rulles hoder. Altinn har tross alt kostet svært mye penger over svært lang tid og dette er hva de klarer å levere? Og som du sier så er nok nyhetene fulle av dårlige unnskyldninger de neste dagene. En slik tjeneste skal være åpen og tilgjengelig 24/7. Det nytter å slukke lyset å gå hjem klokken 4 å tenke at "ja ja - resten fikser vi i morgen eller senere i uken".

 

Plasser ansvar og la de ansvarlige få svi. Kanskje vi da kan unngå slikt i fremtiden. Men ting må få konsekvenser, ellers er det ingen pisk som hjelper ansatte til å holde seg på den smale sti.

Lenke til kommentar

close, but no cigar. Kom meg inn til menyen. Men fikk ikke trykket på logg inn knappen. :/

 

 

Denne pågangen er vell ikke større enn en middels stor amerikansk nettavis vell? Og her snakker vi om enkle html siden.

Endret av Teac
Lenke til kommentar

Litt teit at systemet er nede når det er flere såkalte ebrukere som kun får selvangivelsene sine online.

 

Nei, jeg tror ikke Sharepoint er kilden til problemene, det er nok heller for dårlig skalering på infrastrukturen et eller annet sted som gir samme effekt som DDoS når så "mange" prøver å logge på.

Lenke til kommentar

Kanskje de skulle døpt om siden til "IngentingInn". Håper nesten noen benytter sjansen til å deface systemet og gjøre noe slikt mens det er ustabilt :)

 

Edit: Ser at de nå har åpnet altinn igjen med melding om at de skal åpne sidene gradvis.

Endret av Nator
Lenke til kommentar

Dette er ingen stor sak.

 

Servere og nettilkobling koster penger. Hvis Altinn skulle dimensjonere for en trafikk som bare oppstår i noen få timer en gang i året ville det koste masse skattepenger. Mine og dine skattepenger. Dette er også et problem som løser seg selv i løpet av et par dager eller så, etterhvert som trafikken går ned igjen. Jeg har fortsatt ikke hørt om noen som har blitt alvorlig syk eller dødd av at man har måtte vente en dag eller to med å sjekke skatten sin.

 

Så igjen, dette er en storm i et vannglass. Ikke en stor skandale eller katastrofe (selv om avisene selvsagt får litt ekstra penger i kassen av å slå det opp som en).

Nå ser jeg at problemene som har oppstått nå er mye større enn det man ville vente ut fra en årlig topp. Altinn har selv uttalt at Altinn-systemet i utgangspunktet er dimensjonert for å tåle pågangen som har vært i dag. Noe som ser ut til å antyde at det er alvorlige feil/flaskehalser i systemet.

 

Så da trekker jeg tilbake innlegget sitert over. Altinn er under enhver kritikk slik det er nå. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...