Gå til innhold

Den herlige Samsung Galaxy S II tråden! Prat i vei...


Byxxi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noobespørsmål: Hva er forskjellen på kernel og ROM?

Mest interessert i det praktiske, hvis dette egentlig bare er en liten teknisk forskjell.

Kernelen den viktigste komponenten i de fleste operativsystemer, det er en bro mellom applikasjoner og selve databehandlingen som gjøres på hardware nivå.

 

En ROM inneholder alt av applikasjoner, radio og kernel. Rom kan vel kalles firmwaren på telefonen din. Se mer her: http://en.wikipedia.org/wiki/Kernel_(computing)

Endret av dabear
Lenke til kommentar

Er det nokon som har hatt problemer med den nyaste versjonen av lightning rom (5.0)?

Hadde satt kjempepris på tilbakemelding, uansett kva det måtte vere av bugs det er snakk om.

Evt kva er den beste versjonen av orginalromen med best batteritid, raskest etc?

Jeg hadde ikke problemer med 5.0 i det hele tatt men syntes at batterietiden var kortere.Flashet tilbake til 4.1 da den gir meg best batteritid.

Lenke til kommentar

Ad. batteri: Slet med dårlig batteri. Funker rimelig bra nå. Det jeg har gjort er å bruke Autostarts til å disable så mye som mulig. Logge ut av Latitude (som for meg var batterikiller) og kutte ut plassering via mobilnettverk/wifi, bruker nå kun GPS.

 

Appen Better battery stats viser nå at Maps-prosessen nå nesten ikke konsumerer batteri mot mye før.

Lenke til kommentar

Blei det mykje verre? Veit du kva som tappa batteriet?

Aner ikke hva som tappet det desverre.Leste på XDA at mange slet med dårlig batteritid på 5.0.

For min del ble det mye verre ja.Mistet ca 8% på 6 timer standby mens jeg mister 2% på 4.1 på samme tid.

Jeg bruker 2.0.5 ninphetamine kernel.

Lenke til kommentar

Noobespørsmål: Hva er forskjellen på kernel og ROM?

Mest interessert i det praktiske, hvis dette egentlig bare er en liten teknisk forskjell.

Kernelen den viktigste komponenten i de fleste operativsystemer, det er en bro mellom applikasjoner og selve databehandlingen som gjøres på hardware nivå.

 

En ROM inneholder alt av applikasjoner, radio og kernel. Rom kan vel kalles firmwaren på telefonen din. Se mer her: http://en.wikipedia.org/wiki/Kernel_(computing)

 

Sånn så vi eldrenoober :ninja: skal få teskje effekten.. Kernel er liksom "bios" og Rom er OS?

 

Og da finnes det sikkert en del forskjellige Kernel`s man kan bruke?

Og det er Kernelen som man Rooter`?

 

Men hva er Radio saken?

Endret av freddievegas
Lenke til kommentar

Det er noe merkelig med min telefon. Når jeg har den i bukselomma så rebooter eller skrur den seg av.... Helt random. Jeg kan ha den i bukselomma en stund, men så plutselig hører jeg oppstarts lyden...! Dette skjer ikke når den bare ligger på bordet i stua eller andre steder. Min egen teori er enten at batteriet mister kontakt i et kort øyeblikk og får den til å reboote. Eller en bug i firmwaren. Jeg hadde ikke dette problemet med firmwaren som fulgte med telefonen da jeg kjøpte den.

 

Hva tror dere dette kan være? Bare vente på at Samsung skal komme med ny firmware, eller sende den inn?

Lenke til kommentar

Det er noe merkelig med min telefon. Når jeg har den i bukselomma så rebooter eller skrur den seg av.... Helt random. Jeg kan ha den i bukselomma en stund, men så plutselig hører jeg oppstarts lyden...! Dette skjer ikke når den bare ligger på bordet i stua eller andre steder. Min egen teori er enten at batteriet mister kontakt i et kort øyeblikk og får den til å reboote. Eller en bug i firmwaren. Jeg hadde ikke dette problemet med firmwaren som fulgte med telefonen da jeg kjøpte den.

 

Hva tror dere dette kan være? Bare vente på at Samsung skal komme med ny firmware, eller sende den inn?

Trange bukser? Slik at som du sier mister batteri kontakt, om det er trangt i buska og mobilen "vrir" seg, slik at du mister kontakt?

Eller at den blir for varm?

 

Sjekk dette ut først :-)

Lenke til kommentar

Noobespørsmål: Hva er forskjellen på kernel og ROM?

Mest interessert i det praktiske, hvis dette egentlig bare er en liten teknisk forskjell.

Kernelen den viktigste komponenten i de fleste operativsystemer, det er en bro mellom applikasjoner og selve databehandlingen som gjøres på hardware nivå.

 

En ROM inneholder alt av applikasjoner, radio og kernel. Rom kan vel kalles firmwaren på telefonen din. Se mer her: http://en.wikipedia....rnel_(computing)

 

Sånn så vi eldrenoober :ninja: skal få teskje effekten.. Kernel er liksom "bios" og Rom er OS?

 

Og da finnes det sikkert en del forskjellige Kernel`s man kan bruke?

Og det er Kernelen som man Rooter`?

 

Men hva er Radio saken?

 

Hvis du er kjent med Linux så kan man si at Linux er kernel/kjernen, mens Linux-distribusjon er ROMet. Linux-kjernen (benyttes og av Android) lar programmer snakke med maskinvare og motsatt. ROM er en samling av programvare, drivere og Linux-kjernen.... Så du kan si at Rom er OS, eller en distribusjon om du vil, og akkurat som launchere kan kjernen byttes ut med andre modifiserte kjerner.

 

Du rooter kjernen/kernel ja, eller gjør en endring som tillater at du kan få root/superbruker tilgang.

 

Sånn jeg har forstått det er "Radio" drivere til telefonens radio. telefonsamtaler, sms, mms osv sendes ved hjelp av radiobølger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er noe merkelig med min telefon. Når jeg har den i bukselomma så rebooter eller skrur den seg av.... Helt random. Jeg kan ha den i bukselomma en stund, men så plutselig hører jeg oppstarts lyden...! Dette skjer ikke når den bare ligger på bordet i stua eller andre steder. Min egen teori er enten at batteriet mister kontakt i et kort øyeblikk og får den til å reboote. Eller en bug i firmwaren. Jeg hadde ikke dette problemet med firmwaren som fulgte med telefonen da jeg kjøpte den.

 

Hva tror dere dette kan være? Bare vente på at Samsung skal komme med ny firmware, eller sende den inn?

Trange bukser? Slik at som du sier mister batteri kontakt, om det er trangt i buska og mobilen "vrir" seg, slik at du mister kontakt?

Eller at den blir for varm?

 

Sjekk dette ut først :-)

Bukselomma er ikke SÅ trang nei. Var bare en teori jeg har. Jeg har jo en slik TPU case på mobilen. Mulig den gjør mobilen varmere, men burde det da ikke skje når jeg har mobilen på bordet også? Dessuten hvorfor selger dem slike TPU cases hvis Galaxy S2 blir for varm med dem på...

Lenke til kommentar

Håper noen kjenner til dette problemet, men jeg har et 32GB minnekort i mobilen og har valgt å legge musikken min inn på det. Det har jeg gjort ved å sette minnekortet i Macen og bare dratt over musikkfilene inn på den. Det ser ut til å fungere veldig bra, og de legger seg i "musikk spilleren" på S2en, men det er noen sanger som legger seg under artisten "unknown". ??

 

Jeg har alt veldig godt organisert, så jeg har sanger i album og leter etter sanger i artist seksjonen. Øverst er det en artist som heter "<unknown>" hvor det ligger mange album med sanger i. Når jeg kobler minnekortet i Macen igjen, står alt som det skal, så dette irriterer meg veldig. Noen som vet hvordan jeg retter det opp?

 

Takk for svar :)

Lenke til kommentar

"Den herlige Samsung Galaxy S II tråden" - ja, herlig, da er det bestilt 2 stk :)

 

Vil gjerne ha en god GPS app der kartet(ene) ligger på tlf. Noen som har prøvd google sin beta versjon som har kommet (google navigation) og kan si noe om den?

Google navi er ikke heil oppdatert her i norge enda.

 

Se på disse linkene CoPilot, den er den beste, sammen med IGo.

Jeg har begge, og er fornøyd med begge.

 

CoPilot ser finest, og har kanskje mest digedarier med, og IGo er litt kjappere, men med mindre digedarier.

 

digedarier = funksjoner

 

 

EDIT igjen

Og dette va innlegg nummer 9000 :-)

Endret av Ray001
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...