Gå til innhold

Generell diskusjon rundt Norges hovedstad Oslo. En pryd for landet eller en forfallen rønne? Et fristed for kriminalitet eller en trygg by?


Hvordan synes du Oslo er utsendemessig?  

685 stemmer

  1. 1. Synes du Oslo er en fin by utsendemessig?



Anbefalte innlegg

Jeg synes Oslo er en pen by. :) Jeg hører fra mange at den er stygg osv., men jeg klarer ikke ikke å like den når jeg er der. Sjarmerende bygninger (gamle flereetasjes hus med viktoriansk stil), trikk, t-bane, masse grønt, fint vær, fine drabantbyer.

 

Arkitekturen er nettopp hovedproblemet som gjør byen så usansynelig stygg! Rent bortsett fra at det ser ut som en kjedelig landsby fra middelalderen som stoppet opp en gang på 1800-tallet så er det bare de samme, gamle, kjedelig steinbyggningene som er helt like hverandre. Ingen ting stikker seg ut og hvor enn du går ser du akkurat den samme, kjedelige bekledningen. At det finnes trikk og t-bane er det ingen ting i veien med. Det burde absolutt innføres i flere byer her i Norge. Vil ikke si at det finnes masse grønt i Oslo. Det finnes noen få parker, men ellers er hele bybildet dominert av stein og betong. Det er ment at det skal være trær flere steder i fortauskantene, men alt du finner er tomme hull. Ellers finner du hærverk, forfall og søppel over alt! Av menneskelig søppel finner du narkomaner, alkoholikere, tiggere og prostituerte. Især tiggere. Det blir jo bare flere og flere av dem!

 

Er det noen spesieller drabantbyer du vil trekke fram som er fine? All arkitektur i Oslo er generelt kjedelig. Og skal man omsider noen etasjer opp i høyden blir det bare en kjedelig kloss på fire kanter istedefor noe nytt og spennende.

 

Jeg følte meg tryggere i New York hvor det var politifolk overalt, men det finnes vel belastede strøk der også. Problemet er vel at Grønland er midt i byen.

 

Oslo er et stort hull når det gjelder kriminalitet og elendighet! Det er knapt noen som passer på der. Når det gjelder New York City er dette USAs største by og samtidig den tryggeste storbyen i landet. Glem ikke at de i New York innførte en nulltoleranse for kriminalitet for årevis siden som virket helt etter planen. Så om man befinner seg midt i byen eller ikke er ikke det som skal være problemet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil påstå at slag i hodet så blodet renner, og at du blir gjort blind (jeg vet ikke om han var det fra før eller ble det) mens du trues med pistol og får trusler om hjemmebesøk er svært grovt.

Jeg vil tro at byer med færre innvandrere fra land som Somalia, Irak etc. er mye tryggere. Men jeg vet ikke hvilke byer som har minst slikt etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Grovt og grovt. Et grovt ran er det nok ikke, men det skjer litt. Vi skal jo heller ikke glemme at det forekommer en del voldtekter.

 

Et ran er et ran og ferdig med det. Og når det kommer til voldtekter har det i lange tider foregått bølger av dem i Oslo!

 

MEN: De færreste voldtekter i Norge er overfallsvoldtekter. De aller fleste skjer på fester og lignende, hvor man kanskje blir for full til å styre selv. Det er jo også litt innad i ekteskap.

 

Svært mye av det det blir rapportert om i Oslo skjer på steder som t-banestasjoner og i tuneller på kvelden eller natten der det er lett for overfallsmenn å voldta unge jenter/kvinner uten å bli oppdaget. Der er en grunn til at svært få unge jenter/kvinner tørr å gå ute i Oslo på kvelden...

 

I forhold til Paris, Dublin, Stockholm og Glasgow, for å nevne noen, er Oslo svært trygg.

 

Å sammenligne med andre byer hjelper ikke på problemene Oslo har. Å få ryddet opp i dem er det eneste som hjelper.

Lenke til kommentar

Det var da voldsomt til svartmaling! :hmm:

 

Dersom du synes det kan du gjerne si hvorfor. Det gir diskusjonen så langt mer.

 

Greit nok, Oslo er ikke perfekt. Men å sammenligne den med en kjedelig 1800-talls landsby, full av menneskelig søppel er å dra det langt.

 

Hvorfor? Byen eier knapt et eneste nytt og moderne bygg og den eier ikke en eneste skyskraper! Kjedelige bygg i stein med bare noen få meters høyde dominerer hele bybildet fordi man skal høre på alle som elsker klassisk musikk og snakker om gamle, erverdige bygg og ikke aner hva ord som "modernisme" og "framskritt" betyr! Som vist til tideligere er Oslo nå Europas raskest voksende hovedstad. Hvor lenge dette fortsetter er umulig å si, men vi kan regne med at veksten i byen fortsetter. Da må vi også bygge ut byen både i bredde og høyde. Det er bare det at det er begrenset med arealet så før eller siden stopper bredden opp. I tillegg til at høyblokker og skyskrapere sparer areal er det tegn på modernisme og framskritt. Da snakker jeg ikke bare om firkantede klosser, men om spennende arkitektur og design som man kan se på så mange forskjellige byggninger i så mange forskjellige byer rundt om i verden.

 

Når det så kommer til menneskelig søppel, hva annet vil du kalle alkoholikere, narkomaner, prostituerte, tiggere og uteliggere? Og dem kryr det jo av i Oslo! Især er det tiggerne som det bare blir flere og flere av. Er dette noe du vil ha i bybildet? Hvor kan du egentlig gå for å være i fred for dem? Voldteksforbrytere kryr det jo også av. Unge jenter/kvinner blir stadig voldtatt i Oslo!

Lenke til kommentar

Et ran er et ran og ferdig med det. Og når det kommer til voldtekter har det i lange tider foregått bølger av dem i Oslo!

 

Ja, men som sagt: Det er et klart mindretall av voldtektene her i landet som faktisk dreier seg om overfall.

 

Svært mye av det det blir rapportert om i Oslo skjer på steder som t-banestasjoner og i tuneller på kvelden eller natten der det er lett for overfallsmenn å voldta unge jenter/kvinner uten å bli oppdaget. Der er en grunn til at svært få unge jenter/kvinner tørr å gå ute i Oslo på kvelden...

 

Vi får sørge for å ha mer politi i gatene.

 

Å sammenligne med andre byer hjelper ikke på problemene Oslo har. Å få ryddet opp i dem er det eneste som hjelper.

 

Jo, men har vi to vesentlige punkter:

1. Denne tråden handler om Oslos estetikk.

 

2. Hvis man er akkurat som alle andre, faktisk ennå litt bedre, trenger man jo ikke skamme seg!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, men som sagt: Det er et klart mindretall av voldtektene her i landet som faktisk dreier seg om overfall.

 

Voldtekter er det uansett og dermed et enormt problem. Dem som foregår på fester og privattreff er selvsagt mye vaskeligere å stanse enn dem som foregår ute i det fri. Dog ar jeg hørt om saker der kvinner har blitt voldtatt i samme rom som festen har foregått uten at noen har oppdaget noe. Om man skal tro på det eller om det bare er at ingen har brydd seg kan man jo spekulere i...

 

 

Vi får sørge for å ha mer politi i gatene.

 

Dessuten fokusere langt mer på de alvorlige sakene. Jeg har nevnt et eget miljøpoliti før og det er jeg fortsatt fullt for. Så kan politiet slippe småsaker som hærverk, grafitti, forsøpling og andre småproblemer og bruke tiden på langt mer alvorlige saker. I tillegg burde ikke smug og bakgater eller tuneller ol. ligge i mørket slik tilfellet ofte er i Oslo. Alt burde vært lyst kraftig opp så det ble vanskeligere å skjule ting som voldtekt. Og dessuten langt mer politi slik du sier.

 

 

Jo, men har vi to vesentlige punkter:

1. Denne tråden handler om Oslos estetikk.

 

2. Hvis man er akkurat som alle andre, faktisk ennå litt bedre, trenger man jo ikke skamme seg!

 

 

Men man trenger heller ikke å føle noen falsk stolthet eller lulle seg inn i en illusjon om at så lenge det finnes værre byer er det bra i Oslo. Man burde heller ta problemene med roten. Der synes jeg nulltoleransen som ble innført i New York City er en glimrende rammemodell!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Når det så kommer til menneskelig søppel, hva annet vil du kalle alkoholikere, narkomaner, prostituerte, tiggere og uteliggere?

 

Disse er like mye en del av bybildet som oss andre. Uten dem blir det bare ikke et Oslo jeg kan kjenne igjen og føle meg hjemme i. Oslo handler ikke bare om at alt skal se ut et glansbilde, men at det skal være en takhøyde som lar folk ha sine vidt forskjellige livsstiler i fred for det konformitetspresset som preger resten av landet. For meg er narkisen med sin faste plass utenfor Spaceworld i Storgata som selger CDer en like viktig bestanddel av byen som Fabian Stang.

Lenke til kommentar

Vi får sørge for å ha mer politi i gatene.

Dessuten fokusere langt mer på de alvorlige sakene. Jeg har nevnt et eget miljøpoliti før og det er jeg fortsatt fullt for. Så kan politiet slippe småsaker som hærverk, grafitti, forsøpling og andre småproblemer og bruke tiden på langt mer alvorlige saker. I tillegg burde ikke smug og bakgater eller tuneller ol. ligge i mørket slik tilfellet ofte er i Oslo. Alt burde vært lyst kraftig opp så det ble vanskeligere å skjule ting som voldtekt. Og dessuten langt mer politi slik du sier.

Problemet her har jo mye med lønningen til nyutdannede politimenn og kvinner.

De tjener akkurat det samme som du bor og jobber i Oslo som i feks Finnmark.

Mens levekostnadene i byer er jo mye høyere, derfor er det vanskelig for nyutdannede å jobbe i Oslo.

Så får man hevet lønningene i forhold til levekostnadene slik at det blir lettere å rekruttere politi til Oslo.

Men det kan du jo tenke deg blir godt mottatt av byhaterene i feks SP.

Lenke til kommentar

Men man trenger heller ikke å føle noen falsk stolthet eller lulle seg inn i en illusjon om at så lenge det finnes værre byer er det bra i Oslo. Man burde heller ta problemene med roten. Der synes jeg nulltoleransen som ble innført i New York City er en glimrende rammemodell!

 

Jeg synes ikke vi skal se på NYC som noe foregangsbilde. Riktignok er det ikke så mye kriminalitet på Times Square, men dra litt utafor sentrum så finner du tilstander som er 100 ganger verre enn det som finnes i Norge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Disse er like mye en del av bybildet som oss andre. Uten dem blir det bare ikke et Oslo jeg kan kjenne igjen og føle meg hjemme i. Oslo handler ikke bare om at alt skal se ut et glansbilde, men at det skal være en takhøyde som lar folk ha sine vidt forskjellige livsstiler i fred for det konformitetspresset som preger resten av landet. For meg er narkisen med sin faste plass utenfor Spaceworld i Storgata som selger CDer en like viktig bestanddel av byen som Fabian Stang.

 

Du lærer nok fort å kjenne deg igjen i en ny og ren by! Hverken narkomaner, alkoholikere, tiggere, prostituerte eller uteliggere har noe i bybildet eller det offentlige å gjøre. Utenom lovbruddene de begår og bråket som følger med dem (som feks. kommentarer fra alkoholikere) er tigging for svært mange plagsomt. De forsøpler også ekstra mye rundt seg og de tar dessuten av politiets ressurser siden politiet stadig må ut og holde øye med flere av dem. At turister skal være vitne til noe sånt er også forkastelig. Folk som ligger rett ut som døde etter en dose med stoff eller flaske etter flaske med alkohol, uteliggere som tigger penger til alkohol og ikke til mat (har opplevd det), tiggere som sitter der og rister med pappkopper og vil ha penger, prostituerte som ser seg om etter potensielle kuner, uteliggere som sitter eller ligger ved et gatehjørne eller i en trapp osv... Den slags burde fjernes og det for godt i en eneste stor opprenskning av byen! Sånn rent bortsett fra at de er en pest og en plage for andre har de neppe noe særlig godt liv selv heller... På tide å ta tak i problemet!

Lenke til kommentar

Problemet her har jo mye med lønningen til nyutdannede politimenn og kvinner.

De tjener akkurat det samme som du bor og jobber i Oslo som i feks Finnmark.

Mens levekostnadene i byer er jo mye høyere, derfor er det vanskelig for nyutdannede å jobbe i Oslo.

Så får man hevet lønningene i forhold til levekostnadene slik at det blir lettere å rekruttere politi til Oslo.

Men det kan du jo tenke deg blir godt mottatt av byhaterene i feks SP.

 

At det er dyrt å bo i Oslo er helt sant og absolutt et problem. Oslo har iallefall to ganger stått oppført i Guinness rekordbok som verdens dyreste by å leve i. Om dette er så ille at det går utover politibemanningen bør man absolutt øke lønnen til politiet slik at man får mer politi i Oslo, men da skal det også settes strengere krav til hva de bruker tid og ressurser på. Kan nevne en haug av håpløse hendelser jeg har hatt med politi som ikke gjør noe som minner om jobben deres engang. Og når man ser på hull som Oslo er det absolutt viktig at politiet er synelig og gjør en dyktig jobb!

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke vi skal se på NYC som noe foregangsbilde. Riktignok er det ikke så mye kriminalitet på Times Square, men dra litt utafor sentrum så finner du tilstander som er 100 ganger verre enn det som finnes i Norge.

 

Jeg synes det er et glitrende eksempel! Tenk på at New York City er USAS STØRSTE BY og samtidig USAS TRYGGESTE STORBY! Da nulltoleranse for kriminalitet av noe slag ble innført førte det ikke bare til at kriminaliteten i byen gikk kraftig ned, men også at folk ble mer og mer stolte av byen og gikk inn for å holde den ren, fredelig og rolig.

 

Dette er selvsagt fullt mulig å få til i Oslo også. Oslo er en langt mindre by en New York City og med langt mindre befolkning. Nå er ikke lover og systemer i USA og Norge like så en nøyaktig kopi av hvordan det ble gjennomført er kansje ikke så enkelt, men å bruke det som hendte der som en ramme er absolutt mulig og bør prøves ut. Jeg tror det ville gitt svært gode resultater.

Lenke til kommentar

Denne "rene" byen høres bare kjip, undertrykkende og fullstendig steril ut, som et av disse hjemmene hvor orden og renslighet er så viktig at man knapt tør å røre noe. Jeg vil ha en by der mennesker står fritt til å være mennesker på godt og vondt, og ikke et kloster for A4-mennesker som vil at tilværelsen deres skal være mest mulig trygg og forutsigbar slik at de kan leve ut sin intetsigende liv uten å bli forstyrret av annerledes tenkende. Byen din høres ut som et sted man måtte flyttet fra på flekken for ikke å bli kvalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet her har jo mye med lønningen til nyutdannede politimenn og kvinner.

De tjener akkurat det samme som du bor og jobber i Oslo som i feks Finnmark.

Mens levekostnadene i byer er jo mye høyere, derfor er det vanskelig for nyutdannede å jobbe i Oslo.

Så får man hevet lønningene i forhold til levekostnadene slik at det blir lettere å rekruttere politi til Oslo.

Men det kan du jo tenke deg blir godt mottatt av byhaterene i feks SP.

 

At det er dyrt å bo i Oslo er helt sant og absolutt et problem. Oslo har iallefall to ganger stått oppført i Guinness rekordbok som verdens dyreste by å leve i. Om dette er så ille at det går utover politibemanningen bør man absolutt øke lønnen til politiet slik at man får mer politi i Oslo, men da skal det også settes strengere krav til hva de bruker tid og ressurser på. Kan nevne en haug av håpløse hendelser jeg har hatt med politi som ikke gjør noe som minner om jobben deres engang. Og når man ser på hull som Oslo er det absolutt viktig at politiet er synelig og gjør en dyktig jobb!

 

Du må ikke glemme at gjennomsnittslønna i Norge er mye høyere enn i andre land. Det er dyrere for en gjennomsnittlig svenske å bo i Stockholm eller for en gjennomsnittlig brite å bo i London enn det er for en nordmann å bo i Oslo.

Lenke til kommentar

Det er vanskelig/umulig/altfor dyrt å ha stålkontroll på de største byene. Det vil alltid være gode og dårlige nabolag, og det må man bare lære å forholde seg til.

 

Hva legger du i "de største byene"? Skal du sammenligne med forskjellige byer ute i verden er ikke Oslo særlig stor...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Er det noen som vet hvor mange milliarder Oslo går glipp av ved at kommunen ikke utnytter sitt inntektspotensiale og går dermed glipp av skjønnsmidler fra staten?

 

Med andre ord:

 

Samlet inntektstap / år = (Tapt inntektspotensiale + Tapte skjønnsmidler) / år.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...