Gå til innhold

Generell diskusjon rundt Norges hovedstad Oslo. En pryd for landet eller en forfallen rønne? Et fristed for kriminalitet eller en trygg by?


Hvordan synes du Oslo er utsendemessig?  

685 stemmer

  1. 1. Synes du Oslo er en fin by utsendemessig?



Anbefalte innlegg

Det er sånn jeg ser det også, Skurupu :)

 

Til Glimti og alle hatere; jeg vil bare si det slik:

 

Ja, Bergen er en utrolig flott by. Den er virkelig vakker, nesten sånn at man får gåsehud hvis man er heldig og kommer på en dag med sol og fint vær. MEN: I Bergensområdet bor det litt i underkant av 300 000. I Osloområdet, litt i underkant av 1,5 millioner.

 

Oslo er med andre ord fire ganger så stor, og er å anse som en metropol. Her er et utrag fra engelsk Wikipedia om byen

Oslo is the cultural, scientific, economic and governmental centre of Norway. The city is also a hub of Norwegian trade, banking, industry and shipping. It is an important centre for maritime industries and maritime trade in Europe. The city is home to many companies within the maritime sector, some of which are amongst the world's largest shipping companies, shipbrokers and maritime insurance brokers. Oslo is a pilot city of the Council of Europe and the European Commission intercultural cities programme.

Oslo is considered a global city and ranked "Beta World City" in studies performed by the Globalization and World Cities Study Group and Network in 2008.[3] It was ranked number one in terms of quality of life among European large cities in the European Cities of the Future 2012 report by fDi Magazine.[4] For several years, Oslo has been listed as one of the most expensive cities in the world along with such other global cities, as Zurich, Geneva, Copenhagen, Paris, and Tokyo.[5] In 2009, however, Oslo regained its status as the world's most expensive city.[6][7] A survey conducted by ECA International in 2011 placed Oslo 2nd after Tokyo.[8]

 

Dette er noe mange nordmenn ikke skjønner. Oslo er faktisk ikke så liten som man tror. Den er relativt sett på størrelse med Stockholm, København og Amsterdam, mens den overgår Dublin, Glasgow og flere andre lignende storbyer i Europa. Allikevel sier vi at Stockholm, København og Dublin er store byer, mens Oslo er en liten fis som ikke kan måle seg med disse.

 

Mer fra Wikipedia, dette om arkitektur

Oslo's architecture is very diverse

 

Her er også noe fra Wikipedia, en kåring utenlandske turister gjør om hvorvidt en by er livlig, men også grønn og har store parkområder.

Oslo is a compact city. It is easy to move around by public transportation and you can access rentable city bikes all over the city centre. In 2003, Oslo received The European Sustainable City Award and in 2007 Reader's Digest ranked Oslo as number two on a list of the world's greenest, most liveable cities.[41][42]

 

Nummer 2 i verden, Glimti. TO. Den nest grønneste metropolen i verden. Det er vel ikke akkurat det man sier om en grå og kjedelig by.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan kan du få deg til å skrive noe sånt? "Ikke engang forsøkt" skriver du, på tross av at alle som ferdes i Oslo kan se at grafitti blir fjernet, veier og hus blir vedlikeholdt, søppelbøtter blir tømt, osv. Alt dette på tross av at du sier at man ikke engang forsøker. Jeg er ikke uenig i at deler av byen trenger ett løft og at man bør gjøre mer med tiggere og narkomane, men du tegner ett bekmørkt bilde som du ikke har noe belegg for. Bør du ikke ta det innover deg når ditt bilde, som bygger på noen besøk for noen år siden, er ett helt annet enn det jeg har, som har bodd her mesteparten av livet?

 

Diskusjonen om hva som bør gjøres i Oslo er viktig, men vi kommer ingen vei ved å diskutere med grunnlag i en fantasiforestilling av byen.

 

Det er ganske enkelt å skrive det: Du sier at hærverket fjernes og vedlikeholdet blir gjort, men si meg da hvorfor alle de problemene jeg har nevnt i denne tråden møter meg HVER ENESTE gang jeg er i Oslo... Dersom søppel, forfall og hærverk blir fjernet slik du hevder kommer det utrolig fort tilbake igjen! For jeg merker det hver eneste gang jeg er i byen!

 

Det kan jo godt være at jeg legger bedre merke til det enn deg rett og slett fordi du er mer vandt til å ferdes i Oslo enn meg...

 

Hvilke deler av byen tenker du på når du sier at de trenger et løft? Og hva legger du i det? Og hva vil du gjøre med tiggerne og de narkomane? Tvangsbruk av institusjon har vært mitt forslag.

Lenke til kommentar

At det ikke er noe problem at prisene er høye. Ratioen utgift - inntekt er svært gunstig for nordmenn.

 

EDIT: Du sa selv at det var et problem at prisene i Oslo er høye.

 

Det er sak jeg ikke har tenkt over før fordi både priser OG lønninger er høyere i Norge enn feks. i Sverige som ble nevnt. Men hvis det er så ille at for få politifolk bor i Oslo pga. kostnadene ved å bo i byen så er det absolutt et problem.

Lenke til kommentar

kgun vil at vi skal beskattes hardere, det er i hvert fall det jeg for ut av det.

 

Hanske mener vel å si at det er dyrere å være svenske i Stockholm enn nordmann i Oslo.

 

Må helt ærlig si at "mennesker og uvesentlige ting" er ganske viktig i denne diskusjonen.

Etter sånn jeg har forstått tråden så går det mest på hvordan Oslo ser ut visuelt. Ikke hvordan de folkevalgte velger å legge skattenivået.

 

Selvsagt er mennesker viktig i denne saken. En stor del av diskusjonene har jo dreid seg nettopp om narkomaner, alkoholikere, tiggere, uteliggere og prostituerte som er en del av bybildet. Hvilke ting var det du tenkte på som "uvesentlige"?

Lenke til kommentar

Hvordan kan du få deg til å skrive noe sånt? "Ikke engang forsøkt" skriver du, på tross av at alle som ferdes i Oslo kan se at grafitti blir fjernet, veier og hus blir vedlikeholdt, søppelbøtter blir tømt, osv. Alt dette på tross av at du sier at man ikke engang forsøker. Jeg er ikke uenig i at deler av byen trenger ett løft og at man bør gjøre mer med tiggere og narkomane, men du tegner ett bekmørkt bilde som du ikke har noe belegg for. Bør du ikke ta det innover deg når ditt bilde, som bygger på noen besøk for noen år siden, er ett helt annet enn det jeg har, som har bodd her mesteparten av livet?

 

Diskusjonen om hva som bør gjøres i Oslo er viktig, men vi kommer ingen vei ved å diskutere med grunnlag i en fantasiforestilling av byen.

 

Det er ganske enkelt å skrive det: Du sier at hærverket fjernes og vedlikeholdet blir gjort, men si meg da hvorfor alle de problemene jeg har nevnt i denne tråden møter meg HVER ENESTE gang jeg er i Oslo... Dersom søppel, forfall og hærverk blir fjernet slik du hevder kommer det utrolig fort tilbake igjen! For jeg merker det hver eneste gang jeg er i byen!

 

Det kan jo godt være at jeg legger bedre merke til det enn deg rett og slett fordi du er mer vandt til å ferdes i Oslo enn meg...

 

Hvilke deler av byen tenker du på når du sier at de trenger et løft? Og hva legger du i det? Og hva vil du gjøre med tiggerne og de narkomane? Tvangsbruk av institusjon har vært mitt forslag.

 

Poenget er at du kommer med påstanden om at det ikke en gang forsøkes å gjøre noe med disse problemene, noe som jo er åpenbart feil for alle oss som jevnlig ser folk som fjerner tagging, søppel og driver vedlikehold osv. Ja, noen steder vil du finne at mer vedlikehold burde vært gjort, men når du sier at det ikke en gang prøves så stusser jeg veldig fordi den påstanden faller på sin egen urimelighet. Jeg håper du selv ser dette i ettertid?

 

Hvor er det du beveger deg i Oslo, siden dette møter deg hver gang, og når er disse turene dine?

 

Anngående tiggere og narkomane tror jeg vi kom til enighet der tidligere, det samme med tanke på sigøynerne. Strengere regler for hvem som slipper inn, på høyere nivå enn bystyret naturligvis, og mer bruk av tvangsavrusning og oppfølgning. Jeg snakker ikke om å hanke inn tilfeldige narkiser på gata, men at man bør ha hjemel og plikt til å gi behandling til tungt belastede personer som begår kriminalitet.

 

Jeg synes ett løft rundt Oslo S hadde vært på sin plass, og gjerne at mer av traffikken ble ledet utenom. Det viktigste for Karljohansgate og ommrådet rundt tror jeg egentlig vil være å få bukt med problemene med tiggere og narkomane, da ommrådet i seg selv er ganske fint på en sommerdag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må helt ærlig si at "mennesker og uvesentlige ting" er ganske viktig i denne diskusjonen.

Etter sånn jeg har forstått tråden så går det mest på hvordan Oslo ser ut visuelt. Ikke hvordan de folkevalgte velger å legge skattenivået.

 

Selvsagt er mennesker viktig i denne saken. En stor del av diskusjonene har jo dreid seg nettopp om narkomaner, alkoholikere, tiggere, uteliggere og prostituerte som er en del av bybildet. Hvilke ting var det du tenkte på som "uvesentlige"?

 

Det sto i anførselstegn fordi det var ikke min mening, det var mer som svar på kgnus innlegg som er sitert her. Det ettersom det virker som kgun kun er interessert i å argumentere for høyere skatt og hvorfor rødt visstnok skal være bra...

Jeg observerer at man fortsetter å snakke om mennesker og uvesentlige ting. Det som betyr noe for Oslo er økonomi og jeg ser at ingen evner å svare på det jeg spør om, så jeg gjentar spørsmålet:

Endret av PatSharpX
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fjern innvandrerne fra den tredje verden og Oslo vil automatisk heve seg flere hakk. It's like magic!

 

Hvorfor da er Toronto en av de beste byer I verden ifølge flere publikasjoner og en by som har en av det største antall ikke vestlige innvandrere i verden? Som en turist er en av det mestintersannt steder å besøke i storbyene som nyc london og Toronto er de steder som har store mengder innvandrere som chinatown i nyc

Det er Toronto som bruker å tiltrekke turister i sine reklamer sin flerkulturelle identitet

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg elsker byen Oslo i sin helhet. Det at det er 20 minutter fra du har dine føtter på Aker Brygge til du står ute i Østmarka er helt fantastiskt! Byen byr på mange kontraster, positivt og negativt.

 

Kort vei til skog og grøntområder er selvsagt positivt. Det samme med kort vei til sjøen for den saks skyld. Men det hjelper ikke når bebyggelse og byen i seg selv er stygg og en skam. Kontraster finner jeg ikke mange av. Det er noen parker her og der og noen få bygg som stikker seg ut som feks. Radison SAS og Postgirobygget samt den nye operaen, men langt ifra nok til å veie opp for alle de gamle, kjedelige steinbyggningene som dominerer sentrum.

 

Hvilke kontraster har du i tankene? Og hva er det du elsker med byen?

 

Oslo sentrum har en del sentrale problemer som det MÅ bli gjort noe med - Oslo er nord-europas drogerhovedstad. Det er mye kriminalitet i grønalndsdristriktene. Jeg vil ikke si at det faktiskt er en helt trygg by og ferdes i på nattestid.

 

Det er noen av problemene ja. Jeg har nevnt flere andre også. Når det gjelder nattestid finnes ikke byen trygg i det hele tatt. Bare se på feks. voldtektsbølgen som raser for tiden...

 

Det er problemer med østeuropeiske småbander som driver raning, lommetyverier og innbrudd.

 

Igjen enig. Men dette er et problem som ikke bare finnes i Oslo, men flere steder i Norge. Og det er enda en grunn til å få mer politi slik det alt har vært snakket om.

Lenke til kommentar

Jeg elsker Oslo. Eneste stedet i norge som kan kalle seg en ordentlig by, mener jeg. Her er det liv 24 timer i døgnet. Det er også en veldig pen by, omringet av pen natur. Vakre byggninger og parker. Godt renhold, og landets beste samferdselssystem.

 

Hva legger du i "en ordentlig by"? Om du skal sammenligne med New York City er Oslo ingen ting! Byen eier ikke størrelse i utstrekning, størrelse i folketall eller en eneste skyskraper! Om du skal sammenligne med de andre byene i Norge er det klart at Oslo er stor, men sammenlignet med storbyer rundt om i verden er den null og niks. Så hva tenker du på når du sier at Oslo kan kalle seg en ordentlig by?

 

Hva legger du i "liv 24 timer i døgnet"? Det vrimler alltid av folk i sentrum og i butikkene merker jeg når jeg er der, men utenom livet på Karl Johan på lørdagene synes jeg ikke det er mye liv som skiller seg fra andre byer her i landet bortsett fra at det er flere folk i Oslo. Du kan selvsagt regne med alle voldtektene og all annen kriminalitet som foregår der (spesielt om natten) og da er det absolutt konstant liv i Oslo...

 

Hva er pent med Oslo? Skog og hav rundt byen er en ting, men nå snakker vi om selve byen i seg selv. Hva mener du gjør byggningene vakre? Jeg synes de endeløse steinbyggningene som er kliss like er nitriste, grå, kjedelige og stygge. Den eneste parken som er verdt å nevne er Frognerparken. Slottsparken er nå fin nok, men alt blir ødelagt av den grusomme slottsbyggningen! At det er godt renhold i Oslo er en stor vits! Finner aldri et sted i sentrum der det ikke flyter av søppel selvom byen har hauevis av søppeldunker. Det er faktisk så ille at du ikke engang trenger narkomanene, alkoholikerne, tiggerne, uteliggerne eller de prostituerte for å forsøpple mer. Vet ikke om det rett og slett er altfor få som er ansatt for å rydde opp i søppel, tømme søppeldunker ol. Hvis det er kilden til problemet burde det gjøres noe med øyeblikkelig.

 

Er det kollektivtrafikken du tenker på så er den absolutt bra ja. Jeg ser gjerne at flere byer får både trikker og t-bane. Busser er faktisk svært lite effektivt. Synes absolutt t-bane er det beste.

 

Har rett og slett vanskelig for å finne noe negativt.

 

Finner selv knapt noe positivt. Det beste jeg finner er forslagene til Oslo i fremtiden som jeg alt har lagt ut.

Lenke til kommentar

Oslo vil bygge i Marka

 

Men nøyaktig like store områder skal gis i retur, lover byråd Bård Folke Fredriksen (H).

 

Oslo kommune har allerede bedt Miljøverndepartementet om å få endre markagrensen i Holmenkollen.

 

- Vi har startet et arbeid knyttet til Gjersrud-Stensrud og Romsås, sier byutviklingsbyråd Bård Folke Fredriksen (H).

 

På Romsås er det snakk om å bygge nye boliger sørvest for senteret, på et område som i dag ligger i Marka.

 

Naturvernforbundet i Oslo og Akershus (NOA) vil se endringene på et kart før de uttaler seg.

 

Med unntak av Fremskrittspartiet, har samtlige partier i Oslo programfestet at de ikke vil røre markagrensen denne bystyreperioden (2011-2015).

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/Oslo-vil-bygge-i-Marka-6785139.html

 

Blir spennende å se hvordan dette utvikler seg. Blir alltid noe gnåling om ikke å fjerne et eneste tre osv, men i det siste virker det som om alle har forstått at Oslo vokser og må utvides. Hva synes dere om dette?

Lenke til kommentar

Fjern innvandrerne fra den tredje verden og Oslo vil automatisk heve seg flere hakk. It's like magic!

 

Hvorfor da er Toronto en av de beste byer I verden ifølge flere publikasjoner og en by som har en av det største antall ikke vestlige innvandrere i verden? Som en turist er en av det mestintersannt steder å besøke i storbyene som nyc london og Toronto er de steder som har store mengder innvandrere som chinatown i nyc

Det er Toronto som bruker å tiltrekke turister i sine reklamer sin flerkulturelle identitet

Fordi disse innvandrerne har god utdannelse og har en bruksverdi i samfunnet? Pakket vi slipper inn her til lands utgjør selveste bunnslammet tilbake i hjemlandet.

Lenke til kommentar

Fjern innvandrerne fra den tredje verden og Oslo vil automatisk heve seg flere hakk. It's like magic!

 

Hvorfor da er Toronto en av de beste byer I verden ifølge flere publikasjoner og en by som har en av det største antall ikke vestlige innvandrere i verden? Som en turist er en av det mestintersannt steder å besøke i storbyene som nyc london og Toronto er de steder som har store mengder innvandrere som chinatown i nyc

Det er Toronto som bruker å tiltrekke turister i sine reklamer sin flerkulturelle identitet

Fordi disse innvandrerne har god utdannelse og har en bruksverdi i samfunnet? Pakket vi slipper inn her til lands utgjør selveste bunnslammet tilbake i hjemlandet.

 

Uten tvil og det er tydelig for de med åpne øyne..Burde nekte dem bosette seg i Oslo, spre de rundt til bygder osv, veien Oslo går nå er er Malmø..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Det ettersom det virker som kgun kun er interessert i å argumentere for høyere skatt og hvorfor rødt visstnok skal være bra...

 

Jeg stemmer ikke Rødt i rikspolitikken, men hadde jeg bodd i Oslo, kunne jeg stemt Rødt ved kommunevalget, ettersom det er det eneste pariet som vil utnytte Oslos inntektspotensiale og dermed bli tildelt skjønnsmidler fra staten. Akkurat der er jeg enig med Rødt i Oslo. Det er ikke aktuelt å stemme Rødt i den kommunene jeg bor, ettersom endog et borgerlig bystyre så langt utnytter kommunens inntektspotensiale og får dermed skjønnsmidler.

 

Man må gjerne snakke om mennesker, men det er for min del en avsporing av trådens tema slik jeg tolker det. Skal man først snakke om mennesker, er det sikkert mange hvitsnipp forbrytere og småkorrupte politikere jeg ikke ville møtt på gaten heller.

 

Fasaderytterne gjør ikke Oslo til en vakrere by. For å sette saken på spissen, er Palermo på Sicilia en vakker by? I slike saker er det alltid spørsmål om hvem man ser inn i øynene når man snakker. Kan hende er det bedre å se en tigger på Oslos gater inne i øynene, enn en politiker som kaster bort milliarder i skatteinntekter og skjønnsmidler. Hvorfor greier andre norske, endog borgerlig styrte kommuner å få skjønnsmidler?

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Blir spennende å se hvordan dette utvikler seg. Blir alltid noe gnåling om ikke å fjerne et eneste tre osv, men i det siste virker det som om alle har forstått at Oslo vokser og må utvides. Hva synes dere om dette?

 

Når man bygger er der tre dimensjoner. Der er ikke bare plass til flere etasjer i høyden, men også under bakken er der plass for parkeringshus, butikker etc.

 

Ana at jordens befolkning er 10 milliarder mennesker.

 

Bygger du et hus med form som en kube med side 1 mil , får hver innbygger på jorda, barn som voksne en leilighet på 100 Kvm med 1 meter takhøyde :hmm:

 

Regnestykket blir som følger:

 

(10 000 x 10 000 x 10 000) / 10 000 000 000 = 100 kvm grunnflate.

 

Får å oppnå en takhøyde på 2 m kan man doble høyden, eller man kan øke grunnlinjen til 10 mil og øke takhøyden til 2.5 meter om man vil.

 

Det er simpelthen for lavt under taket i Oslo, spesielt for personer med vestlandsdialket. Det er mye bedre med pratemakere med Østlandsdalekt som det ikke er mangel på i våre Tv stasjoner.

 

Munchs bilder råtner og det lekker i Munch museet. Vann som lekker samles opp i bøtter og spann. Carl Ivar Hagens forslag om å samle Munchs malerier i Nasjonalgalleriet viser en ting. Hagen har hverken greie på kultur eller økonomi. Nasjonalgalleriet bør pusses opp og romme den samlingen det allerede har. Det er vår sjel som nasjon og vår kulturarv, en del av vår identitet Vi har råd til å pusse opp Vestbanen til et kulturbygg eller kunstmuseum for den del.

 

For Munch er det ikke bare for lavt under taket i Oslo, men mest sannsynlig i hele Norge.

 

Se: Nok et "overgrep" mot Munch.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Der er ikke mangel på plass i Oslo, men på fantasi, kreativitet og genuint interesserte kultur politikere.

 

Carl Ivar Hagen og FrP har som høyrepopulister drevet politikken til høyre fremfor en tradisjonell politisk fauna uten FrP.

 

I Oslo har vi et prakteksemplar på hva det kan føre til. FrP med Carl Ivar Hagen i spissen har satt en effektiv stopper for Munch museet. Intet skjer på Vestbanen eller ved nasjonalgalleriet hvor en hel etasje står tom.

 

BLÅ BESLUTNINGSKRISE KALLES DET.

 

La oss får et knallrødt 17 mai tog i Oslo med krav om at det gjøres noe på Vestbanen, Tullin Løkka og at der bygges et nytt Munch Museum.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Jo, det er jo akkurat det det gjør for oss som bor her.

Selv ut i fra det du har sagt tidligere i tråden så sitter jeg igjen med ett bildet av deg som en turist i byen, som kun kjenner turistmålene. En "bonde i byen" om du vil.

 

"Turist" er på sett og vis riktig ord siden jeg aldri har bodd i Oslo eller vært der over lenger opphold. Men det betyr ikke at jeg ikke kjenner byen i det hele tatt eller har vært utenfor sentrum slik du og andre prøver å antyde. Men igjen, hvordan kan tilstandene bli bedre som dere sier når det er det samme som møter meg hver eneste gang jeg er i Oslo? Hva vil du definere som et ryddig sentrum? Hva vil du definere som en vedlikeholdt byggning? Hva vil du definere som hærverk? Hva vil du definere som forfall? Enten har vi svært, svært forskjellig oppfattning av dette eller så har Oslo endret seg på rekordtid siden sist jeg var der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...