Gå til innhold

Generell diskusjon rundt Norges hovedstad Oslo. En pryd for landet eller en forfallen rønne? Et fristed for kriminalitet eller en trygg by?


Hvordan synes du Oslo er utsendemessig?  

685 stemmer

  1. 1. Synes du Oslo er en fin by utsendemessig?



Anbefalte innlegg

Opplevde baksiden av helgefylla

 

Det som skulle være en hyggelig tur på byen gikk fryktelig galt! Monica og Runar er to blant hundrevis av personer som hvert år blir ofre for utelivsvold i Norge.

 

Ølkranene stenges, lyset kommer på og folk snubler ut i lørdagsnatta.

 

Det er stengetid for utestedene i Oslo sentrum.

 

Mens de fleste venter mer eller mindre tålmodige i taxikø, er det alltid noen som skal lage bråk.

 

Noen ganger klarer politiet å avverge at det går virkelig galt. Andre ganger ikke.

 

Historien til Runar Vincents Johannessen er et eksempel på det siste. Han ble lam og stum etter at han ble slått ned på byen i Oslo.

 

Runar skulle ut å feire en kompis som kom hjem fra utvekslingsstudier i USA, men endte kvelden på operasjonsbordet på Rikshospitalet.

 

– Jeg startet å krangle med en fyr utenfor utestedet Stravinsky. Han dro til meg så jeg landet med hodet i asfalten, husker Runar.

 

Politiet hentet mannen som slo. Ambulansen hentet Runar.

 

– I fem uker lå jeg i koma og da jeg våknet var jeg lam og kunne ikke snakke.

 

For medisinstudenten ble de neste ti årene alt annet enn hva han hadde forestilt seg.

 

Monica Cordelia Røsvassbukt er også en av mange som har fått merke baksiden av den norske helgefylla på kroppen.

 

På vei hjem til en venninne etter en tur på byen i Mo i Rana i 2004, ble de to 18-åringene overfalt og banket opp.

 

– På politistasjonen sa de at de ville sende meg til legevakta, men jeg lurte på hvorfor. Da jeg så meg selv i speilet ble jeg redd. Jeg var full av blod.

 

Monica endte sitt møte med utelivsvold på sykehuset for å ta røntgen av hodet. Legene fryktet en brukket kjeve, men hun slapp med blåmerker og kutt i ansiktet.

 

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostlandssendingen/1.8062260

 

Problemet illustreres tydelig... Nå omhandler også artiklen nettopp dette med skjenketider som Hanske nevnte. Anbefaler alle å lese igjennom hele greia.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og enda en sak:

 

Masseslagsmål i Oslo sentrum - mann knivstukket

 

En mann ble sent fredag kveld knivstukket under et masseslagsmål i Oslo sentrum. Mannen er alvorlig skadet.

 

– Klokken 22.51 fikk politiet melding om masseslagsmål i området Storgata Calmeyersgate. Etter en stund melder Sentrum politistasjon om at en person som er knivstukket har meldt seg der. Han blødde kraftig, sier operasjonsleder Tore Solberg ved Oslo politidistrikt.

 

Det skal ha vært 30 - 40 personer som deltok i masseslagsmålet i forkant av knivstikkingen.

 

http://www.nrk.no/ny...ingen/1.8064631

 

Det kommer fram noen nye ting om denne saken:

 

- Ble angrepet av 10-15 personer og knivstukket

 

Mannen som ble knivstukket i Oslo sentrum fredag har forklart seg for politiet.

 

Media fortalte fredag om et masseslagsmål i Oslo sentrum som endte med at en mann ble knivstukket. Ifølge vitner var det 30-40 mennesker med i slagsmålet, de fleste angivelig av asiatisk opprinnelse.

 

Nå har den fornærmede, en asylsøker fra Afrika (26), forklart seg for politiet på Ullevål sykehus. Han tegner et ganske annet bilde av hendelsen enn det som hittil har kommet frem.

 

Han sier han spaserte alene gjennom gaten, ble stoppet og spurt om en veiangivelse, men kunne ikke svare. Så fikk han et oppfølgingsspørsmål. Deretter skal han ha blitt angrepet av 10-15 personer.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/--Ble-angrepet-av-10-15-personer-og-knivstukket--6800846.html

Lenke til kommentar

Når det er snakk om vold på utesteder har vi et problem. Dette kommer av at alle utestedene må stenge samtidig, som fører til at alle kommer ut på gata samtidig. I flere andre storbyer i Europa har de gått bortifra dette systemet, og utestedene får være oppe så lenge de vil. Dette blir litt vanskeligere i Oslo, ettersom disse byene gjerne har en egen bargate, slik at det ikke bor mange der og at utestedene er samlet på et sted. I Oslo er de veldig spredd, samtidig som det er kort avstand mellom mange av de mest besøkte. Det er altså for stor avstand til å ha bargate, samtidig for tett til å unngå at mange mennesker befinner seg i samme område.

 

I Sverige har de delte stengetider - barer og puber stenger 3, mens nattklubber får ha oppe til 5. Det mener jeg er bedre.

 

I land med ingen regulert åpningstid er det ofte slik at utestedene stenger samtidig uansett, fordi det er normen. Det svenske systemet er best.

 

En annen ting er at det virker som om svenskene er strengere ved valg av dørvakter. I oslo, særlig på typiske attenårsutesteder er dørvaktene ofte søppelfolk som gjerne bidrar til å eskalere bråket eller lage det selv. Det virker også som mange av disse utestedene også ansetter kompiser uten kompetanse.

 

Vært ute noen ganger i Stockholm og alle vaktene der virket både bedre på konflikthåndtering og de var mye strengere ved vurdering om hvorvidt folk var for fulle. Så ett innslag om reglene i Sverige på nyhetene for noen år siden og det virker som det faktisk har en del for seg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Når det er snakk om vold på utesteder har vi et problem. Dette kommer av at alle utestedene må stenge samtidig, som fører til at alle kommer ut på gata samtidig. I flere andre storbyer i Europa har de gått bortifra dette systemet, og utestedene får være oppe så lenge de vil. Dette blir litt vanskeligere i Oslo, ettersom disse byene gjerne har en egen bargate, slik at det ikke bor mange der og at utestedene er samlet på et sted. I Oslo er de veldig spredd, samtidig som det er kort avstand mellom mange av de mest besøkte. Det er altså for stor avstand til å ha bargate, samtidig for tett til å unngå at mange mennesker befinner seg i samme område.

 

I Sverige har de delte stengetider - barer og puber stenger 3, mens nattklubber får ha oppe til 5. Det mener jeg er bedre.

 

I land med ingen regulert åpningstid er det ofte slik at utestedene stenger samtidig uansett, fordi det er normen. Det svenske systemet er best.

 

En annen ting er at det virker som om svenskene er strengere ved valg av dørvakter. I oslo, særlig på typiske attenårsutesteder er dørvaktene ofte søppelfolk som gjerne bidrar til å eskalere bråket eller lage det selv. Det virker også som mange av disse utestedene også ansetter kompiser uten kompetanse.

 

Vært ute noen ganger i Stockholm og alle vaktene der virket både bedre på konflikthåndtering og de var mye strengere ved vurdering om hvorvidt folk var for fulle. Så ett innslag om reglene i Sverige på nyhetene for noen år siden og det virker som det faktisk har en del for seg.

 

Det er nok mye i det, ja. Den stereotypiske norske dørvakta er jo en boler som synes bråk er moro.

 

Kunne egentlig vært litt artig å ha en egen utdanning for dørvakter. At de for eksempel var vektere med begrenset politimyndighet, og dermed også strengere kontroll på hvem som får lov til å jobbe som dørvakt - men dette hadde vel ført til mangel på dørvakter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det er nok mye i det, ja. Den stereotypiske norske dørvakta er jo en boler som synes bråk er moro.

 

Kunne egentlig vært litt artig å ha en egen utdanning for dørvakter. At de for eksempel var vektere med begrenset politimyndighet, og dermed også strengere kontroll på hvem som får lov til å jobbe som dørvakt - men dette hadde vel ført til mangel på dørvakter.

Tror da dørvaktene må ha en slags sertifisering i Oslo ?

Lenke til kommentar

Greit nok, men da tror jeg at vi lar den delen av diskusjonen ligge. Blir litt vanskelig å diskutere med utgangspunkt i dine inntrykk som fasit når du selv ikke kjenner byen. Det samme gjelder for det du skriver om utelivet da det virker som dette utelukkende er ett resultat av hva du har lest i avisene. Har du noen gang vært på byen i Oslo?

 

Jeg har ikke sagt at det er fasit, men at det er det som møter meg hver gang jeg er i byen. Hvordan det da stadig kan bli bedre slik som du og andre hevder er for meg et stort mysterium.

 

Både ja og nei. Jeg har vært på en pub i Oslo ja, men den gang var jeg liten og drakk bare cola. Siden jeg var under aldersgrensen kunne vi ikke bli sittende til livet begynte så vi gikk. Men å være skikkelig ute i Oslo har jeg ikke vært. Jeg var mest i Oslo med familien da jeg var mindre og den gang var ikke puprunder en del av besøkene. Det er heller ikke å gå ut for at jeg har dratt til Oslo de senere årene. De siste to besøkene har dreid seg om bryllup og konsert og der har ikke turer på byen vært en del av planen. Faktisk synes jeg det er vel så hyggelig å sitte hjemme eller på et hotell framfor å sitte på en bråkete, masete pub.

 

Men ja, jeg følger mye med på nyheter. Og i det siste har jeg begynt å følge mer med på nyheter fra hjemlandet også istedefor bare fra utlandet. Og det er faktisk utrolig mye nyheter om vold og voldtekter i Oslo og svært ofte i forbindelse med pubbesøk eller fester. Men har du noen opplevelser om Oslos uteliv du vil dele så bare syng ut.

 

Det er ikke spesielt mye vold i Oslo enn i andre norske byer, om man ser på det eneste relevante, altså i forhold til innbyggertall:

 

http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/article441965.ece#.T4K7djHVzIo

 

Hvis man ikke ser i forhold til innbyggertall hører man selvfølgelig mye mer fra Oslo pga. det faktisk bor veldig mange flere her.

 

Folk som har besøkt Oslo og bare besøkt sentrumsområdet har ikke grunnlag til å uttalle seg, jeg bor i Oslo og sentrumsområdene besøker jeg nærmest aldri, annet enn for å komme meg til et annet sted.

 

Spesielt at du nevner Karl Johan som et av de fineste områdene, da dette er noe jeg opplever som den styggeste delen av Oslo, sammen med området rundt Oslo S.

 

At dette er delene av Oslo som turister møter er derimot tragisk.

 

Jeg er heller ikke oppvokst i Oslo, derimot rett utenfor, og hadde samme inntrykk som deg og mange andre. De gangene jeg dro til Oslo var det området rundt sentralstasjonen og Karl Johan jeg opplevde, men etter å ha bodd her nå i ulike deler av byen de siste 7 årene har jeg totalt forandret mening.

Lenke til kommentar

Kunne egentlig vært litt artig å ha en egen utdanning for dørvakter. At de for eksempel var vektere med begrenset politimyndighet, og dermed også strengere kontroll på hvem som får lov til å jobbe som dørvakt - men dette hadde vel ført til mangel på dørvakter.

 

Hadde aldri trodd jeg skulle plusse innlegg fra deg i denne tråden, men dette var faktisk et svært godt forslag.

Lenke til kommentar

Ingen vitner har meldt seg etter knivstikking i Oslo

 

Politiet er sikre på at noen må ha sett masseslagsmålet som endte med at en mann ble knivstukket i Oslo sentrum før helgen, men ennå har ingen vitner meldt seg.

 

 

En 26 år gammel mann ble brakt til Ullevål sykehus med alvorlige skader etter hendelsen sent fredag kveld. Mandag er fortsatt ingen pågrepet, og politiet har ingen konkrete spor i saken.

 

– Vi er veldig interessert i å få tips fra noen som må ha sett hendelsen. Vi er rimelig sikre på at noen må ha sett det som skjedde, men vi har ikke fått noen respons fra vitner, sier vaktleder Per Olav Utgaard ved Kriminalvakta i Oslo til NTB.

 

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostlandssendingen/1.8065811

 

Trist sak dette. Dersom det blir til at ingen flere opplysninger kommer og saken ikke oppklares sier det absolutt sitt om sikkerheten i Oslo...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Hva er poenget ditt?

At man får hva man betaler for. En kommunes inntekter kommer fra kommunens innbyggere samt staten.

 

Jeg har lite sans for at staten skal finansiere Oslos kulturtilbud etc. når Oslo årlig kaster ut milliarder i tapte inntekter og skjønnsmidler. Først får de utnytte sitt inntektspotensiale slik andre kommuner gjør før de ber om midler fra fellesskapet.

 

Ikke si at du ikke har oppfattet det jeg har skrevet. Dere må gjerne skrive side opp og side ned om hvor fin eller fæl Oslo er, men man får som nevnt den byen man betaler for.

Lenke til kommentar

Hva er poenget ditt?

At man får hva man betaler for. En kommunes inntekter kommer fra kommunens innbyggere samt staten.

 

Jeg har lite sans for at staten skal finansiere Oslos kulturtilbud etc. når Oslo årlig kaster ut milliarder i tapte inntekter og skjønnsmidler. Først får de utnytte sitt inntektspotensiale slik andre kommuner gjør før de ber om midler fra fellesskapet.

 

Ikke si at du ikke har oppfattet det jeg har skrevet. Dere må gjerne skrive side opp og side ned om hvor fin eller fæl Oslo er, men man får som nevnt den byen man betaler for.

 

Ikke for å være vanskelig men jeg forstår ikke hva du mener. Hvilken kommuneskatt er det Oslofolk ikke betaler og hva dreier disse skjønnsmidlene seg om? Har du noen kilde på at Oslofolk betaler mindre skatt enn andre? Sist det ble diskutert hvor pengene blir sendt fra var det vell snakk om at oslofolk bidro mest over skatteseddelen, uten at jeg har den tråden for hånden på stående fot.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Den korte forklaringen.

 

Kommuner som utnytter sitt inntektspotensiale i form av skatt fullt ut tildeles skjønnsmidler fra staten. Oslo gjør ikke det. Les tilbake i tråden om du vil ha ytterligere informasjon.

Lenke til kommentar

Hva er poenget ditt?

At man får hva man betaler for. En kommunes inntekter kommer fra kommunens innbyggere samt staten.

 

Jeg har lite sans for at staten skal finansiere Oslos kulturtilbud etc. når Oslo årlig kaster ut milliarder i tapte inntekter og skjønnsmidler. Først får de utnytte sitt inntektspotensiale slik andre kommuner gjør før de ber om midler fra fellesskapet.

 

Ikke si at du ikke har oppfattet det jeg har skrevet. Dere må gjerne skrive side opp og side ned om hvor fin eller fæl Oslo er, men man får som nevnt den byen man betaler for.

 

Jeg har jo skrevet ett langt innlegg om hvor dårlig forslag dette er.

Du må gjerne fortsette med det samme maset ditt, men tror ikke helt det hjelper din sak når du bare repeterer deg selv når ander forklarer hvor dårlig forslaget er.

 

Gjør det saken noe bedre?

Nei, men den overdreven fyllen du snakket om har visst ikke rot i sannheten.

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar

Den korte forklaringen.

 

Kommuner som utnytter sitt inntektspotensiale i form av skatt fullt ut tildeles skjønnsmidler fra staten. Oslo gjør ikke det. Les tilbake i tråden om du vil ha ytterligere informasjon.

 

Men kan man ikke si det om hva man vil? Om man skatter 30% kunne man skattet 40% osv. uten at det behøver å bli bedre av den grunn.

 

Ellers tror jeg ikke jeg har forstått hva skjønnsmidler er. Ekstra penger fordi man får inn ekstra penger i skatt?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Men kan man ikke si det om hva man vil? Om man skatter 30% kunne man skattet 40% osv. uten at det behøver å bli bedre av den grunn.

Nei, reduksjon ad absurdum virker ikke her.

 

Oslo må bruke de samme skattesatser som andre kommuner benytter for å bli tildelt skjønnsmidler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...