Gå til innhold

MacBook Pro 15" vs. Multicom Xishan W150


Anbefalte innlegg

Jeg har ingen meninger om hvilken pc'en som er best.

Men for de som sitter å vurderer hva de bør kjøpe:

Da jeg satt selv og vurderte om hva jeg skulle kjøpe mbp eller en annen kraftig bærbar gikk det opp for meg, hvorfor kjøpe en kraftig bærbar? Jeg bestemte meg for MBA rett og slett selv om den har gammel maskinvare så er det mer enn nok til det daglige arbeide istedenfor å punge ut 20 000kr for én bærbar, splittet jeg det opp 10 000 for MBA, og 10 000 for en mer en kraftig nok stasjonær. Nå som jeg sitter og leser div. diskusjoner om hva man bør kjøpe, så er jeg ganske glad for at jeg ikke gikk for å kjøpe en litt kraftigere bærbar og derfor bare ha én. Uten om dere spiller ofte hos venner elns, så lønner det seg generelt ikke å kjøpe en "gaming" bærbar, du får rett og slett mer ytelse ut av en stasjonær enn en bærbar, og det er lettere å oppgradere en stasjonær. bare for å ha sagt det, ut av 10 000kr får man så og si en high-end pc, men da kommer kanskje skjerm, tastatur og mus osv i tillegg som legger seg på rundt 2-5 000 kr, men da har man så og si alt men trenger for å overleve ;D

 

Det var ihvertfall den perfekte løsningen for mitt problem, og kan absolutt anbefale den videre, spesielt når MBA kommer med SB om ikke alt for lenge.

 

MvH Tommy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Da jeg satt selv og vurderte om hva jeg skulle kjøpe mbp eller en annen kraftig bærbar gikk det opp for meg, hvorfor kjøpe en kraftig bærbar? Jeg bestemte meg for MBA rett og slett selv om den har gammel maskinvare så er det mer enn nok til det daglige arbeide istedenfor å punge ut 20 000kr for én bærbar, splittet jeg det opp 10 000 for MBA, og 10 000 for en mer en kraftig nok stasjonær.

 

Jeg har nylig selv gått til anskaffelse av ny bærbar. Macbook Air ble tidlig eliminert ut grunnet dens høye pris i forhold til hva man får tilbake. Videre mangler den blant annet HDMI-adapter, noe som medfører at man må kjøpe et ekstra adapter for å kunne koble den til TV'en.

Valget falt heller på en TimelineX fra Acer. 3830TG er et mye bedre valg enn MBA. Langt høyere ytelser, bedre batteri, mulighetene Win7 gir, lav vekt, og mye lavere pris.

Lenke til kommentar
Da jeg satt selv og vurderte om hva jeg skulle kjøpe mbp eller en annen kraftig bærbar gikk det opp for meg, hvorfor kjøpe en kraftig bærbar? Jeg bestemte meg for MBA rett og slett selv om den har gammel maskinvare så er det mer enn nok til det daglige arbeide istedenfor å punge ut 20 000kr for én bærbar, splittet jeg det opp 10 000 for MBA, og 10 000 for en mer en kraftig nok stasjonær.

 

Jeg har nylig selv gått til anskaffelse av ny bærbar. Macbook Air ble tidlig eliminert ut grunnet dens høye pris i forhold til hva man får tilbake. Videre mangler den blant annet HDMI-adapter, noe som medfører at man må kjøpe et ekstra adapter for å kunne koble den til TV'en.

Valget falt heller på en TimelineX fra Acer. 3830TG er et mye bedre valg enn MBA. Langt høyere ytelser, bedre batteri, mulighetene Win7 gir, lav vekt, og mye lavere pris.

Grunnen at jeg valgte og nevner MBA, er pga at folk som diskuterte her, hadde rundt 20 000kr til bruk, i tillegg at MBA har et fantastisk design/byggekvalitet. Og den duger til det en trenger en bærbar for. Alt av tyngre oppg. gjørs på stasjonæren :)

Kanskje MBA er litt overpriset i forhold til hva man får, men for de som har penger for det, anbefales det på det sterkeste! Spesielt når MBA kommer med SB, da blir pris forholdet bedre.

Det med adapteren, du må kanskje bruke en 300 kr? Spiller det så stor rolle når vi allerede skal ut å kjøpe?

Lenke til kommentar
Grunnen at jeg valgte og nevner MBA, er pga at folk som diskuterte her, hadde rundt 20 000kr til bruk, i tillegg at MBA har et fantastisk design/byggekvalitet. Og den duger til det en trenger en bærbar for. Alt av tyngre oppg. gjørs på stasjonæren :)

Kanskje MBA er litt overpriset i forhold til hva man får, men for de som har penger for det, anbefales det på det sterkeste! Spesielt når MBA kommer med SB, da blir pris forholdet bedre.

Det med adapteren, du må kanskje bruke en 300 kr? Spiller det så stor rolle når vi allerede skal ut å kjøpe?

 

Vel, at de bruker sitt unibody-design er ikke ensbetydende med faktisk byggekvalitet:

http://www.computerworld.com/s/article/9141032/Mac_laptops_less_reliable_than_ASUS_Sony_notebooks

 

Med tanke på at de øvrige konkurrentene har svært omfattende produktsortiment i alle prisklasser, blant annet mange maskiner som koster 1/3 av billigste Macbook, er dette svært oppsiktsvekkende. Burde ikke Apple tronet i ensom majestet på toppen siden de har så fantastisk byggekvalitet?

 

Det med adapter er noe som irriterer meg. Hvorfor skal man måtte bruke adapter for noe så banalt? Mange ønsker gjerne å koble seg til TV'en eller forsterkeren for å se film eller tilsvarende. Da er det HDMI som gjelder. Hos Apple må du enten kjøpe spesialkabel eller benytte et adapter (som du selvsagt må ha slengende rundt).

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en Multicom Compal JHL90+ for noen år siden og den har det aldri vært noe problem med. Den drar det meste av spill og er fortsatt rask. Byggekvaliteten er bra den, men merk at PCene kan bli veldig varme og bråkete fort, på grunn av kraftige skjermkort.

Lenke til kommentar

Får igjen gjøre oppmerksom på at Multicom hverken designer eller produserer bærbare selv. De laptopene som har Multicomnavn, blir levert av enten Compal, som er en av de aller største "egentlige" bærbarfabrikkene, og som er den egentlige produsenten av mange av de laptoperne folk har, med et annet merkenavn på - eller av Clevo, som er en mye mindre produsent, som har spesialisert seg på høy ytelse, til dels ekstrem ytelse, og er en produsent som ligger helt i teten for innovasjon i bærbarmarkedet. Dette går klart fram av navnene på dem; Compal-maskinene har som regel Compal i navnet, Clevo-maskinene har hos Multicom "mellomnavnene" Kunshan, Xishan eller Alishan.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Hei.

 

Eg kjøpte meg en Macbook Air 13" no i Februar. Skal nevnes at dette var noe eg var nødt til, pga. eg trengte å utvikle til iPhone. Eg var også svært i mot alt som het Apple, synes deres varer var svært urettferdig i pris og hva man fikk.

 

Nå, 4 mnd senere, har eg et helt forandret syn på hvertfall hva som angår bærbar Mac. Dette er topp kvalitet fra ende til annen. Og eg snakker ikke bare om hvor godt bygget pcen er. Operativsystemet, er genialt. Det er så lett, og så kraftig og godt når det gjelder studier, at valget er enkelt om du studerer. Man trenger ikke topp prosessor slik som Win 7 sine maskiner kanskje gjør, for Microsoft sine produkter har en tendens til å henge, og gjøre alt den kommer borti, tregt. Selvsagt, er Office 2011 på Mac et unntak, det fungerer veldig godt på en Mac.

 

Du tenker kanskje at du får mer igjen hva gjelder hardware, dette er feil, unntaken av harddisk plass. Windows maskiner er uansett trege og jævlige, og de kommer av og til med masse ubrukelig software som gjør pcen bare tregere. Alt er et hodebry. Macen min fungerte helt fra starten av. Synes det nå er på tide at vi kommer ut av den griske holdningen vi har, at alt skal være så billig. Betaler gjerne dobbelt så mye for et kvalitetsprodukt.

 

Macen min kan ikke spilles på, eg bruker en stasjonær win maskin til spilling. Vet du, eg slår aldri av min Mac med mindre eg vil oppgradere systemet. Når mitt lokk på pcen har vært lukket, funker den med engang eg tar den opp. På mine andre bærbare, bruker pcen ufattelig lang tid før den kommer ut av dvalen sin. Min mor sin pc, tok vel faen 10minutter før den kom opp å gå. Helt tragisk at det er lov å lage så mye drit.

 

Har du penger, gå for en Mac. Solid system. Eg vil anbefale å laste ned gratis varen Alfred og Visor(viss du liker terminalen, myye bedre enn cmd i win). Bruk Virtual spaces, og 13" holder rikelig. Ikke bare se på hardwaren, det er like dumt som å bare se på megapixels når du skal kjøpe kamera. Husk, eg var Apple hater 5mnd siden også, eg våknet opp av dvalen min. Er heldig som har oppdaget Mac OS X og dens egenskaper. Fantastisk miljø og, masse gode småprogrammer. Apple folk er perfeksjonister, virker som det som blir laget, funker, på en god måte.

 

 

Lykke til

Lenke til kommentar

Ja, men nå var vel litt av poenget å vise hva du faktisk kan få av hardware for en mye billigere penge enn MBP, ikke i forhold til andre som ligger i det samme prisleiet?

 

Nå skal jeg ikke hevde at en Xishan W150 er like solid som en MBP, HP EliteBook, Dell Precision eller ThinkPad W-serie, men det er heller ikke noe billig sjit, akkurat, og ligger godt over standarden du finner i den gjengse Acer eller HP-maskin.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Nå er vel ikke dette er artikkel som tar for seg pris/ytelse på pc/mac, men en tråd fra en person som vil ha seg en ny bærbar, og er villig til å bruke (tilsynelatende) opptil 20k på det.

 

For 20k kan han utstyre en W150 eller P150 med hardware som langt overgår det du kan få i noen MBP. Det er poenget.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Ja, faktisk - hvis du sammenligner hva du kan få av hardware for 20k, så. Prøv selv å konfigurere en W150 opp til 20k, og så prøv å finne en annen maskin som kan tilby samme kraft .... bare det blir vanskelig. Deretter prøver du å forestille deg hva en tilsvarende spec'et maskin ville ha kostet, dersom navnet var MBP, eller Lenovo ....

Lenke til kommentar

Ja, faktisk - hvis du sammenligner hva du kan få av hardware for 20k, så. Prøv selv å konfigurere en W150 opp til 20k, og så prøv å finne en annen maskin som kan tilby samme kraft .... bare det blir vanskelig. Deretter prøver du å forestille deg hva en tilsvarende spec'et maskin ville ha kostet, dersom navnet var MBP, eller Lenovo ....

 

Hvorfor handler ALT om kraft for tiden? Få opp øyene for andre ting som spiller inn, som fantastisk touchpad (får overhode ikke musesyken på denne), og fantastisk OS, utviklingsmiljø som skaper gode småprogrammer.

 

 

Hilsen Macbook frelst, tidligere Apple hater uten grunn.

Lenke til kommentar

Ja, faktisk - hvis du sammenligner hva du kan få av hardware for 20k, så. Prøv selv å konfigurere en W150 opp til 20k, og så prøv å finne en annen maskin som kan tilby samme kraft .... bare det blir vanskelig. Deretter prøver du å forestille deg hva en tilsvarende spec'et maskin ville ha kostet, dersom navnet var MBP, eller Lenovo ....

 

Hvorfor handler ALT om kraft for tiden? Få opp øyene for andre ting som spiller inn, som fantastisk touchpad (får overhode ikke musesyken på denne), og fantastisk OS, utviklingsmiljø som skaper gode småprogrammer.

 

 

Hilsen Macbook frelst, tidligere Apple hater uten grunn.

 

Fordi mange ønsker å slippe å ha en stor stasjonær datamaskin i huset, og ønsker heller en mer mobil løsning, som samtidig kan ta seg av alle krav man måtte ha til ytelse?

Lenke til kommentar

Ja, faktisk - hvis du sammenligner hva du kan få av hardware for 20k, så. Prøv selv å konfigurere en W150 opp til 20k, og så prøv å finne en annen maskin som kan tilby samme kraft .... bare det blir vanskelig. Deretter prøver du å forestille deg hva en tilsvarende spec'et maskin ville ha kostet, dersom navnet var MBP, eller Lenovo ....

 

Men det er vel ikke det som diskuteres.... Har man egentlig lest OP? Ikke alle har maskinkraft pr krone som eneste kriterie.

Endret av Dummst
Lenke til kommentar

Hei!

 

 

Lurer på om noen av dere har bare så mye så tenkt på en alienware, deres bærbare har god byggekvalitet + de er mye billigere enn mac og ser veldig kule ut ;)

jeg personlig viss jeg skulle brukt så mye på en pc ville jeg gått for en alienware

Lenke til kommentar

Men det er vel ikke det som diskuteres.... Har man egentlig lest OP? Ikke alle har maskinkraft pr krone som eneste kriterie.

Kan jeg spørre hva annet som er viktig med en bærbar PC? Bør man ikke få den så kraftig og pålitelig som mulig for den prisen man ønsker å betale?

 

I tillegg finnes det et vell av programmer til Windows-baswrte maskiner...

Endret av stifa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...