Gå til innhold

MacBook Pro 15" vs. Multicom Xishan W150


Anbefalte innlegg

Jeg ser at jeg må betale 10k ekstra for aluminiumschassis? Hva mer er det? Jeg ser at noen mener at byggekvaliteten på MacBook'a er overlegen, uten at jeg kan finne noen overbevisende argumenter for det, så ... what else is there? Skjermen er jo ikke noe bedre på MacBook'a, jeg ville snarere si tvert imot ... den SSD'en som Apple setter inn i sine maskiner er blandt de tregeste og med mest klager på ...

Hva er det jeg ikke ser? Batteritid? Har aldri plaget meg, selv ikke med min egen laptop, som knapt klarer 1 time på batteriet ved forsiktig bruk/surfing. Ok, tastaturet er muligens bedre på MacBook Pro i forhold til Xishan - det er et av de få ankepunktene på Xishan. Kunne vært gjort bedre. Ser noen nevner touchpad'en også - bruker jeg aldri, så null problem.

Lydnivå, varme? Har aldri plaget meg på min, tvert imot er den en kløpper på å bli kvitt den innvendige varmen.

Så .... hva er det jeg ikke ser?

Og - før noen lurer - ja, jeg har prøvd å arbeide på MacBook Pro, mange ganger faktisk. Ser man bort i fra at MacOS er uvant for meg, så mener jeg å ha god bakgrunn for å kunne sammenligne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser at jeg må betale 10k ekstra for aluminiumschassis?

Selvsagt ikke. Det er mye mer, og du lister opp mange av disse punktene. At de ikke gjelder for deg personlig er urelevant for trådstarter og veldig mange andre her inne. Jeg kan si det samme om din laptop. Hvorfor betale i bøtte og spann for en portabel maskin med middels ytelse, når du kan kjøpe en desktop og spare enda mer penger og få enda bedre ytelse? For meg virker det dumt. Jeg har også god bakgrunn for å sammenligne (hadde tidligere Kunshan M860 - portabel gamerlaptop. Jeg spillte lite på den, savnet batterilevetid, dårlig touchpad, dårlig tastatur, middels byggekvalitet, dårlige designløsninger og utseendet var så som så. Jeg solgt den og en iPad for å finansiere kjøpet av Macen jeg nå venter på.

 

Hva mer er det? Jeg ser at noen mener at byggekvaliteten på MacBook'a er overlegen, uten at jeg kan finne noen overbevisende argumenter for det

Den er overlegen. Mer solid, blir ikke fettete, ingen slark noen steder, ingen problemer med knirk, ulyd, svake punkter, dårlig hengsling, sprekker og kanter hvor støv kommer inn, skjøter som gjerne er svake punkter og lignende.

 

så ... what else is there?

Du skriver dette, så lister du opp en rekke punkter hvor MBP faktisk er bedre enn de fleste konkurrenter, men feier alle av veien - fordi de ikke gjelder deg. Det er ikke du som skal kjøpe laptop, det er trådstarter (og mange andre). Du kan gjerne dele dine synspunkter men det blir for dumt å påstå at mac ikke er særlig mye bedre enn konkurrenter, nettop fordi du ikke bryr deg om de punktene der de faktisk gjør det bra.

 

Skjermen er jo ikke noe bedre på MacBook'a, jeg ville snarere si tvert imot

Feil. med unntak av 13" MBP har alle skjermene høy oppløsning (som valg eller som standard), og den generelle kvaliteten (farger, innsynsvinkel, lysstyrke, kontrast osv.) er det snakk om veldig gode skjermer.

 

Hva er det jeg ikke ser?

Igjen, du ser det men ignorerer det. La oss gå videre:

 

Batteritid? Har aldri plaget meg, selv ikke med min egen laptop, som knapt klarer 1 time på batteriet ved forsiktig bruk/surfing.

Men det er viktig for meg, og for trådstarter og mange andre brukere. Nå skal det sies at mange andre laptoper klarer lignende batteritid, men Apple er fortsatt blant få produsenter som har klart å kombinere høy ytelse, liten formfaktog og lang batteritid. (mye pga. flate batterier og god programmering - en fordel av at det meste av programmering skjer in-house).

 

Ser noen nevner touchpad'en også - bruker jeg aldri, så null problem.

Men igjen, jeg bruker den mye. Vi har forskjellig bruksmønster, jeg forstår ikke hvorfor bruke mer penger enn nødnvedig for en portabel spillmaskin. Jeg vil ha en mobil laptop til ikke særlig tyngt bruk, og en desktop til spilling.

 

 

Lydnivå, varme? Har aldri plaget meg på min, tvert imot er den en kløpper på å bli kvitt den innvendige varmen.

Med masse viftestøy. De fleste Macbooks er enten helt lydløs (MBA) eller svært stille. Viften går så og si aldri i MB og MBP 13", og når den går er den lydløs (jeg har aldir hørt den når jeg har lånt disse). For 15" og 17" er jeg mer usikker, men vil tro at den spinner opp når de dedikerte skjermkortene er i bruk.

 

Så .... hva er det jeg ikke ser?

;)

Lenke til kommentar

Men da ser vel du hvorfor jeg ikke er særlig gira for å bruke det dobbelte av det jeg må ut med for en Xishan W150, for å få noe jeg betrakter som bagateller? Og jeg er vel ikke den eneste med lignende prioriteringer heller ... Så, kan jeg forstå det slik at du er enig i, at for folk som meg, som prioriterer på denne måten, er Xishan W150 et mye bedre kjøp? I så fall - det har hele tiden vært det eneste jeg ville få fram i denne diskusjonen.

 

;)

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Ja, for deg med dine prioriteringer og ditt behov, så ville du aldri gått for en MBP. Men det blir likevel feil å si at MB er latterlig overpriset og lignende. Forskjellen ligger i at en langt større del av pengene du betaler går til andre ting enn ren ytelse i komponenter. I tillegg til at Apple helt sikkert har høyere profitt på hvert enkelt produkt, selv om jeg ikke tror dette er så drøyt som mange skal ha det til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, for deg med dine prioriteringer og ditt behov, så ville du aldri gått for en MBP. Men det blir likevel feil å si at MB er latterlig overpriset og lignende. Forskjellen ligger i at en langt større del av pengene du betaler går til andre ting enn ren ytelse i komponenter. I tillegg til at Apple helt sikkert har høyere profitt på hvert enkelt produkt, selv om jeg ikke tror dette er så drøyt som mange skal ha det til.

 

Enig! Men om hans prioriteringer sier at maskinvare og funksjonalitet er viktig, så er Macbook overpriset for han.

Lenke til kommentar

Jeg kunne gått for MBP, dersom den hadde vært litt mer fleksibel i valg av hardware, om jeg kunne fått sort chassis - og dersom den ikke hadde kostet mer enn ett til to tusen mer (enn Xishan), maks. Og om jeg uten videre problemer kunne ha brukt Windows. Kan jeg det? Brukt som workstation, vel å merke. Hvis jeg trenger bærbar som kan spilles på, måtte jeg jo uansett sett andre steder.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Jeg kunne gått for MBP, dersom den hadde vært litt mer fleksibel i valg av hardware, om jeg kunne fått sort chassis - og dersom den ikke hadde kostet mer enn ett til to tusen mer (enn Xishan), maks.

Greit nok, men kravene dine hva pris angår er urimelige. Da ville den blitt solgt med betydelig tap. I forhold til Xishan så har langt mer arbeid blitt lagt i unibodyen til macbooks, så vel som andre aspekter rundt design, utforming, råvarepris og produksjonskostnader. Når det kommer til farge så er det mulig at MB kommer i svart igjen. Ryktene sier at man har forsøkt å lage bl.a. MBA i svart, men fargen trakk til seg oljer fra hendene som gjorde den fettete, altså den bestod ikke kvalitetskravene. Igjen, det kan forandre seg i fremtiden.

 

Og uten videre problemer kunne brukt Windows. Kan jeg det? Brukt som workstation, vel å merke. Hvis jeg trenger bærbar som kan spilles på, måtte jeg jo uansett sett andre steder.

Du kan uten videre problemer bruke windows, og alle programmer i windows. Det blir som dual-boot, og ytelsestapet er heller ikke særlig stort. Du må selvsagt betale mye for en maskin med ytelse som gjør den spillbar, minimum 15" som har en minstepris på 15 laken.

Lenke til kommentar

Kan dere ta Macbook-diskusjonen et annet sted? Den ene av dere er bare bitter fordi vedkommende ikke skjønner at folk vektlegger annerledes, mens den andre av dere bare driver og forsvarer alle Macbooks fordi han nå nettopp har kjøpt en selv.

 

On-topic, please.

 

Eh .... hva?

Tiitelen på tråden er MacBook Pro 15" vs. Multicom Xishan W150.

 

Jeg, og noen med meg, har lagt fram argumenter for hvorfor - for mange - Xishan vil være et bedre kjøp. ChrisReeve og andre har argumentert fra den andre siden. Og sistnevnte har forsåvidt argumentert både bra og saklig, synes jeg. Sorry Winston, selv om denne tråden er startet av deg, så er det ikke lenger en tråd som handler om dine prioriteringer, men om generelle. Jeg synes også vi for det meste har unngått de verste Mac vs Windows fellene. Og vi er on topic. Og så har jo du allerede fattet et valg, ettersom jeg forstår - så nå er dette en mer generell tråd.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Kan dere ta Macbook-diskusjonen et annet sted? Den ene av dere er bare bitter fordi vedkommende ikke skjønner at folk vektlegger annerledes, mens den andre av dere bare driver og forsvarer alle Macbooks fordi han nå nettopp har kjøpt en selv.

 

On-topic, please.

 

Eh .... hva?

Tiitelen på tråden er MacBook Pro 15" vs. Multicom Xishan W150.

 

Jeg, og noen med meg, har lagt fram argumenter for hvorfor - for mange - Xishan vil være et bedre kjøp. ChrisReeve og andre har argumentert fra den andre siden. Og sistnevnte har forsåvidt argumentert både bra og saklig, synes jeg. Sorry Winston, selv om denne tråden er startet av deg, så er det ikke lenger en tråd som handler om dine prioriteringer, men om generelle. Jeg synes også vi for det meste har unngått de verste Mac vs Windows fellene. Og vi er on topic. Og så har jo du allerede fattet et valg, ettersom jeg forstår - så nå er dette en mer generell tråd.

Trekker det delvis tilbake. Skumleste bare, du har rett.

Endret av Winston Wolf
Lenke til kommentar

Trådstarter her.

 

Siden jeg laget denne tråden har jeg forhørt meg mye rundt og hørt meningene til mange personer. Jeg har åpnet sinnet for større bærbare, mindre bærbare, kombinasjonen bærbar/stasjonær og så videre. Mine behov er fortsatt de samme som når jeg laget tråden, men tankene mine har forandret seg.

 

Jeg endte opp med å ikke kjøpe noen av de nevnte. Som sagt trengte jeg en bærbar til studiene, og etter mye om og men har jeg innsett at jeg ikke har behov for en 15". Trangen for å ha de beste spesifikasjonene ble for stor, selv om jeg absolutt ikke trengte de til mitt bruk.

 

Før jeg kom frem til denne beslutningen, derimot, så ville jeg gå for MBP 15". Grunnlaget for det er følgende. For det første hadde jeg pengene, så en stor del av problemet var løst. Men jeg ville ikke kaste de bort. Etter en del research fant jeg ut at Xishan W150 ville gi meg formidabel hardware til prisen, men ingen sjel (ironisk nok endte jeg likevel med Mac). Knirkete plastikk, gjennomsnittlig touchpad, støy og høy varmeutvikling er ting som berører hverdagen min mye mer enn om jeg klarer et spill på et par hakk høyere oppløsning. Så jeg tenkte mye på Dell XPS15 når den fikk SandyBridge, men la den fort fra meg etter tilbakemeldinger om høy temperatur på håndleddsområdene. Med MBP visste jeg hva jeg fikk, og kan skrive under på at ting "bare funker".

 

Nå har jeg gått bort fra 15" og tenker mer på 13". Grunnen for dette er simpel. Lav vekt, mobilitet, lav støy, lengre batteritid og mindre varme er ikke å forakte når man som student skal velge seg en ny bærbar. Disse tingene er som sagt mye mer fremtredende i studiehverdagen enn hvilket skjermkort man har. Dessuten har jeg ikke behov for monsterytelse lenger, og vet dermed hva jeg skal se etter.

 

Konklusjonen er at jeg mest sannsynlig går for en MacBook Air når denne kommer med SB, noe jeg håper på vil bli snarest mulig. Eventuelt blir det en MBP 13".

 

Tror du blir strålende fornøye med MacBook Air. Av de modellene som er nevnt i tråden er det personlig den jeg har testet mest, og hadde behovet vært der (kjekt å ha...) så hadde jeg nok kjøpt en sånn allerede i fjor.

 

Som en siste digresjon om at MacBook er så utrolig dyrt, så kan man jo spørre hvorfor det er ett marked for armbåndsur til 50-200000 kroner. Sist jeg sjekka går de hverken raskere eller senere enn ett ur til 49,- på Nille...

Lenke til kommentar

Kan dere ta Macbook-diskusjonen et annet sted? Den ene av dere er bare bitter fordi vedkommende ikke skjønner at folk vektlegger annerledes, mens den andre av dere bare driver og forsvarer alle Macbooks fordi han nå nettopp har kjøpt en selv.

 

On-topic, please.

Hva vet du om det? Jeg forsvarer ikke alle macbooks fordi jeg har kjøpt en selv. Jeg har deltatt i Mac vs. PC-diskusjoner siden lenge før jeg bestillte, og faktisk før jeg vurderte kjøp av Mac. Jeg forsvarer Mac i dette tilfellet fordi, som du skriver, jeg var uenig i thomits meninger om Mac.

 

Jeg tror du har missforstått forumet hvis du kun ønsker direkte svar på førstepost, og ikke diskusjon rundt hvilket produkt som passer deg og andre best.

Endret av ChrisReeve
Lenke til kommentar

Kan dere ta Macbook-diskusjonen et annet sted? Den ene av dere er bare bitter fordi vedkommende ikke skjønner at folk vektlegger annerledes, mens den andre av dere bare driver og forsvarer alle Macbooks fordi han nå nettopp har kjøpt en selv.

 

On-topic, please.

Hva vet du om det? Jeg forsvarer ikke alle macbooks fordi jeg har kjøpt en selv. Jeg har deltatt i Mac vs. PC-diskusjoner siden lenge før jeg bestillte, og faktisk før jeg vurderte kjøp av Mac. Jeg forsvarer Mac i dette tilfellet fordi, som du skriver, jeg var uenig i thomits meninger om Mac.

 

Jeg tror du har missforstått forumet hvis du kun ønsker direkte svar på førstepost, og ikke diskusjon rundt hvilket produkt som passer deg og andre best.

Nei, jeg har heldigvis ikke misforstått hvordan forumet fungerer. Om du ser to innlegg over ditt så skrev jeg at det bare var skumlesing fra min side, og at dette beklages. Ikke noe mer å gjøre med det.

Lenke til kommentar

Det er mye du ser, men bevisst ignorerer (og skriver om det), fordi det ikke passer deg. For oss andre derimot, teller gjerne disse punktene mye.

 

Problemet er vel at dere ikke innser at det du sier over, også går motsatt vei... Det jalles høyt og lavt fra Apple-fansen om den fenomenale byggekvaliteten på Macbook. Jeg spør da: er aluminiumschassis (unibody) ensbetydende med god byggekvalitet? Jeg mener et bastant NEI. Grunn: hva vet man om kvaliteten på aluminiumen? Kvalitetskontroller hos produsenten? Legering? Man har sett reklamevideoen til Apple for produksjonen av unibody, javel. Men den sier null og niks om punktene mine over.

 

Videre går byggekvaliteten på helheten. Ikke bare eksteriøret. Man kan ha et så bra eksteriør som overhodet mulig, men det hjelper fint lite når innsiden er som en offentlig dass i verste slummen. Når Apple ikke klarer å knuse for eksempel Asus på feilrate (ref Computerworlds refererte undersøkelse), er det en enorm skuffelse. Billigste Asus koster tredjedelen av billigste Macbook. Da burde man anta at Apple gjorde så grundig jobb med, og valgte så bra komponenter til sine Macbook'er at de var suverene i topp på feilratestatistikken. Den gang ei. Ergo er tydeligvis ikke byggekvaliteten så bra som Apple-fansen FØLER den er.

Lenke til kommentar

Jeg ser at jeg må betale 10k ekstra for aluminiumschassis? Hva mer er det? Jeg ser at noen mener at byggekvaliteten på MacBook'a er overlegen, uten at jeg kan finne noen overbevisende argumenter for det, så ... what else is there? Skjermen er jo ikke noe bedre på MacBook'a, jeg ville snarere si tvert imot ... den SSD'en som Apple setter inn i sine maskiner er blandt de tregeste og med mest klager på ...

Hva er det jeg ikke ser? Batteritid? Har aldri plaget meg, selv ikke med min egen laptop, som knapt klarer 1 time på batteriet ved forsiktig bruk/surfing. Ok, tastaturet er muligens bedre på MacBook Pro i forhold til Xishan - det er et av de få ankepunktene på Xishan. Kunne vært gjort bedre. Ser noen nevner touchpad'en også - bruker jeg aldri, så null problem.

Lydnivå, varme? Har aldri plaget meg på min, tvert imot er den en kløpper på å bli kvitt den innvendige varmen.

Så .... hva er det jeg ikke ser?

Og - før noen lurer - ja, jeg har prøvd å arbeide på MacBook Pro, mange ganger faktisk. Ser man bort i fra at MacOS er uvant for meg, så mener jeg å ha god bakgrunn for å kunne sammenligne.

 

Naar skulle dette handle om deg? Eg ville aldri anbefalt deg en Mac uansett, du liker hverken OSet eller Touchpaden.

Er faktisk litt redd for at eg er blitt trollet no.

Lenke til kommentar

Det er mye du ser, men bevisst ignorerer (og skriver om det), fordi det ikke passer deg. For oss andre derimot, teller gjerne disse punktene mye.

 

Problemet er vel at dere ikke innser at det du sier over, også går motsatt vei... Det jalles høyt og lavt fra Apple-fansen om den fenomenale byggekvaliteten på Macbook. Jeg spør da: er aluminiumschassis (unibody) ensbetydende med god byggekvalitet? Jeg mener et bastant NEI. Grunn: hva vet man om kvaliteten på aluminiumen? Kvalitetskontroller hos produsenten? Legering? Man har sett reklamevideoen til Apple for produksjonen av unibody, javel. Men den sier null og niks om punktene mine over.

 

Videre går byggekvaliteten på helheten. Ikke bare eksteriøret. Man kan ha et så bra eksteriør som overhodet mulig, men det hjelper fint lite når innsiden er som en offentlig dass i verste slummen. Når Apple ikke klarer å knuse for eksempel Asus på feilrate (ref Computerworlds refererte undersøkelse), er det en enorm skuffelse. Billigste Asus koster tredjedelen av billigste Macbook. Da burde man anta at Apple gjorde så grundig jobb med, og valgte så bra komponenter til sine Macbook'er at de var suverene i topp på feilratestatistikken. Den gang ei. Ergo er tydeligvis ikke byggekvaliteten så bra som Apple-fansen FØLER den er.

Har nå ikke lest computer world sin test.

Men hvem som sier at fail raten er basert på hw feil?

Det sies jo at mac er anbefalt til folk som har litt mindre peiling på data = de sender inn mac'en pga små feil som en egentlig kan rette selv ganske lett?

Mange barn som faktisk får seg en mac i ung alder, og vet ikke hvordan man skal behandle den skikkelig, som gjør at de kan bli fort ødelagt = blir sendt inn pga forbruker feil og ikke produksjons feil.

 

MvH Tommy

Lenke til kommentar
Har nå ikke lest computer world sin test.

Men hvem som sier at fail raten er basert på hw feil?

Det sies jo at mac er anbefalt til folk som har litt mindre peiling på data = de sender inn mac'en pga små feil som en egentlig kan rette selv ganske lett?

Mange barn som faktisk får seg en mac i ung alder, og vet ikke hvordan man skal behandle den skikkelig, som gjør at de kan bli fort ødelagt = blir sendt inn pga forbruker feil og ikke produksjons feil.

 

Her er linken til Computerworld:

http://www.computerworld.com/s/article/9141032/Mac_laptops_less_reliable_than_ASUS_Sony_notebooks

 

Jeg ser du forsøker å forsvare Apple med at de er beregnet på de som ikke har fullt så mye peiling, og dermed sender inn for den minste antydning til feil. Vel, er ikke noe av argumentet at Apples OS er så bunnsolid og stødig at slike feil ikke skal oppstå?

 

Den største horden av datamaskinbrukere/laptop-brukere er vanlige konsumenter som har meget begrenset kunnskap om datamaskiner. Flesteparten av disse bruker Windows-laptop'er. Da burde jo andelen av Windowsmaskin-feil være langt høyere, og himmelhøyt over Apple? Tror du ikke Windows-maskinene er minst like plaget av brukerfeil og returer som ikke egentlig har noe med hardwarefeil å gjøre?

 

Det finnes ikke noen enkel måte å bortforklare Apples dårlige statistikk på. Deres billigste maskin koster flere ganger mer enn de masseproduserte maskinene til deres konkurrenter, og det forklares selvsagt med at "Apple produserer ikke noe dritt". Når nettopp Apple ender med så høy feilrate, er det intet mindre enn ekstremt skuffende og bekrefter overprisingen.

Lenke til kommentar

Problemet er vel at dere ikke innser at det du sier over, også går motsatt vei... Det jalles høyt og lavt fra Apple-fansen om den fenomenale byggekvaliteten på Macbook. Jeg spør da: er aluminiumschassis (unibody) ensbetydende med god byggekvalitet? Jeg mener et bastant NEI. Grunn: hva vet man om kvaliteten på aluminiumen? Kvalitetskontroller hos produsenten? Legering? Man har sett reklamevideoen til Apple for produksjonen av unibody, javel. Men den sier null og niks om punktene mine over.

Jeg har ikke tall, men ettersom Apple kun har fått ros for unibodyen og det faktum at det nesten ikke finnes klager på unibodyen gir en grei indikasjon på at kvaliteten er mer enn god nok.

 

Jeg er fullstendig klar over at det også kan gå motsatt vei. Jeg skrev for eksempel at jeg forstår at for f.eks. thomit og hans preferanser, så gir f.eks. Multicom eller Asus mer mening enn en Mac. Mitt svar på posten til thomit var likevel med trådstarters ønsker i bakhodet.

 

Videre går byggekvaliteten på helheten. Ikke bare eksteriøret. Man kan ha et så bra eksteriør som overhodet mulig, men det hjelper fint lite når innsiden er som en offentlig dass i verste slummen. Når Apple ikke klarer å knuse for eksempel Asus på feilrate (ref Computerworlds refererte undersøkelse), er det en enorm skuffelse. Billigste Asus koster tredjedelen av billigste Macbook. Da burde man anta at Apple gjorde så grundig jobb med, og valgte så bra komponenter til sine Macbook'er at de var suverene i topp på feilratestatistikken. Den gang ei. Ergo er tydeligvis ikke byggekvaliteten så bra som Apple-fansen FØLER den er.

Feilrate kan komme av helt andre årsaker. Mange av komponentene er ikke produsert av Apple og har like stor/liten sannsynlighet for å feile som de samme komponentene i for eksempel en Asus-maskin. Apple produserer så vidt jeg vet ingen av de interne komponentene til Mac in-house. Har du tall på hvor mange som klager på apple-spesifikke detaljer ved maskinen? F.eks. unibodyen som du er kritisk til?

Lenke til kommentar

Jeg har ikke tall, men ettersom Apple kun har fått ros for unibodyen og det faktum at det nesten ikke finnes klager på unibodyen gir en grei indikasjon på at kvaliteten er mer enn god nok.

 

Hva hjelper det med et vakkert ytre når innsiden er pill råtten? Helsa di er ikke nødvendigvis på topp om du har silkemyk hud, perfekt kropp og et flott ansikt. Kvalitet går ikke bare på hvordan skallet på laptop'en er. Det er ikke housingen som feiler når en laptop feiler.

 

Feilrate kan komme av helt andre årsaker. Mange av komponentene er ikke produsert av Apple og har like stor/liten sannsynlighet for å feile som de samme komponentene i for eksempel en Asus-maskin. Apple produserer så vidt jeg vet ingen av de interne komponentene til Mac in-house. Har du tall på hvor mange som klager på apple-spesifikke detaljer ved maskinen? F.eks. unibodyen som du er kritisk til?

 

Åh herre, tenkte du i det hele tatt når du skrev dette avsnittet?

Når du sitter der med en Macbook på fanget, er det Apple som har sammenstilt den, ikke sant? Apple står for designvalgene, hardware-sammensettingen, sammenstilling etc. Du har kjøpt en laptop som Apple har satt sitt navn og sin logo på. At det finnes komponenter innabords som ikke Apple selv har produsert, er ingen unnskyldning. DU forholder deg til Apple (eller strengt tatt den butikk du kjøpte laptop'en av. Det er ingen unnskyldning for Apple at harddisken som feilet var produsert av en leverandør av de. Det er ingen unnskyldning for Apple at det var Elkjøp som solgte Macbook'en hvor harddisken feilet. En feil på en Apple-laptop er en feil på en Apple-laptop, uansett om det er harddisken, RAM'en, skjermkortet, displayet eller batteriet som feiler. Apple er den som har valgt komponentene, kjøpt de inn, og montert de inn i housingen.

 

Det samme gjelder Asus-laptop'ene. Og Acer. Og Toshiba. Og Multicom. Når en Asus-laptop feiler, er det Asus som til syvende og sist skal håndtere feilen/analysere problemene/finne corrective actions. Ligger problemet hos harddisk-produsenten, må Asus selv gå til den produsenten for å løse problemet.

 

Og nettopp her kommer mitt poeng inn; Apple priser sine laptop'er himmelhøyt uten faktisk å kunne vise til at den faktiske kvaliteten er så mye bedre enn andre produsenter. Komponentene som benyttes er i stor grad samme som andre produsenter benytter, men Apple pakker de inn i en annen housing. Selvsagt; det er en annen trackpad som benyttes og et annet operativsystem, men det rettferdiggjør på ingen måte den enorme prisforskjellen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...