Gå til innhold

MacBook Pro 15" vs. Multicom Xishan W150


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei!

Lurer på om noen av dere har bare så mye så tenkt på en alienware, deres bærbare har god byggekvalitet + de er mye billigere enn mac og ser veldig kule ut ;)

jeg personlig viss jeg skulle brukt så mye på en pc ville jeg gått for en alienware

Såg på Live tournament frå dreamhack på måndags morgon på League of Legends, Alienware leverte data til 20 spelara i konkuransen, berbarane feila med hardware bluescreen feilmelding, der feilen ordna seg når dei bretta opp skjermen (dei brukte ekstern skjerm med berbarane bretta saman) Då kom det seg.

 

Men uanz, alienware er for dyrt i forhald til kva du får, eg har hatt ein del merke, ingen mac kunne godt tenkt meg det men det er for lite USB portar for meg. Og prisen er ugunstig iforhald til kva ein faktisk får og den norske loven hjelper oss såpass bra at det er berre fantastisk med "billige" multicom, ryker den 3 ganger så er det heile potten tilbake ;) Ser fram til P150 Multicom berbaren min som kjem om litt over ei veke! Har hatt multicom berbara før, funka heilt greit, hadde typen ECS frå dei før, "Elitegroup Computer Systems" den hadde elendig batteri, gjekk frå 4 tima oppetid til 30 min etter eit halvt år.

 

Lykke til

Endret av mazix
Lenke til kommentar

Egne erfaringer.!

 

Leste her inne (i fjor høst/rett før jul) om en som hadde store problemer med å få forbruker rettightene sine, https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1254419

jeg var da på tur å bestille hardware hos multicom for en 30-40.000 , men bestemte meg for at eg skulle vente å se hvordan behandling jeg kom til å få, når jeg fikk levert inn en Compal IFL90+ som det hadde vært problemer med fra dag 1, fikk knapt nok tatt på den før den måtte i retur for repp, og ikke særlig bedre etter repp/flikking.

Bortforklaringer, prøv ditt, prøv datt osv. gjør at tiden går, kan virke ut som om dette er en strategi de har for å trøtte ut folk, eller for at garanti og reklamasjons tiden skal renne ut i sanden.

 

Du hadde hatt problemer fra dag 1 med en Compal IFL90+ uten å ha erfaring med kundebehandlingen til Multicom før du vurderte å handle mer for 30-40.000? Høres veldig merkelig ut og det virker heller som du baserer mye på saken vi mange fulgte som jeg ikke synes var opplagt multicom sin feil hele veien.

Lenke til kommentar

Når man snakker om lett å fint design, kan jeg nevne Samsung's NP900X3A.

 

Vet ikke hvordan ytelsen og slikt er på den, men synes at den er verdt å ta en titt på.

Skulle jeg hatt windows-laptop hadde denne vært det åpenbare valget. Synes dette faktisk er et design som kan konkurrere med Apple sine unibody-maskiner. Men en ting irriterer meg med de aller fleste windows laptops. Hvorfor i helvette skal de aller fleste produsenter ødelegge et tilsynelatende fint utseende med fullt av stygge stickers som kun er reklame for innmaten i PCen?! Det er latterlig stygt og bare teit. Prøver man å fjerne dem sitter man som regel igjen med mye lim og helvete som må vaskes vekk.

 

Noe av det som jeg synes er best med Apple er at det er så rent og har ingen forstyrrende elementer. Unibodyen sørger for ingen kanter, sveiser eller materialoverganger, de har ingen stickers eller reklame utenom eplelogoen på lokket og tilkoblinger og luftinntak er enten gjemt eller gjort så anonymt og usynlig som mulig. Det er det jeg liker med Apple. Jeg ser ofte maskiner som er ganske fine i mine øyne, men diverse overganger fra plastikk til metall og lignende, stickers over alt og store luftinntak på siden er ekstremt skjemmende for et ellers stilrent og pent utseende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Anbefaler å styra unna Multicom for alt det er verdt.

 

Hadde en IFL90+ derifra når den var ny, kvalitetsmessig føltes den ok, men ikke helt topp.

 

Det som skremmer meg er dog brukerstøtten.

 

Sendte inn pcen inn på garantien og fikk avslag.

Kontaktet forbrukerrådet som også var helt på min side, men kom aldri gjennom(brukte 1 år)

 

Fordi jeg ikke ville bruke enda ett år, ba jeg dem sende meg pcen tilbake, og sa jeg ville kjøpe delen som var ødelagt - jeg fikk et hovedkort.

 

Jeg fikk tilbake pcen, men alt av innmat var bare "kastet" inn igjen, alt lå løst. Nettverkskortet var knukket, og det var brukt teip for å holde det sammen.

 

Jeg skrudde alt sammen igjen, og fortsatt sort skjerm.

 

Sendte hovedkortet tilbake, krevde nytt nettverkskort og ba dem sende meg skjemkort i stedet (dette mente de forsåvidt var i orden).

 

Skrudde sammen, og den er nå stue-pc hos min far.

 

Aldri mer Multicom.

Lenke til kommentar

Leter man i herværende forum, så vil man finne minst 1 lignede opplevelse som kunder har hatt, med samtlige av forhandlerne av datautstyr i hovedrollen.

 

Man må gjerne holde seg vekk fra en forhandler man mener ikke holder mål på et personlig grunnlag, men at en slik opplevelse liksom skal "bevise" at den eller den forhandleren er helt undermåls, det holder ikke, det blir litt for dumt.

 

Likeså det å hevde at 1 mandagsmaskin er ensbetydende med at samtlige maskiner fra den og den forhandleren er bare dritt. Kom igjen, hold bena på bakken her, og diskuter på en voksen måte. "Jeg kjøpte en drittmaskin av merket Xxxxxx hos Xxxxxxx, derfor ar alt de selger bare dritt". Det er med respekt å melde, banalt.

 

Jeg har personlig utelukkende positiv feedback på mitt kundeforhold til Multicom. Det beviser selvsagt heller ikke at Multicom er helt og absolutt strålende, gjør det vel?

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Når man snakker om lett å fint design, kan jeg nevne Samsung's NP900X3A.

 

Vet ikke hvordan ytelsen og slikt er på den, men synes at den er verdt å ta en titt på.

Skulle jeg hatt windows-laptop hadde denne vært det åpenbare valget. Synes dette faktisk er et design som kan konkurrere med Apple sine unibody-maskiner. Men en ting irriterer meg med de aller fleste windows laptops. Hvorfor i helvette skal de aller fleste produsenter ødelegge et tilsynelatende fint utseende med fullt av stygge stickers som kun er reklame for innmaten i PCen?! Det er latterlig stygt og bare teit. Prøver man å fjerne dem sitter man som regel igjen med mye lim og helvete som må vaskes vekk.

 

Noe av det som jeg synes er best med Apple er at det er så rent og har ingen forstyrrende elementer. Unibodyen sørger for ingen kanter, sveiser eller materialoverganger, de har ingen stickers eller reklame utenom eplelogoen på lokket og tilkoblinger og luftinntak er enten gjemt eller gjort så anonymt og usynlig som mulig. Det er det jeg liker med Apple. Jeg ser ofte maskiner som er ganske fine i mine øyne, men diverse overganger fra plastikk til metall og lignende, stickers over alt og store luftinntak på siden er ekstremt skjemmende for et ellers stilrent og pent utseende.

 

Enig i mye av det du sier, men jeg er ikke så stor "fan" av eple logoen på baksiden.

Også ville jeg hatt en svart MBP.

Lenke til kommentar

Enig. Eplelogoen er i mine øyne grei (men kunne like fint klart meg uten), akkurat som Samsunglogoen på Samsung sine laptops. Problemet mitt er først og fremst med stickers. Etter det kommer spesielle designvalg som gjør at laptopen ser ut som en transformer. Sveisekanter og skjøter over alt, innfreste spor, farge- og dybdeforskjeller over alt osv. Dette er selvsagt subjektivt, men personlig liker jeg mer stilrent utseende. For meg er det "less is more" som gjelder.

Lenke til kommentar

Kan også kommentere en av serviceerfaringene med en Compalmaskin fra Multicom. Hadde varmeproblemer slik at maskina i tide og utide skrudde seg av - rett og slett gikk i svart. Var på service og fikk byttet HK. Dette var andre gangen maskina var inne for varmeproblem, først gangen tror jeg de byttet vifte/kjøler. Tredje gangen de samme problemene meldte seg, kom laptopen tilbake fra service med melding om at det var problemer med windowsen og det var installert på nytt. (Selv om det 100% sikkert var en HW feil de fikset) På denne måten lurte de seg unna tredjegangsregelen om heving av kjøp.

Lenke til kommentar

Enig. Eplelogoen er i mine øyne grei (men kunne like fint klart meg uten), akkurat som Samsunglogoen på Samsung sine laptops. Problemet mitt er først og fremst med stickers. Etter det kommer spesielle designvalg som gjør at laptopen ser ut som en transformer. Sveisekanter og skjøter over alt, innfreste spor, farge- og dybdeforskjeller over alt osv. Dette er selvsagt subjektivt, men personlig liker jeg mer stilrent utseende. For meg er det "less is more" som gjelder.

 

Synes at dem kunne ha en liten logo helt nede i det ene hjørnet på alle bærbare.

 

Klistremerkene er noe herk å få fjernet..

Lenke til kommentar

Kan også kommentere en av serviceerfaringene med en Compalmaskin fra Multicom. Hadde varmeproblemer slik at maskina i tide og utide skrudde seg av - rett og slett gikk i svart. Var på service og fikk byttet HK. Dette var andre gangen maskina var inne for varmeproblem, først gangen tror jeg de byttet vifte/kjøler. Tredje gangen de samme problemene meldte seg, kom laptopen tilbake fra service med melding om at det var problemer med windowsen og det var installert på nytt. (Selv om det 100% sikkert var en HW feil de fikset) På denne måten lurte de seg unna tredjegangsregelen om heving av kjøp.

 

Feil. Selv om de melder forskjellig feil fra gang til gang, er det feilsymptomene som du melder inn som er det gjeldende i forhold til lovverket. Loven er på DIN side for å beskytte DEG som kjøper. Første gang forsøkte de å skifte hovedkort. Det hjalp ikke. Neste gang prøvde de å bytte vifte/kjøler fordi det da tydeligvis ikke var hovedkortet som var dårlig. Det hjalp heller ikke. Tredje gang tok de sjansen på at det var Windows som var ute på kjøret. Når du da evt får maskinen tilbake uten at problemet ser ut til å være løst, har du all rett til å heve kjøpet/få ny maskin.

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Multicom sine maskiner har svært bra hardware i forhold til prisen, og gir uten tvil mest "bang for the buck". Byggekvaliteten er derimot en vits i forhold til Macbook Pro. Plastikk har ikke de samme egenskapene som aluminium. Gå for Macbook Pro dersom økonomien tillater det.

Lenke til kommentar

Multicom sine maskiner har svært bra hardware i forhold til prisen, og gir uten tvil mest "bang for the buck". Byggekvaliteten er derimot en vits i forhold til Macbook Pro. Plastikk har ikke de samme egenskapene som aluminium. Gå for Macbook Pro dersom økonomien tillater det.

 

Hint: at housing er i aluminium er ikke nødvendigvis ensbetydende med god byggekvalitet. Det FØLES mer solid men behøver ikke være det. Når undersøkelsen som Computerworld kom med viser at plastic fantastic Asus m.fl. har færre feil enn Apple, sier det ganske enkelt at byggekvalitet ikke bare er housing.

 

Men klart, når man betaler dobbelt så mye for en maskin, må man forvente at innpakningen ikke er ren plastikk. Det kriteriet oppfyller Apple. Men det er oppsiktsvekkende at Apple, med en startpris på over 8000 kroner for sin simpleste laptop, har såpass høy feilrate. Der skulle man forventet at de har en feilrate suverent mye bedre enn deres konkurrenter.

Lenke til kommentar

Og her er vi tilbake til stridens kjerne, Wirrumsen. Ikke sant?

Her har vi altså 2 laptoper med sammenlignbar hardware, men hvor den ene altså blir kostende det dobbelte av den andre. 10k mot 20k, for eksempel.

 

Så for all del, hvis man absolutt ha aluminiumshylsteret med eplelogo på, så løp og kjøp. Hvis man derimot ikke gir en damn shit i hvordan den ser ut, eller kanskje til og med ikke synes at MacBook'en ser så voldsomt bra ut, ja da ...

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...