Gå til innhold

Altinn taklet ikke pågangen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er ingen stor sak.

 

Servere og nettilkobling koster penger. Hvis Altinn skulle dimensjonere for en trafikk som bare oppstår i noen få timer en gang i året ville det koste masse skattepenger. Mine og dine skattepenger. Dette er også et problem som løser seg selv i løpet av et par dager eller så, etterhvert som trafikken går ned igjen. Jeg har fortsatt ikke hørt om noen som har blitt alvorlig syk eller dødd av at man har måtte vente en dag eller to med å sjekke skatten sin.

 

Så igjen, dette er en storm i et vannglass. Ikke en stor skandale eller katastrofe (selv om avisene selvsagt får litt ekstra penger i kassen av å slå det opp som en).

 

Du tar helt feil her. Staten MÅ skalere opp. Og grunnen til det er enkel. Alltinn brukes til svært mye mer enn å sjekke skatten. Næringslivet er avhengig av å bruke alltinn om ikke daglig så svært ofte for svært mange bedrifter. Og da kan en ikke akseptere nedetid i dagesvis.

 

Da må staten enten klare å skalere sine løsninger eller så må de la være å legge ut skatt på alltinn. Så enkelt er det.

Lenke til kommentar

Det er ikke bare å leie servere sånn...

Om f.eks Amazon leide bort en del av sin serverpark måtte først Amazon formatert sine servere og konfigurert resten av sitt system til å takle bortfallet, så måtte Altinn satt opp sitt system, antagelig med krypterte linjer mot server-parken i Norge, pga sikkerheten.

Det er antagelig flere grep som må gjøres også.

 

Etter alt dette er gjort må det hele gjøres på nytt, motsatt vei...

Jo, det er nettopp det EC2 er. :)

Det er bare å på ditt eget system sette opp et image av en virtuell maskin, laste den opp til Amazon og i et panel velge at du skal ha x antall hosts med x antall cores tilgjengelig. Når du er ferdig deaktiverer du de virtuelle maskinene og Amazon sender deg en regning på det du har brukt. Hele prosessen tar 10 minutter om du har ferdig image.

http://en.wikipedia.org/wiki/Amazon_Elastic_Compute_Cloud#Virtual_machines

Lenke til kommentar

Du tar helt feil her. Staten MÅ skalere opp. Og grunnen til det er enkel. Alltinn brukes til svært mye mer enn å sjekke skatten. Næringslivet er avhengig av å bruke alltinn om ikke daglig så svært ofte for svært mange bedrifter. Og da kan en ikke akseptere nedetid i dagesvis.

 

Da må staten enten klare å skalere sine løsninger eller så må de la være å legge ut skatt på alltinn. Så enkelt er det.

Da er vel en bedre (billigere) løsning antagelig å skille innlogging for private og bedrifter. Det blir litt feil om privates bruk skal gå utover bedrifters på denne måten, og blir egentlig litt å begynne i feil ende å skulle skalere opp for en topp som bare oppstår et par ganger i året.

Lenke til kommentar

virtual resource managment?

Dele ut pågangen på flere virtuelle servere/fysiske maskiner/cluster?

Så kan de andre serverne/v-part få tilbake resursene sine igjen når de ikke lenger behøves.

 

For meg så høres det litt ut som de har satt opp en n-part server til altinn som har blitt kvelt uten speiling. lite fleksibelt.

 

jeg skulle likt å vite hvordan "hele norges befolknings" portal er satt opp, og av hvem for 1 mrd.

 

edit: og når det ble satt opp.

Jeg håper det ikke er av arbeidsgivern min :)

Endret av anbar
Lenke til kommentar

Jeg er sikker på at ISP-en kan være interessert i å sette opp hastigheten, i et visst tidsrom, mot en gitt sum penger. Ofte er det kun i config begrensningene ligger.

Antagelig er ikke ISP-en problemet, men serverene.

Litt værre å dimensjonere disse opp for en kort periode...

Cloud computing anyone?. Må vel ha vært mitt i blinken for Altinn hvert år på denne tiden av året.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

Den er oppe for meg og nå. Jeg fikk nå sjekket idag tidlig. Litt over 3000,- igjen på meg. Går vel til ny telefon tenker jeg eller noe sånt tull. :)

 

Nå det viser vel bare hvor ustabil tjenesten fortsatt er. Jeg kommer ennå ikke inn. Nei dette er pinlig.

 

Er vel heller du som er uheldig med IPen din og ikke er innenfor de ip bolkene som har blitt åpnet for enda :)

Lenke til kommentar

De har visstnok brukt 1mrd på nytt system som skal takle pågangen. Kan de ikke heller leie servere av en CDN, eller Amazon, eller noe sånt?

 

På hvilken måte mener du at sikkerheten er ivaretatt med at sensitiv personinformasjon går på trafikk inn og ut av landet?

 

Du må huske på at norsk lov ikke gjelder uttafor norge, samt at nordmenn ikke har rettigheter i andre land. Samt at utenlandsk etterettning VIL lytte. Man kan heller ikke stole på at kryptering funker siden vi er nødt til å bare stole på en person som ikke har juridisk ansvar i et annet land. Vi har ingen sanksjonsmuligheter.

 

Hadde Amazon derimot opprettet serverpark i norge, og hatt en garanti for at trafikk og data ikke går ut av norge, og at alt er kontrollert her i norge - så kan jeg være enig med deg til en viss grad, men det kommer helt an på hvordan man bygger løsningen.

 

Jeg tipper at problemet ikke skyldes last. De fikk problemer ved 6000 personer. Det er latterlig lite, og vitner heller om at noe har gått galt. Altså en bugg i systemet. Selv om altinn benytter masse kjente komponenter, så er alikevel løsningen hand-made og ganske unik. Java og .net skallerer også svært godt automagisk, og har derfor ikke problemer med å ta unna titusenvis av folk pr maskin uansett hvor tung koden er. Alt har en grense selvfølgelig, men min erfaring er at du skal gjøre noe ordentlig idiotisk for å få til det.

Lenke til kommentar

 

På hvilken måte mener du at sikkerheten er ivaretatt med at sensitiv personinformasjon går på trafikk inn og ut av landet?

 

Jeg mener å huske at det var mye oppstandelse da Sverige skulle innføre FRA-loven, siden mye norsk trafikk blir rutet igjennom Sverige. Den situasjonen har ikke akkurat endret seg så mye i det siste.

Det er forresten fullt mulig å dele dataen mellom flere land/serverparker, slik at en enkelt del vil være ubrukelig uten en annen del av dataen.

Lenke til kommentar

 

Da er vel en bedre (billigere) løsning antagelig å skille innlogging for private og bedrifter. Det blir litt feil om privates bruk skal gå utover bedrifters på denne måten, og blir egentlig litt å begynne i feil ende å skulle skalere opp for en topp som bare oppstår et par ganger i året.

 

Ja de må gjerne skille mellom private og bedrifter men poenget er jo at per idag har de ikke gjort det. Og likevel så legger de ut selvangivelsen til over 3 millioner brukere. Systemet kneler FØR 200.000 brukere har forsøkt å logge inn og er da faktisk nede hele resten av dagen og kvelden.

 

Dagen idag viser jo at staten har null kontroll og en nærmest latterlig strategi om at ting tar tid. Dette her burde være mulig å forutse. Og det kneler jo flere ganger i året så her må de faktisk skalere opp. Noe annet er fånyttes.

Lenke til kommentar

De fleste bedrifter bruker ikke nettsidene (selve portalen) til vanlig, de bruker direktekommunikasjon mellom bedriftsinterne systemer og Altinn. Som en nettbank er selve nettsidene (portalen) bare en mindre del av den totale løsningen, og så vidt jeg vet kommuniserer løsningen også med en lang rekke ulike backendsystemer.

 

Selvangivelsen er en liten del av det som "håndteres" over Altinn, de store datamengdene er knyttet til bedriftsrelatert informasjon etc, hvor sikkerhetskrav er langt høyere. Noe også gradert sikkerhetsnivå viser.

 

Jeg er dog enig i at det er pinlig at systemet ikke klarer pågangen, men det er heller ikke enkelt å simulere slike topper i denne type systemer. Og selv om man har hatt vellykkede ytelsestester - så er ikke det en garanti for at ikke noe galt kan skje.

 

Men ut fra f.eks erfaringene som London Stock Exchange med flere har kan man garantert stille spørsmålet om Microsoftløsninger som Sharepoint etc er optimale for denne type løsninger.

Lenke til kommentar

De har visstnok brukt 1mrd på nytt system som skal takle pågangen. Kan de ikke heller leie servere av en CDN, eller Amazon, eller noe sånt?

 

På hvilken måte mener du at sikkerheten er ivaretatt med at sensitiv personinformasjon går på trafikk inn og ut av landet?

 

Du må huske på at norsk lov ikke gjelder uttafor norge, samt at nordmenn ikke har rettigheter i andre land. Samt at utenlandsk etterettning VIL lytte. Man kan heller ikke stole på at kryptering funker siden vi er nødt til å bare stole på en person som ikke har juridisk ansvar i et annet land. Vi har ingen sanksjonsmuligheter.

 

Hadde Amazon derimot opprettet serverpark i norge, og hatt en garanti for at trafikk og data ikke går ut av norge, og at alt er kontrollert her i norge - så kan jeg være enig med deg til en viss grad, men det kommer helt an på hvordan man bygger løsningen.

 

Jeg tipper at problemet ikke skyldes last. De fikk problemer ved 6000 personer. Det er latterlig lite, og vitner heller om at noe har gått galt. Altså en bugg i systemet. Selv om altinn benytter masse kjente komponenter, så er alikevel løsningen hand-made og ganske unik. Java og .net skallerer også svært godt automagisk, og har derfor ikke problemer med å ta unna titusenvis av folk pr maskin uansett hvor tung koden er. Alt har en grense selvfølgelig, men min erfaring er at du skal gjøre noe ordentlig idiotisk for å få til det.

 

Nå syntes jeg du maler fanden på veggen. Dette har ingenting med reelle problemstillinger å gjøre.

Lenke til kommentar

Det er ikkje rart det er stor pågang når dei legger den ut kl.08. Folk har jo nett komt til jobb og er klare for å logge inn og sjekke det ut.

 

Føler vi har grunn til å klage når systemet enda er ustabilt / nede. Eg er ein stor tilhengar av å bruke elektroniske tenester og synts det er synd når staten ikkje klarer å levere ein god nok teneste.

Lenke til kommentar

Mitt poeng er at dette lar seg unngå enkelt ved å IKKE LAGRE FILENE i utlandet. Det skrev jeg jo for flere timer siden. Det er bare logintjenestene som er krevende.

 

Edit: En alternativ løsning er å sende filene på epost automatisk. Hver innbygger kan logge på når som helst i løpet av året og godkjenne sin epostadresse, og så kommer selvangivelsen på et tilfeldig tidspunkt i løpet av natt til 22. mars. Langt enklere.

Endret av tofagerl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...