Gå til innhold

MacBook Pro 15" vs. Multicom Xishan W150


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

^Fordi Hardware liker å sammenligne to maskiner der den ene ikke eksisterer. :p

Jeg så at du etter hvert falt mer inn på MacBook Air. Dette er en maskin jeg også har hatt sansen for lenge, men jeg føler at det endelig har dukket opp en kandidat som faktisk er bedre: Toshiba Satellite R830 (6500,- hos NetOnNet).

 

portege-r830-marquee-hero_01.png

 

Den har en matt 13" skjerm og veier 1,4 kg. Altså 100 gram mer enn 13" MacBook Air. Til gjengjeld har den DVD-drev, og et batteri som varer fra 8-9 timer. Maskinen er Sandy Bridge-basert, og bruker Intel HD 3000 som grafikk. Man trenger tyngre skyts til å spille nye titler, men dette er ideelt for denne formfaktoren mtp varmeutvikling og støy.

 

Ellers er Toshiba produsenten som har nest færrest reperasjoner i bransjen (under Asus). Man ser tydelig hvilke grep som har blitt gjort for å styrke maskinen. Ikke bare er kabinettet utført i solid plastikk, men hengslende er utført i aluminium og er ekstra slitasjedyktige. Tastaturet ligner på MacBook Air, og pekeflaten har to separerte museknapper som er den nest beste løsningen etter designet på MacBooks generelt.

 

SSD bør du som du var inne på i tråden, kjøpe seperat ved en senere anledning. Den som er ombord i MacBook Air er ikke blant de raskeste, og SATA-grensesnittet blir "makset" gjerne i løpet av dette året eller det neste. Nevnte jeg forresten at maskinen har USB 3, noe MacBook Air ikke har?

 

Du får altså en maskin som testsidene har skrytt opp i skyende, som bringer bedre batteritid enn MacBook Air, som har Sandy Bridge og USB3, som har DVD-drev, som har høy konstruksjonskvalitet og som er blant de aller, aller letteste i industrien - og det til 6500 kroner. En MacBook Air 13 koster 4500 kroner mer. Det er så absolutt verdt å ta med i beregningen.

 

For meg (og så skal jeg ikke prøve å være deg), så er den eneste grunnen til å velge MacBook Air at maskinen har OSX Lion som operativsystem. Dersom det er en sterk pådriver for deg, så velg absolutt dette produktet. Følte likevel at det var greit å informere deg om et slikt alternativ når det først eksisterer. :)

 

Mvh,

Agentspoon

Lenke til kommentar

1366x768. Etter min mening helt fortreffelig på en 13" maskin. :)Edit: Må nok legge til at med fortreffelig mener jeg ikke at en høyere oppløsning ikke hadde vært noe bedre (1440x900), men at begge to gir veldig gode resultater. 1366x768 på 15-tommere kan jeg imidlertid forstå at folk plages av.

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Dette er en no-brainer. Kjøp den billigere maskinen, eventuelt noe skikkelig billig og kjøp deg en stasjonær i tillegg.

 

Pris pr. dags dato for MacBook Pro med mine spesifikasjoner:

19 220,-

 

Du trenger ikke en laptop til 19 222 kr for å game facebookspillene dine eller 123spill.no. 19 222 kr er en sinnsyk pris for en laptop. Du sier den skal brukes til studiene - da lever du godt. Videre er det fullstendig overkill å ha en maskin til nesten 20 000 når en bare skal rote rundt i word. Å ha mac som gaming plattform er jo også å skyte seg i foten. Det hjelper på saken om du installerer Windows, men oppgraderingspotensialet i laptopper er dårlig med tanke på at spill krever bedre skjermkort - og skal du game de siste spillene blir du avhengig å bytte det ut.

 

MBP har kanskje et bedre design, men da er ikke prioteringa di riktig om du kjøper laptop etter utseende.

 

Men det du skal gjøre, :D, er å kjøpe deg en Dell Alienware 13" + en 52" Samsung TV. Da får du brukt opp pengene du tydligvis sårt må bruke opp og du har mobilitet (13" er sexy lite), en laptop av god byggkvalitet(og som har sandy bridge (se m13x)), og en TV til å se seriene dine på i full HD rett fra laptoppen. Case closed :D

 

kræsjer eller blir ødelagt av Windows

 

Dette er feil, "kræsjer eller blir ødelagt av DEG" er mer riktig. Jeg skjønner ikke at det er så vanskelig, Win7 er en kjempeflott OS og med minimal med effort og litt mindre vakum mellom ørene så klarer du å styre unna de store fallgruvene (eller de store popupene IE viser med "click to enlarge ...").

Lenke til kommentar

@Agentspoon: Toshiba Satellite R830 har blank skjerm ifølge testen i PCWorld, ikke matt som du skrev. Den betydelig dyrere Portege-varianten (10.000+) har derimot matt skjerm. Skjermen til Satellite R830 virker i det hele tatt ikke som om den er særlig bra - igjen ifølge testen du linker til.

Forresten, PCWorld hevder at det ikke er multitouch-støtte for styreflaten, men NetOnNet reklamerer med at R380 har "Multi Gesture", hva nå det er...

Lenke til kommentar

@South_Bridge: Design og utseende er to forskjellige ting, om enn beslektet. Godt design begynner på innsiden av maskinen, og et mer gjennomtenkt og påkostet design er bl.a det som gjør at en MBP har høy ytelse og lang batteritid, til tross for relativt beskjedne ytre mål og vekt. Godt design handler også om kvalitet, funksjonalitet og brukervennlighet - så jeg legger gjerne stor vekt på design når jeg kjøper ting jeg skal bruke mange timer hver dag i flere år, og det skader heller aldri at utseendet er bra, noe som ofte følger av godt design. ;)

 

PS. Folk som bruker ordet "sexy" i forbindelse med laptops bør få sjekket hodet sitt... :p

Lenke til kommentar

@South_Bridge: Design og utseende er to forskjellige ting, om enn beslektet. Godt design begynner på innsiden av maskinen, og et mer gjennomtenkt og påkostet design er bl.a det som gjør at en MBP har høy ytelse og lang batteritid, til tross for relativt beskjedne ytre mål og vekt. Godt design handler også om kvalitet, funksjonalitet og brukervennlighet - så jeg legger gjerne stor vekt på design når jeg kjøper ting jeg skal bruke mange timer hver dag i flere år, og det skader heller aldri at utseendet er bra, noe som ofte følger av godt design. ;)

 

PS. Folk som bruker ordet "sexy" i forbindelse med laptops bør få sjekket hodet sitt... :p

 

Hehe, alienware er sexy laptop :D nice speccs og byggkvalitet samt ok pris

 

Men om bruken er office kan du kjøpe hva som helst og det varer lenge. "Problemet" er spill. Noen sitter fremdeles å gamer det de gamet i 1995, men de aller fleste gamer det som er nytt og fancy og da har jeg problemer med å forsvare en laptop til nesten 20k for å game, videre når det er en mac på toppen av det hele. folk gamer bare ikke seriøst på en mac og for 20 000 kr bør du game noe mer en kabal og minesveiper. tar du også hensyn til utviklinga teknologien så kreves det at en bytte skjermkort titt og ofte

Endret av South_Bridge
Lenke til kommentar

@Agentspoon: Toshiba Satellite R830 har blank skjerm ifølge testen i PCWorld, ikke matt som du skrev. Den betydelig dyrere Portege-varianten (10.000+) har derimot matt skjerm. Skjermen til Satellite R830 virker i det hele tatt ikke som om den er særlig bra - igjen ifølge testen du linker til.

Forresten, PCWorld hevder at det ikke er multitouch-støtte for styreflaten, men NetOnNet reklamerer med at R380 har "Multi Gesture", hva nå det er...

Men ikke i følge en av arbeiderne i support-gjengen til Toshiba. Men det sier vel mer om vedkommende, enn noe annet. Testen sier dog at selv om skjermen er blank, så er den ikke speilblank som på mange andre maskiner. Altså får man opplevd et noe skarpere bilde uten særlig til svakheter. Det er denne typen skjermer jeg foretrekker faktisk, om man ikke ser helt svart-hvitt på det. :)

 

Maskinen har sikkert multi-gesture, men er ikke umulig at man må innstallere software av en bestemt sort. Jeg ser egentlig ikke hva det er med testen du synes trakk så mye ned. Det er noen få negative punkter som er poengtert, men de er ikke såpass store at de blir trukket med i minus-spalten øverst i testen. Det er snakk om flisespekkeri, noe som reflekteres i karakteren.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Er selv på utkikk etter noe lignende som trådstarter.

 

MBA er en sterk kandidat om den får SB-prosessor i sommer. Først og fremst pga. 16:10-formatet.

Jeg syns 768 piksler i høyden blir litt for lite, men 900 med 16:9-format på en 13" blir litt for smått igjen.

Ser også mange sier "Mac vs. Win" når de mener Apple vs. andre merker. Å installere Win7 på f.eks MBA er ikke noe problem.

På MBP har dette ført til betydelig redusert batteritd, men det er ikke store forskjellen på nyeste MBA.

 

Andre 13" med 900p er bla. Sony Vaio SA og muligens en ny Z. De finnes flere 14",

men de er ofte en del større og tyngre, men Lenovo T420s er ganske fin.

Går ned til 768p blir utvalget mye større.

(Liste over noen flere portable maskiner, fokus på grafikkløsning)

 

Toshiba Satellite R830

13" og veier 1,4 kg.

 

En interessant maskin pga. størrelse og vekt og ikke minst optisk drev (som kan f.eks byttes ut med 2.5" SSD).

Fryktelig irriterende at du må ut med nesten 5000,- mer for matt skjerm.

Som nevnt tidligere, og i testen, så har ikke Satellite-versjonen matt skjerm. Den mangler også docking, expresscard og 3G.

Endret av Slettet-p4PIYwb6
Lenke til kommentar

Vel, du har rett i det du sier.

 

Men på den andre siden så vil jeg ha en helhetlig maskin. Ikke noe som gir meg et tegn av dårlig kvalitet, eller noe i den dur. Et eksempel jeg kan gi er denne testen av Multicom sin Compal NBLB2.

 

På minussiden får den:

- Kun blank plast i kabinettet

- Dårlig tastatur og touchpad

- Kjedelig design

 

Dette gir meg en dårlig helhetsfølelse og noe jeg frykter Multicom er. God på innsiden og ingenting mer.

 

Noen som har erfaringer?

 

Et godt råd, styr unna dårlige sammensatte pc'er ifra Multicom.

Kan se ut for at de eneste pc'ene fra Multicom som er hva de skal være, er de pc'ene som blir sendt til testing

Lenke til kommentar

Hva baserer du det utsagnet på, hotjo? Jeg og en kompis har hatt Multicom M860 i snart tre år, og kvaliteten på begge de to har vært veldig god.

 

Egne erfaringer.!

 

Leste her inne (i fjor høst/rett før jul) om en som hadde store problemer med å få forbruker rettightene sine, https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1254419

jeg var da på tur å bestille hardware hos multicom for en 30-40.000 , men bestemte meg for at eg skulle vente å se hvordan behandling jeg kom til å få, når jeg fikk levert inn en Compal IFL90+ som det hadde vært problemer med fra dag 1, fikk knapt nok tatt på den før den måtte i retur for repp, og ikke særlig bedre etter repp/flikking.

Bortforklaringer, prøv ditt, prøv datt osv. gjør at tiden går, kan virke ut som om dette er en strategi de har for å trøtte ut folk, eller for at garanti og reklamasjons tiden skal renne ut i sanden.

 

Kan skrive under på at kundebehandlingen hos multicom er Kriminelt dårlig, og kjenner meg selv igjen i alt, denne andre forums brukeren fortalte/skrev om.

Etter at han tok saken inn for, Forbrukerområdet, så la multicom seg flate.

 

Har selv holdt på med pc bygging og repp i 11 år nå, og vet så godt at om en ikke gjør god nok jobb med en gang, så hjelper det ikke med flikking.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...