Gå til innhold

Generell diskusjon rundt Norges hovedstad Oslo. En pryd for landet eller en forfallen rønne? Et fristed for kriminalitet eller en trygg by?


Hvordan synes du Oslo er utsendemessig?  

685 stemmer

  1. 1. Synes du Oslo er en fin by utsendemessig?



Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

1.jpg

 

Hvis resten av landet ønsker seg en hovedstad som skal være "en pryd for landet" bør de

 

-Slutte å ta uproporsjonalt mye skattepenger bort ifra Oslo til omfordeling andre steder

Mener du skravlepengene? Hvor kommer tømmeret fra, hvor kommer fisken fra, hvor kommer oljen fra? De borgerlige i Oslo greier endog ikke å beslutte et bygg til vår største kunstmaler av verdensformat. Skam dere. Finnene bygde en Opera, mens de opplevde en økonomisk nedgang. I Norge greier vi ikke å bygge et Munch museum mens landet flommer over med oljepenger. Og mer og mer olje og gass finnes stadig i Oslofjorden :new_woot: , unnkyld det var en skriveleif :dribble: .

 

Synes du Oslo er en fin by utsendemessig?

 

Nei og for det meste nei, 60 prosent tilsammen i januar 2012, sier vel det meste.

 

Til tross for alt dette er Osloområdet det mest dynamiske og interessante i landet. Go figure. Mindre inneavl, kanskje? Ja, med unntak av enkelte innvandrergrupper i Groruddalen da.

Nå må dere slutte å legge skylden på innvandrere for at dere borgerlige ikke greier å få skjønnsmidler fra staten og ikke er i stand til å bygge et ordentlig Munch museum.

 

Harde fakta sa Moses da han fikk stentavlen på foten.

 

Der er en beslutningskrise i Oslo på grunn av borgerlig inkompetanse på optimal økonomisk politikk.

 

Tror du det blir ryddet opp på Vestlandet når oljeeventyret er over? Det tviler jeg på så lenge hovedpråket i politikken er østlandsdialekt. Nå vil jo de fra Røen som drikker "koken kolen" ha bort nynorsken også. Der blir nok stående igjen noe jernskrot som kan minne om den rustne jernkonstruksjonen utenfor samtidsmuseet. Det er jo kunst, så da får vi vestlendinger ta vare på de plattformene og sende turister som kommer til landet ut på plattformene for å se på dem :roll:

 

Hurra for den norske neo-dadaistiske gren innen kunsten.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ikke helt for meg hva jeg skal skamme meg over?!

Jeg sitter da ikke i bystyret?

Enig i at det med Munch museet er tullete.

 

"Tror du det blir ryddet opp på Vestlandet når oljeeventyret er over? Det tviler jeg på så lenge hovedpråket i politikken er østlandsdialekt." Ja, så klart?

Tror du all skatt som Osloborgere betaler kun går til Oslo relaterte saker?

Hvis det hadde vært saken hadde ikke Oslo sett ut som den går i dag, men vi hadde heller ikke hatt stort med veier (eller andre ting for den saksskyld) i utkantnorge.

 

Det er hvert fall ikke Osloborgere som skal skamme seg.

Endret av PatSharpX
  • Liker 1
Lenke til kommentar

1.jpg

 

Hvis resten av landet ønsker seg en hovedstad som skal være "en pryd for landet" bør de

 

-Slutte å ta uproporsjonalt mye skattepenger bort ifra Oslo til omfordeling andre steder

Mener du skravlepengene? Hvor kommer tømmeret fra, hvor kommer fisken fra, hvor kommer oljen fra? De borgerlige i Oslo greier endog ikke å beslutte et bygg til vår største kunstmaler av verdensformat. Skam dere. Finnene bygde en Opera, mens de opplevde en økonomisk nedgang. I Norge greier vi ikke å bygge et Munch museum mens landet flommer over med oljepenger. Og mer og mer olje og gass finnes stadig i Oslofjorden :new_woot: , unnkyld det var en skriveleif :dribble: .

 

Synes du Oslo er en fin by utsendemessig?

 

Nei og for det meste nei, 60 prosent tilsammen i januar 2012, sier vel det meste.

 

Til tross for alt dette er Osloområdet det mest dynamiske og interessante i landet. Go figure. Mindre inneavl, kanskje? Ja, med unntak av enkelte innvandrergrupper i Groruddalen da.

Nå må dere slutte å legge skylden på innvandrere for at dere borgerlige ikke greier å få skjønnsmidler fra staten og ikke er i stand til å bygge et ordentlig Munch museum.

 

Harde fakta sa Moses da han fikk stentavlen på foten.

 

Der er en beslutningskrise i Oslo på grunn av borgerlig inkompetanse på optimal økonomisk politikk.

 

Tror du det blir ryddet opp på Vestlandet når oljeeventyret er over? Det tviler jeg på så lenge hovedpråket i politikken er østlandsdialekt. Nå vil jo de fra Røen som drikker "koken kolen" ha bort nynorsken også. Der blir nok stående igjen noe jernskrot som kan minne om den rustne jernkonstruksjonen utenfor samtidsmuseet. Det er jo kunst, så da får vi vestlendinger ta vare på de plattformene og sende turister som kommer til landet ut på plattformene for å se på dem :roll:

 

Hurra for den norske neo-dadaistiske gren innen kunsten.

 

Her var det veldig mye hat mot høyresiden og en-endelser, og veldig lite konkret å ta tak i.

 

Skamme meg? Ikke på grunnlag av dette i allefall

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Her var det veldig mye hat mot høyresiden og en-endelser, og veldig lite konkret å ta tak i.

Hat eller fakta der man kaster ut milliarder på grunn av at Oslo ikke får skjønnsmidler.

 

Skamme meg? Ikke på grunnlag av dette i allefall

Det er en skam at et av verdens rikeste land ikke har råd til et Museum for en av verdens største kunstnere.

 

Det er et paradoks at det museet kunne vi hatt med Partiet Rødt i posisjon for eksempel på vippen, da de nok ville økt eiendomsskatten slik at Oslo hadde uttnyttet sitt inntektspotensiale og blitt tildelt skjønnsmidler fra felleskapet via staten.

Lenke til kommentar

Skamme meg? Ikke på grunnlag av dette i allefall

Det er en skam at et av verdens rikeste land ikke har råd til et Museum for en av verdens største kunstnere.

 

Det er et paradoks at det museet kunne vi hatt med Partiet Rødt i posisjon for eksempel på vippen, da de nok ville økt eiendomsskatten slik at Oslo hadde uttnyttet sitt inntektspotensiale og blitt tildelt skjønnsmidler fra felleskapet via staten.

Skjønner ikke helt hvorfor vi skal øke eiendomsskatten, vi har jo ræva full av penger, du sier det jo selv.

 

Men dette er vel ikke en tråd for å diskutere skattepolitikken da.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Skjønner ikke helt hvorfor vi skal øke eiendomsskatten, vi har jo ræva full av penger, du sier det jo selv.

Poenget er at noen kommuner utnytter sitt inntektspotensiale og får dermed skjønnsmidler fra fellesskapet. Noen kommuner senker eller fjerner eiendomsskatten. Mye vil ha mer.

 

Men dette er vel ikke en tråd for å diskutere skattepolitikken da.

Mener du at kommunal økonomi ikke har betydning for hvordan en kommune ser ut?

 

Hvis svaret er ja, har ikke vi to mer å snakke om. Du kan gjerne opprette en tråd der vind og vær er temaet, men der vil ikke jeg delta.

 

Merk for øvrig at det er forskjell på vær og klima. :roll:

 

Vær varierer fra dag til dag og time til time på for eksempel Andøya, mens klima er mer konstant.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Oslo er verre en alle andre storbyer jeg har besøkt, og vi er liksom verdens beste land å bo i :!:

 

Befolkningen i Oslo (og Norge) eier ikke ryggrad de er så pinglete at de lar seg tråkke på av alt å alle.

 

Jeg ser OFTE Norske etniske ungdommer som ser ned i bakken når de går forbi utlendinger, utlendinger som kommer gående 3 på rad kan du glemme gir deg plass til å gå forbi dulter du borti dem fordi dem ikke gir plass kan du vente deg noe banneord på urdu eller annet språk.

 

Narkomane flyr gatelangs overalt, setter skudd åpenlyst, dealer åpenlyst.

 

Politi er på Oslo s mellom 08 til ca 22 så drar de når det mørkt og mest utrygt :!:

 

Eneste å gjøre i Oslo er

Kino

kaffe

drikke alko

 

I Amsterdam er alt så utrolig mye bedre friheten der er så befriende iforhold til Oslo samme med Barcelona,Praha,København deilige steder være man føler seg ikke tråkket ned i en bolle der alle skal være like..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Du trenger ikke gå så langt. Sammenlign Torgallmenningen i Bergen en sommerdag med Karl Johan. Torgallmenningen er en stue om sommeren. Karl Johan et smug.

 

For øvrig har Haugesund Norges lengste snorrette hovedgate :dribble:

 

Har du vært der på sildabord? Et sildabord som strekker seg flere hundre meter nedover Haraldsgaten (etter Harald Hårfagre som jo ligger begravet en km fra der jeg bodde) hvor du kan spise så mange silderetter du orker gratis den sommerdagen det arrangeres.

 

Malmøya er fantastisk. Vet ikke hvorfor Holmenkollåsen skal være så eksklusiv. Malmøye, nesten som en sørlandsby i gangavstand fra Oslo sentrum. Oslos grønne lunger og parker er bra, men de kunne vært enda bedre.

 

Gustav Vigeland, han har fått god plass i Oslo. Hvor mange kjenner ham utenfor Norges grenser?

 

Dette klarer ikke Norge

 

Munch-utstillinger gjør kanonsuksess verden over, men i Oslo sitter Munchs kunst fast i en politisk hengemyr. Det sjokkerer franske eksperter.

Kilde: http://www.dagbladet.no/2011/12/06/kultur/lambda/munch-museet/kunst/pompidou/19306252/

 

Er ikke godt over 200 000 verker av Edvard Munch stuet bort i mørke kjellere?

 

Hadde Oslo kjent sin besøkelsestid er jeg sikker på at disse kunne vært vist for publikum i et galleri på en slik måte at det ble nettogevinst av det. Jfr. besøkstallene fra lenken ovenfor.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Fremtidens Oslo

 

Høyhusring rundt slottet? Blokker langs Lysakerelven og Maridalsvannet? Monolitthus i Vigelandsparken? Oslopolitikerne har bedt om nye løsninger. Og fått det.

 

Tenk deg en rad med syvetasjers blokker rundt hvert eneste vann i den enorme Nordmarka. Eller hele kystlinjen fra Hurum i vest til og med Nesodden i øst pepret med blokker på 15 etasjer. Så mye plass tar faktisk de drøyt 300 000 nye boligene Osloregionen trenger før 2050. Selvsagt mener ingen vi skal bygge slik. Men når det skal drives langtidsplanlegging i hovedstaden som vokser raskest i Europa, er det marked for ville og visjonære tanker.

 

- Veksten er nå så stor og rask at vi måtte få noen til å stille de helt grunnleggende spørsmålene. Også ved de hellige kuene, sier byråd for byutvikling Bård Folke Fredriksen (H), vel vitende om at byen allerede har svelget unna 100 000 nye innbyggere de siste 13 årene. At boligprisene er svimlende, skoler og barnehager smekkfulle og busser og tog fylt til trengsel. Og at det ikke bare trengs boliger, men seks millioner kvadratmeter til bedrifter, pluss plass til skoler, barnehager og sykehjem.

 

- I Oslo bor det flere i bydel Marka enn i bydel sentrum. Hvordan gjøre det mulig å bo helt sentralt, uten å sanere og ødelegge, spør Haaversen, og mener høyde er ett svar. Når flere skal bo på Lysaker, bør de få bo inntil kvalitetene, altså elven og fjorden, uten å stenge andre ute.

 

- Dermed tilfører vi både natur og tomter med nye kvaliteter, sier Haaversen, som mener at hvis Marka er hellig, må vi bygge tett inntil den. Og når parker og grøntområder heller ikke skal røres, må vi bygge rundt dem. Dermed kan idrettsparken på Voldsløkka omkranses av høye blokker etter modell fra Central Park i New York. Og selve nasjonalikonet, Holmenkollen, bli sentrum i en sirkel av boligblokker.

 

- Stadion er allerede urbanisert og kommersialisert. Dette er Oslos fineste sted, hvordan kan flere få bo der? Skal vi rive villaene og bygge lavblokker, spør han igjen, og vet at han vil provosere. - Ja. Vi setter ting på spissen og vil vekke følelser. Men det er nå vi må ta stilling. Det dummeste vi kan gjøre er å fortsette å la byen rulle utover som et teppe.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Fremtidens-Oslo-6759255.html

 

Svært god og interessang artikkel. Anbefaler alle som deltar i tråden å lese nøye igjennom den.

Lenke til kommentar

Selv er jeg for at det skal være flere nordmenn enn utlendinger, men jeg ønsker nå innvandring velkommen for å få landet til å vokse. DOg helst fra andre land i Vesten. Iallefall for en lang stund.

 

Men hva mener du med at kampen er tapt? Ikke alle muslimer er religiøse og ikke alle de religiøse er ekstreme.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor det ikke finnes NOEN form for debatt for å utvide kommunegrensa her i Norge.

 

Dette ble gjort i Stockholm og København for lenge siden.

 

I tettstedet Oslo bor det 950 000 mennesker, men bare 2/3 av dette faller innenfor Oslo kommune. Når vi da snakker om "Oslo" får vi feil bilde av byen i forhold til hvordan det måles i de fleste andre europeiske land. Slik man ser det i dag har Oslo 600 000 innbyggere, Stockholm 1,2 millioner, Gøteborg 500 000 og København 1,1 millioner.

 

Hvis vi hadde brukt samme definisjon, ville det vært slik.

 

Gøteborg: 500 000

Oslo: 950 000

København: 1 100 000

Stockholm: 1 200 000

 

Det er slik man måler det korrekt, og hadde det vært slik, ville bare 15-20% av Oslos innbyggere hatt innvandrerbakgrunn - altså mindre enn Stockholm, omtrent det samme som København og mer enn Helsinki.

 

På denne måten ville det også blitt lettere med tanke på utbygging av kollektivtrafikk i byen, boliger og mer. Vi kunne beholdt Marka, men brukt mye ubrukt jord i andre kommuner, og dermed fått en bedre fungerende region.

 

Hadde vi så gjort som Stockholm, å innlemme alle innbyggerne i storbyregionen inn i samme fylke, ville vi hatt en 100% velfungerende region, når det kommer til pendlertrafikk, infrastruktur og boliger.

 

Da hadde vi også fått et skille på Oslo kommune og Oslo fylke, slik som Stockholm har Stockholms kommun og Stockholms län.

 

Dette ville innebære å innlemme disse kommunene inn i Oslo fylke:

Lørenskog

Nittedal

Rælingen

Skedsmo

Enebakk

Oppegård

Nesodden

Ski

Bærum

Aurskog-Høland

Fet

Eidsvoll

Gjerdrum

Hurdal

Nannestad

Nes

Sørum

Ullensaker

Lunner

Asker

Hurum

Røyken

Frogn

Vestby

Ås

Askim

Eidsberg

Hobøl

Marker

Rømskog

Skiptvedt

Spydeberg

Trøgstad

Moss

Rygge

Råde

Våler

Drammen

Lier

Nedre Eiker

Øvre Eiker

Hof

Holmestrand

Sande

Svelvik

 

Da ville Akershus fylke opphørt, og visse kommuner ville blitt overdratt fra Buskerud, Vestfold, Østfold og Oppland.

 

Dette høres dramatisk ut, men det er dette som har blitt gjort i Stockholm og København. I København ble det dog gjort på en annen måte, da fylkene over hele landet opphørte og ble gjort om til fem store regioner.

 

I mine øyne er dette best, og slik ville nok de fleste sett det etter at det hadde blitt gjennomført. I tillegg ville hele dette området tilhørt samme politidistrikt, som ville gjort mange ting enklere, som for eksempel å oppklare saker som gjelder øst-europeiske bander som bedriver kriminell virksomhet i osloregionen.

 

 

Kilder:

Stor-Osloregionen

 

Stockholms län

 

Hovedstadsregionen - København

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her var det veldig mye hat mot høyresiden og en-endelser, og veldig lite konkret å ta tak i.

Hat eller fakta der man kaster ut milliarder på grunn av at Oslo ikke får skjønnsmidler.

 

Skamme meg? Ikke på grunnlag av dette i allefall

Det er en skam at et av verdens rikeste land ikke har råd til et Museum for en av verdens største kunstnere.

 

Det er et paradoks at det museet kunne vi hatt med Partiet Rødt i posisjon for eksempel på vippen, da de nok ville økt eiendomsskatten slik at Oslo hadde uttnyttet sitt inntektspotensiale og blitt tildelt skjønnsmidler fra felleskapet via staten.

 

Det er vel ikke finansieringen av museet som gjør at det tar så lang tid. Det er vel heller uenigheten om plasseringen og utformingen av bygget som har dratt dette ut.

Lenke til kommentar

Frp ber staten overta Munch-museet

 

Fremskrittspartiet i Oslo vil at staten skal overta eierskapet til og driften av Munch-museet. Da slipper Oslo kommune den økonomiske belastningen ved å bygge nytt museum.

 

Enkelte delegater på fylkespartiets årsmøte mente Oslo kommune burde selge Munch-museet til staten og kassere inn et sted mellom 10 og 40 milliarder kroner.

 

Det er fylkeslederen kritisk til. Han ser for seg at samlingen overdras vederlagsfritt til staten, mot at staten skaffer nye museumslokaler og er ansvarlig for driften i fremtiden.

 

- Regjeringen hevder den er glad i Munchs kunst. "En nasjonalskatt", sier kulturministeren. Men, altså en nasjonalskatt som staten ikke ønsker å bruke fem øre på å ivareta.

 

Etter min mening er det ikke naturlig at Oslo kommune alene skal bekoste et nytt Munch-museum til et par milliarder kroner, mens sosialister i fremtidige regjeringer skal sole seg i glansen av et enestående museum, agiterte Tybring-Gjedde fra talerstolen.

 

Han er bekymret for de store investeringene Oslo kommune står overfor i årene som kommer, med en gjeld som allerede tynger.

 

Tybring-Gjedde er enig i at Tøyen-området og bydel Gamle Oslo fortjener kommunenes oppmerksomhet når det gjelder byutvikling, men han "er helt uenig i at vi skal benytte Norges kanskje mest anerkjente kunstner til formålet".

 

- Edvard Munchs kunst er ikke et middel for å oppnå noe annet, Edvard Munchs kunst er selve målet.

 

Derfor bør Munchs kunst plasseres mest mulig sentralt der den blir sett av flest mulige mennesker, og Nasjonalgalleriet, gjerne inkludert Tullinløkka, ligger klart.

 

Og ikke minst: Stoltenberg må slutte å spare Norge til fant. Finansieringen av et nytt Munch-museum er åpenbart også et statlig anliggende.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Frp-ber-staten-overta-Munch-museet-6760831.html

 

Synes dette passer godt inn i tråden siden det vi snakker om først og fremst er Oslo utsendemessig. Og som det gås inn på her spiller jo økonomi inn når vi skal pusse opp, fornye og oppgradere byen. Og som det ble gått inn på i den forrige artiklen jeg viste til om Oslo i framtiden er dette noe som må gjøres.

Lenke til kommentar
Edvard Munchs kunst er ikke et middel for å oppnå noe annet, Edvard Munchs kunst er selve målet.

 

Synes dette sitatet er veldig godt og riktig. Munch sin kunst skal ikke brukes som et hjelpemiddel for å redde Tøyen. Det viktigste er at så mange som mulig ser kunsten hans.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har ikke satt meg ordentlig inn i saken, så forslaget går vel ut på å overføre utgiftene ved et nytt museum fra kommunen til Staten? I utgangspunktet kunne jeg godt sett at hele prosjektet kunne blitt lagt ut på en anbudsrunde. Om dette er helt ute av bildet, så vil jeg faktisk si at Munch (som er vår desidert største kunstner) er en nasjonalskatt og ikke en lokal skatt her i Oslo. Så om ingen private vil lage og drive et nytt Munch-museum, mener jeg at dette godt kan være Statens oppgave.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Det er vel ikke finansieringen av museet som gjør at det tar så lang tid. Det er vel heller uenigheten om plasseringen og utformingen av bygget som har dratt dette ut.

Jeg bygger på Tv informasjon og forsto det slik at det var FrP med Hagen i spissen som så langt har bidratt til at det er en beslutningskrise, dvs. at prosjektet er stoppet inntil videre. Begrunnelesen var så vidt jeg husker hensynet til skattebetalernes penger. Bedre med høyere privat Cola forbruk enn offentlig kulturtilbud for å sette saken på spissen. :roll:

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...