Gå til innhold

MacBook Pro 15" vs. Multicom Xishan W150


Anbefalte innlegg

Ja, faktisk - hvis du sammenligner hva du kan få av hardware for 20k, så. Prøv selv å konfigurere en W150 opp til 20k, og så prøv å finne en annen maskin som kan tilby samme kraft .... bare det blir vanskelig. Deretter prøver du å forestille deg hva en tilsvarende spec'et maskin ville ha kostet, dersom navnet var MBP, eller Lenovo ....

 

Men det er vel ikke det som diskuteres.... Har man egentlig lest OP? Ikke alle har maskinkraft pr krone som eneste kriterie.

 

Ærlig talt .... tittelen på tråden er jo MBP vs. W150, så da må det vel være greit om man legger frem argumentasjon på hvorfor man mener den ene vil være et bedre valg enn den andre?

Jeg skjønner godt jeg, at mange uansett vil velge en MBP, av ulike årsaker. Jeg forsøker bare å argumentere hvorfor W150 på mange måter vil være et bedre kjøp, for alle oss andre.

Hva man får av hardwareytelse, og prisen man må betale for dette, mener jeg er et viktig argument. Og for mange, viktigere enn design og merkenavn.

Endret av thomit
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men det er vel ikke det som diskuteres.... Har man egentlig lest OP? Ikke alle har maskinkraft pr krone som eneste kriterie.

Kan jeg spørre hva annet som er viktig med en bærbar PC? Bør man ikke få den så kraftig og pålitelig som mulig for den prisen man ønsker å betale?

 

I tillegg finnes det et vell av programmer til Windows-baswrte maskiner...

 

Helheten..

Som Mahler sa på en veldig god måte:

Kun fokusere på hardwaren, det er like dumt som å bare se på megapixels når du skal kjøpe kamera

Lenke til kommentar

Kan jeg spørre hva annet som er viktig med en bærbar PC? Bør man ikke få den så kraftig og pålitelig som mulig for den prisen man ønsker å betale?

 

I tillegg finnes det et vell av programmer til Windows-baswrte maskiner...

 

F.eks de som er mye på farta legger mye vekt på byggekvalitet og hvor mye juling de tåler. Ikke minst hvorvidt lagret data overlever uhell uhell selv om resten av maskina ikke gjør det. Størrelse, vekt og batteritid er også viktige faktorer. Laptoppene til f.eks et selgerteam behøver ikke all verdens maskinkraft.

 

Tenk bedriftsmarked. Det er viktigere at bærbare overlever reiser og uvøren behandling enn at ansatte kan spille Crysis 2 i lunchen.

 

@thomit: Så trådstarter skal kjøpe seg nevnte Xishan til 10 lapper fordi man teoretisk sett kan bygge en 20-lappers Xishan som har mer maskinkraft enn en 20-lappers MBP? Does not compute.

Endret av Dummst
Lenke til kommentar

Kan jeg spørre hva annet som er viktig med en bærbar PC? Bør man ikke få den så kraftig og pålitelig som mulig for den prisen man ønsker å betale?

 

I tillegg finnes det et vell av programmer til Windows-baswrte maskiner...

 

F.eks de som er mye på farta legger mye vekt på byggekvalitet og hvor mye juling de tåler. Ikke minst hvorvidt lagret data overlever uhell uhell selv om resten av maskina ikke gjør det. Størrelse, vekt og batteritid er også viktige faktorer. Laptoppene til f.eks et selgerteam behøver ikke all verdens maskinkraft.

 

Tenk bedriftsmarked. Det er viktigere at bærbare overlever reiser og uvøren behandling enn at ansatte kan spille Crysis 2 i lunchen.

 

@thomit: Så trådstarter skal kjøpe seg nevnte Xishan til 10 lapper fordi man teoretisk sett kan bygge en 20-lappers Xishan som har mer maskinkraft enn en 20-lappers MBP? Does not compute.

 

Nei, kjære deg. Trådstarter kan kjøpe seg en Xishan W150, med samme eller bedre ytelse som en MBP, men til en betraktelig lavere pris. Computes.

Endret av thomit
Lenke til kommentar
Dette er topp kvalitet fra ende til annen. Og eg snakker ikke bare om hvor godt bygget pcen er. Operativsystemet, er genialt. Det er så lett, og så kraftig og godt når det gjelder studier, at valget er enkelt om du studerer. Man trenger ikke topp prosessor slik som Win 7 sine maskiner kanskje gjør, for Microsoft sine produkter har en tendens til å henge, og gjøre alt den kommer borti, tregt. Selvsagt, er Office 2011 på Mac et unntak, det fungerer veldig godt på en Mac.

 

Du tenker kanskje at du får mer igjen hva gjelder hardware, dette er feil, unntaken av harddisk plass. Windows maskiner er uansett trege og jævlige, og de kommer av og til med masse ubrukelig software som gjør pcen bare tregere. Alt er et hodebry.

 

Javel? Macbook og ordinære Windows-baserte laptop'er har sin hardware fra samme leverandører. Harddisker, minnebrikker, CPU, GPU. Mulig du fremdeles henger igjen i tiden da Apple sverget til egne produsenter, men den tiden er forbi. Forskjellen ligger stort sett i innpakningen. Der har Apple sin unibody som tilhengere feilaktig automatisk tror er ensbetydende med solid byggekvalitet (noe linken til Computerworld tildels motbeviser).

 

Behøver topp prosessor for å kunne kjøre Win7? Den påstanden må du dokumentere. For det er milevis unna mine erfaringer.

http://windows.microsoft.com/en-US/windows7/products/system-requirements

Begynner å bli en stund siden man så en prosessor på 1 GHz første gang... For øvrig unngår du å nevne hvor fenomenal hardwarestøtte Windows har, hvor OS X er ekstremt sær.

 

Macen min fungerte helt fra starten av. Synes det nå er på tide at vi kommer ut av den griske holdningen vi har, at alt skal være så billig. Betaler gjerne dobbelt så mye for et kvalitetsprodukt.

 

Jeg hører definitivt ikke til de som gidder å betale dobbelt for et "kvalitetsprodukt". Særlig ikke når dette "kvalitetsproduktet" viser seg å være mindre holdbart enn produkter fra produsenter som tilbyr sine maskiner til massene (med priser på gjerne 1/3 av billigste Macbook).

 

Macen min kan ikke spilles på, eg bruker en stasjonær win maskin til spilling. Vet du, eg slår aldri av min Mac med mindre eg vil oppgradere systemet. Når mitt lokk på pcen har vært lukket, funker den med engang eg tar den opp. På mine andre bærbare, bruker pcen ufattelig lang tid før den kommer ut av dvalen sin. Min mor sin pc, tok vel faen 10minutter før den kom opp å gå.

 

Kanskje du burde legge ditt Windows-hat litt til side og faktisk undersøke fakta? Jeg har en Acer TimelineX med Win7. Når jeg klapper den sammen, går Windows i dvale. Når jeg åpner lokket, kjøres Windows i gang igjen. Etter 5 sekunder er jeg tilbake der jeg slapp.

 

Ikke bare se på hardwaren, det er like dumt som å bare se på megapixels når du skal kjøpe kamera. Husk, eg var Apple hater 5mnd siden også, eg våknet opp av dvalen min. Er heldig som har oppdaget Mac OS X og dens egenskaper.

 

Jada, OS X har definitivt sine gode egenskaper. Men det er svært lukket system, dårlig hardwarestøtte, ofte dårlig formatstøtte (var ikke akkurat enkelt å få redigert videofilene fra mitt Sony-videokamera), lite tilgjengelig programvare i forhold til Windows, og prisen er jo langt over normalen. Windows 7 er et annet fantastisk operativsystem. Jeg har ennå tilgode å finne en god grunn til å velge Apple fremfor en typisk Windows-bærbar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vet ikke åssen de nyere modellene fra Multicom er, men selv ble jeg overbevist om å kjøpe bærbare fra Multicom 2 ganger pga pris/ytelse. Dette var hhv Elitegroup og Compal HEL80 (hvis jeg husker riktig). Mye ytelse for pengene, ingenting mer. Ingen kjærlighet. Knirkete plastikk, dårlig touchpad, viftestøy, ingen glede over å eie produktet. Der er Apple flinkere. Elitegroupen var inne 3 ganger pga hw-feil (ble erstattet med Compal som var inne 2 ganger pga hw-feil (overheat))

 

Som pc-fan ble neste maskin XPS 15", helt grei maskin - ingen problemer bortsett fra dårlig battkap fra dag 1. (2-3 timer) Veldig plastikk-følelse her og.

 

Etter å ha tafset en del på macbook pro innser jeg at det blir veien å gå, men det handler altså mye om estetikk og bruksopplevelse for min del. Fine ting gjør meg glad.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trådstarter her.

 

Siden jeg laget denne tråden har jeg forhørt meg mye rundt og hørt meningene til mange personer. Jeg har åpnet sinnet for større bærbare, mindre bærbare, kombinasjonen bærbar/stasjonær og så videre. Mine behov er fortsatt de samme som når jeg laget tråden, men tankene mine har forandret seg.

 

Jeg endte opp med å ikke kjøpe noen av de nevnte. Som sagt trengte jeg en bærbar til studiene, og etter mye om og men har jeg innsett at jeg ikke har behov for en 15". Trangen for å ha de beste spesifikasjonene ble for stor, selv om jeg absolutt ikke trengte de til mitt bruk.

 

Før jeg kom frem til denne beslutningen, derimot, så ville jeg gå for MBP 15". Grunnlaget for det er følgende. For det første hadde jeg pengene, så en stor del av problemet var løst. Men jeg ville ikke kaste de bort. Etter en del research fant jeg ut at Xishan W150 ville gi meg formidabel hardware til prisen, men ingen sjel (ironisk nok endte jeg likevel med Mac). Knirkete plastikk, gjennomsnittlig touchpad, støy og høy varmeutvikling er ting som berører hverdagen min mye mer enn om jeg klarer et spill på et par hakk høyere oppløsning. Så jeg tenkte mye på Dell XPS15 når den fikk SandyBridge, men la den fort fra meg etter tilbakemeldinger om høy temperatur på håndleddsområdene. Med MBP visste jeg hva jeg fikk, og kan skrive under på at ting "bare funker".

 

Nå har jeg gått bort fra 15" og tenker mer på 13". Grunnen for dette er simpel. Lav vekt, mobilitet, lav støy, lengre batteritid og mindre varme er ikke å forakte når man som student skal velge seg en ny bærbar. Disse tingene er som sagt mye mer fremtredende i studiehverdagen enn hvilket skjermkort man har. Dessuten har jeg ikke behov for monsterytelse lenger, og vet dermed hva jeg skal se etter.

 

Konklusjonen er at jeg mest sannsynlig går for en MacBook Air når denne kommer med SB, noe jeg håper på vil bli snarest mulig. Eventuelt blir det en MBP 13".

Lenke til kommentar

Du trenger ikke gå så høyt i pris engang for å finne gode maskiner. ASUS er konge på design og ytelse til laptopper. Har du ikke sett en ASUS før, brukt en etc. da har du gått glipp av noe. Min ASUS til 4-5k er en designperle uten tvil :)

Ville egentlig sjekket mere rundt før jeg bestemte meg var jeg deg. Sjekk denne i første omgang: Asus - komplett.

Har bare 5400opm men alt det andre veier opp for det. 8gb ram, nydelig grafikkort og deilig cpu. Løp og kjøp til bare 8-9k.

Lenke til kommentar

Trådstarter her.

 

Siden jeg laget denne tråden har jeg forhørt meg mye rundt og hørt meningene til mange personer. Jeg har åpnet sinnet for større bærbare, mindre bærbare, kombinasjonen bærbar/stasjonær og så videre. Mine behov er fortsatt de samme som når jeg laget tråden, men tankene mine har forandret seg.

 

Jeg endte opp med å ikke kjøpe noen av de nevnte. Som sagt trengte jeg en bærbar til studiene, og etter mye om og men har jeg innsett at jeg ikke har behov for en 15". Trangen for å ha de beste spesifikasjonene ble for stor, selv om jeg absolutt ikke trengte de til mitt bruk.

 

Før jeg kom frem til denne beslutningen, derimot, så ville jeg gå for MBP 15". Grunnlaget for det er følgende. For det første hadde jeg pengene, så en stor del av problemet var løst. Men jeg ville ikke kaste de bort. Etter en del research fant jeg ut at Xishan W150 ville gi meg formidabel hardware til prisen, men ingen sjel (ironisk nok endte jeg likevel med Mac). Knirkete plastikk, gjennomsnittlig touchpad, støy og høy varmeutvikling er ting som berører hverdagen min mye mer enn om jeg klarer et spill på et par hakk høyere oppløsning. Så jeg tenkte mye på Dell XPS15 når den fikk SandyBridge, men la den fort fra meg etter tilbakemeldinger om høy temperatur på håndleddsområdene. Med MBP visste jeg hva jeg fikk, og kan skrive under på at ting "bare funker".

 

Nå har jeg gått bort fra 15" og tenker mer på 13". Grunnen for dette er simpel. Lav vekt, mobilitet, lav støy, lengre batteritid og mindre varme er ikke å forakte når man som student skal velge seg en ny bærbar. Disse tingene er som sagt mye mer fremtredende i studiehverdagen enn hvilket skjermkort man har. Dessuten har jeg ikke behov for monsterytelse lenger, og vet dermed hva jeg skal se etter.

 

Konklusjonen er at jeg mest sannsynlig går for en MacBook Air når denne kommer med SB, noe jeg håper på vil bli snarest mulig. Eventuelt blir det en MBP 13".

 

 

Vil bare si at min 13" macbook air lager vifte lyd, og blir varm oppe ved ESC tasten. Du merker ikke dette når du skriver, men du hører at viftene går på. Dette når man ser video osv.

Selv om eg sverger ti Apple, ikke bare pga en godt bygd pc, men OSet, så finnes det alternative lette 13" med win os.

 

Her er noen tips om hvorfor betale dobbelt for en Mac, som eg nyter hver dag.

 

+ Touchpaden

+ Virtual Spaces

+ Diverse småprogrammer til Mac (Alfred, Visor, Stickies og mer eg ikke kommer på i farta)

+ Henger seg ikke opp, blir ikke treg med tiden

+ Trenger aldri slå den av

+ Lynraskt operativsystem, kan ikke si det samme om Win dessverre (med mindre du bruker 24+ timer på tweaking)

 

Eg var ofte lettere irritert når eg brukte windows, og måtte ha slik Rollermouse for å ikke utvikle musesyken. Med Touchpaden til Mac, trenger eg ikke dette lengre. Og irritasjonen er borte.

Alfred er genialt, bare google det, må prøves (gratis versjonen eg bruker)

Virtual spaces. Eg bruker aktivt 4 skrivebord, og skifter ved å trykke ctrl+piltast. 13" blir plutselig stort og romslig, det føles nemlig en Mac. Så utrolig mye plass i en så liten og lett sak. OS X er virkelig en fryd. Det er like lett som Windows, og kraftig som Linux. Beste fra begge verdener.

Veldig mange IT utviklere bruker faktisk mac, ikke bare pga de trenger det til utvikling til iPhone, men det gjør arbeidet på en PC bedre.

 

Forrige gang eg kjøpte meg bærbar PC, var en Acer 5930. Angrer hvert sekund. Det som skjedde når eg slo på PCen, var at han drev å innstallerte en HAUG med drittprogrammer, som gjorde pcen treg som sirup. Eg ville heller ikke ha Vista som OS (forferdelig), så eg formaterte alt, og innstalerte XP. Så utrolig mye jobb, og virker som om de finansierer en slik billig PC ved å gi deg reklame 30 dagers produkter på pcen.

 

Viss det er skole og arbeid du vil gjøre på din, og dette ikke krever rå maskinvare, vil du ikke angre på en Mac. Bruker selv PC til arbeid hver dag, og er svært kravstor på at ting skal flyte, og man skal ha mye rot oppe på engang 10-12 dokumenter, 6 forskjellige programmer. Dette er en fryd på Mac.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Jeg vil også slenge med på å anbefale en MBA, som jeg også ser er blitt en del billigere siden jeg kjøpte min. Bruker fortsatt min 4 år gamle MBA som hovedmaskin, og den fungerer helt utmerket fortsatt etter 4 år uten noen slags form for vedlikehold og optimalisering.

Det jeg ikke klarer å kvitte meg meg på denne er den fantastiske touchpaden, samt faktisk de første mediatastene jeg noen sinne har brukt.

 

Vel, den har blitt litt tregere nå den siste måneden, men det tror jeg har mistenkelig mye å gjøre med at jeg fylte opp hele disken med en xcode installasjon.. siden jeg har så fantastisk mye som hele 80GB harddisk :)

 

@JonGoii: Tidenes dårligste bil-sammenligning :)

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Dette begynner å ligne veldig på en sedvanlig Apple vs. resten-debatt, føler jeg. På et eller annet tidspunkt, blir det som å diskutere med religiøse om religion ... håpløst.

De religiøse i dette tilfellet, er Apple-fantaster, som ser Apple som det eneste rette, og alle vi andre har bare ikke sett lyset ennå.

Jeg bakker ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Mulig - denne fant jeg etter 30 sek på Google fra klikk.no

 

Og det er dette prisgunstige elementet som slår inn hver gang du vurderer å kritisere 302-eren. Ja vel, så er ikke rattet justerbart i lengderetningen, og plasten i interiøret er litt hard noen steder. Men den har enorme Bremboskiver, Recaro-seter, justerbar fjæring, superb dobbeltmodus motorstyring, en spinnvill V8, og vil gjøre 100-meters burnouts hele tiden. Og det er en Mustang, for pokker.

 

Jeg er overhode ikke uenig jeg. Jeg bare simpelten elsker Amerikanske muskelbiler, gigantisk V8 motorer totalt uten effekt som slurper herlige mengder lake, det kan ikke bli bedre.

 

Sammenlign heller med kjipe stasjonsvogner, eller det værste som har skjedd vår tidsalder, elbilen, så blir jeg fornøyd :)

 

(Mulig jeg bare beviser poenget ditt her, og ender opp som en idiot, men nå gikk jeg tom for argumenter)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Dette begynner å ligne veldig på en sedvanlig Apple vs. resten-debatt, føler jeg. På et eller annet tidspunkt, blir det som å diskutere med religiøse om religion ... håpløst.

De religiøse i dette tilfellet, er Apple-fantaster, som ser Apple som det eneste rette, og alle vi andre har bare ikke sett lyset ennå.

Jeg bakker ut.

 

Hva annet kan man forvente når topic er "Mac eller PC?" ?. Nå synes jeg forøvrig at dette har vært en av de mest nyanserte og konstruktive diskusjonene rundt valget mac eller pc, hvis du leser igjennom alle innleggene her (Kanskje bortsett fra mitt forrige, som var litt mer useriøst). Ikke like mye fanatiske elementer her som så mange andre tråder, men mulig jeg overser noe..?

Lenke til kommentar

Jeg har MBP 15" 2009, har hatt en haug med pc'er på jobb og ellers + at jeg har brukt 13" macbook air.

 

Noen kommentarer:

 

1.) Hvis du har tenkt å ha pc'en din 2-3 år før du oppgraderer, gå for PC. Hvis du har den 4-5 år kan "kvalitetsfølelsen" til mac være verdt det.

2.) Mac OS som os fungerer mye bedre enn W7, men de fleste programmer kjører mye bedre på windows. Dvs- bruker du mest itunes, safari osv, er OSX knall, bruker du mye Matlab, office, spill, er pc bedre.

3.) For at mbp 15 skal være verdt det må man ha hi-res imho.

4.) Både 15" og MB Air'en er mye bedre enn MBP 13"

5.) Prisforskjellen er ikke nødvendigvis så stor som det ser ut, MBP 15" kjøpt med studentrabatt i en stat uten salestax er fe.ks. ca 9000.-

6.) Det er en del småting som er bedre på macen, f.eks. fargekvaliteten i skjermen, lydutgangen, høyttaleren, touchpaden, strømtilkoblingen, batteriet, osv. Det er overhodet ikke bedre enn alle pc'er på alt, men MBP'en er generelt sett ganske bra på det meste og sjeldent dårlig.

Lenke til kommentar

Dette begynner å ligne veldig på en sedvanlig Apple vs. resten-debatt, føler jeg. På et eller annet tidspunkt, blir det som å diskutere med religiøse om religion ... håpløst.

De religiøse i dette tilfellet, er Apple-fantaster, som ser Apple som det eneste rette, og alle vi andre har bare ikke sett lyset ennå.

Jeg bakker ut.

 

Hva annet kan man forvente når topic er "Mac eller PC?" ?. Nå synes jeg forøvrig at dette har vært en av de mest nyanserte og konstruktive diskusjonene rundt valget mac eller pc, hvis du leser igjennom alle innleggene her (Kanskje bortsett fra mitt forrige, som var litt mer useriøst). Ikke like mye fanatiske elementer her som så mange andre tråder, men mulig jeg overser noe..?

 

Jeg, som ikke er "frelst", ser bare 2 bærbare datamaskiner, med sammenlignbar hardware inni, og med litt forkjellige ytre skall - den ene med svart kunststoff, den andre med metallfarget aluminium. That's it. Jeg ser ikke behovet for å gjøre diskusjonen til noe helt annet enn det, egentlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

2.) Mac OS som os fungerer mye bedre enn W7, men de fleste programmer kjører mye bedre på windows. Dvs- bruker du mest itunes, safari osv, er OSX knall, bruker du mye Matlab, office, spill, er pc bedre.

Det jeg trenger den bærbare til er mest studierelatert, pluss underholdning av god kvalitet. Det eneste jeg føler en MBA/MBP mangler er god spillstøtte, og jeg regner med at spillinteressen min er en fallende kurve - så det skal gå bra.

 

3.) For at mbp 15 skal være verdt det må man ha hi-res imho.

Helt enig. Dessuten er jeg ikke tilhenger av glossy skjerm, og vil helst ha en refleksbehandlet skjerm. Tror dette bare er tilgjengelig på MBP 15" og 17".

 

4.) Både 15" og MB Air'en er mye bedre enn MBP 13"

Dette sier jeg meg også enig i, og jeg har tenkt på dette. Ble veldig skuffet når Apple ikke oppdaterte MBP 13" like mye som storebrødrene.

 

6.) Det er en del småting som er bedre på macen, f.eks. fargekvaliteten i skjermen, lydutgangen, høyttaleren, touchpaden, strømtilkoblingen, batteriet, osv. Det er overhodet ikke bedre enn alle pc'er på alt, men MBP'en er generelt sett ganske bra på det meste og sjeldent dårlig.

Dette er en konklusjon jeg også har kommet frem til. Jeg ville som sagt svært gjerne ha en kraftig pc, men etter å ha gått gjennom mine behov så skjønte jeg at en liten MBA holder i massevis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trådstarter her.

Kinda obvious..:yes:

 

Siden jeg laget denne tråden har jeg forhørt meg mye rundt og hørt meningene til mange personer. Jeg har åpnet sinnet for større bærbare, mindre bærbare, kombinasjonen bærbar/stasjonær og så videre. Mine behov er fortsatt de samme som når jeg laget tråden, men tankene mine har forandret seg.

 

Jeg endte opp med å ikke kjøpe noen av de nevnte. Som sagt trengte jeg en bærbar til studiene, og etter mye om og men har jeg innsett at jeg ikke har behov for en 15". Trangen for å ha de beste spesifikasjonene ble for stor, selv om jeg absolutt ikke trengte de til mitt bruk.

 

Før jeg kom frem til denne beslutningen, derimot, så ville jeg gå for MBP 15". Grunnlaget for det er følgende. For det første hadde jeg pengene, så en stor del av problemet var løst. Men jeg ville ikke kaste de bort. Etter en del research fant jeg ut at Xishan W150 ville gi meg formidabel hardware til prisen, men ingen sjel (ironisk nok endte jeg likevel med Mac). Knirkete plastikk, gjennomsnittlig touchpad, støy og høy varmeutvikling er ting som berører hverdagen min mye mer enn om jeg klarer et spill på et par hakk høyere oppløsning. Så jeg tenkte mye på Dell XPS15 når den fikk SandyBridge, men la den fort fra meg etter tilbakemeldinger om høy temperatur på håndleddsområdene. Med MBP visste jeg hva jeg fikk, og kan skrive under på at ting "bare funker".

 

Nå har jeg gått bort fra 15" og tenker mer på 13". Grunnen for dette er simpel. Lav vekt, mobilitet, lav støy, lengre batteritid og mindre varme er ikke å forakte når man som student skal velge seg en ny bærbar. Disse tingene er som sagt mye mer fremtredende i studiehverdagen enn hvilket skjermkort man har. Dessuten har jeg ikke behov for monsterytelse lenger, og vet dermed hva jeg skal se etter.

 

Konklusjonen er at jeg mest sannsynlig går for en MacBook Air når denne kommer med SB, noe jeg håper på vil bli snarest mulig. Eventuelt blir det en MBP 13".

Jeg er enig, men sliter veldig med valget mellom MBP 13" og MBA 13". Selv hvis jeg venter til MBA med SB kommer, så føler jeg at det er et lite fremtidsrettet produkt, mye på grunn av ingen muligheter for oppgradering. For meg heller alt mot MBP, men oppløsningen er et stort ankepunkt. Akkurat nå tenker jeg likevel å kjøpe billigste varianten av MBP 13", så oppgradere til SSD om/når jeg føler det er nødvendig, og samme med minne. Dessuten, jeg har et begrenset budsjett, og skal jeg ha MBA, må jeg opp i minimum 11 000. Likevel, jeg bytter mening opptil flere ganger om dagen, så jeg tror at uansett hva jeg kjøper, blir jeg stort sett fornøyd, men med en anelse av "Buyers remorse" hvor jeg lurer på om jeg tok det riktige valget.

 

Jeg vurderte tidligere å la en kompis kjøpe fra USA, og ta med meg hjem. Fant ut at hvis jeg skulle hatt en dyrere variant hadde jeg følgelig spart en del tusenlapper, men kjører jeg billigste alternativet, er det mindre å spare. Kjøper med studierabatt (ca. 9300), mot ca. 7600, altså sparer jeg ikke mer enn ca. 1500 kroner. Jeg skal gjerne ha laptopen i 4-5 år, og da synes jeg det er verdt å betale litt ekstra for norsk tastatur.

Lenke til kommentar

Dette begynner å ligne veldig på en sedvanlig Apple vs. resten-debatt, føler jeg. På et eller annet tidspunkt, blir det som å diskutere med religiøse om religion ... håpløst.

De religiøse i dette tilfellet, er Apple-fantaster, som ser Apple som det eneste rette, og alle vi andre har bare ikke sett lyset ennå.

Jeg bakker ut.

Dette er kanskje gamle nyheter, men det er kanskje ikke så rart du føler det.

Akkurat er det bevist at apple fans nettopp har et forhold til apple produkter på samme linje som religiøse.

 

Sjekk linken under om du tror jeg spøker

 

Apple triggers 'religious' reaction in fans' brains, report says

 

true story

Endret av sirkillalot
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...