Gå til innhold

Generell diskusjon rundt Norges hovedstad Oslo. En pryd for landet eller en forfallen rønne? Et fristed for kriminalitet eller en trygg by?


Hvordan synes du Oslo er utsendemessig?  

685 stemmer

  1. 1. Synes du Oslo er en fin by utsendemessig?



Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

Her tar du helt feil fordi INGEN skal trenge å se dem eller plages av dem. Narkomaner, alkoholikere, prostituerte og tiggere må lukes vekk fra gatene en gang for alle. Ønsker de hjelp til å komme seg og leve et verdig liv igjen og bidra til samfunnet må de selvsagt få det. Om de ikke vil ha hjelp for de bare sendes på tvangsinstitusjon og bli der. Så ser ingen dem i det offentlige og ingen plages av dem.

Stakkars Ola, med (unnskyld uttrykket) ræva full av oljepenger må han se noe som ikke er perfekt på sin handletur. Flytter man bommen en gang, er det lett å flytte den en gang til. Hva med homoseksuelle, jøder, sigøynere, tatere, muslimer, ... , blir de de neste?

 

Mennesker er de, men også i en stor grad menneskelig søppel ...

:roll:

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her tar du helt feil fordi INGEN skal trenge å se dem eller plages av dem. Narkomaner, alkoholikere, prostituerte og tiggere må lukes vekk fra gatene en gang for alle. Ønsker de hjelp til å komme seg og leve et verdig liv igjen og bidra til samfunnet må de selvsagt få det. Om de ikke vil ha hjelp for de bare sendes på tvangsinstitusjon og bli der. Så ser ingen dem i det offentlige og ingen plages av dem.

Stakkars Ola, med (unnskyld uttrykket) ræva full av oljepenger må han se noe som ikke er perfekt på sin handletur. Flytter man bommen en gang, er det lett å flytte den en gang til. Hva med homoseksuelle, jøder, sigøynere, tatere, muslimer, ... , blir de de neste?

 

Enig i at det kan være problematisk å skulle tvangsflytte norske statsborgere, men samtidig er det ganske kjipt at folk som selv har skyld i sin elendighet skal få ødelegge bybildet. Det handler bla. om turisme og generell trivsel. Det er greit at folk absolutt skal ødelegge livene sine, men da trenger ikke resten å få det dyttet opp i fjeset.

 

Men som sagt så har dette kanskje en preventiv effekt for alt jeg vet. Kanskje flere hadde brukt kraftige rusmidler om vi ikke fikk se dem ødelegge seg gradvis.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Hu mor var mi mor og hu hadde to gode uttrykk.

 

Det er flere som spiser seg i hel enn som drikker seg i hel.

 

Skal de overvektige også sperres inne? De er jo en fare for seg selv :whistle: .

 

Den som vil ha alt han ser får gråte når de andre ler.

 

Jo mer materalistiske vi blir, dess flere folkefiender får vi. Se deg selv i speilet. Der ser du din verste fiende.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Hu mor var mi mor og hu hadde to gode uttrykk.

 

Det er flere som spiser seg i hel enn som drikker seg i hel.

 

Skal de overvektige også sperres inne? De er jo en fare for seg selv :whistle: .

 

Den som vil ha alt han ser får gråte når de andre ler.

 

Jo mer materalistiske vi blir, dess flere folkefiender får vi. Se deg selv i speilet. Der ser du din verste fiende.

 

En annen fornuftig fyr sa "god dag man økseskaft"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Oslo-elever tatt med hasj på skolen

 

Oslo-politiet fant narkotika på 29 elever i kontroller på 17 skoler i fjor. Nesten alle tilfellene dreide seg om hasj.

 

Flere Oslo-elever fikk seg en overraskelse i løpet av fjoråret da fire-fem politimenn og narkohunder kom inn i klasserommet deres for å gjennomføre kontroll.

 

De fleste av dem som ble tatt med narkotika, hadde enten ruset seg i skoletiden eller oppbevarte narkotika på skolen, skriver Aftenposten.

 

Verst gikk det på Oslo by Steinerskole, der 15 elever i februar i fjor ble tatt for bruk eller oppbevaring av hasj.

 

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.8006016

 

Litt av en by å være stolt av... Nå er jeg for min del for legalisering av både hasj og marihuana, men under samme grad som alkohol. Ikke i offentlighet og ikke på skoler eller arbeidsplasser. Man kan diskutere farlighetsgraden, men at det sløver sansene er det ingen tvil om.

Lenke til kommentar

Menneskelig søppel faktisk...

 

Jepp, hverken mer eller mindre!

 

 

De har ikke noe mindre rett til å oppholde seg i bybildet enn deg og meg så lenge de ikke gjør noe ulovlig. Og godt er det, skal man begynne å forskjellsbehandle folk så ligger vi dårlig an.

 

Alkohol og narkotika midt på gaten ER ulovelig! Narkotika er ulovelig uansett. Når det gjelder tigging burde det absolutt bli ulovelig og uteliggerne er flere ganger skyld i situasjonen selv og mange av dem bedriver tigging. Så nei, de har ikke noe med å forsøpple bybildet!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

OK, da regner jeg med at også de overvektige tas bort fra gatene. Hva med dem med Dows Syndrom, de kan jo snart velges bort.

 

Nå setter jeg det på spissen:

Ta deg en tur til Nazi Tyskland i mellomkrigstiden. Da kan får du en oppfatning av hva skjønnhet var.

 

Noen mente at Nazi uniformene var en pryd for øyet. For nazi (igjen unnskyld uttrykket) svina skulle kunsten være pen.

 

De likte nok bilder som Elg i solnedgang, men Savador Dalis kunst

 

https://www.google.com/search?q=salvador+dali&oe=utf-8&rls=org.mozilla:nb-NO:official&client=firefox-a&um=1&ie=UTF-8&hl=en&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=BXJGT6HoI5T64QTE4ZHoDg&biw=1366&bih=590&sei=CnJGT5a1BvDc4QTKvLXfDg

 

ble for provoserende for dem.

 

Du svarte med god dag manns økseskaft og fikk svar på tiltale.

Lenke til kommentar

Stakkars Ola, med (unnskyld uttrykket) ræva full av oljepenger må han se noe som ikke er perfekt på sin handletur. Flytter man bommen en gang, er det lett å flytte den en gang til. Hva med homoseksuelle, jøder, sigøynere, tatere, muslimer, ... , blir de de neste?

 

Det høres jo ut som om du kun snakker om overklassen her, men det gjør altså ikke jeg. Uansett skal ingen av dem være tvunget til å akseptere offentlig fyll og narkotikabruk midt på gaten. Ingen av dem skal heller være tvunget til å bli plaget av tiggere eller uteliggere som ofte er tiggere de og.

 

Når det gjelder eksemplene dine er de bare latterlige og ikke noe som er vert å besvare!

 

:roll:

 

For et seriøst, innholdsrikt, utfyllend eog meningsfylt svar... Om du er uenig kan du heller skrive hvorfor istedefor å dumme deg ut.

Lenke til kommentar

OK, da regner jeg med at også de overvektige tas bort fra gatene. Hva med dem med Dows Syndrom, de kan jo snart velges bort.

 

Nå setter jeg det på spissen:

Ta deg en tur til Nazi Tyskland i mellomkrigstiden. Da kan får du en oppfatning av hva skjønnhet var.

 

Noen mente at Nazi uniformene var en pryd for øyet. For nazi (igjen unnskyld uttrykket) svina skulle kunsten være pen.

 

De likte nok bilder som Elg i solnedgang, men Savador Dalis kunst

 

https://www.google.com/search?q=salvador+dali&oe=utf-8&rls=org.mozilla:nb-NO:official&client=firefox-a&um=1&ie=UTF-8&hl=en&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=BXJGT6HoI5T64QTE4ZHoDg&biw=1366&bih=590&sei=CnJGT5a1BvDc4QTKvLXfDg

 

ble for provoserende for dem.

 

Du svarte med god dag manns økseskaft og fikk svar på tiltale.

 

Er det meg du skriver til? Dette har jo lite til ingenting med hva jeg skriver å gjøre.

 

Nei, vi skal ikke fjerne funksjonshemmede og overvektige fra bybildet, men om noen av disse skulle bo på gata og drive med tigging og sette sprøyter i offentlighet så ønsker jeg at man også gjør noe med dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Menneskelig søppel faktisk...

 

Jepp, hverken mer eller mindre!

Takk for det, så kjenner vi ditt menneskesyn.

 

Det skulle dermed heller ikke overraske meg om du lider av en spesiell form for stormannsgalskap.

 

Alkohol og narkotika midt på gaten ER ulovelig!

Vi snakker om mennesker. Skal vi også begynne å snakke om svart arbeid, skattesnyteri etc.

 

Er du søndagsskolelærer eller ... ?

 

Nei søndagsskolelærer kan du ikke være. En god kristen har et annet menneskesyn.

Lenke til kommentar

Alkohol og narkotika midt på gaten ER ulovelig! Narkotika er ulovelig uansett. Når det gjelder tigging burde det absolutt bli ulovelig og uteliggerne er flere ganger skyld i situasjonen selv og mange av dem bedriver tigging. Så nei, de har ikke noe med å forsøpple bybildet!

Ja, og tar man narkotika offentlig så skal må "tas", men hvor ofte ser man folk som setter sprøyter osv? Ikke sant, veldig sjelden. Så så lenge det ikke er det de driver med så har de all rett til å oppholde seg i sentrum.

Problemet hadde blitt mindre om ikke utkantnorge skapte så mange narkomane å sendte de til Oslo :(

Hvis du snakker med eller har hørt de "gutta på plata" prate så finner du fort ut at 50% snakker en eller annen dialekt.

 

Hvis du skal forby tigging hvordan forventer du at uteliggere skal få mat?

Det er veldig greit for deg å sitte i utkantnorge å mene noe slik, for du vet jo at det ikke er din kjellebord som blir raidet...

 

Må si du har noe spesielle meninger, legalisere hash, forby russetiden og tigging.

Lenke til kommentar

Ja, og tar man narkotika offentlig så skal må "tas", men hvor ofte ser man folk som setter sprøyter osv? Ikke sant, veldig sjelden. Så så lenge det ikke er det de driver med så har de all rett til å oppholde seg i sentrum.

 

Såvel som om man er i besittelse av narkotika. Det er ikke særlig vanskelig å se om en person er tung narkoman eller ikke. Praksisen burde bli å ransake dem på stedet samt begynne å skygge narkomaner. I tillegg burde det være mye mer politi til stedet på de områdene der narkotikaproblemene er størst og det permanent intill problemene er løst. Det samme med alkoholikere.

 

Problemet hadde blitt mindre om ikke utkantnorge skapte så mange narkomane å sendte de til Oslo :(

 

Problemet hadde blitt mindre om man legaliserte de svakeste stoffene som hasj og marihuana under samme premisser som alkohol og startet en nulltoleranse for sterkere stoffer og drev klappjakt på både langere og narkomaner! (Selvsagt over hele landet, men i denne tråden snakker vi om Oslo).

 

Hvis du snakker med eller har hørt de "gutta på plata" prate så finner du fort ut at 50% snakker en eller annen dialekt.

 

Det er ingen hemmelighet at Oslo består av mer enn bare de folkene som er født der. I tillegg til å inneholde folk fra hele Norge inneholder Oslo folk fra svært mange forskjellige land.

 

Hvis du skal forby tigging hvordan forventer du at uteliggere skal få mat?

 

Som sagt får de sendes på tvangsinstitusjon el. Da slipper folk å bli plagd av dem og de blir brødført. Altså den beste løsningen for alle.

 

Det er veldig greit for deg å sitte i utkantnorge å mene noe slik, for du vet jo at det ikke er din kjellebord som blir raidet...

 

"Utkantnorge"... "Kjellebord"... "Raidet"... :roll: Hva er det egentlig som er poenget ditt med dette avsnittet?

 

Må si du har noe spesielle meninger, legalisere hash, forby russetiden og tigging.

 

Du finner svært mange som er enig i akkurat det med hasj. Jeg vet også om dem som er enig i det med tiggere. Det er faktisk ikke alle som er interessert i å se eller bli plagd av disse folkene hver eneste gang de er innom byen. Og problemet er voksende. Og ja, andre er også imot russetiden. Men det hører hjemme i en egen tråd da russefeiringen angår hele landet og ikke bare Oslo.

Lenke til kommentar

Om man beslagglegger heroinen en misbruker har på seg, vil han bare begå nye lovbrudd for å tjenen nok til et nytt skudd. Han tenker i hvertfall ikke "jaja, i dag ble jeg tatt. Får holde meg ren til i morgen da." Jeg synes vi skal la dem være i fred. De aller fleste er utrolig hyggelige mennesker som ikke ønsker noen vondt, men som lider av en avhengighetssykdom. Skal vi følge eksempelet ditt, Glimti, bør vi vel tvangsinnlegge alle overvektige også? Det er lite som plager meg mer enn feite, ofte svetteluktende, fjell av noen folk der de går og tyller i seg mat med høyt fettinnhold samtidig som andre sulter. Jeg blir direkte kvalm av å se feite folk (og da mener jeg ikke folk som tipper over på overvektig på BMI-skalaen, men slike bælfeite folk som tydelig har et avhengighetsforhold til usunn mat).

Lenke til kommentar

Du kan ikke bare plassere folk du ikke liker på en institusjon.

Er det bare jeg som syns denne tråden blir fjernere og fjernere?

Personlig syns jeg det er helt håpløst om politiet skulle brukt så mye resurser på så og si harmløse narkomane og tiggere. Snakker om å prioritere veldig feil.

 

Du skal plassere hjemløse på instisusjon? Du vet at det ikke er ulovlig, så da er jeg interessert i å vite på hvilket grunnlag? Norge er en rettstat, du kan ikke bare gjøre med folk hva du selv vil. Alle mennesker har like rettigheter her. Selv om det virker som om noen her er mer interessert i en politistat hvor man renser ut spesielle grupper av samfunnet.

 

Vi kan kalle tvangsinstitusjonene for leire, for de minner meg litt om konsentrasjonsleirene. Det er der man plasserer det noen mener er avskum og som ikke har samme rettigheter som "oss" andre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om man beslagglegger heroinen en misbruker har på seg, vil han bare begå nye lovbrudd for å tjenen nok til et nytt skudd. Han tenker i hvertfall ikke "jaja, i dag ble jeg tatt. Får holde meg ren til i morgen da.

 

Hadde du fulgt med ville du visst at jeg også mener de burde sperres inne på tvangsinstitusjon med en gang de er tatt. Da er offentligheten i fred for dem.

 

" Jeg synes vi skal la dem være i fred. De aller fleste er utrolig hyggelige mennesker som ikke ønsker noen vondt, men som lider av en avhengighetssykdom.

 

Det er nettopp slike tanker som gjør at Oslo såvel som andre byer flyter over av narkomaner, alkoholikere, tiggere og prostituerte.

 

Skal vi følge eksempelet ditt, Glimti, bør vi vel tvangsinnlegge alle overvektige også? Det er lite som plager meg mer enn feite, ofte svetteluktende, fjell av noen folk der de går og tyller i seg mat med høyt fettinnhold samtidig som andre sulter. Jeg blir direkte kvalm av å se feite folk (og da mener jeg ikke folk som tipper over på overvektig på BMI-skalaen, men slike bælfeite folk som tydelig har et avhengighetsforhold til usunn mat).

 

Fedme er ikke en forbrytelse, men et alvorlig helseproblem. Det burde absolutt settes igang større tiltak enn det som er gjort for å begrense og etter hvert fjerne problemet med fedme, men det er altså ikke en sak å ta med i kriminalitetsstatestikken.

Lenke til kommentar

Fedme er et problem, men kan skyldes sykdom såvel som problemer med å begrense seg når det gjelder mat. Nå er det heller ikke slik at folk som er overvektige eller sykelig overvektige pådrar seg psykisk ubalanse eller problemer slik som alkoholikere og narkomaner kan. De bor bor heller ikke på gaten eller driver med salg av sex slik tilfellet er med uteliggere og prostituerte. De ber heller ikke folk om penger slik tilfellet er med tiggere. De faller altså ikke innenfor tilfellene som dette menneskelige søppelet og de gjør heller ikke noe ulovelig. Uheldig er det selvsagt, men ikke noe som kategoriene narkomaner, alkoholikere, uteliggere, prostituerte eller tiggere og fedme er heller ikke et kolosalt folkeproblem her i landet slik det er i USA. Altså er det ikke et brukbart eksempel. Forøvrig er det heller ikke overraskend eat enkelte blir overvektige. Folk inneholder fettceller og disse ligger hovedsakelig rundt magen på menn og rundt hoftene på kvinner. Det er ikke alle som har råd til eller prioriterer fettsuging.

 

Din oppfattning av overvektige i forhold til narkomaner stemmer altså ikke med den almenne oppfattningen og det er den vi må ta utgangspunkt i. En stemme teller ikke stort, men flertallets gjør det når vi snakker om inntrykk. Spesielt i internasjonal sammenheng og det er nettopp i den klassen Oslo havner fra forskjell til alle andre byer i Norge.

Lenke til kommentar

Du kan ikke bare plassere folk du ikke liker på en institusjon.

 

Det er ikke snakk om folk man ikke liker, men om narkomaner, alkoholikere, tiggere, prostituerte og uteliggere som holder til i full offentlighet med elendigheten sin. Som forsøppler bybildet og bare skaper problemer. Hvor mye ressurser må ikke politiet bruke bare på disse tullingene istedefor på alvorlige kriminalsaker!? Husker godt sist jeg var i Oslo. Politiet måtte selvsagt ned på Plata til narkomanene med en diger bil og flere politifolk. Sånt hadde de sluppet om disse håpløse tilfellene heller var satt på institusjon.

 

Dessuten er flere av tingene disse folkene holder å med ulovelig: Bruk av narkotika, bruk av alkohol i offentlighet samt prostitusjon. Å stjele for å få tak i det de bruker er også ulovelig.

 

Er det bare jeg som syns denne tråden blir fjernere og fjernere?

 

Det må du spørre andre om. Personelig synes jeg bare det blir tatt opp flere og flere interessange ting.

 

Personlig syns jeg det er helt håpløst om politiet skulle brukt så mye resurser på så og si harmløse narkomane og tiggere. Snakker om å prioritere veldig feil.

 

Som sagt hadde de sluppet å bruke ressurser på det om disse tilfellene var på institusjon. Men jeg er uansett enig i at politiet prioriterer kraftig feil og bruker ressurser på unødvendige ting. Som jeg har vært inne på flere ganger synes jeg det burde opprettes et eget miljøpoliti så politiet kan bruke tid og ressurser på de virkelig alvorlige kriminalsakene.

 

Du skal plassere hjemløse på instisusjon? Du vet at det ikke er ulovlig, så da er jeg interessert i å vite på hvilket grunnlag?

 

Som sagt: Få dem vekk fra gaten og offentligheten. De bør tilbys hjelp og sier de nei så får vi dem iallefall vekk fra det offentlige. Det ville nok også ved tiden få dem til å godta hjelp.

 

Norge er en rettstat, du kan ikke bare gjøre med folk hva du selv vil. Alle mennesker har like rettigheter her. Selv om det virker som om noen her er mer interessert i en politistat hvor man renser ut spesielle grupper av samfunnet.

 

Det dreier seg ikke om en politistat, men om en oppussing. Husk at de først skal tilbys hjelp. Og prinsippet "rettstat" kan ikke beskytte enhver gruppe med uloveligheter eller annet søppel!

 

Vi kan kalle tvangsinstitusjonene for leire, for de minner meg litt om konsentrasjonsleirene. Det er der man plasserer det noen mener er avskum og som ikke har samme rettigheter som "oss" andre.

 

Det er latterlig! Hvis du mener at en tvangsinstitusjon kan sammenlignes med konsentrasjonsleirene Nazi-Tyskland eller Sovjetunionen bedrev anbefaler jeg deg å lese deg kraftig opp om hva som egentlig foregikk i disse leirene...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...